Vem är psykopat?
"Vem är psykopat?"
Frimodig skrev:Kärnan i psykopati är 2 grejer.
Ett. En total fokusering på egen kortsiktig behovstillfredsställelse.
Två. Total brist på empati, i betydelsen förmåga att sätta sig i andra människors sits, föreställa sig andra människors behov och situation.
Ett betyder att en psykopat ser alla andra människor som verktyg för den egna behovstillfredsställelsen. Andra människor är ungefär som sågar, muttrar och skruvmejslar. Psykopater kan inte planera långsiktigt. Såna jockar som Hitler, Stalin eller Mao var absolut inte psykopater.
Två betyder att alla andra människor är en sorts konsumtionsvaror för en psykopat. Psykopater klarar inte av att fungera i långsiktiga relationer med andra människor, inte ens med föräldrar eller syskon.
De här teserna bygger på en del läsande, och praktiskt arbete med psykopater. På avd 11 och 22 och C2 manns och kvinns på Ulleråker. På akademiska vuxenpsyk och barn- och ungdomspsyk, och på ungdomsvårdskolan Bärby Ungdomshem.
Lennart Frimodig
En psykopat kan ha vilken IQ som helst.
Din uppfattning av vilka som är psykopater kan ju vara påverkad av att du bara träffat (som du vet om) psykopater inom sjuk- och ungdomsvården. Sådana som åkt fast för olagligheter alltså.
Det finns ju psykopater som inte begår brott (el inte blir upptäckta). T ex chefer.
Har du läst trådens början? Professorn som forskade om psykopati visade sig själv ha både psykopathjärnan och krigargenen: post739532.html#p739532
Man föds med "psykopatanlagen", men hur man sedan blir handlar om vilken barndom man fått och hur bra det går i skolan, att göra karriär etc. Många psykopater som blir seriemördare har också haft en hemsk barndom.
"Vem är psykopat?"
Jag har en känsla av att det här med MAo a genen är en uppblåst hype,man drar för stora växlar på forskning som fortfarande är i sin linda,populär vetenskaplighet har sina baksidor speciellt om man kan dra sociala och rasbiologiska poänger på det.
Psykopati diagnosen är också luddig och omdiskuterad och jag tror inte att man har någon riktigt helt klar konsensus till hur man ska definiera psykopati.
Psykopati diagnosen är också luddig och omdiskuterad och jag tror inte att man har någon riktigt helt klar konsensus till hur man ska definiera psykopati.
"Vem är psykopat?"
Flawed skrev:Eftersom du har valt att posta det här om denna gen i en tråd som med rubriken "vem är psykopat?" så tycker jag att det är relevant att diskutera om det har med psykopati att göra.
Jag anser fortfarande att jag inte ser några relevanta paralleller.
Aggression är inte samma sak som psykopati eller tvärtom.
Denna gen är dessutom associerad med en massa andra saker som tex depression.
Egen bild och uppfattning...
Delar någon annan din uppfattning om det här för den delen?
Flawed skrev:Jag har gått på en psykologi kurs på univesitätet...
Jag har gått på såna däringa föreläsningar om psykopati och så...
Men jag är säkert inte kvalificerad att förstå dina klistrade icke sammanhängande stycken av urklippta bloggar och så.
Professor Robert Hare, forskare inom kriminalpsykologi, som utvecklade PCL-R, samt Jim Fallon professor inom neurovetenskap medverkar i programmet som handlar om bl. a. psykopater och krigargenen:
Financial News - Psychopaths on Wall Street?
Matt Turner 08 Sep 2011
Is your boss egocentric, charming, manipulative and lacking in empathy? Take heed. According to a BBC documentary which aired last night, they could be a psychopath who has found their "perfect environment".
'Are you good or evil', a BBC Horizon documentary which aired last night, examined what makes humans liable to violence.
The programme charts the research of criminal psychologist Professor Robert Hare, who developed the Pyschopathy Checklist, which is used to diagnose cases of psychopathy and to ascertain the likelihood of violent behaviour, and neuroscientist Professor Jim Fallon.
The two main factors in ascertaining whether an individual is liable to become a psychopath, according to the programme, are: the existence of the so-called 'warrior gene', the Monoamine oxidase A enzyme, and a violent childhood.
"Vem är psykopat?"
Whatever...
Inser du hur mycket pengar dina kompisar läkemedelsföretagen kommer att tjäna pengar på det här?
Det kan knappast vara några större problem att normalisera transmittorsubstanserna med lite mediciner.
Man bör ju då låta alla människor gentestas och sedan bör man väl lagstifta att medicineringen bör vara obligatorisk eftersom man nu har hittat vålds och psykopatgenen?
Inser du hur mycket pengar dina kompisar läkemedelsföretagen kommer att tjäna pengar på det här?
Det kan knappast vara några större problem att normalisera transmittorsubstanserna med lite mediciner.
Man bör ju då låta alla människor gentestas och sedan bör man väl lagstifta att medicineringen bör vara obligatorisk eftersom man nu har hittat vålds och psykopatgenen?
"Vem är psykopat?"
Det var en sak till också...
Låg MAOA aktivitet är starkt realdaterat till autism...
Så vad tror ni är autister och aspergare mer våldsamma och psykopatiska än genomsnittet?
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1836 ... d_RVDocSum
Så vad tror ni är autister och aspergare mer våldsamma och psykopatiska än genomsnittet?
Monoamine oxidase A (MAOA) is an enzyme expressed in the brain that metabolizes dopamine, norepinephrine, epinephrine, and serotonin. Abnormalities of serotonin neurotransmission have long been implicated in the psychopathology of autism. A polymorphism exists within the promoter region of the MAOA gene that influences MAOA expression levels so that "low activity" alleles are associated with increased neurotransmitter levels in the brain. Individuals with autism often exhibit elevated serotonin levels.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1836 ... d_RVDocSum
"Vem är psykopat?"
En tråd om en annan dokumentär om en psykopat, Sam Vaknin: dokumentar-jag-en-psykopat-t14958.html
"Vem är psykopat?"
Vilket läkemedelsbolag har patent på de här medicinerna?
Köp aktier nu!
Ketanserin and tetrabenazine abolish aggression in mice lacking monoamine oxidase A
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 939901478X
Köp aktier nu!
Ketanserin and tetrabenazine abolish aggression in mice lacking monoamine oxidase A
Mice deficient in monoamine oxidase A (MAO A) have elevated brain levels of 5-HT and manifest enhanced aggression. We used these mice as a model to study the role of 5-HT in aggression. Our results show that ketanserin and tetrabenazine (TBZ) strikingly abolished the aggressive behavior of MAO A-deficient mice. The anti-aggressive effect of ketanserin may be primarily mediated by 5-HT2A receptors. Another specific 5-HT2A antagonist, [R-(+)-a-(2,3-dimethoxyphenyl)-1-[2-(4-fluorophenylethyl)]-4-piperidine-methanol (MDL 100907), also blocks the aggression of mutant mice but was less dramatic. Ketanserin and TBZ are both antagonists of the vesicular monoamine transporter (VMAT2). The anti-aggressive effect of TBZ and part of the effect of ketanserin may be mediated by the VMAT2. Using radioligand binding and autoradiography, we also showed that the numbers of VMAT2, 5-HT1A, 5-HT2A and 5-HT2C sites are decreased in brains of mutant mice, which may reflect down-regulation by excess 5-HT. This study suggests that ketanserin and TBZ may be developed as novel anti-aggressive agents.
http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 939901478X
"Vem är psykopat?"
Krigargen: Emotionellt triggad aggression (i synnerhet om man blir frustrerad pga låg IQ)
Psykopati: Beräknat våld för att uppnå ett syfte.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
"Vem är psykopat?"
plåtmonster skrev:Krigargen: Emotionellt triggad aggression (i synnerhet om man blir frustrerad pga låg IQ)
Jag tror inte att psykopater har högre IQ än folk i allmänhet psykopati har ju faktiskt vissa drag som påminner om en utvecklingsstörning,svårt att se om man har en bild av Hannibal Lecter i huvudet om man tänker på psykopati.
De har ju en markant högre dödlighet eftersom de har stora problem med att bedöma risker och sådant och klantar ihjäl sig och brukar ibland mycket droger och hänger sig åt liknande risk beteenden.
Så syftet...kan vara skitdumt.
"Vem är psykopat?"
Observera att jag sa inget om IQ för psykopater.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
"Vem är psykopat?"
Flawed skrev:Det var en sak till också...
...
Du tog uppenbarligen inte med en mening som också fanns i texten som du citerade ovan:
Additional studies indicate that the "low activity" allele may be associated with lower IQ and more severe autistic symptoms.
Låg aktivitetsvarianten kan tydligen associeras med lägre IQ och mer svåra autistiska symtom men inte med som det står nedan "autism itself":
In contrast to the brain structure data, we did not find association of the MAOA promoter polymorphism with autism, nor did we detect any rare disease-causing variants in our mutation screen. These results are consistent with previous studies in which the low activity allele has repeatedly been associated with more severe autism symptomatology while the variant has generally not found to be associated with autism itself [Yirmiya et al., 2002; Cohen et al., 2003].
Här är mer från texten:
The MAOA promoter VNTR has been studied in numerous psychiatric phenotypes, including antisocial behavior [Samochowiec et al., 1999; Sjoberg et al., 2007], aggression [Brunner et al., 1993; Manuck et al., 2000; Newman et al., 2005; MeyerLindenberg and Weinberger, 2006], attention deficit hyperactivity disorder [Lawson et al., 2003; Li et al., 2007], bipolar disorder [Preisig et al., 2000; Gutierrez et al., 2004], anorexia nervosa [Urwin et al., 2003; Urwin and Nunn, 2005], autism [Yirmiya et al., 2002; Cohen, 2004], and depression [Yu et al., 2005].MAOA has most consistently been shown to play a role in aggression, as in Brunner Syndrome, a disorder caused by a nonsense mutation of MAOA and characterized by mental retardation, aggression, autistic-like symptoms, and poor impulse control [Brunner et al., 1993; Brunner, 1996; Lenders et al., 1996].
Mouse knockout models of MAOA show a dramatic increase in aggressive activity and elevated levels of cortical serotonin and dopamine [Cases et al., 1995]. More recent studies have shown that not only deletion of the MAOA gene, but also low activity MAOA may confer susceptibility to impulsivity and aggression, particularly in the context of environmental factors such as previous child abuse [Caspi et al., 2002; Foley et al., 2004; Kim-Cohen et al., 2006; Nilsson et al., 2006; Widom and Brzustowicz, 2006].
Cortical Enlargement in Autism is Associated With a Functional VNTR in the Monoamine Oxidase A Gene
"Vem är psykopat?"
Det läste jag uppenbarligen visst det...
Det finns fortfarande paralleller med seratonin metabolismen och de strukturer som i hjärnan som även berörs av det här med "krigaj genen" i autism och ADHD.
Men det är ju bra att det redan finns mediciner som är klara i stort sätt för att börja användas på stor skala eller hur?
Det finns fortfarande paralleller med seratonin metabolismen och de strukturer som i hjärnan som även berörs av det här med "krigaj genen" i autism och ADHD.
Men det är ju bra att det redan finns mediciner som är klara i stort sätt för att börja användas på stor skala eller hur?
"Vem är psykopat?"
Wine skrev:Flawed skrev:Eftersom du har valt att posta det här om denna gen i en tråd som med rubriken "vem är psykopat?" så tycker jag att det är relevant att diskutera om det har med psykopati att göra.
Jag anser fortfarande att jag inte ser några relevanta paralleller.
Aggression är inte samma sak som psykopati eller tvärtom.
Denna gen är dessutom associerad med en massa andra saker som tex depression.
Egen bild och uppfattning...
Delar någon annan din uppfattning om det här för den delen?Flawed skrev:Jag har gått på en psykologi kurs på univesitätet...
Jag har gått på såna däringa föreläsningar om psykopati och så...
Men jag är säkert inte kvalificerad att förstå dina klistrade icke sammanhängande stycken av urklippta bloggar och så.
Professor Robert Hare, forskare inom kriminalpsykologi, som utvecklade PCL-R, samt Jim Fallon professor inom neurovetenskap medverkar i programmet som handlar om bl. a. psykopater och krigargenen:Financial News - Psychopaths on Wall Street?
Matt Turner 08 Sep 2011
Is your boss egocentric, charming, manipulative and lacking in empathy? Take heed. According to a BBC documentary which aired last night, they could be a psychopath who has found their "perfect environment".
'Are you good or evil', a BBC Horizon documentary which aired last night, examined what makes humans liable to violence.
The programme charts the research of criminal psychologist Professor Robert Hare, who developed the Pyschopathy Checklist, which is used to diagnose cases of psychopathy and to ascertain the likelihood of violent behaviour, and neuroscientist Professor Jim Fallon.
The two main factors in ascertaining whether an individual is liable to become a psychopath, according to the programme, are: the existence of the so-called 'warrior gene', the Monoamine oxidase A enzyme, and a violent childhood.
Hitta ett direkt citat av
Hare där han i klartext påstår att det är så,att han deltar i en dokumentär där journalister säger saker är inte samma sak.
"Vem är psykopat?"
Flawed skrev:Det läste jag uppenbarligen visst det...
Jag tror faktiskt att du antingen inte läste det eller inte förstod innebörden av texten eftersom du uttryckte tidigare i ett inlägg att låg MAOA aktivitet är starkt relaterat till autism:
Flawed skrev:Det var en sak till också...
...
post1057744.html#p1057744
Samma är mitt intryck vad gäller resten av den information som finns i de inlägg jag postat tidigare, att du antingen inte vill eller kan ta till dig informationen.
"Vem är psykopat?"
Flawed skrev:...
Varför ska man okritiskt ta till sig "information" ifrån ett dogamtiskt troll som är fullständigt misslyckas med debatt utan bara tjatar om saker som trollet uppenbarligen inte fattar någonting av?
...
Du menar alltså att de forskare, vetenskapsmän och experter som har kunskap om de ämnen som jag tar upp har fel och inte begriper något och att du besitter högre kunskap i jämförelse med dem?
"Vem är psykopat?"
Alien skrev:Frimodig skrev:Kärnan i psykopati är 2 grejer.
Ett. En total fokusering på egen kortsiktig behovstillfredsställelse.
Två. Total brist på empati, i betydelsen förmåga att sätta sig i andra människors sits, föreställa sig andra människors behov och situation.
Ett betyder att en psykopat ser alla andra människor som verktyg för den egna behovstillfredsställelsen. Andra människor är ungefär som sågar, muttrar och skruvmejslar. Psykopater kan inte planera långsiktigt. Såna jockar som Hitler, Stalin eller Mao var absolut inte psykopater.
Två betyder att alla andra människor är en sorts konsumtionsvaror för en psykopat. Psykopater klarar inte av att fungera i långsiktiga relationer med andra människor, inte ens med föräldrar eller syskon.
De här teserna bygger på en del läsande, och praktiskt arbete med psykopater. På avd 11 och 22 och C2 manns och kvinns på Ulleråker. På akademiska vuxenpsyk och barn- och ungdomspsyk, och på ungdomsvårdskolan Bärby Ungdomshem.
Lennart Frimodig
En psykopat kan ha vilken IQ som helst.
Din uppfattning av vilka som är psykopater kan ju vara påverkad av att du bara träffat (som du vet om) psykopater inom sjuk- och ungdomsvården. Sådana som åkt fast för olagligheter alltså.
Det finns ju psykopater som inte begår brott (el inte blir upptäckta). T ex chefer.
Har du läst trådens början? Professorn som forskade om psykopati visade sig själv ha både psykopathjärnan och krigargenen: post739532.html#p739532
Man föds med "psykopatanlagen", men hur man sedan blir handlar om vilken barndom man fått och hur bra det går i skolan, att göra karriär etc. Många psykopater som blir seriemördare har också haft en hemsk barndom.
Du har en poäng i att min erfarenhet av psykopater är begränsad till vissa miljöer, folk som har åkt fast i nån mening.
Jag tror inte psykopater blir vare sig chefer eller professorer. Psykopater kan inte jobba så långsiktigt.
Lennart Frimodig
"Vem är psykopat?"
Frimodig skrev:Jag tror inte psykopater blir vare sig chefer eller professorer. Psykopater kan inte jobba så långsiktigt.
Det handlar inte om att jobba långsiktigt för att bli chef, det handlar mycket om att utnyttja människor till sin egen fördel, det som psykopater är experter på och de har egenskaper som uppskattas av företagsledningar då dessa människor kan sparka folk utan att behöva bli samvetsömma.
Det finns gott om artiklar om chefer som är psykopater (orkar inte leta just nu).
"Vem är psykopat?"
Miche skrev:Frimodig skrev:Jag tror inte psykopater blir vare sig chefer eller professorer. Psykopater kan inte jobba så långsiktigt.
Det handlar inte om att jobba långsiktigt för att bli chef, det handlar mycket om att utnyttja människor till sin egen fördel, det som psykopater är experter på och de har egenskaper som uppskattas av företagsledningar då dessa människor kan sparka folk utan att behöva bli samvetsömma.
Det finns gott om artiklar om chefer som är psykopater (orkar inte leta just nu).
Jo, det finns ett oändligt antal artiklar om chefer som är psykopater, eller som verkar vara psykopater. Det är bullshit. När du träffar en verklig psykopat så förstår du att det är en helt annan sak. Det handlar inte om att vara otrevlig, orättvis, förnedrande, svinaktig. Nåt sånt.
Jag gör ett försök.
Lennart Frimodig
"Vem är psykopat?"
Det finns en bok om just psykopater som chefer. Psykopatiska chefer: lika farliga som charmiga av Lars-Olof Tunbrå.
Skulle tro att den psykopatiske chefen oftast inte blir sparkad el polisanmäld utan helt enkelt utköpt.
http://www.bankrattsforeningen.org.se/psyko.22.html- Vi tror att vi inte klarar oss utan den framgångsrika chefen. De här till synes framgångsrika personerna är inte nödvändigtvis bättre än andra, men de har skapat en sådan bild och de lever på den, säger Lars-Olof Tunbrå.
---
Där beskrivs exempel på hur ledningen fortsätter att stå på den störda chefens sida, trots avslöjanden om falska avtal, duperade jurister och personliga dokumentationssystem vid sidan av de officiella. Jämte de mänskliga katastrofer som chefen har ställt till med.
---
De här personligheterna avslöjas genom sina handlingar. Det kräver tid, säger hon.
Birgitta Ahltorp menar att även då kunskap och insikt om ett destruktivt ledarskap finns, saknas i många fall civilkurage.
- Tyvärr är det vanligare att problemen upptäcks först när man har historien bakom sig, säger hon.
Om problemet upptäcks kan det hända att man tar ifrån chefen personalansvaret, till exempel genom att sparka vederbörande ett snäpp uppåt. Men det är ingen lösning, menar Lars-Olof Tunbrå.
Här håller Else-Britt Kjellqvist med och säger att sådana personligheter hela tiden arbetar för sin egen vinnings skull och går ständigt över gränser för det acceptabla i jakten på att tillfredställa sina egna behov.
- De känner förstås att de blir kringskurna lite grann till en början, säger hon. Men problemen kommer inte att upphöra, en sådan personlighet ser till att få tillbaka sina befogenheter.
Skulle tro att den psykopatiske chefen oftast inte blir sparkad el polisanmäld utan helt enkelt utköpt.
"Vem är psykopat?"
.. Vi söker dig som är: • Driven och självgående • Prestigelös • Team player• Social/ utåtriktad • Strukturerad, stresstålig och ha en problemlösande..
Man får vad man frågar efter.
"Vem är psykopat?"
Flawed skrev:.. Vi söker dig som är: • Driven och självgående • Prestigelös • Team player• Social/ utåtriktad • Strukturerad, stresstålig och ha en problemlösande..
Wow. Du tror det är en psykopat. Kära nån.
Har du nån egen erfarenhet av psykopater?
Lennart Frimodig
"Vem är psykopat?"
Frimodig skrev:Flawed skrev:.. Vi söker dig som är: • Driven och självgående • Prestigelös • Team player• Social/ utåtriktad • Strukturerad, stresstålig och ha en problemlösande..
Lennart Frimodig
Det är inte en person det är ett stycke ur en vanlig platsannons..
Psykopater är stresståliga.
Det kräver någonsorts frånvaro av en hel hjärna att vara stresstålig i längden.
Psykopater har inte en stämpel i pannan där det står psykopat så det kan man väl inte hävda?
Det vet man ju inte egentligen jag har träffat folk med delar av de drag som man nämner.
Men de har haft både dåliga och bra sidor.
Jag lever fortfarande.
En person har drabbat mig personligen men konsekvenserna drabbade i slutändan honom själv hårdast.Han var en impulsiv och tämligen dum eventuell psykopat och ganska medioker mytoman.
Owe Lindroth har du träffat honom? Han kanske eventuellt kan ha varit psykopat?
"Vem är psykopat?"
Flawed skrev:Frimodig skrev:Flawed skrev:
Lennart Frimodig
Det kräver någonsorts frånvaro av en hel hjärna att vara stresstålig i längden.Har du nån egen erfarenhet av psykopater?
Psykopater har inte en stämpel i pannan där det står psykopat så det kan man väl inte hävda?
Det vet man ju inte egentligen jag har träffat folk med delar av de drag som man nämner.
Jag lever fortfarande.
En person har drabbat mig personligen men konsekvenserna drabbade i slutändan honom själv hårdast.Han var en impulsiv och tämligen dum eventuell psykopat och ganska medioker mytoman.
Vem är Owe Lindroth?
Lennart Frimodig
"Vem är psykopat?"
Frimodig skrev:Flawed skrev:Frimodig skrev:
Lennart Frimodig
Det kräver någonsorts frånvaro av en hel hjärna att vara stresstålig i längden.Har du nån egen erfarenhet av psykopater?
Jag lever fortfarande.
Vem är Owe Lindroth?
Lennart Frimodig
Du är väl i från Uppsala?
http://worldoffredrik.blogspot.se/2010/ ... idare.html