Vem är psykopat?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

SVT2 Vetenskapens värld 20.00 - "Vem är psykopat?"

Inläggav mondo beyondo » 2013-05-06 22:33:27

Jag såg nyligen en TV dokumentär om forskning på hjärnan och mänskligt beteende där en forskare för länge sedan, kanske på 60-talet hade frågat sig hur det kom sig att nazisterna i Tyskland så samvetslöst hade gått med på masslakten av människor under andra världskriget.

Folk anmälde sig frivilligt till testet och då fick de ställa frågor till en annan person under överseende av försöksledaren. Vid fel svar fick de ge den tillfrågade personen en elstöt vars styrka ökade för varje felsvar. Det var en vägg emellan med strömknappar så testade personen kunde bara höra den som svarade på frågorna. Försöksledaren och den svarande var skådespelare utan testpersonens vetskap. Forskaren hade en tes att en procent av testpersonerna skulle fås att döda, och att den procenten skulle vara psykopaterna men istället valde två tredjedelar av testpersonerna att ge en dödande stöt. Folk gör det de blir tillsagda, vi vill vara tillags!

Vår moraliska kompass är inte så stark som vi vill tro...
mondo beyondo

Anslöt: 2007-07-04

"Vem är psykopat?"

Inläggav Alien » 2013-05-07 1:12:10

Nej, auktoritetstron och flockinstinkten kan få vanliga människor att göra omänskliga saker. Men de är inte psykopater, som gör onda saker alldeles av sig själva.

Experimentet kallas Milgrams experiment och det står om det bl a i denna tråd: de-goda-manniskornas-ondska-t8027.html

Men nu har vi kommit off topic från psykopaterna.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

"Vem är psykopat?"

Inläggav matterik » 2013-05-07 5:52:36

När kommer nästa Nuremberg rättegång.
matterik
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-01-17

"Vem är psykopat?"

Inläggav plåtmonster » 2013-05-07 6:25:31

Någon soppa kina-ryssland-religion-väst?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

"Vem är psykopat?"

Inläggav Wine » 2013-07-27 21:38:29

slackern skrev:Här är en intressant föreläsning om psykopati. Människor blir onekligen diagnostiserade som psykopater i Sverige så ett extremt konstigt uttalande att påstå att inte psykopati finns som diagnos i Sverige.

http://www.ur.se/Produkter/175371-UR-Sa ... n-psykopat

Tack för tipset från tråden Narcissistisk personlighetstörning, en "sjukdom" som ökar?. Har gjort en liten sammanfattning:

Ca 60% av manliga ungdomar med svåra psykosociala problem i åldrar mellan 14 och 21 som vårdas i paragraf 12 hem uppfyller kriterierna för psykopati.

Omkring 8% av männen och 3% av kvinnorna i Sverige har psykopati, exakt hur många det är som uppfyller kriterierna för psykopati vet man inte men det handlar om minst 1% av befolkningen och psykopati förekommer på alla nivåer i alla kulturer.

En tredjedel av alla de personer som dömts för mord är psykopater enligt Anna Dåderman.

Moderna organisationer lockar till sig psykopater, kanske 4-5% av våra chefer är psykopater, ingen vet exakt hur många det kan finnas. Psykopater lockas av eller är duktiga på att hantera eller klara tuffa tag, oklara ansvarsgränser, snabb karriär, kortsiktighet, snabbt tempo, projektanställningar, ekonomiska förändringar, rationaliseringar, okonventionella metoder samt stora fallskärmar.

Aspergers syndrom nämns i föreläsningen men skillnaden mellan en psykopat som saknar empati och en individ med aspergers syndrom som saknar empati är att individen med aspergers syndrom är ärlig, ljuger inte och manipulerar.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

"Vem är psykopat?"

Inläggav Wine » 2013-09-16 19:26:48

Henrik Belfrage professor i kriminologi vid Mittuniversitetet och forskningschef vid Rättspsykiatriska regionkliniken i Sundsvall berättar i en dokumentär som sänds ikväll 20:00 på TV3 hur bedragare och psykopater fungerar.
Wine
Förhandsgranskad

"Vem är psykopat?"

Inläggav Alien » 2013-09-17 0:57:08

Där (http://www.tv3.se/tv3-dokument%C3%A4r/de-lurades-av-sveriges-v%C3%A4rsta-bedragare) berättas åter om Carlito, som nämns här post1051850.html#p1051850

Om någon verkar supertrevlig så är det ett varningstecken. Likaså om någon går för fort fram.
Alien
Moderator

"Vem är psykopat?"

Inläggav plåtmonster » 2013-09-17 3:30:38

De där supertrevliga personerna brukar dock sända ut en massa andra signaler som gör att de aktiverar varningssystemen.
plåtmonster

"Vem är psykopat?"

Inläggav Alien » 2013-09-17 11:28:52

En del törstar så efter kärlek och bekräftelse att de viftar bort alla varningar.

Som kvinnan som alltid träffade den nya kärleken på hotell när hon kom till Stockholm. Eftersom hans lägenhet inte "passade". Vemsomhelst (som inte är blint förälskad) fattar ju att det betyder att han är gift/sambo (som han mycket riktigt var). Eller när hans fru senare kom och frågade när de träffades, och det var när frun låg på BB och födde deras yngsta barn. En sån man kan man lita på? Ja, hon var förblindad av kärlek och flyttade ihop med honom.

Eller Therese som blev med barn efter bara ett par månader och sedan misshandlad under graviditeten av Carlito och inte kastade ut honom.

Människan är inte rationell, därför är det lätt för bedragarna att sikta in sig på deras svagheter. Det går ju inte att få bedragarna att bli empatiska, kvinnorna måste lära sig att bli mer misstänksamma. Men det är kanske omöjligt. Misstänksam blir man först efter att man råkat illa ut.

Ingela Jansson lurade en väninna, som fortfarande dras med skulder pga detta. Hon var också godtrogen och skrev på ett papper, som gjorde att Ingela sedan kunde köpa bilar etc i hennes namn.
Alien
Moderator

"Vem är psykopat?"

Inläggav Wine » 2013-09-20 21:12:57

Born to Rage: Inside the Warrior Gene, dokumentär om krigargenen, the warrior gene, en genvariant som en tredjedel av alla västerländska män har. Henry Rollins, två tvillingbröder och före detta gängmedlemmar i en av East Los Angeles mest våldsamma gäng, några bikers, utövare av mixed martial arts, MMA, buddhistmunkar samt en Navy SEAL veteran DNA testas för att utröna om de har the warrior gene. De som har krigargenen är mer benägna att ha ett impulsivt och asocialt beteende samt att reagera aggressivt i vissa situationer som exempelvis vid provokation:

http://topdocumentaryfilms.com/born-rag ... rior-gene/
Wine
Förhandsgranskad

"Vem är psykopat?"

Inläggav Flawed » 2013-09-20 23:00:51

Har det med psykopati att göra?
Flawed
Inaktiv

Anslöt: 2007-05-04

"Vem är psykopat?"

Inläggav Alien » 2013-09-21 3:17:25

Alien
Moderator

"Vem är psykopat?"

Inläggav Wine » 2013-09-21 7:24:43

Alien skrev:Den genen medför tydligen anti-sociala drag, iaf hos män.

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/129 ... gmedlemmar

http://www.hq-heladu.nu/2012/09/12/se/s ... !-11816259

I dokumentären Born to Rage: Inside the Warrior Gene som jag länkade till ovan, medverkar även Hans Brunner, professor i medicinsk genetik på Radboud University Nijmegen Medical Centre, som var den som först upptäckte krigargenen när han studerade en familj i Holland där männen hade problem med aggressivt, våldsamt och antisocialt beteende, de hade varit involverade i grova brott som exempelvis mordbrand, försök till våldtäkt samt mord. Hans Brunner fann att genen MAOA var inaktiv hos männen i familjen:

Wikipedia - Brunner syndrome

Brunner syndrome is hypothesized as a rare genetic disorder caused by a mutation in the MAOA gene. It is characterized by lower than average IQ (typically about 85), problematic impulsive behavior (such as arson, hypersexuality and violence), sleep disorders and mood swings.[1][2] It has only been identified in fourteen males from one family.[1][3]

Genetics Home Reference - MAOA

MAO, monoaminoxidas, är ett enzym som i hjärnan bryter ner serotonin. Om inte nedbrytningen av serotonin sker tillräckligt effektivt och snabbt så kan detta leda till våldsamt, aggressivt och antisocialt beteende. Låg MAO-aktivitet ökar också risken för alkohol- samt narkotikamissbruk.

Fördelningen av MAOA lågaktivitetsvarianten, eller krigargenen bland människor varierar i olika delar av världen, i vissa populationer är det två tredjedelar av männen som bär på krigargenen. Kvinnor har två uppsättningar av MAOA genen eftersom den sitter på X-kromosomen och män har endast en uppsättning av MAOA genen så därför påverkas inte kvinnor på samma sätt som män.

Enligt Wikipedia förekommer 2R och 3R varianterna, vilka är de varianter som innebär att man har the warrior gene, i följande frekvenser hos män i olika etniska grupper:

5.5% av afro-amerikanska män, 0.1% av vita män och 0.00067% av asiatiska män är bärare av 2R varianten.

59% av afro-amerikanska män, 56% av maori män, 54% av kinesiska män och 34% av vita män är bärare av 3R varianten.

Den variant som är absolut sämst att ha vad gäller risken för att utveckla antisocialt beteende samt för sannolikheten att begå allvarliga brott eller utföra våld är 2R varianten.
Wine
Förhandsgranskad

"Vem är psykopat?"

Inläggav Flawed » 2013-09-21 11:51:47

Alien skrev:Den genen medför tydligen anti-sociala drag, iaf hos män.

http://nyheter24.se/nyheter/utrikes/129 ... gmedlemmar

http://www.hq-heladu.nu/2012/09/12/se/s ... !-11816259

Om man faktiskt tittar på dokumentären så verkar det ju ytterst tveksamt.
Familjen i Holland hade en nollversion av genen.
Sådant brukar vara väldigt ovanligt och jättedåligt.

Psykopati tänker jag mig har mer att göra med att man kan planera och utföra våldshandlingar med tämligen låg aurosal typ.
Flawed
Inaktiv

"Vem är psykopat?"

Inläggav Flawed » 2013-09-21 13:03:10

Så den här genen är snarare en kontrindikation till psykopati i så fall.

Violent sociopaths describe themselves as "predators" and are usually proud of it. They lack the usual type of aggressive behavior, which is violence accompanied by an emotional discharge (usually anger or fear) and an arousal of the sympathetic nervous system (pupil dilation, increased heart rate and respiration, adrenaline discharge, etc.). Their kind of violence is similar to predatory aggression, that is accompanied by minimal or no sympathetic arousal and is planned, purposeful, and without emotion ( "cold-bloodness"). This is correlated with a sense of superiority, so that they like to exert power and unrestricted dominance over others, ignoring their needs and justifying the use of whatever they feel compelling to achieve their goals and avoid adverse consequences for their acts. For example, in Justine, the character who embodies the Marquis de Sade says that everything is justified when it comes to the gratification of his senses, and that he is allowed to use other human beings as he wishes for that purpose. The fact that sociopaths have little empathy for the suffering of others has been experimentally demonstrated in many studies which have shown that they display abnormal processing of the emotional aspects of language, and that they have unusually weak physiological responses (in the autonomous nervous system) to images, words and situations of high emotional content. As it happens with predators, sociopaths are able of extremely heightened attention in certain situations.

http://www.cerebromente.org.br/n07/doencas/

Det är synd om psykopater också deras begränsade fantasi och förmåga att inse sina begränsningar och bedöma risker gör att kör in i saker med bilar och blåser sina kriminella strukturer på pengar och hamnar till slut i något dike.
Våldsamma psykopater är ungefär lika farliga för sig själva som för omgivningen.
annars skulle vi alla vara psykopater vid det här laget om det vore någon slags superkraft.
Flawed
Inaktiv

"Vem är psykopat?"

Inläggav plåtmonster » 2013-09-21 18:08:40

Wine skrev:Enligt Wikipedia förekommer 2R och 3R varianterna, vilka är de varianter som innebär att man har the warrior gene, i följande frekvenser hos män i olika etniska grupper:

5.5% av afro-amerikanska män, 0.1% av vita män och 0.00067% av asiatiska män är bärare av 2R varianten.

59% av afro-amerikanska män, 56% av maori män, 54% av kinesiska män och 34% av vita män är bärare av 3R varianten.

Det där är faktiskt riktigt explosivt stoff .. :-)063
plåtmonster

"Vem är psykopat?"

Inläggav Flawed » 2013-09-21 20:09:51

plåtmonster skrev:
Wine skrev:Enligt Wikipedia förekommer 2R och 3R varianterna, vilka är de varianter som innebär att man har the warrior gene, i följande frekvenser hos män i olika etniska grupper:

Det där är faktiskt riktigt explosivt stoff .. :-)063

Eller inte.
Flawed
Inaktiv

"Vem är psykopat?"

Inläggav Wine » 2013-09-22 7:02:38

Flawed skrev:Psykopati tänker jag mig har mer att göra med att man kan planera och utföra våldshandlingar med tämligen låg aurosal typ.

Flawed skrev:Så den här genen är snarare en kontraindikation till psykopati i så fall.

:?: Hur får du dina ovanstående påståenden att gå ihop med vad du själv citerade tidigare:

Violent sociopaths describe themselves as "predators" and are usually proud of it. They lack the usual type of aggressive behavior, which is violence accompanied by an emotional discharge (usually anger or fear) and an arousal of the sympathetic nervous system (pupil dilation, increased heart rate and respiration, adrenaline discharge, etc.). Their kind of violence is similar to predatory aggression, that is accompanied by minimal or no sympathetic arousal and is planned, purposeful, and without emotion ( "cold-bloodness").
...

På vilket sätt/hur menar du alltså att krigargenen är en kontraindikation till psykopati?
Wine
Förhandsgranskad

"Vem är psykopat?"

Inläggav Flawed » 2013-09-22 11:17:06

Wine skrev:
Flawed skrev:Psykopati tänker jag mig har mer att göra med att man kan planera och utföra våldshandlingar med tämligen låg aurosal typ.

Flawed skrev:Så den här genen är snarare en kontraindikation till psykopati i så fall.

:?: Hur får du dina ovanstående påståenden att gå ihop med vad du själv citerade tidigare:

Violent sociopaths describe themselves as "predators" and are usually proud of it. They lack the usual type of aggressive behavior, which is violence accompanied by an emotional discharge (usually anger or fear) and an arousal of the sympathetic nervous system (pupil dilation, increased heart rate and respiration, adrenaline discharge, etc.). Their kind of violence is similar to predatory aggression, that is accompanied by minimal or no sympathetic arousal and is planned, purposeful, and without emotion ( "cold-bloodness").
...

På vilket sätt/hur menar du alltså att krigargenen är en kontraindikation till psykopati?

Krigargenen gör så vitt jag har förstått tvärtom.Man får svårt att reglera sina signalsubstanser och blir helt enkelt för arg.Psykopaten behöver inte vara arg för att använda våld eller beordra det eller vidta liknade åtgärder som andra gör i ett tillstånd av raseri eller i flockdjurs-trans.
Så jag tycker att mina citat och den tes jag driver stämmer utmärk ihop men du får gärna försöka förklara vad du inte förstår.
Flawed
Inaktiv

"Vem är psykopat?"

Inläggav Wine » 2013-09-22 16:57:07

Flawed skrev:Krigargenen gör så vitt jag har förstått tvärtom.Man får svårt att reglera sina signalsubstanser och blir helt enkelt för arg.Psykopaten behöver inte vara arg för att använda våld eller beordra det eller vidta liknade åtgärder som andra gör i ett tillstånd av raseri eller i flockdjurs-trans.
Så jag tycker att mina citat och den tes jag driver stämmer utmärk ihop men du får gärna försöka förklara vad du inte förstår.

Ja du kan ju självklart ha din egen bild och uppfattning om detta men krigargenen är starkt associerad med aggressivitet, impulsivitet och våldsamt beteende.

Risken för en individ att utveckla aggressivt, våldsamt och antisocialt beteende är högre hos individer som har the warrior gene eller krigargenen och som jag förstått det så finns det hos en psykopat en högre nivå av grundläggande aggression och kanske även en latent närvaro av aggression.
Wine
Förhandsgranskad

"Vem är psykopat?"

Inläggav Frimodig » 2013-09-22 17:31:18

Kärnan i psykopati är 2 grejer.

Ett. En total fokusering på egen kortsiktig behovstillfredsställelse.

Två. Total brist på empati, i betydelsen förmåga att sätta sig i andra människors sits, föreställa sig andra människors behov och situation.

Ett betyder att en psykopat ser alla andra människor som verktyg för den egna behovstillfredsställelsen. Andra människor är ungefär som sågar, muttrar och skruvmejslar. Psykopater kan inte planera långsiktigt. Såna jockar som Hitler, Stalin eller Mao var absolut inte psykopater.

Två betyder att alla andra människor är en sorts konsumtionsvaror för en psykopat. Psykopater klarar inte av att fungera i långsiktiga relationer med andra människor, inte ens med föräldrar eller syskon.

De här teserna bygger på en del läsande, och praktiskt arbete med psykopater. På avd 11 och 22 och C2 manns och kvinns på Ulleråker. På akademiska vuxenpsyk och barn- och ungdomspsyk, och på ungdomsvårdskolan Bärby Ungdomshem.

Lennart Frimodig

En psykopat kan ha vilken IQ som helst.
Frimodig

Anslöt: 2011-07-15

"Vem är psykopat?"

Inläggav Flawed » 2013-09-22 18:24:33

Wine skrev:
Flawed skrev:Krigargenen gör så vitt jag har förstått tvärtom.Man får svårt att reglera sina signalsubstanser och blir helt enkelt för arg.Psykopaten behöver inte vara arg för att använda våld eller beordra det eller vidta liknade åtgärder som andra gör i ett tillstånd av raseri eller i flockdjurs-trans.

Ja du kan ju självklart ha din egen bild och uppfattning om detta men krigargenen är starkt associerad med aggressivitet, impulsivitet och våldsamt beteende.

Risken för en individ att utveckla aggressivt, våldsamt och antisocialt beteende är högre hos individer som har the warrior gene eller krigargenen och som jag förstått det så finns det hos en psykopat en högre nivå av grundläggande aggression och kanske även en latent närvaro av aggression.

Eftersom du har valt att posta det här om denna gen i en tråd som med rubriken "vem är psykopat?" så tycker jag att det är relevant att diskutera om det har med psykopati att göra.

Jag anser fortfarande att jag inte ser några relevanta paralleller.
Aggression är inte samma sak som psykopati eller tvärtom.
Denna gen är dessutom associerad med en massa andra saker som tex depression.

Egen bild och uppfattning...
Delar någon annan din uppfattning om det här för den delen?
Flawed
Inaktiv

"Vem är psykopat?"

Inläggav Wine » 2013-09-22 19:11:07

Flawed skrev:
Wine skrev:

Eftersom du har valt att posta det här om denna gen i en tråd som med rubriken "vem är psykopat?" så tycker jag att det är relevant att diskutera om det har med psykopati att göra.

Jag anser fortfarande att jag inte ser några relevanta paralleller.
Aggression är inte samma sak som psykopati eller tvärtom.
Denna gen är dessutom associerad med en massa andra saker som tex depression.

Egen bild och uppfattning...
Delar någon annan din uppfattning om det här för den delen?

Har du läst startinlägget, sett dokumentären "Vem är psykopat?" och läst resterande inlägg i tråden?
Wine
Förhandsgranskad

"Vem är psykopat?"

Inläggav Flawed » 2013-09-22 19:29:30

Jag har gått på en psykologi kurs på univesitätet...
Jag har gått på såna däringa föreläsningar om psykopati och så...
Men jag är säkert inte kvalificerad att förstå dina klistrade icke sammanhängande stycken av urklippta bloggar och så.
Flawed
Inaktiv

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in