Gratis styrketräning för 90-plussare

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-09-22 23:10:47

DN Sthlm skrev:Starkare, friskare, gladare. Och mindre ensamma.
Sedan Sickla hälsocenter införde gratis styrketräning för de som är 90 år och äldre har livet fått en ny dimension för de flesta av deltagarna.
http://www.dn.se/sthlm/har-ar-90plussar ... for-fight/

Låter ju toppen men varför måste man vänta tills man fyllt 90 år? Varför kan inte vi 80-plussare också få gratis träning? :P Antar att vi är för många; det blir för dyrt.

Dit kommer alltså 90-plussarna via färdtjänsten med sina rullatorer. Den äldste är 99 år.

Artrosen har gått hårt åt hennes knän och ett muskelfäste i hennes ena axel bråkar. Smärtan strålar ut i hennes högra arm.
Men det hindrar henne inte. I drygt två år har hon varje fredag tagit sig till gymmet, kört en timmes cirkelträning och sedan tagit en fika.

De är 13 st 90-plussare som deltar när reportern intervjuar.

När uppvärmningen är över är det dags för cirkelträningen. En minut på varje ”station”, sedan byte. Maskinerna drivs av tryckluft, ju snabbare man gör övningarna, des­to tuffare blir motståndet. Mellan maskinerna finns det stationer med medicinbollar, balansbrädor, kettelbells och gummiband – redskap som alla används i olika styrke- och balansövningar.

– Vi ville inte ha någon traditionell pensionärsgympa, vi vill ge dem roliga, varierande övningar, övningar som vi kör även med 20-åringarna. Det ska vara kul men det ska också vara utvecklande, förklarar Kristoffer som tillsammans med distriktsläkaren Göran Murvall drog i gång 90+-gruppen på Sicka hälsocenter för två och ett halvt år sedan.

Man skulle ju kunna tänka sig att de tränadae på sina äldreboenden. Men där finns förstås inte allt det som finns på gymmet. En del kanske bor hemma fortfarande.

Just nu har Sickla hälsocenter, tillsammans med Hälsoforum i Orminge och Body Joy i Gustavsberg, som precis dragit i gång verksamhet för 90-plussare, totalt 37 personer i åldersgruppen som deltar.
---
Att lägga upp träningspass för så pass gamla människor, som alla har krämpor mer eller mindre, som alla äter en del mediciner och som ibland hör lite sämre och ser lite illa – det var inte självklart från början.

– Det där klarar vi aldrig, sa de den första gången de kom hit. Då fick jag försöka locka och anpassa och förklara. Nu klarar de allt de sa att de inte skulle fixa! Och många kommer numera hit med käpp i stället för med rollator, berättar han.

Just livskvaliteten står i centrum, även om det inte levereras några pekpinnar eller moralistiska, ”goda” råd:

– Nej, vi är inte ute efter förändra deras livsstil, de får äta och dricka som de vill. Vi vill bara att de ska röra på sig, bli lite starkare och få bättre balans.

Fast om de motionerar så är det ju en ändring av livsstilen.

Hoppas detta sprider sig. Men jag tror inte jag själv kommer att leva till 90 år. Skulle jag göra det, så gäller det säkert bara 100-plussarna då.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav earlydayminer » 2013-09-23 15:40:12

Tycker att 50 plus borde gälla.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav rapchic » 2013-09-23 16:13:18

earlydayminer skrev:Tycker att 50 plus borde gälla.

man kan ju träna hemma då :wink: min morfar är 84 och tränar hemma varje morgon, förutom att han jobbar i skogen och rustar upp barndomshemmet.
rapchic

Anslöt: 2008-02-22

Inläggav Flawed » 2013-09-23 16:16:27

Pensionärs rabatter finns på större gymkedjor.
På Fitness 24/7 kan en pensionär träna för 99kr i månaden.
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

Inläggav earlydayminer » 2013-09-23 16:18:22

rapchic skrev:
earlydayminer skrev:Tycker att 50 plus borde gälla.

man kan ju träna hemma då :wink: min morfar är 84 och tränar hemma varje morgon, förutom att han jobbar i skogen och rustar upp barndomshemmet.

Ja, det kan man väl göra om man vill.

Jag är 28 och tränar hemma, men om man vill uppleva gym-kulturen och allt sådant där! Varför inte börja relativt tidigt i jämförelse med 90? Finns nog med discobyggare och stjärtsprättare för att få de flesta gym att gå runt. :)
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in