Är det rätt att hämnas på sina plågoandar?
92 inlägg
• Sida 3 av 4 • 1, 2, 3, 4
mikael skrev:Ytterliggare en maktmissbrukare
http://www.certec.lth.se/dok/friafreja3/
[*En märklig början
När jag först kom till Villa 39, 21 december, 1995, var jag ungefär lika oförstående som alla andra i omvärlden. Dock med den skillnaden att jag faktiskt tog tåget till Älvsjö, gick till Villa 39 och faktiskt var beredd att göra något. Jag mötte "Sveriges farligaste kvinna" - men ingen hade hon mördat, ingen hade hon bestulit. Vad var det egentligen som var så farligt? Liten och späd var hon. Hon gick där på sin sida om gallret och jag på min. Vi kunde tala med varandra, hon visade sig intresserad och hon frågade blixtsnabbt tillbaka så snart hon inte förstod. Det var inte främst hon som verkade konstig; det var hela situationen. Ingen som inte varit på Villa 39 före sommaren 1996 kan ana sig till hur outsägligt torftig och deprimerande hela miljön var (och förstås fortfarande är, även om en del blivit bättre). Till bunkern och cellen och rastgården och staketet hörde en gråhet, en tristess, en slitenhet och en avsaknad av allt som kan göra livet värt att leva. Allt detta präglade också personalen. Samtidigt som den med sin egen uppgivenhet i allra högsta grad bidrog till situationen.
Den ansvarige läkaren, Sven Randén, gick in i ett samtal med mig en halvtimme efter det jag kommit dit. Han var mycket tydlig i att autismdiagnosen egentligen var ointressant och att Freja solklart bar på ett barndomstrauma. Varför sa han det till mig - efter 30 minuter? Jag förstod inte något. Det enda jag kunde göra var att svara med: "Vilken diagnos som än är den rätta, så finns det mycket att göra i Villa 39 som kan förbättra Frejas liv!" Och Sven Randén höll med om att det kunde vara intressant att se vad t ex en dator skulle kunna innebära för förändring. Fast några resurser till en sådan (i denna dyra verksamhet) fanns inte: dem måste jag själv stå för.
]
rapchic skrev:och hämnd är ju för en själv så egentligen spelar det ju ingen roll vad dom tycker
Om syftet inte är att åsamka dem skada, så är hämnd fel ord.
Vad menades från början med hämnd?
"Hämnd" är nära besläktat med "hämma", minska, få att upphöra.
Syftet med hämnd skulle kunna vara att beröva angriparen incitament för vidare angrepp.
Syftet med hämnd skulle kunna vara att beröva angriparen incitament för vidare angrepp.
Några begrepp som är närbesläktade:
Hämnd
Revansch
Upprättelse.
Hämnd
Revansch
Upprättelse.
Tanken är ju att Staten tagit över all hämnd, sköter rättvisan åt oss istället för pöblar och folkdomstolar som förr i tiden. En god tanke iaf, kanske kommer funka bättre i framtiden när alla är på film konstant..
revenge (v.) Look up revenge at Dictionary.com
late 14c., from Old French revengier, variant of revenchier "take revenge, avenge" (13c., Modern French revancher), from re-, intensive prefix (see re-), + vengier "take revenge," from Latin vindicare "to lay claim to, avenge, punish" (see vindicate).
To avenge is "to get revenge" or "to take vengeance"; it suggests the administration of just punishment for a criminal or immoral act. Revenge seems to stress the idea of retaliation a bit more strongly and implies real hatred as its motivation. ["The Columbia Guide to Standard American English," 1993]
Mortalis skrev:Några begrepp som är närbesläktade:
Hämnd
Revansch
Upprättelse.
och Rättvisa.
Tack, radix.
radix skrev:Tanken är ju att Staten tagit över all hämnd, sköter rättvisan åt oss istället för pöblar och folkdomstolar som förr i tiden. En god tanke iaf, kanske kommer funka bättre i framtiden när alla är på film konstant..
Frågan är om staten ska ägna sig åt hämnd eller åt att skydda andra människor.
Man kan ifrågasätta straffpedagogiken, den verkar inte rehabilitera folk alls i någon vettig utsträckning. Men brottsoffer vill ju ofta att universum ska kännas begripligt, och de har 'straffats' för ingenting alls.
Från det som skrivits och de dokumentärer som finns kan man sluta sig till att det framförallt saknas någon verklig rehabilitering med metoder som är vetenskaplig grundande. En kultur som formar konflikt istället för samarbete och inte minst föser man ihop personer så att det blir ett slags "plantskola". Så strikt rationellt så är straffen oftast kontraproduktiva i nuvarande form för samhällets långsiktiga utveckling.
Apropå hämnd ska man nog inte underskatta den neurologiska kopplingen att det är tillfredställande att hämnas och det finns god grund för det om man kikar på spelteori. Men eftersom hämnd är jobbigt så måste signalsystemet i kroppen skapa någon form drivkraft. Alltså bör man vara uppmärksam på att det finns biologiska mekanismer som spelar med och som kanske inte är så fullt rationella i det samhälle som finns nu.
Apropå hämnd ska man nog inte underskatta den neurologiska kopplingen att det är tillfredställande att hämnas och det finns god grund för det om man kikar på spelteori. Men eftersom hämnd är jobbigt så måste signalsystemet i kroppen skapa någon form drivkraft. Alltså bör man vara uppmärksam på att det finns biologiska mekanismer som spelar med och som kanske inte är så fullt rationella i det samhälle som finns nu.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Hämnd är och kan aldrig vara bra, vedergällning skapar bara ytterligare upptrappningar, samt bekräftar bara för den utsatta. Se på djuren i deras värld är det hårt och brutalt mellan många arter i det vilda, men aldrig hämnd det är ngt som människan hittat på, när vi gick från att vara ''jägare och samlare'' till ett jordbrukssamhälle. Kort sagt, allt elände började när vi lärde oss att baka limpa.
Vilket påminner mig om hur åklagaren resonerade på den där Brott mot funktionshindrade-föreläsningen jag var på. Deet viktiga är inte att någon blir dömd, utan att den drabbade får hjälp, sa hon. Hon förklarade inte ifall det berodde på komplicerad bevisning o dyl eller att våldtäkt som just då diskuterades inte är så viktigt att straffa.
Man kan dock inte lämna fältet fritt utan någon form av återkoppling att det inte är okej.
- plåtmonster
Ja, har du snattat får du betala böter såatt du får veta hur det är att bli av med pengar. Har du gett någon psykologiska men den får bära hela livet, då bör straffet vara något som leder till liknande effekt, något brottslingen minns tydligt hela livet.
Och det är bara för jämvikt. Offret straffades fortfarande utan att ha gjort något.
Och det är bara för jämvikt. Offret straffades fortfarande utan att ha gjort något.
gadas skrev:Vad menades från början med hämnd?
Om dom inte vill betala skadestånd eller be om ursäkt kan man göra mycket bus och hämnd.
Vill inte inspirera någon!
Jag skriver istället en bok om det hela bedrövliga!
Se dock upp med sådant som kallas förtal..
- plåtmonster
Den boken vill jag gärna läsa!mikael skrev:Jag skriver istället en bok om det hela bedrövliga!
Fast jag är en varm anhängare av att man skall betala tillbaka till plågoandar.
Frimodig
Frimodig
Fortytwo skrev:Att hämnas med våld och sänka sig till samma låga nivå som svinen är ju himla onödigt (även om jag defintivt förstår att man kan känna för att göra det). Jag är inne på Krigis spår här; att framgång är den bästa hämnden, alternativt att man bör nämna plågoandarna/undermänniskorna i en bok. Det bästa är om man kan åstadkomma något Teratologen-aktigt. Bortsett från att de allra flesta, inklusive undertecknad, inte kan det så är blotta tanken väldigt tillfredsställande! Jag vet visserligen inte om Teratologen blev mobbad eller så men det sägs i vilket fall att han förtalat en hel bygd genom sitt verk Äldreomsorgen i övre Kågedalen. Han hämtade inspiration till bokens karaktärer från människor han växte upp med.
Själv får jag försöka köra på framgångshämnden. När jag tänker efter är faktiskt alla människor som någonsin behandlat mig illa väldigt misslyckade individer. Det känns bland annat lockande att, när jag gått klart den utbildning jag ska börja den här månaden, kopiera beviset på min fullföljda utbildning och skicka till de som gjort mig illa. De som sade att jag inte var något, att jag aldrig kommer bli något, att jag är misslyckad, dum i huvudet och en tråkig gråmus utan existensberättigande, att jag inte ska satsa på något kvalificerat yrke, et cetera... Jag ska visa dem sedan att jag inte tagit mitt liv eller är oförmögen att arbeta utan att jag har ett relativt bra industrijobb och dessutom är mor och ja... en hyfsat välfungerande individ.
Jag råkar veta att en av mina värsta gamla plågoandar vågar i vuxen ålder inte presentera sig inför grupp och han klarade inte gymnasiet. Skrattar bäst som skrattar sist.
Jag är fast och fullt övertygad om att de ska få se. Frågan är exakt hur och när. Jag spånar på det.
Vem har sagt med våld inte jag ,det finns andra metoder!
Dessa två läkare som jag nämnt drabbade mig skoningslöst, så en bok får det bli.
Man kan ändra lagen så att åtal även gäller läkare i allmän domstol som i vissa andra länder. Nu kan dom bli prickade hur mycket som helst i bästa fall bli av med legitimationen.
Även dom ska betala skadestånd och kunna hamna i fängelse.
Jag måste haft maximal otur!
Hur får man dem istället att förstå att de sårar en?
Eller hur får man dem att förstå att de är de som är idioter?
Någon som har någon bra replik/kommentar att säga som försvar när folk retas och går över gränsen? Något som får mig att stolt sätta punkt och kunna vända på klacken istället för att springa därifrån med tårar... De tar aldrig mina ifrånsägningar på allvar...
...tror att jag blivit för gammal för att sparka folk på smalbenen...
Eller hur får man dem att förstå att de är de som är idioter?
Någon som har någon bra replik/kommentar att säga som försvar när folk retas och går över gränsen? Något som får mig att stolt sätta punkt och kunna vända på klacken istället för att springa därifrån med tårar... De tar aldrig mina ifrånsägningar på allvar...
...tror att jag blivit för gammal för att sparka folk på smalbenen...
- neatrollet
- Ny medlem
- Anslöt: 2013-10-09
Ja, det finns det, och att skriva förefaller mig vara en mycket bra metod.mikael skrev:Vem har sagt med våld? Inte jag, det finns andra metoder!
Dessa två läkare som jag nämnt drabbade mig skoningslöst, så en bok får det bli.
Somliga kan inte förstå det, och en del tycker OM att såra och plåga andra. Se där ett problem för oss pacifister!neatrollet skrev:Hur får man dem istället att förstå att de sårar en?
mikael skrev:Fortytwo skrev:Att hämnas med våld och sänka sig till samma låga nivå som svinen är ju himla onödigt (även om jag defintivt förstår att man kan känna för att göra det). Jag är inne på Krigis spår här; att framgång är den bästa hämnden, alternativt att man bör nämna plågoandarna/undermänniskorna i en bok. Det bästa är om man kan åstadkomma något Teratologen-aktigt. Bortsett från att de allra flesta, inklusive undertecknad, inte kan det så är blotta tanken väldigt tillfredsställande! Jag vet visserligen inte om Teratologen blev mobbad eller så men det sägs i vilket fall att han förtalat en hel bygd genom sitt verk Äldreomsorgen i övre Kågedalen. Han hämtade inspiration till bokens karaktärer från människor han växte upp med.
Själv får jag försöka köra på framgångshämnden. När jag tänker efter är faktiskt alla människor som någonsin behandlat mig illa väldigt misslyckade individer. Det känns bland annat lockande att, när jag gått klart den utbildning jag ska börja den här månaden, kopiera beviset på min fullföljda utbildning och skicka till de som gjort mig illa. De som sade att jag inte var något, att jag aldrig kommer bli något, att jag är misslyckad, dum i huvudet och en tråkig gråmus utan existensberättigande, att jag inte ska satsa på något kvalificerat yrke, et cetera... Jag ska visa dem sedan att jag inte tagit mitt liv eller är oförmögen att arbeta utan att jag har ett relativt bra industrijobb och dessutom är mor och ja... en hyfsat välfungerande individ.
Jag råkar veta att en av mina värsta gamla plågoandar vågar i vuxen ålder inte presentera sig inför grupp och han klarade inte gymnasiet. Skrattar bäst som skrattar sist.
Jag är fast och fullt övertygad om att de ska få se. Frågan är exakt hur och när. Jag spånar på det.
Man kan ändra lagen så att åtal även gäller läkare i allmän domstol som i vissa andra länder. Nu kan dom bli prickade hur mycket som helst i bästa fall bli av med legitimationen.
Jag tror du bör göra två saker för att betala tillbaka, utan att skada dig själv.
1. Kolla upp vilken enhet på Socialstyrelsen som ansvarar för läkares felbehandling.
2. Skriv en kompakt beskrivning av händelseförloppet. En saklig och objektiv beskrivning. Nämn namn. Börja med att skicka in den till relevant enhet på Socialstyrelsen.
3. När du gjort 1 och 2 och ingenting händer. Kontakta en journalist på nån lokal blaska, eller uppdrag granskning, eller nåt motsvarande. Arga doktorn, t.ex.
Ett förslag.
Frimodig
Trollmor skrev:Somliga kan inte förstå det, och en del tycker OM att såra och plåga andra. Se där ett problem för oss pacifister!
Hur hantera dessa?
- plåtmonster
Frimodig skrev:mikael skrev:Fortytwo skrev:Att hämnas med våld och sänka sig till samma låga nivå som svinen är ju himla onödigt (även om jag defintivt förstår att man kan känna för att göra det). Jag är inne på Krigis spår här; att framgång är den bästa hämnden, alternativt att man bör nämna plågoandarna/undermänniskorna i en bok. Det bästa är om man kan åstadkomma något Teratologen-aktigt. Bortsett från att de allra flesta, inklusive undertecknad, inte kan det så är blotta tanken väldigt tillfredsställande! Jag vet visserligen inte om Teratologen blev mobbad eller så men det sägs i vilket fall att han förtalat en hel bygd genom sitt verk Äldreomsorgen i övre Kågedalen. Han hämtade inspiration till bokens karaktärer från människor han växte upp med.
Jag tror du bör göra två saker för att betala tillbaka, utan att skada dig själv.
1. Kolla upp vilken enhet på Socialstyrelsen som ansvarar för läkares felbehandling.
2. Skriv en kompakt beskrivning av händelseförloppet. En saklig och objektiv beskrivning. Nämn namn. Börja med att skicka in den till relevant enhet på Socialstyrelsen.
3. När du gjort 1 och 2 och ingenting händer. Kontakta en journalist på nån lokal blaska, eller uppdrag granskning, eller nåt motsvarande. Arga doktorn, t.ex.
Ett förslag.
Frimodig
Detta med behandlingshemmet hände -86 somatikerna -88,preskiberat ,dessutom kan läkare få hur många prickar som helst, ev få leget intraget, vissa länder har allmänt åtal inom polisväsendet så borde det vara. nu har jag bra läkare.
När folk missförstår en på elaka sätt, ska man egentligen bry sig om att försöka förklara för dem även om de är svinkorkade, eller ska man bara ignorera dem?
(Och, om de är så korkade att de ställer till problem för dig pga sina missförstånd, vad gör man då?)
När folk missförstår en på elaka sätt, ska man egentligen bry sig om att försöka förklara för dem även om de är svinkorkade, eller ska man bara ignorera dem?
(Och, om de är så korkade att de ställer till problem för dig pga sina missförstånd, vad gör man då?)
Återgå till Övriga Aspergerfrågor