Sovstil visar känsloläge.

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav mondo beyondo » 2013-09-21 22:32:42

http://interesting-facts.info/2013/09/what-does-your-sleep-position-say-about-you/

ZenBedroomsSleepPositions

It’s common knowledge that we take our thoughts to bed. Thus, it’s no surprise that sleep positions indicate hidden impulses and anxieties. We’ve spotlighted the three popular positions. Have a look and see what your sleep position says about you.

Foetal – The foetal sleep position is the most common sleep position, according to studies. Sleeping in the foetal position suggests the person desires a return to his or her comfort zone. It is a way of de-stressing and letting go of worries. Higher knees and a lower head indicate that the sleeper is searching for great internal comfort. Foetal sleepers are often heavy worriers who take their anxiety to bed. Sleeping this way allows a heavy worrier to relax and wake up refreshed and less anxious the next day.

Log – The log position is when a person sleeps with their arms extended before their head, and the body positioned in a straight line while sleeping on the back. The log position indicates a rigid personality, someone who is stubborn and obstinate. In couples, the log indicates coldness and someone who wants to be left alone. Sleeping like a log lets the body unwind, allowing for a more flexible and less rigid mind-set in the morning.

Yearner
The Yearner is one who sleeps on their side with both arms stretched out in front of them. Thirteen per cent of people surveyed chose this as their favoured sleep position, and identified themselves as having open personalities, but were sometimes prone to suspicion and cynicism. Yearners are also described as slow decision makers, but once the choice is made they stick to it.

Soldier
The Soldier Position, lying on your back with both arms straight at your sides, was the first choice for eight per cent of study participants. Character traits for those who prefer this position reflect their disciplined namesake, with sleepers identifying themselves as people who set high expectations for themselves and others, and exhibit a quiet and reserved nature.

Freefaller – The freefaller is when the sleeper stretch the whole body out, flat on their stomach with arms akimbo above the head. Often, the sleeper will grip the pillow, as if holding on for dear life. This is generally the most uncomfortable sleep position for adults, yet is still a very common one. Freefallers generally wake up feeling still anxious from the day before. The position suggests that the sleeper is unhappy and feels a lack of control in their lives. Freefallers should take control and seek fulfilment throughout the day to change the way they sleep.

Starfish
The Starfish Position was the least popular amongst those with a preference, with only five per cent of those surveyed choosing it as their favourite. Starfish sleepers lie on their backs with legs sprawled and arms stretched up near the head, and were reported to make friendship a priority. They dislike being the centre of attention, instead offering to listen to the problems of others and go out of their way to offer assistance to those in need.
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-21 22:39:33

Det var en intressant länk. Tack.
mondo beyondo skrev:Foetal...

Ja det stämmer in på mig och är ju naturligtvis inte speciellt häpnadsväckande att det gör. På samma vis kan ju ens gångstil eller hållning när man sitter ned berätta lite om hur man tänker och fungerar.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav ajemen » 2013-09-21 23:10:45

Vet inte hur sanningsenligt detta är men de ställningar som jag absolut oftast sover i är freefaller och foetal. Jag ska försöka att tänka på hur jag känner mig beroende på min sovställning, för intuitivt verkar det faktiskt som om dessa beskrivningar stämmer överens med min verklighet.
ajemen

Anslöt: 2013-04-03

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-21 23:17:35

Det vore fascinerande att filma sig själv när man sover. Jag har aldrig gjort det och det är sällan som andra observerar mig sova. Det vore spännande att veta vad man sysslar med när man sover. Inatt började jag vakna upp såpass ur en dröm att jag kunde börja experimentera med huruvida jag faktiskt gjorde rörelserna till mina drömmar eller ej. När jag tände sänglampan kunde jag se med mina då vakna ögon att jag faktiskt hade utfört rörelsen helt som i drömmen. Dock tror jag inte att det alltid stämmer, men det tycks i vart fall stämma när man är så vaken att man själv kan registrera sådant. Med en kamera skulle man få bättre möjligheter att se sig själv sova eftersom det är så sällan man är tillräckligt vaken för att se sig själv sova (vilket är mycket paradoxalt).
Gripandekylig

Inläggav Alien » 2013-09-21 23:40:26

Hittar detta på svenska:

1 000 personer ingick i studien, där också sex typiska sovställningar identifierades.

Fosterställning – när du sover på sidan med benen uppdragna mot dig. Denna ställning var den vanligaste i studien, den noterades hos 41 procent av deltagarna.

Personlighetsdrag:
- tuffa på utsidan men mjuka inuti
- blyga
- känsliga
- lätt för att slappna av

Är du istället någon som sussar raklång/på sidan med armarna utmed kroppen? Det gjorde 15 procent av personerna som deltog i studien. Personlighetsdrag kopplade till denna sovställning är bland annat:

- lättsam och social
- lätt för att skapa tillit
- lättlurad

En sträcksovare är en person som sover med armarna utsträckta, som för att nå någonting. Det gjorde 13 procent av deltagarna.

Personlighetsdrag:
- misstänksam
- har ofta beslutsångest
- envisa

Soldaten, en person som sover på rygg i givakt, har många paralleller till sitt namn. 8 procent sov på detta vis, där följande personlighetsdrag noterades:

- tystlåtna
- reserverade
- höga krav

Fritt-fall-ställningen, när du sover på mage med armarna utsträckta, är som ovanstående en mindre vanlig sovställning. 7 procent av deltagarna valde att vila på det sättet. Deras personlighetsdrag var:

- känsliga för kritik
- utåtriktade
- bra självförtroende

Det minst vanliga sovsättet, sjöstjärnan, innebär att du sover på rygg med armarna utsträckta över huvudet. Det gjorde 5 procent av studiens deltagare.

Personlighetsdrag:
- lätt för att skapa kontakter
- bra på att lyssna
- ovilliga att stå i centrum

Källa: webmd.com
http://mabra.com/din-sovstallning-avslo ... sonlighet/

Fast där står det om personlighet, som något som gäller för alltid.

Att sova på rygg med armarna över huvudet är väl vanligt att små barn sover? Det gjorde iaf mitt barn.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Nibor » 2013-09-21 23:46:52

Ingen bryr sig om i vilken ställning du sover. Det finns inga vetenskapliga bevis för att det skulle ha någonsomhelst signifikans inom något rimligt område.

Men det kan vara kul att diskutera som ett sätt att döva tristressen :D
Nibor
Förhandsgranskad

Anslöt: 2011-12-30

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-21 23:54:44

Alien skrev:Att sova på rygg med armarna över huvudet är väl vanligt att små barn sover? Det gjorde iaf mitt barn.

Ja det tänker jag också på när jag läser om den ställningen. Just barn är nog de enda jag har sett som har sovit på det viset. Själv har jag nog bara någon enstaka gång sovit så. Det var intressant att det påstods kunna signalera att man skulle vara ovillig att stå i centrum; för mig verkar det lite motsatt i jämförelse med de andra teoriernas mer givna kopplingar.

Nibor skrev:Ingen bryr sig om i vilken ställning du sover. Det finns inga vetenskapliga bevis för att det skulle ha någonsomhelst signifikans inom något rimligt område.

Jo jag bryr mig om hur jag och hur andra sover. Dessutom har det visst signifikans inom flera olika områden. Exempelvis inom ett brett medicinskt område kan en sovställning vara av intresse både med avseende på sömnapné och på hur man kan somna så att blodtillförseln till vissa kroppsdelar stryps. Ibland vaknar man ju utan att kunna röra någon av armarna. Det tycker jag är lite läskigt. Sedan är det inte bara någon vågad hypotes utan tämligen styrkta teser att en sovställning kan avspegla ens psykiska mående - precis som det som nämns i artikeln denna tråden handlar om. Brukar du inte själv märka av att du sover annorlunda när du är uppjagad i jämförelse med när du är tillfreds?
Gripandekylig

Inläggav Nibor » 2013-09-21 23:56:57

OK. NU ska jag sova. Det är enkelt för mig.

För er som är väldigt intresserade av sömn så råder jag er att bara sova. Kanske låter simpelt, men det funkar bra för mig.
Nibor
Förhandsgranskad

Anslöt: 2011-12-30

Inläggav ajemen » 2013-09-22 0:32:50

Nibor skrev:OK. NU ska jag sova. Det är enkelt för mig.

För er som är väldigt intresserade av sömn så råder jag er att bara sova. Kanske låter simpelt, men det funkar bra för mig.

Hur ska det främja ens intresse för sömn?
ajemen

Anslöt: 2013-04-03

Inläggav antonius » 2013-09-22 0:44:39

Tydligen sover jag som en soldat i givakt, känns egentligen mer som positionen hos en Egyptisk farao på ''lit de parade'', jag korsar armarna på bröstet dessutom, och rullar in mig i täcket som en kokong, jag är så knäpp.

Alien skrev:Soldaten, en person som sover på rygg i givakt, har många paralleller till sitt namn. 8 procent sov på detta vis, där följande personlighetsdrag noterades:

- tystlåtna
- reserverade
- höga krav

Men personlighetsdragen stämmer då på mig :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Inläggav sugrövmanövern » 2013-09-22 2:49:31

Soldier. Somnar på rygg, vaknar likadant. Men det har nog mest med trånga luftvägar att göra, samt perceptionsstörningar. Känns som jag ska ramla ur sängen om jag tumlar runt.

Men personlighetsdragen stämmer väl till viss del.
sugrövmanövern

Anslöt: 2007-01-12

Inläggav kiddie » 2013-09-22 5:16:38

Jag sover olika beroende på hur mjuk sängen är. Är den ganska mjuk sover jag gärna på rygg. Är den inte så mjuk så växlar jag mellan att ligga på sidan (ganska rak) eller på mage.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Geisha » 2013-09-22 5:28:25

Jag sover nästan alltid i fosterställning, tycker det är skönast så, och så känner jag mig trygg i den ställningen. Jag är ofta frusen (med undantag på sommaren), och då tycker jag att det är mysigt att krypa ihop i fosterställningen som värmer. ^^ Oftast ligger jag med hela kroppen under täcket, d.v.s. även huvudet.

Mer sällan kan jag inta fritt-fall-ställningen, den kan ibland vara skön vid mensvärk tycker jag.
Geisha

Anslöt: 2013-03-28

Inläggav Wine » 2013-09-22 6:54:50

Intressant, jag sover i freefaller positionen men jag vet ärligt talat inte hur väl personlighetsdragen stämmer in på mig.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav kvicksilver » 2013-09-22 7:00:46

Wine skrev:Intressant, jag sover i freefaller positionen men jag vet ärligt talat inte hur väl personlighetsdragen stämmer in på mig.

Lite samma. Skulle knappast kalla mig för utåtriktad och gillar inte uppmärksamhet så värst heller.
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav beardy » 2013-09-22 7:58:20

Sover i lite olika position. Ofta i framstupa sidoläge (på sidan, vilar huvudet på ena handleden/underarmen (ibland är det en kudde mellan huvudet och armen också :) ), benen lätt böjda) eller som en vampyr (på rygg med händerna på bröstet).

Har jag svårt att somna in så kan det hända att jag till slut somnar på mage.

Men aldrig att armarna är över huvudet, då stryps blodtillförseln och det enda som somnar då är ju armarna :lol:
beardy

Anslöt: 2013-01-11

Inläggav Vaniljflickan » 2013-09-22 8:51:44

Ingen utav bilderna passar in på hur jag sover.
Vaniljflickan

Anslöt: 2011-02-01

Inläggav Miche » 2013-09-22 18:52:44

Hur sover du då? (Du måste inte svara på frågan.)

Själv drar jag gärna upp benen och ligger på sidan (fosterställning), det är skönt för ryggen när jag är trött, sover gärna sked när tillfälle ges.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav Alien » 2013-09-22 19:02:02

Jag minns att jag läste en gång om "halvfosterställning" och "helfosterställning". Den senare visade på att man kände sig otrygg.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav antonius » 2013-09-22 20:27:03

Miche skrev: sover gärna sked när tillfälle ges.

Skeda, mhh... :-)005
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in