Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Wine » 2013-09-11 12:22:54

antonius skrev:Kanske är bara svammel trots allt? :-)003


Ingen rök utan eld finns det väl ett uttryck som heter?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav antonius » 2013-09-11 12:29:59

Wine skrev:Ingen rök utan eld finns det väl ett uttryck som heter?


Jo visst men bara för att man är tillbakadragen, blyg och fåordig som Messi, betyder ju trots allt inte att man är AS. Då skulle ju varannan Norrlänning vara det, haha :-)063
antonius
 
Inlägg: 22345
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Pemer » 2013-09-11 14:52:53

Men inget har ju motsagt artikeln du först hittade. Uppgifterna från den har spritts som ringar på vattnet i Brasilien, och en Aftonbladet-journalist har snappat upp enbart en liten artikel om att Romário hade twittrat om det och inte insett att det fanns något som helst mer om saken.
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Guponti » 2013-09-11 16:52:13

Före detta Barca-stjärnan Romario är numera politiker och jag tror inte att han skulle skriva vet ni att Messi har Asperger om han inte visste att så var fallet. Coolt gjort av Romario och kanske han känner för unga aspies av någon anledning... Kan ju knappast skada Messis karriär att folk känner till att han fick AS som åttaåring och sen att hans historia måste betecknas som en minst sagt gynnsam prognos är ju en annan sak. Man kan ju anta att en del - men inte alla - problem som Messi skulle haft om han inte varit så bra fotbollsspelare helt avdunstar. Samtidigt går det inte att säga att Asperger botas för man är den man är genetiskt etc - en gång aspie alltid aspie - så jag tycker att Messi har ett moraliskt ansvar som förebild att komma ur aspiegarderoben. Han är ju redan UNICEF-ambassadör med sitt Leo Messi Foundation så varför inte bli den främsta autistiska förebilden? Einstein, Bill Gates etc i all ära, men att världens genom tiderna bästa fotbollsspelare är aspie och har den bakgrund han har är helt enkelt större. Men Messi ska tala själv. Fotbollsjournalister som bevakar hans matcher etc ska inte inkräkta på hans privatliv, som hela tiden skyddats av Barca, med frågor om han har diagnosen AS. Men de som följt Messi på och speciellt utanför planen från tonåren kan ju knappast bli överraskade när de hör Asperger och Messi i samma mening... Mannen är helt enkelt aspie och hör hemma inom autismspektrum. Om inte Asperger så atypisk autism!
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06


Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Guponti » 2013-09-11 17:08:51

Messi är känd för att spela med a smile on his face. Han är "den glada autisten" och han tillhör enligt mig subgruppen odd but outgoing.
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Guponti » 2013-09-11 17:33:15

Inside Spanish Fotball skriver: "There are very few fans and players in the world that would argue against Romario’s statements lumping Messi into the genius category and the player has yet to comment on the Brazilians fascinating statements."
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav kvicksilver » 2013-09-12 8:40:45

Allt jag har hört om denna utsaga är _en_ artikel som allt verkar baseras på, plus Twitterutspelet. Jag vill allt ha fler trovärdiga källor som bekräftar det. Gärna från han själv.

Men visst är det bra med förebilder, och nog har han en del drag.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav antonius » 2013-09-12 9:57:12

kvicksilver skrev:Allt jag har hört om denna utsaga är _en_ artikel som allt verkar baseras på, plus Twitterutspelet. Jag vill allt ha fler trovärdiga källor som bekräftar det. Gärna från han själv.


Men det finns inga dementier heller? Det finns väl kanske så många fördomar även inom sportens värld att det tystas ner hellre än att man tar fram det som ngt man kan se positiva delar av. Fanns på 70-talet en slalomåkare som var blind på ett öga, alla frågade ju sig hur fanken kan han vara på elitnivå, det var nästan så man höll på honom istf Stenis, tror han hette Radici. :-)063
antonius
 
Inlägg: 22345
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Guponti » 2013-09-12 13:31:39

Dokumentären Lionel Messi Worlds greatest player: http://www.dailymotion.com/video/xpdcl5 ... ayer_sport Jag vill ha en Argentina tröja 10 men det ska inte stå Messi ovanför numret utan Aspie. Hoppas Argentina vinner VM nästa år och att Messi vinner skytteligan och blir utsedd till bästa spelare och åter får guldbollen.
Guponti
 
Inlägg: 366
Anslöt: 2011-03-06

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav kvicksilver » 2013-09-13 11:13:06

antonius skrev:
kvicksilver skrev:Allt jag har hört om denna utsaga är _en_ artikel som allt verkar baseras på, plus Twitterutspelet. Jag vill allt ha fler trovärdiga källor som bekräftar det. Gärna från han själv.


Men det finns inga dementier heller? Det finns väl kanske så många fördomar även inom sportens värld att det tystas ner hellre än att man tar fram det som ngt man kan se positiva delar av. Fanns på 70-talet en slalomåkare som var blind på ett öga, alla frågade ju sig hur fanken kan han vara på elitnivå, det var nästan så man höll på honom istf Stenis, tror han hette Radici. :-)063


Bevisbördan ligger på den som framför ett påstående. Har svårt att tro på det innan jag ser det i trovärdiga kälor.
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav Pemer » 2013-10-11 1:05:48



Gjorde du? Du startade ju den här tråden med följande inlägg:

antonius skrev:Skrivs ofta negativt om folk med autism etc, men man kan väl nämna de som har det men lyckas bra ändå, tex Lionel Messi, som är diagnosticerad med Asperger när han var 8 år, men lyckats faan så bra ändå. :-)005

http://www.diariodocentrodomundo.com.br/como-o-autismo-de-messi-o-ajudou-a-se-tornar-o-melhor-do-mundo/


...redan innan den där Wrong Planet-tråden hade startats?
Pemer
 
Inlägg: 13590
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Idrottshjältar med AS. Lionel Messi.

Inläggav antonius » 2013-10-11 2:56:02

Pemer skrev:...redan innan den där Wrong Planet-tråden hade startats?


Det var nog här jag såg det ber om ursäkt:

http://www.insidespanishfootball.com/77628/romario-messi-suffers-from-a-mild-form-of-autism/
antonius
 
Inlägg: 22345
Anslöt: 2012-12-06
Ort: In my escape pod.

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in