Önskemål till nya admin
106 inlägg
• Sida 3 av 5 • 1, 2, 3, 4, 5
Stopp nu. Nu har radavståndet blivit negativ i de inlägg där skribenten inte har gjort någon radbrytning omedelbart efter citatet. Raderna överlappar.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:01:06, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir skrev:Stopp nu. Nu har radavståndet blivit negativ i de inlägg där skribenten inte har gjort någon radbrytning omedelbart efter citatet. Raderna överlappar.
Jag kör Firefox 2.0.0.14 och har inte det felet. Men jag ser att felet finns i både IE7 och Opera 9.27.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:01:06, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
barracuber skrev:Kvasir skrev:Stopp nu. Nu har radavståndet blivit negativ i de inlägg där skribenten inte har gjort någon radbrytning omedelbart efter citatet. Raderna överlappar.
Syftar du på hur det ser ut högst upp på sidan 4 i tråden? Att Mats' svar delvis överlappar de gula citaten?
Jag kör Firefox 2.0.0.14 och har inte det felet. Men jag ser att felet finns i både IE7 och Opera 9.27.
/Barracuber
Det är precis vad jag syftar på, men till skillnad från dig så ser det ut så för mig i just Firefox 2.0.0.14.
Test:
En liten textradDetta citat åtföljs direkt av en textrad
Detta citat åtföljs av en radbrytning plus en textrad
En liten textrad
Detta citat åtföljs av en blankrad plus en textrad
En liten textrad
Enligt förhandsgranskining överlappar texten för mig i båda de första fallen, men inte i det tredje.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:01:06, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir o Zombie,
Kolla så att ni har inställt på normal textstorlek.
Välj View > Text Size > Normal och se om det rättar till sig.
/Barracuber
Kolla så att ni har inställt på normal textstorlek.
Välj View > Text Size > Normal och se om det rättar till sig.
/Barracuber
- barracuber
Kvasir skrev:Jag har normal textstorlek, så det är inte problemet.
Zombie:
Help -> About Mozilla Firefox
testar
/Barracuber
- barracuber
barracuber skrev:Kvasir skrev:Jag har normal textstorlek, så det är inte problemet.
Zombie:
Help -> About Mozilla Firefox
testar
/Barracuber
testar igen
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:01:06, redigerad totalt 2 gånger.
- barracuber
Orkar inte gräva mer, verkar hopplöst att hitta exakt samma fel som vi har. Lite googlande gav dock att phpbb och line breaks inte är helt problemfritt, minst sagt. Sätter en femma på att det här är en bugg.
Jag kan berätta att jag numera har fått samma fel som ni i min FF 2.0.0.14 och blir inte av med det!
Jag gick in i min profil och avaktiverade både HTML och BBCode (jag brukar alltid ha dem på). Sedan gick jag tillbaka till tråden och gjorde F5. Då dök felet upp! Nu hjälper det inte att jag återaktiverar HTML och BBCode i min profil - felet ligger kvar (i det som Mats skrev högst upp i sidan 4 och i Kvasirs tester).
Har ni sett detta i andra trådar?
Har ni varit inne och rattat i era profiler på HTML och BBCode?
/Barracuber
Jag kan berätta att jag numera har fått samma fel som ni i min FF 2.0.0.14 och blir inte av med det!
Jag gick in i min profil och avaktiverade både HTML och BBCode (jag brukar alltid ha dem på). Sedan gick jag tillbaka till tråden och gjorde F5. Då dök felet upp! Nu hjälper det inte att jag återaktiverar HTML och BBCode i min profil - felet ligger kvar (i det som Mats skrev högst upp i sidan 4 och i Kvasirs tester).
Har ni sett detta i andra trådar?
Har ni varit inne och rattat i era profiler på HTML och BBCode?
/Barracuber
- barracuber
Ja. Ser ut att gälla hela forumet.barracuber skrev:Har ni sett detta i andra trådar?
Provade nu. Likadant med och utan.barracuber skrev:Har ni varit inne och rattat i era profiler på HTML och BBCode?
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:01:06, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:Ja. Ser ut att gälla hela forumet.barracuber skrev:Har ni sett detta i andra trådar?Provade nu. Likadant med och utan.barracuber skrev:Har ni varit inne och rattat i era profiler på HTML och BBCode?
Zombie,
Hur ser det ut på din skärm 3 inlägg tillbaka, i inlägget 2008-06-11 14:35:19 där jag bara skrev 'testar igen'?
Så här ser det ut hos mig:
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:01:07, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
JOR skrev:Öm!
Ser det bättre ut nu?
Provar att citera med vanlig mellanrad...
Edit: Nä, det blev fortfarande rackarns långt radavstånd (i Firefox)
Edit 2: dito i IE. (Om det nu är mellanraden detta handlar om och inte textstorleken.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:01:07, redigerad totalt 1 gång.
JOR, nu verkar det fungera.
Inger, varför använder du en tom rad emellan då, om du vill ha litet radavstånd? Titta tillbaka på mitt exempel på förra sidan med tre olika varianter på citering. Den första där det citatet inte ens följs av någon radbrytning tycker jag är alldeles för litet radavstånd mellan citat och följande text för att se bra ut, även om det inte överlappar längre.
Inger, varför använder du en tom rad emellan då, om du vill ha litet radavstånd? Titta tillbaka på mitt exempel på förra sidan med tre olika varianter på citering. Den första där det citatet inte ens följs av någon radbrytning tycker jag är alldeles för litet radavstånd mellan citat och följande text för att se bra ut, även om det inte överlappar längre.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:01:07, redigerad totalt 1 gång.
Okej!
Då har jag valet att sabba för andra, om jag skall tillfredsställa dig. Kolla Kvasirs inlägg, där han visar hur det ser ut, på sidan 4 alltså. (Oj, Kvasir hann före.)
Den ser perfekt ut hos mig. Utan rad, direkt efter kvoten så ligger de väldigt nära varandra, med radmatning, en rads mellanrum. (osv)
Då har jag valet att sabba för andra, om jag skall tillfredsställa dig. Kolla Kvasirs inlägg, där han visar hur det ser ut, på sidan 4 alltså. (Oj, Kvasir hann före.)
Den ser perfekt ut hos mig. Utan rad, direkt efter kvoten så ligger de väldigt nära varandra, med radmatning, en rads mellanrum. (osv)
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 14:01:07, redigerad totalt 1 gång.
Det enda som ser ok för mig är Kvasirs första exempel med texten direkt efter citattecknet utan radbrytning eller mellanrad. Detta är ett steg i motsatt riktning mot vad jag efterlyste, förut kunde man åtminstone börja på nästa rad utan tomrad och få det lagom snyggt.
Varför jag (och de flesta) gör en mellanrad när man skriver? Jo, för att förut innan buggen och på de flesta andra forum så är en rad i utkastet = en rad i posten och inget annat.
Dessutom gör mellanrad i utkastet det lättare att hitta tillbaka dit man var när man skriver en lång post med många citat och tvingats ge sig iväg till botten och jaga rätt på smajlisarna eller kastas tillbaka till början så fort man citerar eller lägger till färg, storlek eller länk. Om dessa andra saker kunde åtgärdas vore hitta-tillbaka-problemet iofs mindre akut. Tillsammas gör de det dock onödigt förvirrande att skriva inlägg längre än ett stycke minus citat och pynt.
Edit: vill tillägga att om det bara blev ännu längre till nästa citat så gjorde det inte så mycket om det blev en rad för mycket innan ens svar. Nu är det istället så att om man lämnar en blankrad mellan alla citat och alla svar så limmas ens ihop med citatet efter, det är det som stör mest eftersom det är så ologiskt.
Varför jag (och de flesta) gör en mellanrad när man skriver? Jo, för att förut innan buggen och på de flesta andra forum så är en rad i utkastet = en rad i posten och inget annat.
Dessutom gör mellanrad i utkastet det lättare att hitta tillbaka dit man var när man skriver en lång post med många citat och tvingats ge sig iväg till botten och jaga rätt på smajlisarna eller kastas tillbaka till början så fort man citerar eller lägger till färg, storlek eller länk. Om dessa andra saker kunde åtgärdas vore hitta-tillbaka-problemet iofs mindre akut. Tillsammas gör de det dock onödigt förvirrande att skriva inlägg längre än ett stycke minus citat och pynt.
Edit: vill tillägga att om det bara blev ännu längre till nästa citat så gjorde det inte så mycket om det blev en rad för mycket innan ens svar. Nu är det istället så att om man lämnar en blankrad mellan alla citat och alla svar så limmas ens ihop med citatet efter, det är det som stör mest eftersom det är så ologiskt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:01:07, redigerad totalt 2 gånger.
Skulle man kunna lösa det så att det automatiskt alltid läggs in en tomrad efter citat, om det inte redan finns en? Det borde lösa Ingers problem, eventuellt med en ny fix av avstånden. Å andra sidan tar det bort den flexibilitet som finns nu, men frågan är hur många som medvetet använder sig av den?
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:01:07, redigerad totalt 1 gång.
Vänta nu, Kvasir.. det är ju det som är problemet nu. Att det automatiskt läggs till en tomrad efter citatet fastän man inte gjort någon i utkastet. Så var det inte från början. Det enda jag önskade vore att den försvann igen så man får välja själv om man skulle vilja ha rad emellan eller inte utan att behöva räkna ut hur automatiken funkar och försöka lura den genom att hoppa över en rad i utkastet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:01:07, redigerad totalt 1 gång.
JOR skrev:Nu är det så som det var innan jag var där och fingrade.
Provar att citera igen. Med mellanrad.
Vilket är bäst. Det nuvarande som alltid varit eller det som var alldeles nyligen?
Utan mellanrad.
Jaha. Som du ser så hamnade mitt övresta svar alltså närmare nästa citat än det föregående.
Hur var ändringen? Jag såg ingen skillnad mellan dem, fast då har jag iofs varit ute en stund så jag kanske missade det?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:01:07, redigerad totalt 3 gånger.
Inger skrev:Vänta nu, Kvasir.. det är ju det som är problemet nu. Att det automatiskt läggs till en tomrad efter citatet fastän man inte gjort någon i utkastet. Så var det inte från början. Det enda jag önskade vore att den försvann igen så man får välja själv om man skulle vilja ha rad emellan eller inte utan att behöva räkna ut hur automatiken funkar och försöka lura den genom att hoppa över en rad i utkastet.
Jag pratar om att lägga till en tomrad i själva källkoden, eller vad man ska kalla det, dvs. i råtexten man skriver. Som jag påpekade kanske man då också måste justera tillbaka hur stort radavstånd det ska vara i det fallet. Det var alltså fråga om en rent teknisk lösning på problemet för att hantera alla tre fallen lika, inte något förslag om hur det ska se ut.
Fast vi verkar ju ha problemet att utseendet blir olika för olika personer, beroende på webbläsare och eventuella andra mera mystiska faktorer, så vi får nog acceptera att det kan se lite illa ut hos vissa. Det är inte acceptabelt att textrader överlappar, så så länge det kan inträffa hos vissa måste man helt enkelt öka avståndet, även om det blir för stort hos vissa andra. Det är tyvärr ett problem med webbtexter att det är svårt att få full kontroll över hur texten visas hos läsaren, så man får leva med att det sällan är optimalt.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:01:08, redigerad totalt 1 gång.
Återgå till Regler, nyheter och synpunkter