Hur får man psykologkontakt?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Toblerone » 2013-09-24 11:58:09

Hej alla,

jag har bara haft kontakt med lokala vuxenpsyk, som också har skött min medicinering. Har Asperger och ADHD och får medicin för ADHDn. Men jag skulle behöva en psykolog, en KBT-inriktad sån. På vuxenpsyk får man prata med nån kurator eller psykolog några gånger, men jag skulle behöva en psykolog som är insatt i Asperger och ADHD. Jag har en slags identitetskris just nu... känner att saker och ting inte fungerar... eller snarare att jag "låtsas" vara normal, sköter ett vanligt jobb, osv. Men det håller inte. Samtidigt vill jag inte hamna där att inte jobba, att vara sjukskriven eller så. Någonstans hittar jag inte min plats i livet - trots att jag inte är nån ungdom, jag är snart 50.

Jag skulle vilja hitta lagom nivå, ställa lagom krav på mig själv, kunna acceptera det jag inte klarar och optimera det som jag kan klara. Lite träning på sociala färdigheter skulle också vara bra. Hur får man tag på en sån psykolog som kan hjälpa med det? Min man letade på nätet, hittade några psykologer - men dem måste ju betala själv. Han tycker visserligen, att det är värd det, bara jag mår bättre. :-)173

Men man ska ju inte behöva betala det själv? Psykiatern på psyk säger: genom habiliteringen. Jag ska skicka in blanketten idag. Har inte haft kontakt tidigare. Det är då Asperger-Center som gäller? Någon som har erfarenhet? Finns det lämplig psykolog där?
Toblerone

Anslöt: 2010-11-19

Inläggav Flinta » 2013-09-24 22:36:18

Toblerone skrev:Det är då Asperger-Center som gäller?

Ring dom och beskriv ditt behov. Blir du avvisad fråga om vart du ska vända dig, till vilken habilitering du tillhör.
Flinta

Anslöt: 2007-07-21

Inläggav Toblerone » 2013-09-25 13:17:07

Flinta skrev:
Toblerone skrev:Det är då Asperger-Center som gäller?

Ring dom och beskriv ditt behov. Blir du avvisad fråga om vart du ska vända dig, till vilken habilitering du tillhör.

Det var kanske för enkelt för mig att komma på? :-)051 Det låter som en mycket bra ide!

Men det skulle också vara interessant att höra om någon har speciella tips, t.ex. känner en bra psykolog.
Toblerone

Inläggav MsTibbs » 2013-09-25 15:24:53

Vuxenhabiliteringen eller vuxenpsykiatrin om du är 18 eller äldre, annars Barnhabiliteringen eller BUP. Jag skulle råda dig att söka nån psykolog som är aspergerexpert i första hand, psykiatrin kan ofta inte lika mycket om NPF som psykiatrin gör, psykiatrin är mer experter på psykiska sjukdomar.
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Toblerone » 2013-09-26 17:25:04

MsTibbs skrev:Vuxenhabiliteringen eller vuxenpsykiatrin om du är 18 eller äldre, annars Barnhabiliteringen eller BUP. Jag skulle råda dig att söka nån psykolog som är aspergerexpert i första hand, psykiatrin kan ofta inte lika mycket om NPF som psykiatrin gör, psykiatrin är mer experter på psykiska sjukdomar.

Jag är vuxen... är snart 50 som sagt. Och jag har också varit hos psykolog ifrån vuxenpsykiatri några gånger. Det är överhuvudtaget hemskt där - ständigt växlande psykiatrar, en del pratar inte ens ordentligt svenska. Och jag behöver verkligen någon som har erfarenhet av Asperger. Allmänt snack - det har jag haft. :)
Toblerone

Inläggav MsTibbs » 2013-09-26 20:43:28

Toblerone skrev:
MsTibbs skrev:Vuxenhabiliteringen eller vuxenpsykiatrin om du är 18 eller äldre, annars Barnhabiliteringen eller BUP. Jag skulle råda dig att söka nån psykolog som är aspergerexpert i första hand, psykiatrin kan ofta inte lika mycket om NPF som psykiatrin gör, psykiatrin är mer experter på psykiska sjukdomar.

Jag är vuxen... är snart 50 som sagt. Och jag har också varit hos psykolog ifrån vuxenpsykiatri några gånger. Det är överhuvudtaget hemskt där - ständigt växlande psykiatrar, en del pratar inte ens ordentligt svenska. Och jag behöver verkligen någon som har erfarenhet av Asperger. Allmänt snack - det har jag haft. :)

Oj, missade åldern, läste snabbt. Man kan gå till psykiatrin, anars finns privata alternativ, men har inte de avtal med landstinget är det lätt 1500kr/timme... Arbetsterapeut kanske?
MsTibbs

Anslöt: 2007-07-30

Återgå till Aspergare och vården

Logga in