Utdraget LSS-beslut förhindrar min skolgång
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Utdraget LSS-beslut förhindrar min skolgång
Hej!
Jag har diagnosticerad asperger och kontaktade i början av augusti ett aspergergymnasium med internat. De berättade att jag måste ha ett LSS-beslut och en förhöjd skolpeng från kommunen för att få börja där så jag skickade in ansökan och fick även igång arbetet med att höja min skolpeng. Jag passade även på att skriva ut mig ur det gymnasium jag gått på året innan.
Det var i början av augusti, en månad sedan. Ingenting har hänt nu och jag har missat mer än en månads undervisning och börjar bli orolig för om jag kommer kunna läsa ikapp det jag missat eller om jag helt enkelt måste börja gå om första året.
Hur lång tid tar LSS-beslut att få?
Är det verkligen ok att kommunen låter mig vara utan skola i flera veckor?
Läste om att en kommun fick betala böter för att dom tagit lång tid att fatta beslutet på sig och har nu även skrivit till Socialstyrelsen ang. mitt ärende. http://www.folkbladet.nu/324306/far-bot ... amt-beslut
Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
Moderator Alien: Ändrade rubriken något för större tydlighet.
Jag har diagnosticerad asperger och kontaktade i början av augusti ett aspergergymnasium med internat. De berättade att jag måste ha ett LSS-beslut och en förhöjd skolpeng från kommunen för att få börja där så jag skickade in ansökan och fick även igång arbetet med att höja min skolpeng. Jag passade även på att skriva ut mig ur det gymnasium jag gått på året innan.
Det var i början av augusti, en månad sedan. Ingenting har hänt nu och jag har missat mer än en månads undervisning och börjar bli orolig för om jag kommer kunna läsa ikapp det jag missat eller om jag helt enkelt måste börja gå om första året.
Hur lång tid tar LSS-beslut att få?
Är det verkligen ok att kommunen låter mig vara utan skola i flera veckor?
Läste om att en kommun fick betala böter för att dom tagit lång tid att fatta beslutet på sig och har nu även skrivit till Socialstyrelsen ang. mitt ärende. http://www.folkbladet.nu/324306/far-bot ... amt-beslut
Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
Moderator Alien: Ändrade rubriken något för större tydlighet.
Utdraget LSS-beslut hindrar skolgång
Byråkratin brukar ta tid på sig. Tycker ju de kunde skynda sig när det gäller sådana här ärenden, men de har kanske bara sammanträde en gång i månaden.
Har du (el t ex en förälder) ringt kommunen och fått prata med någon handläggare? Kan någon chef ta beslutet på delegation?
Har du (el t ex en förälder) ringt kommunen och fått prata med någon handläggare? Kan någon chef ta beslutet på delegation?
Utdraget LSS-beslut hindrar skolgång
Skriv in dig i det gamla gymnasiet och låt myndigheten mala på.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Studier och arbetsliv