Folsyra kan skydda mot autism
5 inlägg
• Sida 1 av 1
Dvs den som redan har autism kan inte botas genom folsyra. Men genom att äta folsyra under hela graviditeten (i praktiken redan före) kan risker för att barnet föds med autism minskas.
Nu finns det förstås de som hävdar att det inte är något fel med autism, att i så fall hindrar man en ny Einstein att födas etc. Men alla borde väl ändå önska att barnen slipper födas med ryggmärgsbråck.
http://fof.se/tidning/2013/4/artikel/fo ... mot-autismOm en kvinna börjar äta folsyratabletter innan hon blir gravid minskar risken kraftigt för att barnet föds med ryggmärgsbråck. Det har varit känt ända sedan 1990-talet. Nu har forskare i Norge även hittat ett samband mellan folsyra (vitamin B9) och autism. Drygt 85 000 barn födda i Norge mellan 2002 och 2008 ingår i studien. Sammanlagt 270 av barnen har fått en diagnos inom det så kallade autismspektrumet. Sannolikheten för autism hos barnen minskade med 40 procent om mamman hade börjat äta folsyratabletter mellan en månad innan hon blev gravid och två månader efter.
Nu finns det förstås de som hävdar att det inte är något fel med autism, att i så fall hindrar man en ny Einstein att födas etc. Men alla borde väl ändå önska att barnen slipper födas med ryggmärgsbråck.
Det är skillnad på att inte kunna kommunicera och att kunna men tycka det är jobbigt samt sakna kunskap/intresse. Folsyra har många positiva effekter så det finns goda anledningar till att äta det hursomhelst.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
jag började äta folsyratillskott sen så höll jag matdagbok och såg att jag fick i mig 2-3 gånger RDI genom min normala kost och då kändes det onödigt.
Det ska visst vara vanligt bland vegetarianer att få i sig nog eller mer men inte bland blandkostare.
Men jag tycker ju inte det är dåligt med att ge sitt barn en så bra start som möjligt om man kan/bara behöver ta en tablett för det.
Moderator atoms - la till bokstaven "l" i ordet blandkostare.
Det ska visst vara vanligt bland vegetarianer att få i sig nog eller mer men inte bland blandkostare.
Men jag tycker ju inte det är dåligt med att ge sitt barn en så bra start som möjligt om man kan/bara behöver ta en tablett för det.
Moderator atoms - la till bokstaven "l" i ordet blandkostare.
I Dagens Nyheter står lite mera:
Så det är den "klassiska" autismen som minskar, Kanners syndrom, inte Aspergers syndrom. Så aspergare som vill ha barn med AS behöver alltså inte oroa sig.
Hur får då i sig folsyra på naturlig väg?
Trots att veganer inte äter den folsyrerika levern så får de ändå i sig mer folsyra, troligen pga de folsyrerika grönsakerna.
http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/fols ... or-autism/DN skrev:”Det är en dramatisk riskminskning”, säger Pål Surén vid det norska Folkhelseinstituttet.
I den aktuella studien, vars resultat publiceras av tidskriften Jama, involverades drygt 85 000 barn som föddes mellan åren 2002 och 2008. Mödrarnas kostvanor registrerades, både före och under graviditeten, och barnen följdes sedan i mellan tre och tio år.
Under uppföljningsperioden fick 270 barn diagnosen autismspektrumstörning, däribland autism, autismliknande tillstånd (atypisk autism) eller Aspergers syndrom.
För den mest allvarliga diagnosen, autism, såg forskarna att risken minskade med 40 procent om mamman åt folsyra minst fyra veckor före samt åtta veckor efter graviditetens början, jämfört med om hon inte gjorde det. För Aspergers syndrom eller atypisk autism syntes ingen skillnad.
Så det är den "klassiska" autismen som minskar, Kanners syndrom, inte Aspergers syndrom. Så aspergare som vill ha barn med AS behöver alltså inte oroa sig.
Tidigare studier har visat att folsyra även påverkar barnens språkutveckling positivt. Och enligt medförfattaren Ezra Susser, professor i epidemiologi vid Columbia University, är den aktuella studien ytterligare ett bevis för folsyrans positiva effekter för hjärnans utveckling.
Studien sätter fingret på en kontroversiell fråga. Vissa länder berikar sitt mjöl med folsyra, men inte Sverige. Frågan har stötts och blötts, men i stället rekommenderas svenska kvinnor som "kan tänkas att bli gravida" att äta 400 mikrogram folsyra till och med den tolfte graviditetsveckan, för att minska risken för ryggmärgsbråck.
Hur får då i sig folsyra på naturlig väg?
Folsyra är ett vattenlösligt vitamin som räknas till B-vitamingruppen.
Folsyra förekommer framför allt i lever, kött och grönsaker. Mest karakteristiskt för folsyrabrist är blodbrist med få, men stora röda blodkroppar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Folsyrawikipedia skrev:Ämnet stimulerar produktionen av mjölk hos gravida kvinnor och har en gynnsam inverkan på hud och matspjälkning.
---
Bland de bästa folsyrakällorna hör gröna bladgrönsaker, lever (alla sorter är rika på folsyra men kycklinglever är extra rik), bröd och torkade bönor. Folsyra förstörs lätt vid tillagning och är känsligt för syre, ljus, värme och urlakning. Folsyra stabiliseras av askorbinsyra och tvåvärt järn, medan spårämnet koppar påskyndar nedbrytningen. Folsyra kan lagras i kroppen i så stor mängd som upp till 30 milligram. Hälften av kroppens folsyralager finns i levern och kan, trots den stora mängden, tömmas på bara några månader.
Baljväxter som bönor, kikärter, gröna ärter, sockerärter, linser.[1]
Gröna bladgrönsaker som spenat, ruccola, frisésallad, mâchesallad.[1]
Kål som broccoli, brysselkål, blomkål. Rotfrukter som kålrot, rödbetor.[1]
Grönsaker som röd paprika, majs.[1]
Frukt som apelsin, kiwi, honungsmelon.[1]
Bär som jordgubbar, hallon, björnbär, svarta vinbär.[1]
Fullkornsprodukter som bröd, råris, fullkornsgryn.[1]
Leverpastej och lever.[1]
---
Det genomsnittliga dagliga intaget i Sverige ligger på 195 – 227 µg för både kvinnor och män. Mer information om detta kan hittas i tabeller om Rekommenderat dagligt intag (RDI). För veganer är det genomsnittliga intaget 620 µg för män och 470 µg för kvinnor.
Trots att veganer inte äter den folsyrerika levern så får de ändå i sig mer folsyra, troligen pga de folsyrerika grönsakerna.
rättelse det är inte folsyra jag får i mig då folsyra är den konstgjorda varianten jag får i mig folat (B9) i 2-300% av RDI
Återgå till Aspergare och vården