Sjukersättning vid arbetslöshet, hur blir ersättningen?
7 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag har varit arbetslös sedan Juni i år. Nu har jag som arbetssökande blivit sjukskriven, men jag förstår inte hur de räknar ut min sjukpenning. Baserar de ersättningen på 80% av tidigare årsinkomst, eller går de efter antal arbetade timmar under ett år då jag arbetade?
De räknar på din faktiska årsinkomsten de senaste 12 mån. Då räknas lön,A - kassa eller om man har annan inkomst.
Sjukpenning beräknas normalt utifrån den inkomst du hade senast innan arbetslösheten (t.ex. senaste månadslönen gånger tolv) och anställningens normala omfattning. Ersättningen blir den samma som om du blivit sjuk medan du arbetade.
Tillfälliga inkomster räknas ej och för oregelbundna inkomster utgår man normalt från ett genomsnitt.
Tillfälliga inkomster räknas ej och för oregelbundna inkomster utgår man normalt från ett genomsnitt.
Taket för arbetslöshetsersättningen gäller även för sjukpenningen vid arbetslöshet. Har du aktivitetsstöd behåller du den ersättningen medan du är sjukskriven, såvida inte det arbetsmarknadspolitiska programmet avbryts p.g.a. att sjukskrivningen förväntas bli långvarig.
För de flesta förändras alltså inte ersättningen när de blir sjuka under arbetslöshet (jag fick emellertid mycket högre ersättning).
För de flesta förändras alltså inte ersättningen när de blir sjuka under arbetslöshet (jag fick emellertid mycket högre ersättning).
Ok så det är alltså månadslönen x 12 och 80% av det, sedan "taket"?
Vad gäller min A-kassa så fick de som sagt ta med hela 2012 och det jag jobbat 2013 och räkna antal timmar för att jag skulle få högsta A-kassa.
Så med andra ord så räknar inte AF och FK på samma vis?
Vad gäller min A-kassa så fick de som sagt ta med hela 2012 och det jag jobbat 2013 och räkna antal timmar för att jag skulle få högsta A-kassa.
Så med andra ord så räknar inte AF och FK på samma vis?
marcooleo skrev:Så med andra ord så räknar inte AF och FK på samma vis?
Ja, den sjukpenninggrundande inkomsten beräknas utifrån förväntad inkomst när du arbetar och bevaras sedan, om inga uppehåll sker, under arbetslösheten.
Kanin skrev:marcooleo skrev:Så med andra ord så räknar inte AF och FK på samma vis?
Ja, den sjukpenninggrundande inkomsten beräknas utifrån förväntad inkomst när du arbetar och bevaras sedan, om inga uppehåll sker, under arbetslösheten.
Tack!
Gillar du kaniner förresten, tänker på ditt nick och avatar. Själv är jag "kaninfrälst" och har haft kanin/kaniner sen jag var 10 år. I dagsläget har jag två Hermelin Chinchilla som är 11,5 år och lever tillsammans
Återgå till Aspergare och vården