I höst börjar "Arga doktorn" med Björn Bragée. SVT1 kl 21.
26 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
I höst börjar "Arga doktorn" med Björn Bragée. SVT1 kl 21.
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/t ... 5961151.abAftonbladet skrev:En elak kock skäller ut kökspersonal och en ilsken snickare svär över slarviga fuskbyggen.
Nu är det sjukvårdens tur att synas i sömmarna. I SVT:s nya storsatsning hjälper "Arga doktorn" patienter som hamnat snett.
Ja, antar att "Arga doktorn" smäller högre än "Arga patienter". Men allt började när doktorn själv blev patient:
Läkaren Björn Bragée är inte den som knyter handen i fickan. När han för tre år sedan behandlades för cancer på Danderyds sjukhus i Stockholm upptäckte han stora brister i städrutinerna på avdelningen. Han larmade både vårdpersonal och Socialstyrelsen, men när ingen reagerade bestämde han sig för att dela med sig av sina erfarenheter i medier. De bristfälliga städrutinerna blev en omdebatterad fråga som fortfarande är aktuell.
"Arga doktorn" finns redan på Facebook:
– Eftersom jag själv är läkare ville de ha hjälp med alla möjliga situationer som uppstått i deras kontakt med sjukvården, säger Bengt Bragée som startade Facebook-sidan Arga doktorn där alla kan dela med sig av sina upplevelser.
– Folk vänder sig till internet, men varför ska de behöva göra det? Varför fungerar inte bara själva systemet?
Bra fråga. För att systemet är så trögt? För att sjukvården är så hierarkisk?
http://www.svt.se/arga-doktorn/vill-du- ... -doktorn-1svt skrev:Har du fått vänta för länge på en operation? Har din sjukdom inte blivit utredd ordentligt eller har du inte fått träffa rätt läkare?
I SVT:s Arga doktorn rycker läkaren Björn Bragée in när något gått snett i vården. Tillsammans med redaktionen sätter sig doktorn in i utvalda patienters fall och hjälper dem på rätt väg till tillfrisknande.
I höst börjar "Arga doktorn" med Björn Bragée
Björn Bragée arbetar på en smärtklinik på Östermalm.
"Här arbetar tolv personer med patienter fårn hela länet som ofta valsat runti i vården i åratal utan att få en ordenligt smärtdiagnos och inte sällan proppats med smärtlinadrande medicne.
Kliniken, osm också edriver forksning, liknar mer en trivsam våning än en mottagning. --- Sterlit är det däremot. Särskilt på toaletten.
- Du ser kranen här, spolknappen och papperskorgen,alla är rörelsestyrda, allt ska vara handfritt på en toalett." (DN Stockholm 2013-01-02, "Doktorn som ilsknade till när han själv blev patient")
Betr programmet "Arga doktorn" säger Bragée:
"- Vi behöver uppmuntra fler patienter som är bekymrade när det gäller att säga ifrån. Många vill inte säga ifrån för att de inte får respons eller är rädda för att det ska drabba dem själva - eller tänker att nu är jag frisk och vill inte ha med sjukvården att göra."
"Här arbetar tolv personer med patienter fårn hela länet som ofta valsat runti i vården i åratal utan att få en ordenligt smärtdiagnos och inte sällan proppats med smärtlinadrande medicne.
Kliniken, osm också edriver forksning, liknar mer en trivsam våning än en mottagning. --- Sterlit är det däremot. Särskilt på toaletten.
- Du ser kranen här, spolknappen och papperskorgen,alla är rörelsestyrda, allt ska vara handfritt på en toalett." (DN Stockholm 2013-01-02, "Doktorn som ilsknade till när han själv blev patient")
"- Vi behöver uppmuntra fler patienter som är bekymrade när det gäller att säga ifrån. Många vill inte säga ifrån för att de inte får respons eller är rädda för att det ska drabba dem själva - eller tänker att nu är jag frisk och vill inte ha med sjukvården att göra."
När man drar ner på personal och budget samtidigt som sjukhusen inte klarar nuvarande belastning så är det klart att någonstans kniper det.
Så för lite pengar och hierarki att distansiera sig från patienterna.
Så för lite pengar och hierarki att distansiera sig från patienterna.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Rent spontant låter det som en vettig satsning, jag hoppas bara att enskilda patienter inte hamnar i kläm!
Titeln lät ju bra men inget för mig. Om det skulle vart patienterna som får rövsparken så hade jag inte missat programmet.
Isåfall kan jag ge titeln direkt för uppföljaren: "Arga IT-supportern"
Storsäljare!
Storsäljare!
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Alien skrev:Björn Bragée arbetar på en smärtklinik på Östermalm.
Björn Bragée var en sån där studiekamrat i Uppsala. Snäll, men rätt politiskt och personligt förvirrad. Snäll grabb. Från Östersund, nån skum bakgrund. En annan studiekamrat var den här jocken som är världsberömd numera. Han som för statistik över barnadödlighet i världen och så. Det är märkligt vad det blir av människor.
Lennart Frimodig
Påminner om mig, inte bara för jag är från Norrland......
Arga Läraren borde dom sända också, eller Arga Rektorn,
men snart får jag upprättelse efter de problem jag fick i skolan iallafall.
Arga Läraren borde dom sända också, eller Arga Rektorn,
men snart får jag upprättelse efter de problem jag fick i skolan iallafall.
funderade nästan på att söka, men då skulle man ju måsta vara i TV antar jag
men när man sökt hjälp för magproblem i lite mer än 7 år så tycker man att man borde kommit nånstans men inte...
att faktiskt ha smärtmedecin som funkar skulle ju också vara kul förståss (det är lite mitt fel på senaste tin, däremot inte i början iallafall)
men när man sökt hjälp för magproblem i lite mer än 7 år så tycker man att man borde kommit nånstans men inte...
att faktiskt ha smärtmedecin som funkar skulle ju också vara kul förståss (det är lite mitt fel på senaste tin, däremot inte i början iallafall)
rapchic skrev:funderade nästan på att söka, men då skulle man ju måsta vara i TV antar jag
Sök, beskriv din sjukdomshistoria, och håll avstånd.
Låt dig bli ett fall, inte en individ.
Lennart Frimodig
Haha.... Jag har jobbat med Dr Björn Bragée... Han är arg på riktigt!
rapchic skrev:funderade nästan på att söka, men då skulle man ju måsta vara i TV antar jag
Har haft grym problemmage i mer än 10 år. När läkarna inte finner något tydligt står de handfallna. Har du kollat 'läckande tarm/leaking gut syndrome'?
För mig har det hjälpt mycket med probiotika med ProbiMage och enzymer Skip Magosan
Frimodig skrev:En annan studiekamrat var den här jocken som är världsberömd numera. Han som för statistik över barnadödlighet i världen och så. Det är märkligt vad det blir av människor.
Hans Rosling?
Miche skrev:Frimodig skrev:En annan studiekamrat var den här jocken som är världsberömd numera. Han som för statistik över barnadödlighet i världen och så. Det är märkligt vad det blir av människor.
Hans Rosling?
Exakt. Det är tur att det finns så många smarta personer här.
Rummel och Rosling, jag blir helt romantiskt. Nå, som jag ser det har Rosling väsentligen rätt, det har blivit mycket bättre, fast de krävs mycket mer. När det gäller barnadödlighet och kvinnoförtryck över världen.
Lennart Frimodig
Pieohpah skrev:rapchic skrev:funderade nästan på att söka, men då skulle man ju måsta vara i TV antar jag
Har haft grym problemmage i mer än 10 år. När läkarna inte finner något tydligt står de handfallna. Har du kollat 'läckande tarm/leaking gut syndrome'?
För mig har det hjälpt mycket med probiotika med ProbiMage och enzymer Skip Magosan
nej, dom har mest kollat samma saker flera gånger eller inte kollat alls
I höst börjar "Arga doktorn" med Björn Bragée. Ikväll kl 21.
Björn Bragee var en annan sån här studentkamrat. En social grabb.
Det blir lustigt att se honom i rollen som arga doktorn.
Men, det är helt rätt, det behövs en mängd arga doktorer, no doubt about that.
Lennart Frimodig
Det blir lustigt att se honom i rollen som arga doktorn.
Men, det är helt rätt, det behövs en mängd arga doktorer, no doubt about that.
Lennart Frimodig
Har kollat två avsnitt. Det jag är upprörd över är att jag inte är upprörd eller förvånad. Dessa människoöden borde påverka mig, bristerna borde uppröra mig!
Men jag bra tittar och tänker att Ja så där brukar det vara i vården... inte så konstigt. Man blir förnedrad, gömd, glömd, utsparkad, straffad....
Känner inte ens den samhörigheten man kan göra med andra offer, att man inte är ensam.
Tänker bara att sådär är vården. Vet inte alla om det? Hur kan de inte veta det?
Men jag bra tittar och tänker att Ja så där brukar det vara i vården... inte så konstigt. Man blir förnedrad, gömd, glömd, utsparkad, straffad....
Känner inte ens den samhörigheten man kan göra med andra offer, att man inte är ensam.
Tänker bara att sådär är vården. Vet inte alla om det? Hur kan de inte veta det?
Bra att programmet sänds, det behövs verkligen för att få upp ögonen och sätta press på politikerna.
Liksom kiddie så är jag dock inte förvånad över hur vården visaas i programmet, men upprörd blir jag när nästan ingen ansvarig vill prata med media. Det känns som att läkare och ansvariga är medvetna om att det är stora problem i vården men att de är nöjda med hur det är, de får ju betalt och behöver inte bekymra sig så värst över patienterna
Kan det bero på att läkarna har haft tidspress att få in så många patienter som möjligt under arbetspasset för att maximera mottagningens vinst? Det borde innebära att man som läkare tvingas avhumanisera patienterna och se de mer som saker som behöver lappas ihop så snabbt (och billigt) som möjligt.
Han verkar inte vara så arg den där doktorn, inte lika arg som snickaren iallafall
Han verkar oftast vara glad och så blir han upprörd då och då när vården är kass.
Fast det tycker jag är bra, han verkar bemöta patienterna med respekt och enträgen positivitet (inte såndär klibbig positivitet som kuratorer och andra koftor kan bemöta en med).
Såg avsnittet med göteborgaren med ADHD och hur han bemöttes av Västra Götalands psykvård, mycket igenkännanden där. Kanske kan det leda till ett bättre bemötande av oss patienter efter att avsnittet sändes?
Jag har redan märkt en liten skillnad i hur jag blir bemött, men det kan bero på att det är en ny ansvarig på mottagningen.
Tidigare så kändes det som att jag var till besvär och det kändes som att jag inte blev tagen riktigt på allvar, dessutom jag fick ligga på och tjata för att ens komma i kontakt med den mottagning som redan "vårdas" hos.
Nu så är de kvicka med att höra av sig och det går hyfsat lätt att få tider inoom rimlig tid, framförallt så känner jag att jag blir tagen på allvar.
Liksom kiddie så är jag dock inte förvånad över hur vården visaas i programmet, men upprörd blir jag när nästan ingen ansvarig vill prata med media. Det känns som att läkare och ansvariga är medvetna om att det är stora problem i vården men att de är nöjda med hur det är, de får ju betalt och behöver inte bekymra sig så värst över patienterna
Kan det bero på att läkarna har haft tidspress att få in så många patienter som möjligt under arbetspasset för att maximera mottagningens vinst? Det borde innebära att man som läkare tvingas avhumanisera patienterna och se de mer som saker som behöver lappas ihop så snabbt (och billigt) som möjligt.
Han verkar inte vara så arg den där doktorn, inte lika arg som snickaren iallafall
Han verkar oftast vara glad och så blir han upprörd då och då när vården är kass.
Fast det tycker jag är bra, han verkar bemöta patienterna med respekt och enträgen positivitet (inte såndär klibbig positivitet som kuratorer och andra koftor kan bemöta en med).
Såg avsnittet med göteborgaren med ADHD och hur han bemöttes av Västra Götalands psykvård, mycket igenkännanden där. Kanske kan det leda till ett bättre bemötande av oss patienter efter att avsnittet sändes?
Jag har redan märkt en liten skillnad i hur jag blir bemött, men det kan bero på att det är en ny ansvarig på mottagningen.
Tidigare så kändes det som att jag var till besvär och det kändes som att jag inte blev tagen riktigt på allvar, dessutom jag fick ligga på och tjata för att ens komma i kontakt med den mottagning som redan "vårdas" hos.
Nu så är de kvicka med att höra av sig och det går hyfsat lätt att få tider inoom rimlig tid, framförallt så känner jag att jag blir tagen på allvar.
Det handlar om att vara i underläge.
Jag var riktigt elak mot en lärarinna i 6:e klass. Hon skickade mig till rektorn som skickade mig till en psykiatriker. Han frågade en massa frågor och sen sa han att jag var ok.
Det handlar om att vara i underläge. Man slåss inte på jämlika villkor.
Jag har alltid jobbat med folk som är i underläge. Jämlikar saknar intresse.
Lennart Frimodig
Jag var riktigt elak mot en lärarinna i 6:e klass. Hon skickade mig till rektorn som skickade mig till en psykiatriker. Han frågade en massa frågor och sen sa han att jag var ok.
Det handlar om att vara i underläge. Man slåss inte på jämlika villkor.
Jag har alltid jobbat med folk som är i underläge. Jämlikar saknar intresse.
Lennart Frimodig
Det är att bli förbannad som gäller!
Jag fick riktigt bra vård när jag i början av september fick en djup ventrombos i vänster vad. Allt gick riktigt snabbt, men det är tyvärr så att det blir lite väl mycket information och intryck om autismen fäller krokben för en. Jag var ganska känslig i början p g a att jag har intensiv hälsoångest, vilket fick mig att bli sängliggandes = vilket förmodligen var skälet till att jag fick trombosen till att börja med. Nu sitter jag inte stilla särskilt mycket.
Hans Rosling?
Jag fick riktigt bra vård när jag i början av september fick en djup ventrombos i vänster vad. Allt gick riktigt snabbt, men det är tyvärr så att det blir lite väl mycket information och intryck om autismen fäller krokben för en. Jag var ganska känslig i början p g a att jag har intensiv hälsoångest, vilket fick mig att bli sängliggandes = vilket förmodligen var skälet till att jag fick trombosen till att börja med. Nu sitter jag inte stilla särskilt mycket.
Frimodig skrev:Björn Bragée var en sån där studiekamrat i Uppsala. Snäll, men rätt politiskt och personligt förvirrad. Snäll grabb. Från Östersund, nån skum bakgrund. En annan studiekamrat var den här jocken som är världsberömd numera. Han som för statistik över barnadödlighet i världen och så. Det är märkligt vad det blir av människor.
Lennart Frimodig
Hans Rosling?
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Det som jag kan tycka är skumt är att den somatiska akutvården tar bättre hand om individer med ångest en den psykiatriska akutvården. Så ska det inte vara.
- earlydayminer
earlydayminer skrev:Det är att bli förbannad som gäller!
Jag fick riktigt bra vård när jag i början av september fick en djup ventrombos i vänster vad. Allt gick riktigt snabbt, men det är tyvärr så att det blir lite väl mycket information och intryck om autismen fäller krokben för en. Jag var ganska känslig i början p g a att jag har intensiv hälsoångest, vilket fick mig att bli sängliggandes = vilket förmodligen var skälet till att jag fick trombosen till att börja med. Nu sitter jag inte stilla särskilt mycket.Frimodig skrev:Björn Bragée var en sån där studiekamrat i Uppsala. Snäll, men rätt politiskt och personligt förvirrad. Snäll grabb. Från Östersund, nån skum bakgrund. En annan studiekamrat var den här jocken som är världsberömd numera. Han som för statistik över barnadödlighet i världen och så. Det är märkligt vad det blir av människor.
Lennart Frimodig
Hans Rosling?
Jo, Hans Rosling. Ni är väldigt uppmärksamma.
Ibland tar uppgiften över personen. Märkligt.
Lennart Frimodig
Jag tycker han är en väldigt intressant person att lyssna på.
- earlydayminer