Spruta i rumpan - förlamad

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-09-25 3:59:47

Jag är lite paranoid när det gäller fel i sjukvården. Man är så hjälplös och utlämnad där. Att det inte är så många fall jämfört med alla som söker sjukvård lugnar mig inte. Varför skulle inte jag kunna råka illa ut, kan det hända andra, kan det hända mig.

Fall 1:
Hennes son Glenn låg inne för en bukspottkörtelinflammation på Östra sjukhuset när han fick sprutan i rumpan. Foten förlamades och med ilfart transporterades han till Sahlgrenska som direkt konstaterade att nerven var förstörd.
– Han hade så ont, säger Siw Landström.
Glenn kunde knappt gå och försökte dölja smärtan med morfinplåster. Han bestämde sig för att flytta från Angered till Lerum, en flytt som visade sig bli ödesavgörande – den lokala vårdcentralen vägrade att ge honom mer morfin då han inte hade hunnit lista sig.
Smärtan blev för mycket för Glenn – han tog sitt eget liv med en överdos. Han blev 44 år gammal.
http://www.expressen.se/gt/de-forlamade ... -i-rumpan/

Fall 2:
Veronica kom in med ambulans till Mölndals akutmottagning pga migränanfall.
Väl på plats fick hon en voltarenspruta i rumpan. Hon kände direkt hur hon tappade känseln i benet. Först fick hon beskedet att det skulle gå över efter tio minuter, sedan att det skulle gå över till nästa dag. Men det gick aldrig över – i dag haltar hon fram och lever med en stark smärta.
– Det har varit fruktansvärt, jag har legat och skrikigt och bara velat dö. Det går inte att förstå den smärtan, säger Veronica Johansson.
"Har förstört mitt liv"
Ett flertal gånger har hon varit inne på akuten på grund av sin smärta, hon har till och med övervägt att kapa av benet.
– När jag sa det så sa läkaren att jag skulle söka till psykakuten i stället, så jag kände mig inte särskilt väl mottagen, säger hon.

Fall 3:
Johanna åkte in för ett njurstensanfall.
När sjuksystern skulle ge henne en smärtstillande spruta i rumpan kom hon av misstag åt en nerv. Det gjorde att Johanna tappade känseln i ena benet.
Nerven är förstörd – foten kommer aldrig att bli helt återställd.
– Jag blev hemskickad som om ingenting hade hänt, säger Johanna.

Efter två dagar hade det inte skett någon förbättring. Johanna ringde till Sjukvårdsupplysningen som sa att hon måste åka in till akuten direkt, de trodde att hon hade fått en propp.
Väl på plats fick hon träffa en neurolog som konstaterade at det inte alls var en propp – det här var från ett misstag som hade begåtts vid sprutsticket. Neurologen gjorde olika tester där hon använde vassa verktyg under foten.
– Jag bara satt där och tittade ner på den och den rörde sig inte. Tårarna bara sprutade och jag tänkte att skit – allt har gått åt helvete, säger hon.
Läkaren förklarade att det hela var mycket ovanligt.
– Han sa att jag var en på miljonen, men vad spelar det för roll? Det har ändå drabbat mig, säger hon.
Det är oklart om Johannas fot kommer att bli bättre, det man vet är att den aldrig kommer att bli återställd och att en möjlig förbättring kommer ta flera år.
http://www.expressen.se/gt/hennes-fot-f ... -i-rumpan/

Efter 10 mån går Johanna fortfarande på kryckor och har en skena på benet.
– Jag har otroliga smärtor, det känns som knivhugg. Jag kan inte leva ett normalt liv, säger hon.

Ersättningen från Patientförsäkringen blev 5000 kr. Ett skitbelopp, säger Johanna.

Något liknande hände mig en gång efter en spruta (dock inte i rumpan) tappade jag känseln och fick veta att det "i värsta fall" kunde bli livslångt, det blev det som tur var inte. Men andra har tyvärr inte haft samma tur.

Jag tycker också att ersättningen från Patientförsäkringen var skrattretande låg. Men det kanske förutsätts att man får en större summa från sin egen försäkring.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav plåtmonster » 2013-09-25 4:04:02

Inga sprutor i onödan mao, och definitivt inte i rumpan..
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Flawed » 2013-09-25 12:51:11

Se till att aldrig bli tvångsintagna...
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav plåtmonster » 2013-09-25 21:03:27

Egen erfarenhet?
Har de en förkärlek för detta på sådana ställen?
plåtmonster

Inläggav Flawed » 2013-09-25 21:35:51

plåtmonster skrev:Egen erfarenhet?
Har de en förkärlek för detta på sådana ställen?

Ja det brukar vara standard på patienter som flaxar omkring.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav slackern » 2013-09-25 22:18:13

Så råkar man även ut för resistenta bakterier med. Sjukhus sjukan kallas det för om man får dom bakterierna. Tror att det är rätt hög dödlighet.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav plåtmonster » 2013-09-26 2:13:38

Om risken för dödsfall är överhängande vid "omhändertagande" så kanske de som råkar ut för detta inte har så mycket att förlora och en person som har lite att förlora kan ta till rätt drastiska åtgärder utan att det påverkar vinst/förlust balansen alltför mycket.
plåtmonster

Inläggav Alien » 2013-09-26 2:43:34

Men sprutan är ju inte för att bota sjukdomen utan mot smärtan.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-26 3:07:01

Hur höga är egentligen riskerna? Beror problemen alltså på att man har stuckit nålen i något nervtätt område?
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav plåtmonster » 2013-09-26 3:18:25

Det går ett tjockt nervknippe som kanske är 1 cm² stort som är inflätat i musklerna som sitter i rumpan (gluteus). Det är dessutom så att nervknippet går olika vägar på olika individer. Fyra olika varianter finns.

Den som vill kan ju öva på sin partner att hitta den, fast det kräver dock viss anatomisk målmedvetenhet. Det märks om man hittar den.. ;)
plåtmonster

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-26 3:34:59

plåtmonster skrev:Det är dessutom så att nervknippet går olika vägar på olika individer.

Uschdå, då ska man kanske passa på att spara plåtarna/bildfilerna om man behöver röntga sig i området någon gång så att man kan presentera sköterskan med en karta om man någon gång behöver ta en sådan spruta.
Gripandekylig

Inläggav plåtmonster » 2013-09-26 5:59:24

Då behöver du använda MRI för det syns inte på vanlig röntgen.
plåtmonster

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-26 6:19:22

Ja det är nog bäst.
Gripandekylig

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in