Sommarjobb
16 inlägg
• Sida 1 av 1
Sommarjobb
Jag är lite nyfiken på vad folk här har/har haft för sommarjobb? Kanske kan jag få lite tips och idéer på vad som skulle kunna fungera för mig. Jag är ännu inte diagnostiserad med asperger men misstänker att jag har diagnosen.
Senast redigerad av Nymåne 2011-05-04 14:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Jag arbetar för tillfället med att sköta om gården runt ett hus kommunen äger. Det är en typ av rehabilitering för människor som har/haft drogproblem, psykisk ohälsa osv.
Till min förvåning hamna jag på caféet de har. PÅ ETT CAFÈ.
Yepp! Jag bad specifikt om att få jobba utomhus, och helst med trädgården. Det tycker jag om. Jag vill se vår miljö bli fin, jag vill se växter och djur växa.
Det går väl ganska så bra. Så länge jag har batterier i mp3n så kan jag fortsätta tills jag faller.
Idag blev jag för första gången helt rasande arg.
En ung kvinna där borta har noll kontroll på läget och är jävligt påfrestande.
Jag blev så arg att jag helt slutade med det jag gjorde.
Jag struntade fullständigt i allt som stog kvar.
Jag gick bort till en sten och nu har jag stukat foten.
Sen satte jag mig vid vattnet, det enda stället jag egentligen alltid har känt mig säker. Vinden sjunger och fåglarna svävar runt omkring mig.
Anyways, vi får se hur det här gå.
De verkar ganska övertygande om att det här är stället för mig.
Fast de har ingen aning om att jag aldrig har passat in någonstans, någon gång i hela mitt liv.
Kommunen som inte riktigt har koll på hur jag fungerar.
De vet min punkt, djur och natur går först. Nu och för alltid.
Om de får för sig att jag har social fobi är de galna, jag vill helt enkelt inte vara bland de andra.
Jag känner mig bara dum i huvudet när de håller på med mig.
Aaaaaanyways, utomhus. Att jobba med miljön är alltid viktigt.
Du ska inte behöva umgås med massa folk om du inte vill.
Jag hoppas du lyckas undvika den typ av människa jag fick nog av idag.
Till min förvåning hamna jag på caféet de har. PÅ ETT CAFÈ.
Yepp! Jag bad specifikt om att få jobba utomhus, och helst med trädgården. Det tycker jag om. Jag vill se vår miljö bli fin, jag vill se växter och djur växa.
Det går väl ganska så bra. Så länge jag har batterier i mp3n så kan jag fortsätta tills jag faller.
Idag blev jag för första gången helt rasande arg.
En ung kvinna där borta har noll kontroll på läget och är jävligt påfrestande.
Jag blev så arg att jag helt slutade med det jag gjorde.
Jag struntade fullständigt i allt som stog kvar.
Jag gick bort till en sten och nu har jag stukat foten.
Sen satte jag mig vid vattnet, det enda stället jag egentligen alltid har känt mig säker. Vinden sjunger och fåglarna svävar runt omkring mig.
Anyways, vi får se hur det här gå.
De verkar ganska övertygande om att det här är stället för mig.
Fast de har ingen aning om att jag aldrig har passat in någonstans, någon gång i hela mitt liv.
Kommunen som inte riktigt har koll på hur jag fungerar.
De vet min punkt, djur och natur går först. Nu och för alltid.
Om de får för sig att jag har social fobi är de galna, jag vill helt enkelt inte vara bland de andra.
Jag känner mig bara dum i huvudet när de håller på med mig.
Aaaaaanyways, utomhus. Att jobba med miljön är alltid viktigt.
Du ska inte behöva umgås med massa folk om du inte vill.
Jag hoppas du lyckas undvika den typ av människa jag fick nog av idag.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:20:34, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Re: Sommarjobb
Nymåne skrev:Jag är lite nyfiken på vad folk här har/har haft för sommarjobb? Kanske kan jag få lite tips och idéer på vad som skulle kunna fungera för mig. Jag är ännu inte diagnostiserad med asperger men misstänker att jag har diagnosen.
En gång i tiden var mitt sommarjobb att städa på sjukhus. Jag minns att jag gick i kulverterna med min städvagn. Andra människor passerade då och då men inga arbetskamrater att umgås med. Kanske perfekt för en osocial aspergare?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Jag har haft två sommarjobb. Vaktmästare på bokförlaget Natur & Kultur, där min mamma jobbade och nu inte har lång tid kvar där (hon fyllde 65 igår)...
...och orderpackare (eller vad titeln kan ha varit) på AB Stille-Werner, som pysslade med sjukvårdsprodukter. Peanger, omslag, nålar... allsköns sjukvårdsprylar...
...och orderpackare (eller vad titeln kan ha varit) på AB Stille-Werner, som pysslade med sjukvårdsprodukter. Peanger, omslag, nålar... allsköns sjukvårdsprylar...
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Bästa sommarjobbet jag haft: Föra in siffror ifrån deklarationer till dator. Bara att sitta och knappa hela sommaren.
Låter det trist? Ja, om det inte vore för den underbara ljudboken. Tänk, sitta och få betalt för att läsa böcker utan några egentliga störrande moment. Detta i bra och trevliga lokaler, har faktiskt svårt att tänka mig bättre jobb.
Låter det trist? Ja, om det inte vore för den underbara ljudboken. Tänk, sitta och få betalt för att läsa böcker utan några egentliga störrande moment. Detta i bra och trevliga lokaler, har faktiskt svårt att tänka mig bättre jobb.
Senast redigerad av sssssm 2011-05-04 14:20:34, redigerad totalt 1 gång.
Jag har haft sommarjobb som vårdbiträde i hemtjänsten. Det betyde då att man gick hem till ett antal människor enligt ett fastlagt schema och beroende på behov, städade åt dem, hjälpte dem att värma mat duka och diska, att ta sina mediciner, eller byta blöjor på dem, tvätta dem i stjärten och bädda rent. Aspergervänligt? Ingen aning men fördel gentemot att jobba på äldreboende vilket jag också har gjort är att man kan ägna sig åt en människa i taget och det blir inte lika rörigt och stressat.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:20:34, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Mystiqa skrev:Jag har aldrig haft nåt sommarjobb....
Men man kan ju dela ut tidningar på morgonen, det vore nåt det . Ganska skönt att se soluppgången.
Det gjorde jag hösten 2007. Det är ett kanonjobb om man gillar frisk luft, frihet, att röra på sig, inte har problem med att gå upp vid 3-3.30 på nätterna. Tidningarna ska vara delade vid 6, halv 7 på lördagar, 7 på söndagar. Jag jobbade måndag t.o.m. lördag, någon annan jobbade söndagarna.
Enda kruxet: det var uselt betalt. Timpengen låg runt 100-110. Ingen idé att börja förhandla om det för det var centrala Transportavtal.
I år, efter att jag slutat, har avtalet blivit något bättre för de som jobbar. Det nya avtalet går ut på att man får betalt för den tid man verkligen jobbar, inte som tidigare, att du fick alltid betalt för 2 timmar även om rundan tog 3 eller 4 timmar pga dåligt väder eller trasig vagn till exempel. Nu får man som sagt riktigt betalt (samtidigt måste ju arbetsgivaren börja att slumpmässigt bevaka att systemet inte missbrukas).
Ofta är det faktiskt rätt bra väder på natten. Under hela hösten 2007 regnade det nästan ingenting. Utom i december då det regnade rätt ofta men det var mest duggregn.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:20:34, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Skit i trappor, ta villaområden.
Senast redigerad av earlydayminer 2011-05-04 14:20:34, redigerad totalt 1 gång.
- earlydayminer
- Anslöt: 2008-03-11
Grimuald skrev:Nackdelen med att vara tidningsutdelare är väl att man måste ha fysik som en maratonlöpare. Kan man ta sådant jobb om man har problem att gå i trappor?
Ja, det kan man. Fast... man lär sluta innan första arbetspasset är till ända.
Tidningsbärare är det SÄMSTA jag någonsin varit. SKITLÖN och SKITJOBB!
Senast redigerad av Savanten Svante 2011-05-04 14:20:34, redigerad totalt 1 gång.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Den här sommaren har jag bara kortare (mest idella saker). Vakt på Slaggnäsfestivalen och vakt på Peace & Love-festivalen.
Tidagre har jag sommarjobbat med lite av varje; plockat flyghavre, mjölkat kor, restaurangbiträde, ledare på olika läger för barn, samt ledare på orienteringsskola för barn.
Tidagre har jag sommarjobbat med lite av varje; plockat flyghavre, mjölkat kor, restaurangbiträde, ledare på olika läger för barn, samt ledare på orienteringsskola för barn.
Senast redigerad av Fighterbabe 2011-05-04 14:20:34, redigerad totalt 1 gång.
- Fighterbabe
- Anslöt: 2007-10-26
Återgå till Övriga Aspergerfrågor