Sårbart samhälle, en brand slår ut internet trygghetslarm m
46 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5667489SR skrev:Nästan två veckor efter kabelbranden i en av Fortums tunnlar i Vasastan saknar folk i området fortfarande telefon och bredband.
Ingen fast telefon, ingen TV, inget internet och värst av alla, inget trygghetslarm som fungerar.
De 145 personer som fortfarande saknar trygghetslarm får enligt Carl Smitterberg, pressansvarig vid Stockholms kommun, extra tillsyn under den här perioden.
Nu är det väl inte klart varför kablarna brann, men det vore ju lätt för sabotörer att slå ut viktiga funktioner.
Dålig information tycker folk också, men utan telefon, TV och internet, hur ska man få fram snabb information? De som har mobiler kan ju få sms, men det funkade inte heller. Hann inte, dålig beredskap, "tänkte inte på det"? Det påverkade även andra delar av Stockholm, som Sigtuna och Vallentuna.
"I 40 minuter väntade jag i telefon, väl framme fick jag veta att jag kunde läsa på deras hemsida eller på Facebook. 'Men jag kommer ju inte ut på nätet', svarade jag. Då kunde jag läsa Fortums hemsida, fick jag till svar." (DN 2013-10-08 "Så illa slog bredbandsbranden")
Utan internet kan man ju inte ens betala sina räkningar, då blir det dröjsmålsränta.
Så här säger Fortum:
"-Vi fick ett tekniskt fel på en högspänningskabel som kopplades ifrån eftersom våra säkerhetssystem fungerade"
--
Vi har speciellt anpassade tekniska installationer för att möte den förhöjda risknivån - och de har fungerat korrekt.
Då är säkerhetsåtgärderna alltså inte tillräckliga?
- Vi har installationer utifrån riskanalyser som är praxis på sådana här anläggningar."
"Enligt Myndigheten för samhällsskydd och beredskap kan tunnelbränders konsekvenser begränsas.
- Man kan sprinkla och ha olika typer av larmsystem."
Tekniken går framåt, på gott och ont. Har verkligen en massa att säga om detta men inget vill komma ut.
- RainBowChild
- Förhandsgranskad
- Anslöt: 2013-07-12
Sammanfattning: Fortum är inkompetenta
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Man är ju väldigt dum om man föreslår att någon ska kolla på nätet om just problemet är att man inte kommer ut på nätet...
Men vårt samhälle har varit väldigt sårbart en ganska lång tid nu och det är egentligen konstigt att inga värre saker har hänt.
Tycker dessutom det är konstigt med folk som inte har någon backup alls. T ex ingen konserverad mat alls, ingen batteriradio, ingen ficklampa. Inte ens det mest bejsik...
Men vårt samhälle har varit väldigt sårbart en ganska lång tid nu och det är egentligen konstigt att inga värre saker har hänt.
Tycker dessutom det är konstigt med folk som inte har någon backup alls. T ex ingen konserverad mat alls, ingen batteriradio, ingen ficklampa. Inte ens det mest bejsik...
När jag växte upp hade Televerket egen el som räckte i 3 dygn. Då kunde man tala om framförhållning! Nu pajar ju allting vid ett stort strömavbrott: All information, liksom all distribution av mat och till och med vatten. När vattnet är slut i vattentornet, då gäller det att ha hamstrat! Jag tror inte ens det går att köpa mat i en full butik, ty samtidigt med kyl och frys där inne så pajar ju både kassaapparater och dörrar ...
Vårt samhälle är numera mycket sårbart. Ändå tycker man att åtminstone några borde ha lärt sig av verkningarna efter stormarna Gudrun och Per.
Vårt samhälle är numera mycket sårbart. Ändå tycker man att åtminstone några borde ha lärt sig av verkningarna efter stormarna Gudrun och Per.
Trollmor skrev:Ändå tycker man att åtminstone några borde ha lärt sig av verkningarna efter stormarna Gudrun och Per.
För att inte tala om de två stora strömavbrotten i Akalla (jag bodde där då det första inträffade).
Man har reservkabel till Akalla så det inte ska hända, problemet är att den reservkabeln är (eller åtminstone då) dragen i samma kabeltrumma som den ordinarie kabeln vilket gjorde att då den ordinarie kabeln brann så förstördes även reservkabeln.
DN som har sitt tryckeri placerat i Akalla (som tillhör Stockholms kommun) hade placerat sig just där för att de skulle kunna hämta ström från grannkommunen (de är placerade bara något hundratal meter från kommungränsen) men lagstiftningen förbjuder dem att ta ström från grannkommunen... så vid båda strömavbrotten så kunde de inte ge ut tidningen...
Affärerna hade massor med mat som de av försäkringsbolagen tvingades att kassera, de fick inte skänka bort den till de boende som inte kunde handla sin mat. Det enda som fungerade i Akalla de här dagarna var tunnelbanan som har egen strömförsörjning.
Miche skrev:lagstiftningen förbjuder dem att ta ström från grannkommunen... så vid båda strömavbrotten så kunde de inte ge ut tidningen...
Affärerna hade massor med mat som de av försäkringsbolagen tvingades att kassera, de fick inte skänka bort den till de boende som inte kunde handla sin mat.
Ibland är det bra att vara lite rebell..
Vid ett större avbrott så kan man fundera på vilka som får det svårt och hur de kommer att reagera.
- plåtmonster
Re: Sårbart samhälle, en brand slår ut internet trygghetslar
Det finns ett distributionsmonopol när det gäller el. Det är inte specifikt knutet till kommuner utan till olika områden. Så är det överallt.
Titti skrev:Det finns ett distributionsmonopol när det gäller el. Det är inte specifikt knutet till kommuner utan till olika områden.
Helt vansinnigt, att förbjuda möjligheten att hämta sin el från ett annat område då monopolet inte sköter sina uppgifter är helt jävla vansinne.
Titti skrev:Så är det överallt.
Överallt? Specificera!
Alien skrev:Nu är det väl inte klart varför kablarna brann, men det vore ju lätt för sabotörer att slå ut viktiga funktioner.
Dom där tunnlarna är säkert skyddsobjekt och är bevakade. Skulle Sverige bli anfallet är det militärpolisen som ska skydda dom. Har snackat med en snubbe som var MP och övade i dom tunnlarna.
Miche skrev:Titti skrev:Det finns ett distributionsmonopol när det gäller el. Det är inte specifikt knutet till kommuner utan till olika områden.
Helt vansinnigt, att förbjuda möjligheten att hämta sin el från ett annat område då monopolet inte sköter sina uppgifter är helt jävla vansinne.
Undrar hur stort straffet blir om man överträder det när de missköter sitt jobb ..
Miche skrev:Titti skrev:Så är det överallt.
Överallt? Specificera!
Överallt i Sverige..
- plåtmonster
Sverige: landet där lagstiftningen är till för att krångla till det för medborgarna och företagen...
När skiten verkligen träffar fläkten har saker som dessa ringa betydelse.
Här finns inte fast telefoni på de flesta ställena längre, trots gamlingar med trygghetslarm.
Vi har ingen täckning här i princip och måste gå ut ur huset (inte kul i snöstorm) för att kunna ringa och vara säker att det inte bryts.
Internet funkar dåligt också, ibland inte alls (vi har net1 dvs via gamla 010 nätet, det är inte bra men det bästa vi har att välja mellan)
Tyvärr blir täckningen sämre med åren (varför har vi ingen aning om) och vi har av Net1 ofta fått höra att vi ska kontakta dom via nätet så det händer också vid "vardagsproblem"
tyvärr ger det en osäkerhet, förra gången min man högg sig i benet så fick jag i alla fall tag på 112 men jag var i princip tvungen att lämna adress och lägga på och då hade vi bra täckning jämfört med nu.
Men vissa sätt nät, el och teleföretag arbetar känns väldigt idiotiskt, det har vi själv erfarit.
Vi har ingen täckning här i princip och måste gå ut ur huset (inte kul i snöstorm) för att kunna ringa och vara säker att det inte bryts.
Internet funkar dåligt också, ibland inte alls (vi har net1 dvs via gamla 010 nätet, det är inte bra men det bästa vi har att välja mellan)
Tyvärr blir täckningen sämre med åren (varför har vi ingen aning om) och vi har av Net1 ofta fått höra att vi ska kontakta dom via nätet så det händer också vid "vardagsproblem"
tyvärr ger det en osäkerhet, förra gången min man högg sig i benet så fick jag i alla fall tag på 112 men jag var i princip tvungen att lämna adress och lägga på och då hade vi bra täckning jämfört med nu.
Men vissa sätt nät, el och teleföretag arbetar känns väldigt idiotiskt, det har vi själv erfarit.
@rapchic, Dra en nätverkskabel till en Net1 mottagare utomhus, uppsatt på en stolpe?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:@rapchic, Dra en nätverkskabel till en Net1 mottagare utomhus, uppsatt på en stolpe?
redan gjort, fortfarande skitmottagning men lite bättre än innan vi hade det i alla fall.
Man kan ju skaffa router och göra det med vanlig mobiltelefon men för att få göra det måste man både betala en årlig avgift och innan man ens kan skaffa routern måste man ha tillåtelse från alla telenätföretag i Sverige (och det ska visst vara svårt)
Sätt stolpen på ett högt berg? använd VoIP och DECT för att fixa "mobiltelefoni" hemma?
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Sätt stolpen på ett högt berg? använd VoIP och DECT för att fixa "mobiltelefoni" hemma?
Vi bor på ett berg. Är VoIP och DECT olika routers eller?
Edit: VoIP hade vi förr och då vart allt ännu värre
Edit2: hur ska DECT funka det finns ingen fast telefoni här
Net1 / 3G / 4G --> Mottagare --> Nätverkskabel --> Dator med VoIP --> Nätverkskabel --> DECT basstation.
Om du bor på ett berg (det högsta?) och det ändå inte fungerar så kan det vara läge att försöka skaffa en riktantenn (yagi) eller kanske börja klaga via PTS och inte direkt till bolagen.
VoIP är bara en typ av datapaket med vissa krav på hastighet och latens (<100 ms). Om du kan transportera dessa paket via t.ex Net1 istället för via 3G så kanske det går att lösa det hela bättre.
Har du någon bild i riktning mot basstationen?
Funderar också varför det inte finns någon fast anslutning?
Om du bor på ett berg (det högsta?) och det ändå inte fungerar så kan det vara läge att försöka skaffa en riktantenn (yagi) eller kanske börja klaga via PTS och inte direkt till bolagen.
VoIP är bara en typ av datapaket med vissa krav på hastighet och latens (<100 ms). Om du kan transportera dessa paket via t.ex Net1 istället för via 3G så kanske det går att lösa det hela bättre.
- plåtmonster
rapchic skrev:Man kan ju skaffa router och göra det med vanlig mobiltelefon men för att få göra det måste man både betala en årlig avgift och innan man ens kan skaffa routern måste man ha tillåtelse från alla telenätföretag i Sverige (och det ska visst vara svårt)
Du behöver bara tillstånd från den operatör som du tar in i repeatern och från PTS förstår (du kan läsa mer om det här). Avgiften är (enligt denna sida) inte mer än 175:- per år (för närvarande) så det är inte så värst dyrt.
plåtmonster skrev:Net1 / 3G / 4G --> Mottagare --> Nätverkskabel --> Dator med VoIP --> Nätverkskabel --> DECT basstation.
vi har riktantenn redan och det hade vi även då vi hade nättelefon/VoIP.
Vi bor på det högsta berget i närheten men inte högsta punkten men den högsta punkten är åt totalt motsatt riktning som sändaren så det borde inte spela in, det enda du skulle se på en bild är träd då det är slätt ett tag innan det går ner.
Fast anslutning togs ju bort för ca 3 år sen eftersom... ja man tar bort fast telefoni härikring (även där gamla bor som har trygghetslarm). Fast internet har vi inte råd att betala då vi skulle få betala för att dom skulle gräva 5 km innan dom kom till vårt hus.
behöver jag tillägga att vi inte har posten hem heller utan har den i närmsta byn.
Miche skrev:rapchic skrev:Man kan ju skaffa router och göra det med vanlig mobiltelefon men för att få göra det måste man både betala en årlig avgift och innan man ens kan skaffa routern måste man ha tillåtelse från alla telenätföretag i Sverige (och det ska visst vara svårt)
Du behöver bara tillstånd från den operatör som du tar in i repeatern och från PTS förstår (du kan läsa mer om det här). Avgiften är (enligt denna sida) inte mer än 175:- per år (för närvarande) så det är inte så värst dyrt.
min man har kollat efter routers inte 3G repeater... nog för det är väl bra nog då närmaste ställe där det finns täckning för 3G är 5 km bort
Andra möjligheter:
* Gräv egen fiber har för 5000 meter * 0.80 * 8.784000 = 35 136 kr. Sedan tillkommer grävkostnaden men jag har uppfattat det som att du odlar så maskin kanske redan finns. Alternativt så hänger man den i gamla telefonstolpar om sådana finns kvar. Statliga bidrag för bredband finns också.
* Solfångare som driver en Net1 mottagare och WiFi med Yagi antenn på någon kulle halvvägs mellan huset och basstationen.
* Använd de bortkopplade telefonstolparna med telfonledning till att koppla in egen DSL utrustning från huset så långt kabeln räcker. Där ställer man ett dassbod med address och begär ADSL abbonemang. Innuti kopplar man ihop ens eget DSL med ADSL modemet. Svåraste problemet är väl tillgången till den gamla telefonledningen. Eller så gör man en fuling
Hur fixas elen till huset förresten?
* Gräv egen fiber har för 5000 meter * 0.80 * 8.784000 = 35 136 kr. Sedan tillkommer grävkostnaden men jag har uppfattat det som att du odlar så maskin kanske redan finns. Alternativt så hänger man den i gamla telefonstolpar om sådana finns kvar. Statliga bidrag för bredband finns också.
* Solfångare som driver en Net1 mottagare och WiFi med Yagi antenn på någon kulle halvvägs mellan huset och basstationen.
* Använd de bortkopplade telefonstolparna med telfonledning till att koppla in egen DSL utrustning från huset så långt kabeln räcker. Där ställer man ett dassbod med address och begär ADSL abbonemang. Innuti kopplar man ihop ens eget DSL med ADSL modemet. Svåraste problemet är väl tillgången till den gamla telefonledningen. Eller så gör man en fuling
- plåtmonster
plåtmonster skrev:Andra möjligheter:
elen fixas med luftlinjer.
Ala telefonstolpar är borttagna och det finns ingen kullen mellan huset och basstationen bara några träd innan det blir fri sikt.
Grävskopa har vi inte utan traktor så vi har inte råd att hyra nått sånt bara för bredband.