Agenda idag (söndag) om ADHD
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Agenda idag (söndag) om ADHD
Ikväll (söndag) handlar Agenda om skolbarn med ADHD och autism. Säkert intressant att se.
http://www.svt.se/agenda
http://www.svt.se/agenda
Agenda idag (söndag) om ADHD
SVT2 21:15 - 22:00 Agenda
Programpunkter:
* Skenande kostnader för skolbarn med ADHD och autism. Hur ska kommunerna få pengarna att räcka till?
(Debatt mellan ledarskribenter..)
* Efter den överraskande vändningen i Syrienkrisen - kan USA och Ryssland få slut på kriget?
* Afrika är på väg att bli textilindustrins nya låglöneparadis
Del 4 av 17
Direktsänt fördjupande samhällsprogram om aktuella händelser i Sverige och världen. Del 4 av 17. Skenande kostnader för skolbarn med ADHD och autism. Hur ska kommunerna få pengarna att räcka till? Debatt mellan ledarskribenterna Anna Dahlberg, Expressen, och Tove Lifvendahl, SvD. Efter den överraskande vändningen i Syrienkrisen - kan USA och Ryssland få slut på kriget? I studion Hans Blix, tidigare chef för FN:s vapeninspektörer i Irak. Afrika är på väg att bli textilindustrins nya låglöneparadis. Reportage från diktaturens Etiopien, där HM ska göra kläder. Programledare: Anna Hedenmo. Även i SVT2 16/9 och SVT24 17/9. Textat sid. 299. HD. Visas i SVT Play.
Programpunkter:
* Skenande kostnader för skolbarn med ADHD och autism. Hur ska kommunerna få pengarna att räcka till?
(Debatt mellan ledarskribenter..)
* Efter den överraskande vändningen i Syrienkrisen - kan USA och Ryssland få slut på kriget?
* Afrika är på väg att bli textilindustrins nya låglöneparadis
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Agenda idag (söndag) om ADHD
Intressant. Tydligen har det blivit väldigt dyrt med all extra undervisning som invandrarbarnen behöver så därför drar vi ner på stödet för barn med diagnos. En prioritering alltså.
Mitt förslag är att man återinför moral och uppförande i de vanliga klasserna. Om det är tyst och lugnt i klassen så kunde nog en del av barnen med diagnoser klara sig där.
Mitt förslag är att man återinför moral och uppförande i de vanliga klasserna. Om det är tyst och lugnt i klassen så kunde nog en del av barnen med diagnoser klara sig där.
Agenda idag (söndag) om ADHD
Huggorm skrev:...
Mitt förslag är att man återinför moral och uppförande i de vanliga klasserna. Om det är tyst och lugnt i klassen så kunde nog en del av barnen med diagnoser klara sig där.
Ja det tror jag med och det är heller ingen åtgärd som belastar ekonomin extra, att se till att det blir ordning och reda, lugnt och tystare i klasserna.
Jag har i och för sig läst att det ökande diagnostiserandet inte beror på att det är så att just ADHD ökar utan snarare att det är fler elever som har problem av något slag, inte nödvändigtvis något neuropsykiatriskt, eller att problemen kan bero på stökiga klasser vilket egentligen inte är så konstigt men för att skolor få mer pengar till att ge elever hjälp så ökar behovet av att diagnostisera barn.
Agenda idag (söndag) om ADHD
Man kan ju dra in på andra saker, men men man får ju vad man förtjänar när det gäller skolor o liknande
Agenda idag (söndag) om ADHD
Huggorm skrev:Tydligen har det blivit väldigt dyrt med all extra undervisning som invandrarbarnen behöver så därför drar vi ner på stödet för barn med diagnos. En prioritering alltså.
Har du hittat något belägg för det? det är ju väldigt illa om det är på detta sätt.
- plåtmonster
- Inlägg: 15480
- Anslöt: 2010-03-23
- Ort: Nära havet
Agenda idag (söndag) om ADHD
plåtmonster skrev:Har du hittat något belägg för det? det är ju väldigt illa om det är på detta sätt.Huggorm skrev:Tydligen har det blivit väldigt dyrt med all extra undervisning som invandrarbarnen behöver så därför drar vi ner på stödet för barn med diagnos. En prioritering alltså.
Unge herr Huggorm tar varje tillfälle i akt att lägga skulden för alla problem i Sverige på invandrare, inklusive värnlösa barn.
Huggorm skrev:Mitt förslag är att man återinför moral och uppförande i de vanliga klasserna.
Hur sätter man betyg i moral? Är målet att försämra framtida möjligheter för barn som mår dåligt och/eller som t.ex. har ADHD, eller är det främst riktat mot elever som tänker själva, har egna åsikter och ifrågasätter eller som beter sig och klär sig annorlunda - för att få dem som inte riktar ner blicken inför magistern och säger efter läraren i kör att rätta in sig ledet.
Agenda idag (söndag) om ADHD
Huggorm skrev:Om det är tyst och lugnt i klassen så kunde nog en del av barnen med diagnoser klara sig där.
Och inte kostar det nåt heller!
Sen mår alla bättre av att ha lugn och ordning omkring sig på skolor och arbetsplatser. Inlärningsförmågan ökar om man inte behöver koncentrera sig på att utestänga intryck.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Agenda idag (söndag) om ADHD
KrigarSjäl skrev:Huggorm skrev:Om det är tyst och lugnt i klassen så kunde nog en del av barnen med diagnoser klara sig där.
Och inte kostar det nåt heller!
Sen mår alla bättre av att ha lugn och ordning omkring sig på skolor och arbetsplatser. Inlärningsförmågan ökar om man inte behöver koncentrera sig på att utestänga intryck.
Till och med som vuxen kan man tyvärr få stå ut med personer som inte begriper att de bör visa hänsyn och respektera läraren samt de andra eleverna och knipa samt stänga av sina mobiltelefoner m.m. och inte diskutera struntsaker eller privatliv på lektionerna.
Agenda idag (söndag) om ADHD
plåtmonster skrev:Huggorm skrev:Tydligen har det blivit väldigt dyrt med all extra undervisning som invandrarbarnen behöver så därför drar vi ner på stödet för barn med diagnos. En prioritering alltså.
Har du hittat något belägg för det? det är ju väldigt illa om det är på detta sätt.
Det antyddes redan på nyheterna men sades rakt ut på Agenda.
Agenda idag (söndag) om ADHD
Kanin skrev:Huggorm skrev:Mitt förslag är att man återinför moral och uppförande i de vanliga klasserna.
Hur sätter man betyg i moral? Är målet att försämra framtida möjligheter för barn som mår dåligt och/eller som t.ex. har ADHD, eller är det främst riktat mot elever som tänker själva, har egna åsikter och ifrågasätter eller som beter sig och klär sig annorlunda - för att få dem som inte riktar ner blicken inför magistern och säger efter läraren i kör att rätta in sig ledet.
Jag skrev inte att man skulle ge betyg i det. Vad jag vill är att det skall vara tyst och lugn i klassen så folk får studiero. Tråkigt för folk med ADHD som inte klarar av det, men då kanske man måste placera de barnen i en särskild klass så de inte stör alla andra barn inklusive de som har asperger och är extra känsliga för stoj och stim.
Agenda idag (söndag) om ADHD
plåtmonster skrev:Huggorm skrev:Tydligen har det blivit väldigt dyrt med all extra undervisning som invandrarbarnen behöver så därför drar vi ner på stödet för barn med diagnos. En prioritering alltså.
Har du hittat något belägg för det? det är ju väldigt illa om det är på detta sätt.
Mer svenskundervisning för nyanlända elever och fortbildning för lärare. Det är några av satsningarna på integration i skolan som presenterades av regeringen på onsdagen. Totalt satsar man 409 miljoner kronor under perioden 2013 till 2016.
Bakgrunden är att invandrarelevers resultat har försämrats de senaste tio åren.
– Huvudorsaken till detta är att invandringen har skiftat karaktär. I dag kommer invandrarna från länder där skolsystemen är sönderslagna. Samtidigt har genomsnittsåldern förskjutits uppåt vilket gör att de har kortare tid på sig innan de ska ta grundskoleexamen, säger utbildningsminister Jan Björklund.
Den enskilt största satsningen är att regeringen lägger 105 miljoner kronor på att varje nyanländ elev ska få tre timmar extra svenskundervisning i veckan. Det innebär enligt utbildningsministern en fördubbling i förhållande till ordinarie timplan i år 5 till 9.
Dessutom vill regeringen lägga pengarna på att kompetensutveckla lärare för att bättre kunna tillgodose de invandrade eleverna behov. Bland annat ska lärare med andra modersmål än svenska få fortbildning i hur de kan utnyttja detta i sin undervisning.
Även kartläggningen av elevernas förutsättningar ska utvecklas genom att ett stödmaterial tas fram.
– Det är viktigt att vi har bättre koll på vad dessa elever kan när de kommer till Sverige, säger biträdande utbildningsminister Nyamko Sabuni.
På presskonferensen presenterades även förslag på att förbättra SFI-undervisningen genom att eleverna fortare ska komma in i utbildning samt en förbättrad validering av utländska betyg.
– Vi har en lång väg att gå. Detta kommer inte att lösa alla problem men det är ett antal steg på vägen, säger Jan Björklund.
Socialdemokraternas utbildningspolitiske talesman Ibrahim Baylan tror inte att fler undervisningstimmar för nyanlända elever är effektivt.
– Kvaliteten på undervisningen blir inte bättre för att man fördubblar den, säger Baylan till TT.
Han tycker att det är bra att regeringen uppmärksammar gruppen nyanlända elever, men menar att "småduttandet" med olika åtgärder är fel tänkt. Det vore bättre att höja kvaliteten på skolor i områden där många av de här eleverna går, anser han.
Satsningen är en del i regeringens kommande höstbudget. Sedan tidigare utredes även möjligheten att förlänga skolplikten för elever med bristande utbildningsbakgrund.
Niklas Arevik
http://www.lararnasnyheter.se/lararnas- ... drarelever
Agenda idag (söndag) om ADHD
Wine skrev:KrigarSjäl skrev:Huggorm skrev:Om det är tyst och lugnt i klassen så kunde nog en del av barnen med diagnoser klara sig där.
Och inte kostar det nåt heller!
Sen mår alla bättre av att ha lugn och ordning omkring sig på skolor och arbetsplatser. Inlärningsförmågan ökar om man inte behöver koncentrera sig på att utestänga intryck.
Till och med som vuxen kan man tyvärr få stå ut med personer som inte begriper att de bör visa hänsyn och respektera läraren samt de andra eleverna och knipa samt stänga av sina mobiltelefoner m.m. och inte diskutera struntsaker eller privatliv på lektionerna.
+ 3.
Agenda idag (söndag) om ADHD
Wine skrev:KrigarSjäl skrev:Huggorm skrev:Om det är tyst och lugnt i klassen så kunde nog en del av barnen med diagnoser klara sig där.
Och inte kostar det nåt heller!
Sen mår alla bättre av att ha lugn och ordning omkring sig på skolor och arbetsplatser. Inlärningsförmågan ökar om man inte behöver koncentrera sig på att utestänga intryck.
Till och med som vuxen kan man tyvärr få stå ut med personer som inte begriper att de bör visa hänsyn och respektera läraren samt de andra eleverna och knipa samt stänga av sina mobiltelefoner m.m. och inte diskutera struntsaker eller privatliv på lektionerna.
Jovisst, men lycka till med att flippra med mobiltelefon på högskoleprovet.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Inlägg: 33157
- Anslöt: 2006-08-10
Agenda idag (söndag) om ADHD
elle skrev:Mer svenskundervisning för nyanlända elever och fortbildning för lärare. Det är några av satsningarna på integration i skolan som presenterades av regeringen på onsdagen. Totalt satsar man 409 miljoner kronor under perioden 2013 till 2016.
Att många flyktingar behöver extra stöd i skolan liksom elever med diagnos är självklart. Det betyder definitivt inte att pengar till den ena gruppen direkt tas från den andra. Vi har naturligtvis skyldighet att hjälpa båda i så stor utsträckning som möjligt. Att ställa svaga grupper mot varandra är synnerligen osympatiskt (och borde inte heller vara förenligt med kristna värderingar).
Agenda idag (söndag) om ADHD
Men det är ändå exakt vad man gör, om du såg agenda. Och flyktingbarnens behov anses viktigare.Kanin skrev:elle skrev:Mer svenskundervisning för nyanlända elever och fortbildning för lärare. Det är några av satsningarna på integration i skolan som presenterades av regeringen på onsdagen. Totalt satsar man 409 miljoner kronor under perioden 2013 till 2016.
Att många flyktingar behöver extra stöd i skolan liksom elever med diagnos är självklart. Det betyder inte att pengar till den ena gruppen direkt tas från den andra. Vi har naturligtvis skyldighet att hjälpa båda i så stor utsträckning som möjligt. Att ställa svaga grupper mot varandra är synnerligen osympatiskt.
Agenda idag (söndag) om ADHD
Huggorm skrev:Men det är ändå exakt vad man gör, om du såg agenda. Och flyktingbarnens behov anses viktigare.Kanin skrev:Att många flyktingar behöver extra stöd i skolan liksom elever med diagnos är självklart. Det betyder inte att pengar till den ena gruppen direkt tas från den andra. Vi har naturligtvis skyldighet att hjälpa båda i så stor utsträckning som möjligt. Att ställa svaga grupper mot varandra är synnerligen osympatiskt.elle skrev:Mer svenskundervisning för nyanlända elever och fortbildning för lärare. Det är några av satsningarna på integration i skolan som presenterades av regeringen på onsdagen. Totalt satsar man 409 miljoner kronor under perioden 2013 till 2016.
Om de själva formulerar det så är det uppenbart en dålig ursäkt. Diskussionen i Agenda handlade dock om fördelningen av budgeten inom Stockholms kommun och inte regeringens satsning (som snarare har potential att förbättra situationen i kommunen).
Både grupperna behöver tillföras mer resurser. Det är på intet sätt fel att lägga mer pengar på flyktingbarn utan felet ligger helt och hållet i att resurser till andra utsatta elever minskas. Vi bör oavsett vad politikerna säger inte förledas att anamma en sådan omänsklig problemformulering.
Agenda idag (söndag) om ADHD
Kanin skrev:elle skrev:Mer svenskundervisning för nyanlända elever och fortbildning för lärare. Det är några av satsningarna på integration i skolan som presenterades av regeringen på onsdagen. Totalt satsar man 409 miljoner kronor under perioden 2013 till 2016.
Att många flyktingar behöver extra stöd i skolan liksom elever med diagnos är självklart. Det betyder definitivt inte att pengar till den ena gruppen direkt tas från den andra. Vi har naturligtvis skyldighet att hjälpa båda i så stor utsträckning som möjligt. Att ställa svaga grupper mot varandra är synnerligen osympatiskt (och borde inte heller vara förenligt med kristna värderingar).
" kristna värderingar " gäller gärna i det sammanhanget men man förkastar i andra där de inte "behövs" längre. då gäller de plötsligt inte längre..
Agenda idag (söndag) om ADHD
elle skrev:" kristna värderingar " gäller gärna i det sammanhanget men man förkastar i andra där de inte "behövs" längre. då gäller de plötsligt inte längre..
Jag lyfter gärna fram de kristna värderingar jag anser var av godo (som överensstämmer med mina icke-kristna värderingar), såsom att värna om svaga grupper, men det är inget hinder för att förkasta de jag ser som problematiska. Det finns ingen motsättning i det.
Agenda idag (söndag) om ADHD
Kanin skrev:elle skrev:" kristna värderingar " gäller gärna i det sammanhanget men man förkastar i andra där de inte "behövs" längre. då gäller de plötsligt inte längre..
Jag lyfter gärna fram de kristna värderingar jag anser var av godo (som överensstämmer med mina icke-kristna värderingar), såsom att värna om svaga grupper, men det är inget hinder för att förkasta de jag ser som problematiska. Det finns ingen motsättning i det.
vilket gör att kristna värderingar förlorar sin grundtanke när de blandas ihop med ateistiska och misstolkas på det sättet.
Agenda idag (söndag) om ADHD
1. Höga vinster var tydligen en del av problemet.
Bättre att driva det i offentlig regi.
2. Märkligt att två borgare ska debattera.
3.
Varför slå neråt?
Finns massor av pengar i Sverige.
Bara att ta där de finns.
Problemet är inte eventuella kostnader för invandrarbarn utan klassamhället.
Bättre att driva det i offentlig regi.
2. Märkligt att två borgare ska debattera.
3.
Huggorm skrev:Intressant. Tydligen har det blivit väldigt dyrt med all extra undervisning som invandrarbarnen behöver så därför drar vi ner på stödet för barn med diagnos. En prioritering alltså.
Mitt förslag är att man återinför moral och uppförande i de vanliga klasserna. Om det är tyst och lugnt i klassen så kunde nog en del av barnen med diagnoser klara sig där.
Varför slå neråt?
Finns massor av pengar i Sverige.
Bara att ta där de finns.
Problemet är inte eventuella kostnader för invandrarbarn utan klassamhället.