Trådlöst nätverk för dummies

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav kiddie » 2013-09-25 8:23:06

Och jag ska sätta upp wifi efter alla haft det i 10 år.

Tänkte kolla Clas Olsson eller ngn billig affär.

Det jag vill veta är hur det funkar! Jag har äkta fiberbredband ut ur väggen och det skulle kunna gå direkt med en nätverkskabel till en dators nätverkskort. Men jag har IP-tele, så det är ett telemodem emellan.

Ingen stationär eller bärbar jag har har inbyggd wifi. Så jag behöver mottagare oxo.

Så vad behöver jag köpa för grejer och vad ska jag tänka på?
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Miche » 2013-09-25 10:03:24

Varför behöver du WiFi när ingen av dina datorer har WiFi?

WiFi har en förmåga att krångla och kräver omstart minst en gång i veckan samt du får lägre hastighet jämfört med kabel.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav elle » 2013-09-25 10:23:30

Miche skrev:Varför behöver du WiFi när ingen av dina datorer har WiFi?

undrar samma sak .
elle

Anslöt: 2011-01-09

Inläggav kiddie » 2013-09-25 10:32:29

Enklare använda flera datorer samtidigt plus använda andra enheter som har wifi.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Re: Trådlöst nätverk för dummies

Inläggav Zirre » 2013-09-25 11:35:48

Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Re: Sv: Trådlöst nätverk för dummies

Inläggav Zirre » 2013-09-25 11:42:01

Miche skrev:
WiFi har en förmåga att krångla och kräver omstart minst en gång i veckan samt du får lägre hastighet jämfört med kabel.

Jag behöver inte starta om mitt wifi så ofta. Kanske max 5 ggr på ett år.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Miche » 2013-09-25 13:21:49

kiddie skrev:Enklare använda flera datorer samtidigt plus använda andra enheter som har wifi.

Nu vet jag inte om ditt bredband kräver att en enhet med ett unikt MAC-id är ansluten (det kan du fråga operatören om) men det kan räcka med en enkel nätverkshub för att koppla upp flera enheter, om inte kan du istället skaffa en router, till den kan du koppla minst lika många enheter som den har nätverksuttag.

Om du dessutom behöver WiFi så finns det billiga WiFi-routrar från någon hundralapp och uppåt (det är möjligt att de dyrare routrarna är stabilare än de jag har råd med).

Zirre skrev:
Miche skrev:WiFi har en förmåga att krångla och kräver omstart minst en gång i veckan samt du får lägre hastighet jämfört med kabel.

Jag behöver inte starta om mitt wifi så ofta. Kanske max 5 ggr på ett år.

Jag kanske har otur med router (eller köper för billigt).

EDIT: Här är en länk till routers som finns på marknaden. Som du ser är det en jungel och inte lätt att hitta rätt men börja gärna med butiker som ligger hyfsat nära dig. Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera Liontech som har bra service, bra priser men kanske inte det största utbudet på lager (de finns i Spånga på gångavstånd från busstationen/pendeltågsstationen).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Återgå till IT-forum

Logga in