Att ha både Aspergers och hörselnedsättning

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav midnattsol70 » 2013-05-26 14:30:46

Att ha hörselskada är att man har hörapparat och hör inte särskilt bra. Vi som är födda med hörselskada läser på andras läppar och försöker att skilja ord det ni säger. Det innebär att man måste titta rakt på en annans person ansikte. Många ljud är svåra att höra som Schema, skjorta - det som är sch ord.

Har man som jag både asperger och hörselskada så blir jag mer högljud för jag vill höra mig själv trots jag använder hörapparat. Det kan låta i andras öron att jag skriker- men det gör jag inte medveten. Sen kanske jag smackar med munnen när jag pratar. Det har med teckenspråket att göra. Teckenspråket är inte som talad svenska. Döva smackar med munnen och då är det samband med det de säger.
T.ex. Hörande säger "Jag åkte till stan och där såg jag en stor hund". Döva tecknar "Jag PAFF(åkte) (smack ljud) stan jag där såg SASS(stor) (starkt S) hund". Sånt kan inte jag ta bort - alltså smackande ljud. Det ingår i dövas språk och deras sätt att prata.
Att ha två funkionhinder är jobbigt därför vill jag upplysa er att det finns fler sånna som mig. Stör inte på vårt sätt med smackande i munnen det kan vi inte höra och inte ta bort då det ingår i teckenspråket.

Moderator Gripandekylig - förtydligade rubriken samt flyttade tråden från Att leva som Aspergare
midnattsol70
Ny medlem

Anslöt: 2013-03-08

att ha både Asperger och Hörselskada

Inläggav Eembla » 2013-05-26 14:44:13

Har inte att göra med att man stör sig frivilligt. Precis som du måste smacka så kan vissa AS individer måste störa sig. Jag själv har otroligt svårt för smackande/sörplande/smaskande ljud. Det bara skär i öronen. Det viktiga är att man förstår varandras begränsningar och problem=) Om en AS person skäller ut dig för ditt smackande så kan man ju ha förståelse för det också och lugnt förklara varför du måste göra det. Då får en person med AS själv avgöra om man klarar av sällskapet av en hörselskadad eller måste gå därifrån.
Eembla

Anslöt: 2013-05-16

Inläggav Moggy » 2013-05-26 14:52:40

midnattsol70 skrev:T.ex. Hörande säger "Jag åkte till stan och där såg jag en stor hund". Döva tecknar "Jag PAFF(åkte) (smack ljud) stan jag där såg SASS(stor) (starkt S) hund". Sånt kan inte jag ta bort - alltså smackande ljud. Det ingår i dövas språk och deras sätt att prata.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med det här? Vad innebär PAFF och SASS?
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav beardy » 2013-05-26 21:47:29

PAFF är ordet man formar med munnen när man tecknar det som på svenska betyder "sticka iväg"
SASS eller SAA är ordet man formar med munnen när man beskriver något som är stort

Det finns en del andra ord som är specifika för just svenskt teckenspråk, t.ex
PI, betyder ungefär: väldigt, mycket
HYFF, betyder: för säkerhets skull

Om någon är nyfiken på mer teckenspråk, kolla in http://www.spreadthesign.com/se. Det är ett teckenspråkslexikon som håller på att byggas upp, inte alla ord och fraser är med.

Har själv en ensidig hörselnedsättning, men behöver inte använda teckenspråk/kroppspråk/lappar etc. för att kommunicera med hörande. Däremot så kan jag höra fel på ord i konversationer (speciellt när jag är trött och inte riktigt orkar fokusera ordentligt) och det underlättar inte direkt när jag redan har svårt med sociala kommunikationer :)

Däremot så är en ensidig hörselnedsättning underbart när man ska sova, bara att borra ner det örat jag hör bättre på i kudden så stänger jag effektivt ute alla störande ljud :-)ZZZ
beardy

Anslöt: 2013-01-11

Har du hörselnedsättning?

Inläggav Zirre » 2013-10-18 10:40:46

Hur gör du för att underlätta hörseln?
Hörapparat etc.
Gripandekylig
Slog ihop tråden Har du hörselnedsättning med tråden Att ha både Aspergers och hörselnedsättning
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav HenrikE » 2013-10-18 11:01:40

Jag har hörapparat i båda öronen. Dom hjälper en del i alla fall men dom åstadkommer inga mirakel.
HenrikE

Anslöt: 2012-10-05

Inläggav Miche » 2013-10-18 12:09:11

Jag har tinnitus, de funderade på om jag kunde vara hjälpt av hörapparat men konstaterade att den det var för många varierande frekvenser så det skulle inte ems vara värt att försöka. Har därför inga hjälpmedel.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav kullan » 2013-10-18 13:07:21

Jag har tinitus men jag har inte varit till någon läkare med det så jag har inget hjälpmedel.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav radix » 2013-10-18 13:12:49

Jag har bara sensorisk överbelastning, men effekten är densamma av och till ju. Skulle kanske skaffat såna där hörlurar jägare har som filtrerar bort starka ljud. Hellre döv ibland än alltid dock.
radix

Anslöt: 2012-05-22

Re: Har du hörselnedsättning?

Inläggav Zirre » 2013-10-18 13:57:20

Tinnitus är väl ändå ingen hörselnedsättning.
Zirre

Inläggav Miche » 2013-10-18 15:18:28

På sätt och vis är den det, tinnitus försämrar möjligheterna att höra vad folk säger.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Zirre » 2013-10-18 23:26:32

Tinnitus är ingen hörselnedsättning men förekommer ofta i samband med en hörselskada. Ungefär tre av fyra personer med tinnitus har samtidigt en hörselnedsättning.
Zirre

Inläggav geocache » 2013-10-19 0:46:55

Nä, snarare tvärtom (om det nu är möjligt); jag hör bättre än jag egentligen vill göra, hur det nu kan komma sig att min hörsel är beskaffad på det sättet :-)063
geocache

Anslöt: 2008-06-16

Inläggav moonshadow » 2013-10-19 13:20:31

Jag är döv på mitt ena öra och har tinnitus på mitt
höröra.
moonshadow
Ny medlem

Anslöt: 2013-10-19

Återgå till Aspergare och vården

Logga in