Den (STORA) app-tråden

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2013-09-19 22:50:39

Ok. Tycker att Evernote verkar krångligt att använda.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Re: Den (STORA) app-tråden

Inläggav Zirre » 2013-09-20 7:50:49

Evernote var juenkelt att använda, har provat nu då tjänsten för appen jag använde lades ner.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2013-09-20 13:15:11

Ja jag tänkte testa Evernote jag med. Har installerat det både på mobilen och datorn. På mobilen är jag inloggad. Men på datorn kan jag inte logga in. Det känns ju som ett skämt detta.
kullan

Re: Sv: Den (STORA) app-tråden

Inläggav Zirre » 2013-09-20 14:59:57

kullan skrev:Ja jag tänkte testa Evernote jag med. Har installerat det både på mobilen och datorn. På mobilen är jag inloggad. Men på datorn kan jag inte logga in. Det känns ju som ett skämt detta.

Menar du att evernote är ett skämt bara för att DU inte lyckas logga in?
Zirre

Inläggav kullan » 2013-09-20 15:14:41

Dr säger att man ska ha drt på datorn för att bruka drt fullt ut. Mitt nyligen öppnade konto är icke godlänt på datorn men fungerar på mobilen. Ja jag får inte det att gå ihop. Det borde ju hå lika enkelt att logga in bia dayorn som via mobilen. Kommet nog att avinstallera skräpet.
kullan

Inläggav Zirre » 2013-09-20 16:00:04

kullan skrev:Dr säger att man ska ha drt på datorn för att bruka drt fullt ut. Mitt nyligen öppnade konto är icke godlänt på datorn men fungerar på mobilen. Ja jag får inte det att gå ihop. Det borde ju hå lika enkelt att logga in bia dayorn som via mobilen. Kommet nog att avinstallera skräpet.

Evernote är inte skräp men allt som du inte lyckas använda är visst skräp.
Zirre

Inläggav kullan » 2013-09-20 16:23:18

Ja i min telefon är det skräp
kullan

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2013-09-21 10:47:24

kullan skrev:Ja jag tänkte testa Evernote jag med. Har installerat det både på mobilen och datorn. På mobilen är jag inloggad. Men på datorn kan jag inte logga in. Det känns ju som ett skämt detta.

kullan skrev:Dr säger att man ska ha drt på datorn för att bruka drt fullt ut. Mitt nyligen öppnade konto är icke godlänt på datorn men fungerar på mobilen. Ja jag får inte det att gå ihop. Det borde ju hå lika enkelt att logga in bia dayorn som via mobilen. Kommet nog att avinstallera skräpet.

På datorn (jag antar att du menar WIndowsprogrammet, inte evernote.com), har du bockat i "Fortsätt att vara inloggad"? (Precis som man kan göra på mobilappen.)

Jag kör Evernote hela tiden och har inga sådana problem. Kör ungefär så här:

1) Macprogrammet 40%
2) Androidappen 40%
3) evernote.com 20%

Evernote.com kör jag exempelvis på bibblan där jag inte har tillgång till desktopprogramet om jag inte har med macbooken.

Kullan, du kanske använder evernote.com mer än jag? När man är på webben brukar inloggning och/eller lösenord ofta vara mer av ett problem för folk, än det är på desktopprogram och mobilappar.

Hur man hanterar sina lösenord påverkar. Själv använder jag LastPass, vilket gör att jag hela tiden har extremt starka lösenord och aldrig behöver komma ihåg dem, eftersom LastPass hanterar det åt mig, på ett väldigt säkert sätt. Jag har aldrig trivits med att låta browsern komma ihåg mina lösenord eftersom det inte är särskilt skalbart till mobiler och andra datorer. Chrome är visserligen bra på att synka mellan olika plattformar, vilket jag använder för sökhistorik, teman, add-ons mm. Och Chrome kan spara lösenord lokalt, liksom alla webbläsare kan, men den kan inte synka lösenord mellan olika enheter - för det får man använda tjänster som LastPass. Finns även konkurrenter till LastPass men de verkar inte lika säkra.

Så mitt tips är att bocka för att vara ständigt inloggad på mobilen och windowsprogrammet (framförallt på mobilen blir det ohållbart att logga in manuellt hela tiden...). Och om man kör evernote.com, fundera på att använda exempelvis LastPass istället för att låta browsern minnas lösenordet - jag tror LastPass är bättre på det än browsern helt enkelt. Andra fördelar med LastPass är att man hela tiden har extremt starka lösenord, man låter LastPass skapa nya när man behöver, och man behöver aldrig komma ihåg något lösenord - utom själva masterlösenordet till LastPass vilket är extremt viktigt att inte glömma! (Ska lägga till att jag betalar en liten summa för LastPass Premium men det är kanske bara 30 kr / månad, det är bara för att få LastPass på mobilen. Gratisversionen räcker bra för de flesta).

EDIT: Om man använder enkla lösenord man lätt kommer ihåg och sällan kör fler datorer än sin egen, kan man klara sig med att browsern (både datorns och mobilens) sparar lösenorden.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2013-09-21 11:03:55

Evernote för mig:

+ man laddar smidigt upp dokument och bilder som bilagor till notes
+ bra sökindexering även i gratisversionen - t.o.m. OCR i bilder :D !!!
+ man klarar sig långt på gratisversionen
+ bra och snabb synkning mellan enheter
+ extremt flexibelt (nästan ångestframkallande) hur man kan organisera sina notes, notebooks och taggar
+ suverän sökfunktion vilket minskar behovet av taggar

- texteditorn är ganska så usel ffa på android
- jag saknar windowsversionen, macversionen är betydligt sämre
barracuber

Inläggav kullan » 2013-09-21 11:43:14

Som det ser ut nu använder jag inte evernote öht. När jag loggade in på appen fick jagcett epostmeddelande om att lafda ner evernote på datorn. Det gjorde jag oxå. Vad det är förcett program vet inte jsg men det har evenoteikonen. Det går inte att logga in på sitt konto där utan man får order om att starya ett nytt hela tiden. Användarnamn är redsn upptagetcvälj något annat står det. Och det även om jag klickarcpå att jag redan har ett konto. Som jag set det så är evernote flr krångligt för mig.
kullan

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2013-09-21 12:10:26

Hur ser ditt användarnamn ut, mailadress eller bara ett användanamn? Tänker om det blivit någon krock i databasen på något sätt. Om du mailar supporten kan de säkert fixa det.

Har du prövat Glömt lösenord?

I Evernote har jag har hela min mailadress som användarnamn. Den klarar användarnamn om man vill ha det istället.

Rent allmänt på internet tycker jag att mailadresser som inloggning blir vanligare och vanligare, ibland som enda möjlighet. Om det är bra eller inte vet jag inte, men jag kan tycka att risken för spam skulle öka när alla egentligen vill tvärtom.

Ett sätt som jag använder är att ha två olika mailadresser - en med mitt namn, en annan med ett av mina nick. Namnet har jag på kända pålitliga oproblematiska sajter, nicket på lite med kontroversiella, typ aspergerforum :)
barracuber

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2013-09-21 13:01:02

Jag får välja mellan email och användarnamn Jag registrerade mig med bådeoch.

När jag nu försöker logga in får jag upp:

ogiltigt användarnamn eller lösenord.
kullan

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2013-09-21 13:10:16

Har avinstallerat alltihop nu. Sånt krångel behöver inte jag. Dessutom har jag inga behov av att synka mobil och dator. Appen jag har på telefonen behöver inte ha program som även funkar på datorn. Det jag skriver på mobilen behöver jag inte hitta på någon hemsida på datorn.
kullan

Inläggav Moggy » 2013-09-21 13:21:15

Lade dom inte ned utvecklingen av Evernote för ett tag sen? Eller nåt sånt. Minns inte exakt men minns att det var nånting med Evernote som avslutades...
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2013-09-21 13:30:34

kullan skrev:Jag får välja mellan email och användarnamn Jag registrerade mig med bådeoch.

När jag nu försöker logga in får jag upp:

ogiltigt användarnamn eller lösenord.

Man fyller säkert i både och när man reggar sig. Men det är bara ett av dem som är själva nyckeln för att databasen ska fatta vem du är. Pröva med ett i taget så funkar det nog.

kullan skrev:Har avinstallerat alltihop nu. Sånt krångel behöver inte jag. Dessutom har jag inga behov av att synka mobil och dator. Appen jag har på telefonen behöver inte ha program som även funkar på datorn. Det jag skriver på mobilen behöver jag inte hitta på någon hemsida på datorn.

En fördel med att ha synkning nånstans är att nästa gång man byter mobil (vilket ibland är fortare än man tror med tanke på teknikutveckningen, olyckor, stölder mm) så slipper man huvudvärken med att manuellt flytta över sina data till den nya mobilen.

Min favoritapp för anteckningar som enbart lagrar på telefonen är Colornote men det finns trillioner liknande därute. Jag bara råkar gilla enkelheten med Colonote och att den är gratis. Den gör backupkopior av ens anteckningar om man vill men i så fall bara på det externa SD-kortet (vilket de flesta smartphones fortfarande har).
Senast redigerad av barracuber 2013-09-21 13:36:04, redigerad totalt 2 gånger.
barracuber

Den (STORA) app-tråden

Inläggav barracuber » 2013-09-21 13:34:29

Moggy skrev:Lade dom inte ned utvecklingen av Evernote för ett tag sen? Eller nåt sånt. Minns inte exakt men minns att det var nånting med Evernote som avslutades...

Inte vad jag minns.

Man måste dock se upp med lockande gratistjänster. Ett aktuellt exempel är Catch.com som stängde ner i somras. Tror det var den som Zirre skrev om nyss. Jag testade själv Catch ett tag och den var otroligt bra, snygg, proffsig, smidig, en konkurrent till Evernote. Man får nog vänja sig vid att sånt här kommer att hända igen. Se bara på hur Google i år dödat två omtyckta tjänster med kort varsel - Reader och Keyword Ananytics Tool :cry: :evil: (den sista ersatte de med en mycket sämre tjänst som heter Keyword Planner).

En annan styrka med Evernote är det som kallas "trunken", tillägg till Evernote, ibland gratis. Ett tillägg som nästa alla kör är Web Clipper, där man enkelt kan spara länkar, hela webbsidor eller delar av webbsidor som Evernote notes. En annan är Clearly, som strippar av all onödig lullull (typ annonser) från webbsidor och bara behåller det viktigaste - texten och bilderna, vilket sparar data när man skickar upp till Evernoteservern.
barracuber

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2013-09-21 14:10:27

barracuber skrev:En fördel med att ha synkning nånstans är att nästa gång man byter mobil (vilket ibland är fortare än man tror med tanke på teknikutveckningen, olyckor, stölder mm) så slipper man huvudvärken med att manuellt flytta över sina data till den nya mobilen.

Ja fast sådana viktiga noteringar gör jag sällan i mobilen.Så skulle olyckan vara framme så är det inget viktigt jag förlorar.
kullan

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Flia » 2013-09-21 19:40:32

När jag skaffade ny mobil (för att den gamla blivit överkörd av en bil) häromsistens var det underbart att ha Evernote. Det var bara att logga in så hade jag alla anteckningarna där de var på gamla mobilen.
Flia

Anslöt: 2008-11-28

Inläggav Moggy » 2013-09-22 1:41:43

Hmmm... Ja Evernote låter ju trevligt och nåt jag skulle vilja använda. Såg inte grejen med det när jag provade för länge sen men får nog ta en titt på det igen.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Den (STORA) app-tråden

Inläggav Zirre » 2013-09-22 12:46:49

Evernote är bra och som Flia sa, skönt när man byter mobil att anteckningarna inte är förlorade.
Zirre

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2013-09-22 13:04:15

Väldigt vad folk antecknar viktiga saker i mobilen. Själv skriver jag livsviktiga saker någon annanstans. då behöver jag inte krångla med att synka mellan mobilen och en programvara på datorn. För mig som inte fattar något blir det bara en massa krångel. För mig är det inget problem att inte hitta just " den" noteringen. Mina noteringar gäller oftast en kortare period och då raderar jag de när de inte är aktuella längre. Som jag skrivit innan så är det snarare så att jag irriterar mig på alla program på mobilen som ska synkas med googlekalendern eller googletask. Det jag skriver på mobilen ska endast stå i mobilen.
kullan

Inläggav Zirre » 2013-09-22 15:55:17

kullan skrev:Väldigt vad folk antecknar viktiga saker i mobilen. Själv skriver jag livsviktiga saker någon annanstans. då behöver jag inte krångla med att synka mellan mobilen och en programvara på datorn. För mig som inte fattar något blir det bara en massa krångel. För mig är det inget problem att inte hitta just " den" noteringen. Mina noteringar gäller oftast en kortare period och då raderar jag de när de inte är aktuella längre. Som jag skrivit innan så är det snarare så att jag irriterar mig på alla program på mobilen som ska synkas med googlekalendern eller googletask. Det jag skriver på mobilen ska endast stå i mobilen.

Då har du det ju inte kvar sen om du byter mobil eller om mobilen går sönder.
Zirre

Den (STORA) app-tråden

Inläggav kullan » 2013-09-22 16:24:49

Zirre skrev:Då har du det ju inte kvar sen om du byter mobil eller om mobilen går sönder.

Nä precis. Därför gör jag inga viktigare noteringar heller.
kullan

Inläggav Zirre » 2013-09-22 17:01:45

Varför notera om det ej är viktigt?
Zirre

Återgå till IT-forum

Logga in