"Abstinens", benso och ritalin

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2013-10-19 0:57:00

Inom citattecken. För jag fattar det inte riktigt. Har tagit benso bra mycket längre än ritalin, båda är på en liten dos men jag är känslig för mediciner.

Efter typ 3 år av dagligt användande av benso och innan mer sporadiskt så får jag för första gången utsättningssymptom. Jag tolkar detta som abstinens trots att symptomen bara delvis stämmer med vad jag läser om bensoabstinens.

Jag har ibland haft tysta migränanfall och abstinensen är lik dessa. Känner mig lite konstig i kroppen (som om jag inte har 100 % känsel) och lite yrslig på något sätt. Som om man skulle bli vimmelkantig om man rörde huvudet snabbt. Och jag ser som ljussken framför mig.

Om jag missar min antidepressiva medicin blir jag likadan, men MYCKET värre. Tapapr känslan i ansiktet, blir pirrig där och kan tappa känsel och den riktiga styrkan i händerna.

Det som är skumt är ibland när ritalinet går ur kroppen om det känns alls så känns det precis som min benso-"abstinens"! Ännu konstigare är det att utsättning från benso försvinner om jag tar ritalin och får jag effekt när ritalinet går ur kroppen försvinner känslan med benso.

Det är så olika preparat att jag inte tycker att de borde bota varandras abstinenser, annat vore det om det var ett liknande preparat. Och att utsättning från den antidepressiva medicinen är lik får mig att känna att jag bara har en sorts utsättningssymptom av alla dessa tre, att jag bara kan reagera just så! (Nu är det inte alls sant för jag har tagit efexor en gång i tiden och den abstinensen var helt annorlunda.)

Så jag har börjat fundera på om det verkligen är abstinens i verklig mening jag får om jag inte tar benso.

Vad kan det vara som pågår egentligen?
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav sugrövmanövern » 2013-10-19 1:02:49

Ritalin tar sig ur kroppen med våld. Många klarar inte av att ta Metylfenidat. Metamina lämnar kroppen på ett mycket snällare sätt.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav Gripandekylig » 2013-10-19 1:34:05

kiddie skrev:Vad kan det vara som pågår egentligen?

Berätta mer detaljerat om din medicinering. Vilka mediciner tar du och i vilka doser. Hur länge har du tagit dem, när tar du dem och när slutade du med den/de som du tror kan ha givit upphov till abstinensen. Om jag inte missminner mig helt har du ätit 0,5 mg Iktorivil, men jag är så osäker så du bör beskriva själv först. Om det är så att du har ätit 0,5 mg klonazepam varje dag i 3 år så är det ju inte konstigt att du märker av utsättningssymptom/abstinens.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav kiddie » 2013-10-19 1:55:17

Tar fluvoxamin 75 mg sedan ca 10 år.

Alprazolam vet jag inte, lite över 10 år och under kanske halva tiden mer regelbundet (varje dag utom vissa få och vissa få uppehåll). 0,75 mg men eftersom det är en behovsmedicin så kan jag även ibland ta 0,5 mg eller 1 mg.

Ritalin tar jag oxo som behovsmedicin. Jag tar den när jag behöver få saker gjort, dvs kanske 4 dagar en vecka och en dag en vecka. I snitt kanske 3 dagar i veckan. 2 x 5 mg per dag. Ibland blir det mindre 0,5 - 7,5 mg. Jag har haft den några år. Vet inte exakt.

Utsättningen från ritalinet är när dosen helt enkelt går ur kroppen på kvällen. Händer som sagt var bara ibland.

Utsättning från alprazolam är mest om jag helt enkelt somnat från att ta dosen (eller bara tagit 0,25 mg) och jag vill inte ta den på morgonen eftersom den är lite sederande och mina oroskänslor främst är kvällstid. Kan oxo hända om jag missat hämta ut, ta med på resa eller dylika missöden. Glömde medicinen någonstans en gång och var utan i tre veckor och det var kanske inte höjdarkul, jag blev ovanligt sömnig och sov mycket (!!!) och hade nära till ångest efter någon vecka av att inte tagit dem.

Utsättning från fluvoxaminet var att min sköterska saboterade mig en gång och en gång var den slut hos leverantören. Ca 5 dagar var jag utan. Det var mycket svårare än att vara utan benso. Kroppen var inte glad och förutom ovan nämnda symptom mådde jag psykiskt jättekonstigt, inte bra alls.
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2013-10-19 1:58:48

Inte konstigt att utveckla abstinens efter lång tid på benso alls. Men det konstiga ligger i symptomens natur och att det känns identiskt mot när ritalinet går ur kroppen.
kiddie
Inaktiv

Återgå till Aspergare och vården

Logga in