Tvångsinlåsta krävs på avgift efter "vård" ... (SVT)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Tvångsinlåsta krävs på avgift efter "vård" .. (SVT)

Inläggav anyless » 2013-07-15 12:59:41

Miche skrev:
anyless skrev:Sedan kostar det iofs även att ligga inne och vårdas på sjukhus, men kostar inte i närheten av 80-100 kr om dagen, minns när en släkting låg inne på iva samt vårdavdelning för ett par år sedan, då vill jag minnas att det kostade typ 35 kr per dag.

Då täcker ju högkostnadsskyddet så vid längre vistelse ökar ju inte kostnaden.

Tvångsintagna har inget högkostnadsskydd...

Ja där ser man, underligt att tvångsintagna inte täcks av högkostnadsskyddet, undrar vad som motiverar att dessa inte skall ingå i högkostnadsskyddet.
anyless

Anslöt: 2013-07-09

Inläggav Kanin » 2013-07-15 13:15:23

Miche skrev:
anyless skrev:Sedan kostar det iofs även att ligga inne och vårdas på sjukhus, men kostar inte i närheten av 80-100 kr om dagen, minns när en släkting låg inne på iva samt vårdavdelning för ett par år sedan, då vill jag minnas att det kostade typ 35 kr per dag.
Då täcker ju högkostnadsskyddet så vid längre vistelse ökar ju inte kostnaden.

Tvångsintagna har inget högkostnadsskydd...

Det finns inget nationellt högkostnadsskydd inom slutenvården (oavsett om du är tvångsintagen eller "frivilligt" ligger på sjukhus). Det finns däremot ett avgiftstak på 0,23% av prisbasbeloppet (100 kr) per dag och vissa landsting har själva infört någon form av minskad avgift vid lång vistelse (i Västra Götaland är avgiften 80 kr/dag, men högst 1200 kr per 30-dagarsperiod).
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav Alien » 2013-09-24 12:46:19

Här står om ännu ett fall:

svt skrev:I Sverige sitter 1.100 patienter inlåsta på slutenvårdsplatser inom rättspsykiatrin. Med några få undantag kräver samtliga landsting frihetsberövade på vårdavgifter, vanligen 80 eller 100 kronor per dygn.

22-årige Jeton Pacolli dömdes för deltagande i rån och hamnade på rättspsyk i Sala. Precis som för många andra tvångsintagna krävde landstinget betalt för vården – I Jetons fall 3.000 kronor i månaden.

Att Jeton skuldsattes under tiden på rättspsyk gjorde hans situation betydligt värre.

– Jag blev chockad och väldigt nere, kom in på rättspsyk med tomma fickor och fick inte något bidrag förrän efter flera månader, säger han.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/domde ... kuldsattes

Det är verkliglen en nitlott att bli inlagd på rättspsyk istf att hamna i fängelse.

Jeton Pacolli har ett psykiskt funktionshinder och i domen går det att läsa om en trasslig start i livet, om naivitet, lättleddhet och en stark önskan om att ingå i en social gemenskap.

Under tonåren hamnade han allt mer snett och så befann han sig en dag innanför murarna i Sala.

I hans fall blev en förvaltare räddningen.

Förvaltarskap beslutas av domstol och handlar om en tvingande åtgärd. I det här fallet tog Ingrid Carlengård över hela ansvaret för Jeton Pacollis ekonomi.

– Jag reducerade hans fickpeng till hundra kronor i veckan, allt övrigt gick till att betala skulder, säger hon.

I dag är Jeton Pacolli skuldfri och har sedan han blev utsläppt för ett knappt år sedan hunnit ta gymnasieexamen och få en provanställning.

Det står dock inget om förvaltarskapet kvarstår el är upphävt.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav four-leaf » 2013-09-24 14:24:17

Kul liv man har.. Har typ inte gjort nånting idag förutom att förlora pengar i ett försök att ordna ekonomin. Kan inte jobba inlåst på ett jävla rättspsyk där dem kräver en på 2500 i månaden och enda sättet att betala skiten är genom att spela och det har har hållit i flera månader men jag orkade inte mer i juli och spelade bort allting och lånade pengar och är skyldig två låneföretag 19900kr ungefär plus psykavgifter som jag ligger efter med. Kommer bli kraftigt skuldsatt snart.

Det är för jävligt att sitta inlåst på rättspsyk där man påtvingats en diagnos som i mitt fall är asperger syndrom.
four-leaf
Ny medlem

Anslöt: 2013-09-22

Inläggav four-leaf » 2013-09-24 14:32:24

Socialen såg att jag hade pengar över riksnormen på kontot och ville därför inte betala vårdräkningarna från och med mars så där började jag betala allt själv tills jag inte orkade med att tänka på att försörja mig på odds.
four-leaf
Ny medlem

Inläggav Alien » 2013-09-24 14:36:59

Alltså, att betala skulder genom att spela tycker jag låter synnerligen riskabelt. Vad händer om du helt enkelt låter bli att betala eftersom du inte har några pengar?

Du kanske också skulle behöva en förvaltare el god man att hjälpa dig med ekonomin?
Alien
Moderator

Inläggav four-leaf » 2013-09-24 15:10:05

Alien skrev:Alltså, att betala skulder genom att spela tycker jag låter synnerligen riskabelt. Vad händer om du helt enkelt låter bli att betala eftersom du inte har några pengar?

Du kanske också skulle behöva en förvaltare el god man att hjälpa dig med ekonomin?

Jag har aldrig haft en månadslön ens.. Bara studiebridraget som va min säkra inkomst varje månad. Jag kan inte betala som det ser ut just nu. Ligger redan efter med augusti månads räkning som snart går till inkasso och kunde inte betala räkningen som skulle betalas igår och en ny kommer i början av oktober plus mina två lån.
four-leaf
Ny medlem

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-24 18:12:25

four-leaf skrev:är skyldig två låneföretag 19900kr

Du bör kunna, med hänvisning till 1924-års lag, hävda att du inte var psykiskt tillräknerlig under den tiden då du ingick avtalet varför avtalet blir ogiltigt och du inte blir skyldig dem pengar annat än möjligen för ett något mer avlägset krav med stöd av regler om obehörig vinst. Troligen lär du för övrigt kunna finna andra lösningar efter att du är färdig inom den rättspsykiatriska tvångsvården så som skuldsanering men det vet jag inte så mycket om.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav plåtmonster » 2013-09-24 18:18:46

Du får väl spara ihop till hjälp utifrån att komma ut..

Undrar om den där 1924-års lagen även kan gälla landstingets räkningar.. :idea:
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Tvångsinlåsta krävs på avgift efter "vård" ... (SVT)

Inläggav Alien » 2013-09-25 2:43:50

Vad är det för vård de får på rättspsykiatriska då?

Bara en minut vård om dagen medan resten av tiden fördrivs med kortspel och sömn. Så beskrivs dygnet på rättspsyk i en ny undersökning.
– Det var just sådana brister vi själva såg och som ledde till Brinkåsen. Vi ville förbättra den rättspsykiatriska vården och efterlikna en vanlig vardag för patienterna, säger verksamhetschef Kent Storm.

Tidsstudien har utförts av två dåvarande psykologstudenter vid Karolinska Institutet i Stockholm. De har studerat hur 26 intagna vid en av landets rättspsykiatriska kliniker använder sin tid under ett slumpvis utvalt patientdygn.
http://ttela.se/nyheter/vanersborg/1.23 ... -rattspsyk

15 minuter per dag ägnas åt behandling:
Av dem ägnas 14 minuter till arbetsterapi som att snickra eller baka, och en minut till så kallad icke farmakologisk behandling, till exempel samtal med psykolog eller psykiater.

I övrigt ägnas 4 timmar och 34 minuter åt dagliga rutiner, 59 minuter till strukturerade aktiviteter, 8 timmar och 44 minuter åt ostrukturerade aktiviteter och resten av tiden, alltså 9 timmar och 28 minuter åt sömn och nattlig vila.

Inget fel med arbetsterapi, men behöver inte patienterna vanlig terapi också?

Bakgrundsfakta:
Rättspsykiatrisk vård

Personer som har begått ett brott enligt lagen om rättspsykiatrisk vård, LRV, kan dömas till rättspsykiatrisk vård. Vårdtiden är inte tidsbestämd.
Patienter med samma sjukdomsproblematik men som inte är skyldiga till brott vårdas på de allmänpsykiatriska vårdplatserna. De flesta patienterna där vårdas enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård.

790 000 kronor – så mycket kostar en patient varje år.
2 000 personer vårdas inom rättspsykiatrin i Sverige.
1,9 miljarder kronor – så mycket betalar samhället för vården av patienter på rättspsyk, en grupp som utgör 2 procent av alla patienter inom psykiatrin.
3,7 år är den genomsnittliga vårdtiden per patient.
Mellan 15 och 50 procent av patienterna får återfall.
(Källa: Dagens samhälle)
Alien
Moderator

Återgå till Aspergare och vården

Logga in