Bredbandstrubbel

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-09 7:46:34

Hej!

Bredbandet fungerar. Men inte på min dator. Det är bara geocache som kan komma ut på Internet som vanligt. Min dator vägrar.

Jag har startat om datorn två gånger. Inget hjälper.

Jag har kopplat smartphonen till datorn, och använder usb-sammanlänkning för att köra smartphonens mobila Internet på datorn. Då funkar det.

Det var igår kväll som jag inte kunde komma ut på nätet. På morgonen funkade det, men från 09.30 och 19.20 använde jag inte datorn så jag vet inte exakt när det började.

Senare på kvällen drog jag ur smartphonen för att göra något annat en kort stund. Bredbandet fungerade inte på min dator. När jag sen satte i smartphonen i datorn igen fungerade inte usb-sammanlänkning med mindre än att jag startade om hela datorn.

Provade senare att ta ur mobilen ur datorn för att testa bredbandet. Då hade jag bredband ett kort tag, några minuter bara. Sedan slutade det att fungera, och jag fick sätta i smartphonen i datorn igen för att få Internet.

Jag är ansluten till vårt nätverk hemma. Det ser helt okej ut. Om jag inte har smartphonen kopplad till datorn så står det nånting om att det inte går att komma åt den här sidan, eller nåt liknande. Om jag kopplar från vårt hemmanätverk står det att vi inte har Internet eller nåt liknande. Det är alltså skillnad på när jag är kopplad till hemmanätverket och när jag inte är det. Det känner datorn igen mycket väl. Men jag kommer inte åt Internet oavsett.

Jag börjar bli trött på detta. Ber återigen om tips.

Min första tanke var att felsöka. Men datorn hittar inget fel med vårt hemmanätverk, så jag vet inte om det går att felsöka. Vi har inte krypterat vårt hemmanätverk eftersom geocaches dator då vägrar att acceptera hemmanätverket (istället har valt att tillåta alla adresser till laptops, skrivare, Wii och smartphones, och blockera alla andra adresser), så jag har en varningstriangel om det. Annars ser det ut som vanligt här.

Det konstiga här är att geocache kommer åt hemmanätverket och kan använda Internet som vanligt. Han kan inte skriva ut på vår skrivare, som är kopplad till hemmanätveret via wifi. Jag som inte kan komma åt Internet via hemmanätverket, kan skriva ut utan problem.

Att reseta routern är ju en hel del pyssel. Eftersom vi med stor möda lyckats få routern att fungera, vet jag inte om det är ett vettigt alternativ.

Vi kör allting trådlöst, inte via sladd. Det går en sladd från routern till datajacket i hallen. Alla enheter kopplar sen upp sig till routern trådlöst.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Anslöt: 2007-08-01

Bredbandstrubbel

Inläggav 7twenty7 » 2013-10-09 8:14:18

Låter som DNS-problem, testa att öppna en webläsare och skriva http://144.63.250.10 (Aftonbladets IP-adress)
Kommer du till Aftonbladet så är det DNS-problem.

Har det hänt utan att ni har gjort några ändringar så tycker jag att du ska ringa supporten, då ligger felet hos internetleverantören.
7twenty7

Anslöt: 2013-08-14

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-09 10:24:54

Kan du se bredbandet i listan över trådlösa nätverk som Windows hittar?
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Re: Sv: Bredbandstrubbel

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-09 10:43:42

Jag är uppkopplad på vårt nätverk.
När jag startar Chrome står det:
"Den här webbsidan är inte tillgänglig" och klickar jag fram mer information får jag fram att jag ska kontrollera DNS-inställningar med mera.

Kopplar jag från nätverket, står det: "Det går inte att ansluta till Internet" vilket är helr riktigt.

Jag har gått in i routern och tittat. Jodå, min mac-adress finns med bland dom mac-adresser som är tillåtna.

Jag har ringt Tyfon, som säger att eftersom felet ligger i min dator så kan de inte hjälpa till.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-09 10:54:04

Hur länge har du haft felet?

Har du prövat i olika webbläsare?

Har du prövat att gå till olika sidor så det inte är något speciellt fel just på din startsida?

Pröva att gå t ex till eniro.se, som jag alltid brukar göra som test.

Använder du gmail och google mycket? Ibland har jag råkat ut för liknande som du, pga säkerhetsproblem med inloggningscertifikat och annat tekniskt hos google, vilket brukar lösa sig efter lite grävande.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-09 11:08:06

Jag har provat i Chrome. Det gäller forumet, gmail, loopia webbmail, oa-forumet, ja såna sidor jag brukar besöka.

Har inte testar IE, kan göra det.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-09 11:28:54

Vilken Windowsversion och vilken brandvägg använder du?
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-09 11:55:17

IE funkade inte heller.

Kör Windows 7. Har AVG antivirus, ingen annan brandvägg än Windows egen.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-09 12:39:19

Jag får svar när jag pingar Google (8.8.8.8) i dos-prompten.

Nu när jag kopplat smartphonen till datorn med usb-sammanlänkning har jag inget Internet i datorn i alla fall, bara i smartphonen.

Grr ... jag är trött på allt Internet-strul, det räcker med det som var i somras ...

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-09 12:48:48

Du svarade inte på detta:
barracuber skrev:Kan du se bredbandet i listan över trådlösa nätverk som Windows hittar?

Du skrev att du är uppkopplad på nätverket. Men om du tittar i listan över trådlösa nät som Windows hittar, ser du samma namn som geocache ser?

Vilken smartphone har du nu igen?

När en smartphone delar ut sitt internet kallas det "surfzon", "tether", "hotspot" mm - kärt barn har många namn - det handlar om att smartphonen delar ut sitt internet TRÅDLÖST. Du kanske har bättre framgång med usb-sladd men det har aldrig jag haft - jag har lyckats bättre med trådlöst. Bara som ett tips: testa trådlöst istf sladd när du har problem med smartphonens utdelning.
barracuber

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-09 13:04:32

Lilla Gumman skrev:Jag får svar när jag pingar Google (8.8.8.8) i dos-prompten.

Vilken DNS har du inställd i din dator?

Även jag har strul med min Windows 7 (64 bit) och nätverksanslutningen. Dels har jag två nätverkskort (både med uppdaterade drivrutiner) samt en USB-plugg för trådlöst nätverk.

Det interna nätverkskortet, alltså det på moderkortet (Atheros AR8151 PCI-E Gigabit Ethernet Controller) är ansluten via en hub (TP-LINK TL SF1005D) som i sin tur via ett par Powerlineadaptrar (TP-LINK TL PA2010) ansluter till bredbandsroutern (D-Link DIR615). Det nätverkskortet har ingen internetåtkomst (men andra datorer som ansluter via samma hub har det.

Nätverkskortet som sitter inpluggad i datorn (Realtek RTL8139/810x) är ansluten till en repeater (TP-LINK TL WA830RE) som alltså kör trådlöst till bredbandsroutern, även USB-pluggen (TP-Link WN-725), dessa båda har ibland Internetanslutning men ofta först efter att jag startat om anslutningen.

Jag har Kaspersky Internet Security 2013 och har provat att stänga av brandväggen i den men det gör ingen skillnad (Windows egen brandvägg är redan avstängd).

Någon som har något bra råd för att jag ska kunna få igång mitt nätverk på mitt interna nätverkskort (jag har ingen lust att ha en permanent kabel mellan datorn och bredbandsroutern eftersom det är betongväggar i huset eller så måste den dras tvärs över golvet)? Uppenbarligen är det Windows 7 som är problemet (funderar på att nedgradera till XP men kanske inte så kul i en dator med 8 GB RAM) eftersom datorer med XP och Lubuntu kommer åt nätverket utan några som helst problem...
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-09 17:42:23

Jag har provat att ha smartphonen som trådlös internet-surfpunkt. Det är skyddat med WPA 2. Jag hittar telefonen i listan över nätverk i datorn, skriver in lösrnordet, blir inloggad på telefonens.nätverk ... och ändå kommer jag inte ut på nätet.

Just nu försöker jag felsöka och reparera i Windows.

En tanke jag fick är om nätverkskortet behöver nya drivrutiner eller nåt liknande.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-09 17:45:55

Lilla Gumman skrev:Jag har provat att ha smartphonen som trådlös internet-surfpunkt. Det är skyddat med WPA 2. Jag hittar telefonen i listan över nätverk i datorn, skriver in lösrnordet, blir inloggad på telefonens.nätverk ... och ändå kommer jag inte ut på nätet.

Och i det läget hade du på "Data" (dvs 3G) och inte "Wifi" på smartphonen ? Annars funkar det inte.

Ett fel vissa gör är att ha på BÅDE Data och Wifi - det funkar aldrig.
barracuber

Re: Bredbandstrubbel

Inläggav Zirre » 2013-10-09 18:18:02

Om jag sätter på hotspot på mobilen så stängs wifi automatiskt av.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-09 18:39:02

Zirre skrev:Om jag sätter på hotspot på mobilen så stängs wifi automatiskt av.

ja det kan hända, det gör nog min också. Men däremot tror jag inte att Data sätts på ifall det är av.
barracuber

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-09 19:36:24

Ok, men bara mobildata funkar inte heller.

"Trådlöa nätverkskommunikation saknar giltig IP*konfiguration." säger felsökaren. Och: "Standardgateway är inte tillgänglig" säger den också.

Jag ska alltså stänga av routern, vänta i 10 sekunder, sätta på routetn igen, och så knappa in inställningarna i routern igen. Det vill datorn att jag ska göra. Till och med när jag har smartphonen som trådlös Internetpunkt vill datorn att jag ska göra så. Varför ska smartphonen startas om?

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-09 19:57:29

Hur ser IP-inställningarna ut på din dator?
Miche

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-09 20:25:36

Vanligt fel, hittade lite här: windowsforum.com - Wireless Network Connection doesn't have a valid IP configuration. Användaren Mike, som är admin på det forumet, verkar ha lite koll.

Både datorn och routern ska vara inställda på DHCP.

Om datorn bara får en 169.xxx.xxx.xxx adress innebär det troligen att man behöver titta på routerns DHCP-utdelning alternativt att routern inte får nånting tilldelat utifrån.
(Samtidigt så funkar det ju tydligen på geocaches dator så routerfel verkar väl osannolikt....)
barracuber

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-10 0:52:17

Miche skrev:Även jag har strul med min Windows 7 (64 bit) och nätverksanslutningen.

Kopplade upp Lubuntudatorn precis bredvid mig och upptäckte att den tappade nätverksanslutningen samtidigt som Windowsdatorn, startade då om hubben och då funkade båda som de ska så just nu har jag stängt av repeatern så får jag se hur länge det funkar.

Om hubben fortsätter att strula så får jag reklamera den (den är bara några månader gammal).
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-10 8:20:56

I mitt fall verkar det vara nätvetkskortet som pajat.

Nej, routern är det inget fel på Wii:et, min smartphone, geocaches smartphone och geocaches laptop kommer alla ut på näter via nätverket. Bara min laptop som krånglar.

Ska kolla efter nytt nätverkskort. Hoppas Elgiganten har, annars får jag beställa.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-10 12:09:57

Det tror jag inte i och med att du kan skriva ut och PING ger svar.
Kolla din DNS-inställning.
Miche

Bredbandstrubbel

Inläggav barracuber » 2013-10-10 12:54:53

Lilla Gumman, detta kommer nog inte att hjälpa eftersom du skrev att du startat om flera gånger. Men ändå...

Brukar du använda viloläge och/eller "hibernate"? Det kan störa nätkopplingen.

Min fru har en Toshiba laptop med WIn7 och ofta händer att hon inte får kontakt med eller ens kan se vårt bredband (trots att hon ser andra wifi i grannskapet). Omstart löser då alltid problemet.

Ett helt annat tips är att kolla upp inställningen för IPv6 på Network Adapter Properties. Om det är ibockat - bocka av det!
barracuber

Bredbandstrubbel

Inläggav Miche » 2013-10-10 14:03:28

barracuber skrev:Ett helt annat tips är att kolla upp inställningen för IPv6 på Network Adapter Properties. Om det är ibockat - bocka av det!

Börjar undra om det var det som ställde till det för min del...
Miche

Inläggav Lilla Gumman » 2013-10-10 16:31:09

Det står att nätverkskabeln inte är ansluten. Jag har alltid kört trådlöst, så nån kabel ska inte behöva anslutas.

Datorn erhåller en IPv6-adress automatiskt.

Lilla Gumman
Lilla Gumman

Återgå till IT-forum

Logga in