När kan man få träningskort betalt av socialen?
6 inlägg
• Sida 1 av 1
När kan man få träningskort betalt av socialen?
Vet ni om man kan få ett träningskort från socialen eller nåt om man har diagnoser. Någon berättade de för mig men ja undrar de.
Moderator Gripandekylig - förtydligade rubriken
Moderator Gripandekylig - förtydligade rubriken
träningskort
Aktivitetsersättning från Försäkringskassan kan ge bidrag till träningskort förutsatt att du inte redan har ett. Bidraget är till för att få dig aktiverad så det kan inte ges till aktiviteter du redan sysslar med.
När kan man få träningskort betalt av soc?
Det är nog bäst du frågar din handläggare, man kan ju få bidrag för möbler mm så det borde väll inte vara helt orealistiskt.
- Stolpskott
- Anslöt: 2013-04-29
Får du ett recept på fysisk aktivitet PÅ recept, FAR, av ngn läkare brukar man kunna köpa billigare träningskort på vissa anläggningar. Åtminstone en tid.
Vattengympa, yoga, styrketräning, gympa t ex.
Flinta skrev:Får du ett recept på fysisk aktivitet PÅ recept, FAR, av ngn läkare brukar man kunna köpa billigare träningskort på vissa anläggningar. Åtminstone en tid.
Det borde även göra att soc betalar för träningen (men säker kan man ju aldrig vara, något mer oförutsägbart än soc får man leta efter...)
När jag ansökte om SOC för just ett FAR-kort, fick jag avslag med motiveringen att det i försörjningsstöd-beloppet ingick ett belopp om 268 kronor per månad som var avsett att täcka kostnader för "hygien och hälsa". FAR-kortet kostar sammanlagt 625 kronor per kvartal, alltså drygt 200 i månaden. Så jag antar de tycker att det verkar rimligt att betala endast 59-60 kronor per månad för tvål, schampo, tandkräm, toalettpapper, mensskydd, deodorant och alla andra hygienartiklar man kan komma på. Jag undrar lite om diskmedel, tvättmedel och dammsugarpåsar var avsett att ingå också?
Återgå till Att leva som Aspergare