Bredbandstrubbel
Re: Bredbandstrubbel
Nätverkskortet fungerade som det skulle i cirka 1 1/2 dygn. Jag har varken brandvägg eller antivirusprogram installerat som kan blockera något.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Det funkar kanske bättre att ha musen i usb-hubben? Två usb-portar är inte mycket, ibland behöver jag ansluta usb-minneskort eller smartphonen till datorn.
Min fråga kvarstår dock:
Kan jag uppdatera android-versionen i smartphonen utan utan att det måste ske via Sonys programvara i datorn?
Jag tänker använda smartphonen istället för laptopen. Jag har Google Drive så jag kan skapa dokument och skrivaren är ansluten till Google Cloud så jag kan skriva ut. Med Tapatalk, Boat browser och Facebook-appen kommer jag åt alla Internet-funktioner jag behöver. Den enda nackdelen är att det tar lång tid att skriva.
Min fråga kvarstår dock:
Kan jag uppdatera android-versionen i smartphonen utan utan att det måste ske via Sonys programvara i datorn?
Jag tänker använda smartphonen istället för laptopen. Jag har Google Drive så jag kan skapa dokument och skrivaren är ansluten till Google Cloud så jag kan skriva ut. Med Tapatalk, Boat browser och Facebook-appen kommer jag åt alla Internet-funktioner jag behöver. Den enda nackdelen är att det tar lång tid att skriva.
- Lilla Gumman
Re: Sv: Bredbandstrubbel
Lilla Gumman, det beror på vilken android version du har nu. Om du har 2.3 (Gingerbread) måste du använda dator. Om du har 4.0.x (ICS) kan man uppdatera OTA (over the air).
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Android 4.0 har jag. Hur gör jag?
- Lilla Gumman
Vetetusan.. Enl länken nedan så klarar Go bara via dator. Jäkla otur isf. Men man ska inte lita på allt man läser. Jag kollar upp senare.
http://www.heavy.com/tech/2013/04/andro ... ia-e-dual/
http://www.heavy.com/tech/2013/04/andro ... ia-e-dual/
- barracuber
Bredbandstrubbel
Lilla Gumman skrev:Android 4.0 har jag. Hur gör jag?
Det brukar skickas ut så man får ett meddelande i telefonen om att man kan uppdatera den och så bara trycka på "installera" och sen är det klart.
Zirre skrev:Lilla Gumman skrev:Android 4.0 har jag. Hur gör jag?
Det brukar skickas ut så man får ett meddelande i telefonen om att man kan uppdatera den och så bara trycka på "installera" och sen är det klart.
Givetvis. Men det står ordagrant: "Du kan endast använda en dator föe att uppdatera den här enheten. Läs mer om.detta alternativ på sonymobile.com/update". Därför undrar jag om det finns nåt sätt att kringgå detta. Annars blir jag tvungen att installera PC Companion på geocaches dator. Uppdateringen kräver att jag har minst 80% batteristyrka kvar.
- Lilla Gumman
Zirre skrev:Du får väl ha nätverkskabel melln din dator och routern/modemet.
Jag har provat med kabel, det var en alldeles för kort en, men jag gjorde det som ett test. Det blev ingen skillnad alls.
Datorn pendlar mellan inget nätverk alls (inget nätverkskort), nätverk utan Internet och nätverk med Internet. Rätt som det är har jag Internet i 5-10 minuter och fullt nätverk. Inte så ofta verkar det som, men dock.
- Lilla Gumman
Mer och mer tyder tyvärr på att just Go måste köra PC Companion. Uppdateringen är för stor för att Go ska klara det OTA. Trist men sant. En annan länk som bekräftar detta: http://m.androidcentral.com/sony-xperia ... g-out-soon
- barracuber
Bredbandstrubbel
Lilla Gumman skrev:Zirre skrev:Du får väl ha nätverkskabel melln din dator och routern/modemet.
Jag har provat med kabel, det var en alldeles för kort en, men jag gjorde det som ett test. Det blev ingen skillnad alls.
Datorn pendlar mellan inget nätverk alls (inget nätverkskort), nätverk utan Internet och nätverk med Internet. Rätt som det är har jag Internet i 5-10 minuter och fullt nätverk. Inte så ofta verkar det som, men dock.
Mina problem är väldigt lika dina, tycker det verkar som om just Windows 7 har en hel del problem med nätverk...
Miche skrev:Lilla Gumman skrev:Zirre skrev:Du får väl ha nätverkskabel melln din dator och routern/modemet.
Mina problem är väldigt lika dina, tycker det verkar som om just Windows 7 har en hel del problem med nätverk...
Kanske det, men det har fungerat problemfritt i 2 1/2 år.
Det är nog dags för en ny dator med Windows 7 i. Men jag har inte råd, utan får nöja mig med surf i mobilen.
Ett alternativ är förstås att lägga över alla filer på usb-minne, formatera om hårddisken och lägga in Windows 7 igen. Tror dock det är svårt att fä till en fullständig formatering och inte bara en ominstallation.
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Min dator är bara några månader gammal, i förra datorn hade jag Windows 7 och inget strul med nätverket (men den datorn var slö), nu har jag massor med konstiga problem men en snabb dator...
Bredbandstrubbel
Om inget annat fungerar kan du installera Linux på USB-minnet för internetåtkomst (och använda VirtualBox för uppdateringsprogrammet).
Ja, jag har mejlat F, Zirre.
Kanin, jag har ett 4 GB usb-minne, kan jag ha kvar alla mina filer + att jag kopierar in Ubuntu från en CD jag har?
Kanin, jag har ett 4 GB usb-minne, kan jag ha kvar alla mina filer + att jag kopierar in Ubuntu från en CD jag har?
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Lilla Gumman skrev:Ett alternativ är förstås att lägga över alla filer på usb-minne, formatera om hårddisken och lägga in Windows 7 igen. Tror dock det är svårt att fä till en fullständig formatering och inte bara en ominstallation.
Det bör inte vara något problem alls.
Jag själv blev tvungen att formatera om datorn för någon vecka sedan och det görs när du installerar om Windows 7, det enda du bör ha i åtanke är att när du kommer till detta steg så välj Custom (advanced):
Sedan när du kommer till nästa skärm så markera alla olika partitioner, tryck på Drive Options (advanced) och sedan format för varje. Sedan när det bara finns en hårddisk kvar du inte kan formatera (det är fri minne) så kan du installera Windows på den!
Admin: fixade citatet
Bredbandstrubbel
Lilla Gumman, har du testat detta nyligen?
Om den kan det, är det inte onödigt att ominstallera Windows då?
barracuber skrev:Kan laptoppen förresten ansluta till smartphonens wifi?
- barracuber
Det är precis det jag menar, omformatering av datorn i samband med ominstallation brukar återställa till fabriksinställningarna snarare än att formatera om hela hårddisken sä den är tom. Det är skillnad på att tömma hela hårddisken och att formatera om den. Finns program som löser detta.
Fast det kan hända att.det du tipsade om löser mitt problem ändå.
Fast det kan hända att.det du tipsade om löser mitt problem ändå.
- Lilla Gumman
barracuber skrev:Lilla Gumman, har du testat detta nyligen?barracuber skrev:Kan laptoppen förresten ansluta till smartphonens wifi?
Nej, datorn kan inte komma åt något Internet alls, någonstans ifrån. Inte ens från telefonen. Datorn växlar ju mellan tre lägen: inget nätverk alls, nätverk utan Internet och nätverk med Internet. Nätverk med Internet innebär Internet en kort stund, och då kan jag givetvis använda endera hemmanätverket eller mobilens mobildata.
Datorn uppdarerade sig nyss och startade om, utan förvarning. Allt gick tydligen bra, men efter omstart har datorn inget nätverk.
- Lilla Gumman
Bredbandstrubbel
Om ominstallation är ett alternativ (jag förstår inte varför det inte skulle vara det, men folk är ju kinkiga ibland) så tror jag det är den bästa lösningen - jag får känslan att LG fått nåt elakt som anti-virus och -malvare inte hittar/rår på.
Du kan till exempel använda http://www.dban.org för att helt och hållet rensa hårddisken - naturligtvis EFTER att du kopierat ut det du ska ha kvar. Ladda ner .iso-filen från web-platsen ovan, bränn en CD av den. Koppla ur allt utom laddare och eventuell mus och starta sen datorn från DBAN-skivan. Sen är det mer eller mindre självinstruerande - du behöver inte köra nåt av de mer tidskrävande alternativen, bara enklast möjliga överskrivning.
När det är klart några timmar senare är det bara att installera om Windows från dina återinstallations-skivor.
Jag skulle nog prova att starta återinstallations-skivorna, för att se att de verkar hela, innan jag rensade hårddisken.
Lycka till.
Du kan till exempel använda http://www.dban.org för att helt och hållet rensa hårddisken - naturligtvis EFTER att du kopierat ut det du ska ha kvar. Ladda ner .iso-filen från web-platsen ovan, bränn en CD av den. Koppla ur allt utom laddare och eventuell mus och starta sen datorn från DBAN-skivan. Sen är det mer eller mindre självinstruerande - du behöver inte köra nåt av de mer tidskrävande alternativen, bara enklast möjliga överskrivning.
När det är klart några timmar senare är det bara att installera om Windows från dina återinstallations-skivor.
Jag skulle nog prova att starta återinstallations-skivorna, för att se att de verkar hela, innan jag rensade hårddisken.
Lycka till.
Tror inte någon har föreslagit att byta kanal på routern, kan det vara nåt? Det hjälpte min fru en gång.
Kör Wifi Analyzer, välj en kanal som inte används av alltför många grannar, ändra till den i routern. Undvik "auto", sätt en specifik kanal.
Kör Wifi Analyzer, välj en kanal som inte används av alltför många grannar, ändra till den i routern. Undvik "auto", sätt en specifik kanal.
- barracuber