Left Is Right - vill veta mer
100 inlägg
• Sida 2 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Här hittar du Värmlandsnytts sändning. Spola fram till 4min 10sek.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=379112
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=379112
Senast redigerad av junkandshit 2011-05-04 10:41:40, redigerad totalt 1 gång.
- junkandshit
- Anslöt: 2007-09-05
barracuber skrev:Med "team" menar du säkert att styrkan på ett visst kontor har rätt sammansattning med avseende på arbetsuppdragen, inte att man ska "jobba i team". jag tror de flesta aspergare skulle föredra att jobba enskilt åtminstone i början. Att jobba i team kan säkert komma senare, om behov finns och båda parter är med på det.
/Barracuber
Ja, precis, men jag tror inte man ska vara rädd för att jobba i team alls utan bara fråga sig "hur ska vi vara ett team"?
Det ställer väldigt höga krav på en ledare att ha sån fingertoppskänsla att han kan skapa grunden till ett funktionerligt team. De flesta har nog inget alls emot team om de känner att de passar in, problemet är väl att de för det mesta byggt teamen på ett rent avskräckande sätt för aspergaren som ju är annorlunda. Man måste allså tänka i helt andra strukturer.
Senast redigerad av Mardröm 2011-05-04 10:41:40, redigerad totalt 1 gång.
Mardröm skrev:Ja, precis, men jag tror inte man ska vara rädd för att jobba i team alls utan bara fråga sig "hur ska vi vara ett team"?
Det ställer väldigt höga krav på en ledare att ha sån fingertoppskänsla att han kan skapa grunden till ett funktionerligt team. De flesta har nog inget alls emot team om de känner att de passar in, problemet är väl att de för det mesta byggt teamen på ett rent avskräckande sätt för aspergaren som ju är annorlunda. Man måste allså tänka i helt andra strukturer.
Förmodligen. Det är nog viktigare att para ihop rätt människor i teamen, än i vanliga fall, så man undivker alltför stora konflikter mellan ytterligheter. Det är nog också viktigare att inte chefen bestämmer hur det ska vara utan att temmedlemamrna själva får vara med och utforma hur man ska jobba (vilket iofs borde vara fallet även annars, men ofta inte är det). Och så måste man inse att Aspergare kanske ofta grupparbetar enskilt, var för sig, större delen av tiden.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 10:41:40, redigerad totalt 1 gång.
norran.se skrev:23 personer med Asperger sökes
UMEÅ.
Konsultföretaget Leftisright består enbart av personer med Aspergers syndrom.
Leftisright har sex kontor runt om i Sverige och nu vill företaget etablera sig i Umeå.
De annonserar just nu efter 23 personer med Aspergers symptom.
– Det är i första hand till datamiljöer. Programmering, konvertering av olika program, säger Leftisrights vd Olle Öberg till Västerbottensnytt.
<a target="_blank" href="http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article83804.ece">Extern länk till artikeln</a>
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 10:41:40, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Intressant med all ståhej kring företaget....
LiR verkar vara mest intesserade av individer som gör om, gör om, gör om samma sak in finitum som några jävla robotar. Arbetsuppgifterna verkar lika kul som "operation dagsverke" när det begav sig i min genereration...Men hey! Om det gör någon lycklig så grattis och lycka till med ditt imbecilla liv som lydslav under führern. Your life.
LiR verkar vara mest intesserade av individer som gör om, gör om, gör om samma sak in finitum som några jävla robotar. Arbetsuppgifterna verkar lika kul som "operation dagsverke" när det begav sig i min genereration...Men hey! Om det gör någon lycklig så grattis och lycka till med ditt imbecilla liv som lydslav under führern. Your life.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 10:41:40, redigerad totalt 1 gång.
Det är åtminstone en ganska positiv rapportering om AS, men jag håller med om att LiR:s inriktning bara berör aspergare med en viss sorts kompetens. Jag hör t ex inte själv till de berörda som skulle passa in hos LiR.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:41:40, redigerad totalt 1 gång.
Vi får inte glömma bort att LiR är det enda alternativet till Samhall.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 10:41:40, redigerad totalt 1 gång.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Left Is Right - vill veta mer
Fick nyligen höra om Left Is Right av min doktor när jag frågade om det fanns ngt företag eller liknande som hjälper folk med AS att komma ut i arbetslivet. Jag vill verkligen komma igång med att jobba nu, men jag känner att jag behöver en del hjälp på vägen. Läste nyss lite på deras hemsida, men jag fick inte ut den information jag ville ha. Ngn här som vet lite mer om vad dom kan hjälpa till med? Vad dom gör osv, lite mer specifikt. Vore kul att se om det är ngt för mig.
Moderator: Slog ihop med en tidigare tråd om LIR.
Moderator: Slog ihop med en tidigare tråd om LIR.
Senast redigerad av Polly 2011-05-04 18:50:01, redigerad totalt 1 gång.
Kan jag göra. Det ska bli spännande. Spännande därför att jag tidigare behandlats som en idiot (läs mindre vetande, naiv, dum, korkad) på tidigare arbetsplatser och blivit "rövknullad" som en del uttryckt saken med mobbning, sexuella trakasserier, lönetrakasserier etc, listan är hur lång som helst. Förklaringen för egen del är AS. Då hade jag inte diagnosen och visste inte ens att det fanns något dylikt och ingen annan informerade inte mig heller trots att jag vet att folk såg snett på mig utan att förklara varför utan man blev behandlad som en 1-åring trots hög utbildning. En f.d. arbetsgivare sa till exempel 8 år efter avslutad anställningen, "du är naiv om du tror att du ens kan diskutera lön med en avslutad examen från universitet i botten".
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:50:01, redigerad totalt 1 gång.
Hoppas det är bra & verkar intressant. Det andra du skrev känner jag absolut igen, det är inte kul. Jag själv är ganska skrämd för att anta mig ett jobb utan att handläggaren faktiskt vet varför jag "betér mig som jag gör". Folk som inte vet eller förstår får en sådan jävla vrängd syn, deras enda förklaring är ju att man är dum i huvudet.
Senast redigerad av Polly 2011-05-04 18:50:01, redigerad totalt 1 gång.
Nu har jag varit på intervju! Jag blev varken kränkt, mobbad eller utvisad. Bara det är en seger. Processen fortgår.
Vi diskuterade särskilt det faktum att NT-människor som är arbetsgivare i regel ratar AS-folk just pga rädsla, okunskap, fördomar etc. istället för att titta på de styrkor som AS-folk besitter.
Vi diskuterade särskilt det faktum att NT-människor som är arbetsgivare i regel ratar AS-folk just pga rädsla, okunskap, fördomar etc. istället för att titta på de styrkor som AS-folk besitter.
Senast redigerad av Grimuald 2011-05-04 18:50:06, redigerad totalt 1 gång.
Left is Right Anställer folk, det är inte ett företag som Slussar folk ut i arbetslivet.
Och man måste ha någon specifik kunskap, deras anställda jobbar med konsultuppdrag de får in från andra företag oxh organisationer, de sitter alltså och gör specifika jobb åt andra men på Left is Right.
Behöver du hjälp att komma ut i arbetslivet så kanske MISA är bättre.
Men de kanske inte finns på din ort, än så länge är de nog bara i Stockholm o Malmö.
Kolla med FK och AF vad som finns hos dig där du bor!
Och man måste ha någon specifik kunskap, deras anställda jobbar med konsultuppdrag de får in från andra företag oxh organisationer, de sitter alltså och gör specifika jobb åt andra men på Left is Right.
Behöver du hjälp att komma ut i arbetslivet så kanske MISA är bättre.
Men de kanske inte finns på din ort, än så länge är de nog bara i Stockholm o Malmö.
Kolla med FK och AF vad som finns hos dig där du bor!
Senast redigerad av A 2011-05-04 18:50:06, redigerad totalt 1 gång.
Polly, du har en jättefin bild, så jag var tvungen att kolla in din profil. Ett litet tips... ändra raskt Aspberger till Asperger utan b... Om nån mer rabiat än jag ser det kan du få en cyberdäng!
Det finns bara en stavning eller ett uttal som är värre, nämligen Aschberger.
Det finns andra företag, nåt som tar aspisar till IKEA, men jag har glömt vad de heter.
Det finns andra företag, nåt som tar aspisar till IKEA, men jag har glömt vad de heter.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:50:06, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:
Conexi heter företaget:
http://www.conexi.se/
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 18:50:06, redigerad totalt 1 gång.
Left is right är väl enbart för personer som har gedigna datakunskaper på högskolenivå, typ programerare eller systemerare, detta gäller väl för det flesta sk "AS-företag" att de gäller inte för "vanliga dödliga" utan enbart för de AS-individer som har eftertraktade utbildningar av olika slag.
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 18:50:06, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma skrev:Ett litet tips... ändra raskt Aspberger till Asperger utan b... Om nån mer rabiat än jag ser det kan du få en cyberdäng!
Haha, okej då. För din skull. Jag har faktiskt varit fundersam över hur det stavas, har sett både med & utan B lite här och där. Och jo, det sistnämnda uttalet är förjävligt.
Senast redigerad av Polly 2011-05-04 18:50:06, redigerad totalt 1 gång.
Grimuald skrev:Nu har jag varit på intervju! Jag blev varken kränkt, mobbad eller utvisad. Bara det är en seger. Processen fortgår.
Fan vad bra, kul för dig! Jag skulle vilja ta kontakt med dom, men jag behöver nog lite hjälp av AF
Senast redigerad av Polly 2011-05-04 18:50:06, redigerad totalt 1 gång.
Polly skrev:alfapetsmamma skrev:Ett litet tips... ändra raskt Aspberger till Asperger utan b... Om nån mer rabiat än jag ser det kan du få en cyberdäng!
Haha, okej då. För din skull. Jag har faktiskt varit fundersam över hur det stavas, har sett både med & utan B lite här och där. Och jo, det sistnämnda uttalet är förjävligt.
Har folk skrivit med B så är det för att de inte läst tillräckligt mycket om Hans Asperger, som det namngavs efter. Har sett ännu värre stavning kom jag på, på nåt föräldraforum skrev nån Asperberger. Då sa jag inget faktiskt, ibland kan jag hålla käften. Här tänkte jag det var bättre jag sa det vänligt än att nån hann säga det på annat sätt...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 18:50:06, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 18:50:06, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Återgå till Studier och arbetsliv