Drabbas Stockholm av Berlinsyndromet (vildsvin i stan)?

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Alien » 2013-09-09 13:40:37

Vildsvin är smarta, de kan lära sig att kolla till höger och vänster innan de går över gatan. Det har de gjort i Berlin.

"Berlin är omringat av uppskattningsvis 5000 - 6000 vildsvin. I Grünewald har de ett litet paradis med massor av ekollon och få jägare eftersom det handlar om ett rekreationsområde för berlinarna.

-'Fredlig samexistens' är mottot för umgänget med stadens vilda djur, däribland många rävar och tvättbjörnar.

Vildsvinen drar sig in mot staden, lockade av dofterna från grillaftnar och matrester i papperskorgar."
(DN Sthlm 2013-08-24 "Matrester lockar i Berlin")

Människan drar ut i naturen och bebygger den. Nu drar djuren in i stan. Tvättbjörn är det väl människan som infört i naturen i Europa. Kanske smugglat in som husdjur och sedan släppt ut dem när de blivit för besvärliga.

"Vildsvin är flocklevande. Om de hittar goda äpplen i en trädgård lär de ut det till alla kultingar i flocken. För några år sedan orsakade svinen stora problem på Södertörn där de hade lärt sig att tackla omkull soptunnor. Nu är många tunnor säkrade.

Stockholms län hade i vintras en stam på omkring 9000 djur, uppskattar Jonas Kindberg [viltövervakare].

Vildsvinsstammen växer med 28 procent per år. Det är inte omöjligt att vildsvinen går om älgarna, säger Jonas Kindberg."
(DN Sthlm 2013-08-24 "Vildsvinen kan vara på väg att flytta in i stan")

Vildsvinen vandrade in till Sverige samtidigt som människan, för 8000 - 10000 år sedan. De utrotades på 1600-talet. I slutet av 1970-talet rymde några svin från Åda Gård utanför Trosa och etablerade en stam vid Tullgarn och Mörkö. Det följdes av flera rymningar från vildsvinshägn. Omkring 1990 började svenska jägare skjuta vildsvin igen."

År 2004 var 0 procent av invånarna i Stockholms län rädda för att möta ett vildsvin, 2009 var 35 procent rädda. Det går fort. Vildsvinsflock - snart i en trädgård nära dig?

De verkar inte ha några naturliga fiender - utom människan förstås. Tror knappast en vargflock vågar sig på vildsvinsflock, det finns lättare byten.

Ett vildsvin kan väga upp till 225 kg och bli 180 cm långt med en mankhöjd på en meter. De försvarar sig kraftfullt om de känner sig hotade." Galten hugger nerifrån och upp med sina skarpslipade betar i underkäken. Suggan biter och tuggar."
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Manveru » 2013-09-09 13:53:04

Vargar jagar vildsvin lika gärna som annat vilt så vitt jag vet, bara att googla så får man upp både videor och annat som bevis. Förmodligen ger de sig som med allt annat mest på unga och svaga djur oavsett. Skulle dock behövas en bra mkt större vargstam för att hålla efter dem, och det kommer ju aldrig hända (tyvärr imo).
Manveru

Anslöt: 2013-01-11

Inläggav kiddie » 2013-09-09 14:58:14

Människan är knappt en fiende. Du får nästan inte skjuta dem alls. Därför kommer vi få en översvämning av vildsvin. De smakar gott men då måste man få döda dem oxo!!! De blir ofattbart många. Varg tar IBLAND vildsvin men hellre t ex ren och rå. Och så många vargar finns det inte så de alls kan hålla beståndet nere.

Sugga och kultingar är fredade. Du får skjuta årsgamla djur och äldre. Men inte på våren. Då är de vuxna fredade.

Markägaren äger jakträtten. Denna kan hyras ut. En markägare som jagar, fodrar och överfodrar ofta "sina" djur, vilket gör att det blir fler ungar än det borde. Men sedan får han inte skjuta alla, bara de oskyddade, och de skyddade går till en annan mark och fortsätter att hejdlöst föröka sig.

I praktiken skjuter man inte hondjur eftersom de kan ha kultingar och då har man begått brott. Stammen kommer aldrig minska av att man skjuter handjur.

Det anses djurplågeri att skjuta för unga djur eller sugga med kultingar. Men OM man inte gör det, kommer det till slut bli så många att man måste iallafall!!! Lika bra göra det NU!
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Kimmelie » 2013-09-09 19:21:26

kiddie skrev:Det anses djurplågeri att skjuta för unga djur eller sugga med kultingar. Men OM man inte gör det, kommer det till slut bli så många att man måste iallafall!!! Lika bra göra det NU!

Varför skulle det vara mer djurplågeri att skjuta ett ungt djur än ett äldre? :-)051

Och hur jävla mycket mer djurplågeri är det inte med köttindustrin??? Det är väl tusen gånger bättre för djuret att leva fritt i skogen, och sen plötsligt skjutas, än de stackarna som trängs i svinstiorna...
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav Alien » 2013-09-09 23:53:38

Om suggan skjuts dör alla hennes kultingar, så det är djurplågeri. Men jag kan inte se att det är djurplågeri att döda kultingar. Däremot, skulle kultingarna dödas hotas återväxten. Även det inte tycks vara problemet nu.

Svårt för människor och vilda djur att samsas. Skapa stora reservat dit vildsvinen flyttas liksom alla vargar?
Alien
Moderator

Inläggav Nibor » 2013-09-10 1:13:26

Var är alla dessa vildsvin? Jag har aldrig sett ett enda. Rådjur överallt, nån räv ibland en älg lite då och då, men aldrig vildsvin.
Nibor
Förhandsgranskad

Anslöt: 2011-12-30

Inläggav kiddie » 2013-09-11 15:36:24

Alien skrev:Svårt för människor och vilda djur att samsas. Skapa stora reservat dit vildsvinen flyttas liksom alla vargar?

Vi har ju inte tillräckligt med rovdjur för alla dessa grisar. Om vi ska kunna samsas måste vi ha många många fler vargar och det undrar jag om folk vill.

Är inte bara i reservat varg finns. Finns utplacerad varg där folk bor.
kiddie
Inaktiv

Inläggav kiddie » 2013-09-11 15:37:03

Nibor skrev:Var är alla dessa vildsvin? Jag har aldrig sett ett enda. Rådjur överallt, nån räv ibland en älg lite då och då, men aldrig vildsvin.

De är skygga och kommer fram om natten. Därför ser man dem sällan.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Miche » 2013-09-11 18:15:21

Nibor skrev:Var är alla dessa vildsvin? Jag har aldrig sett ett enda. Rådjur överallt, nån räv ibland en älg lite då och då, men aldrig vildsvin.

De är fortfarande inte speciellt nära tätbebyggda områden men man kan se dem på Adelsö, utanför Arninge och säkerligen någonstans på Södertörn.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav slackern » 2013-09-11 18:41:46

Huggorm skrev:
kiddie skrev:
Alien skrev:Svårt för människor och vilda djur att samsas. Skapa stora reservat dit vildsvinen flyttas liksom alla vargar?

Vi har ju inte tillräckligt med rovdjur för alla dessa grisar. Om vi ska kunna samsas måste vi ha många många fler vargar och det undrar jag om folk vill.

Är inte bara i reservat varg finns. Finns utplacerad varg där folk bor.
Det är ju till och med så att nästan inga vargar finns i naturreservaten. För i de stora reservaten i norr har samerna sina renar och till skillnad mot lantbrukare i resten av landet slipper de ha varg runt sina djur.

Som du kanske känner till finns det heller inga vildsvin uppe i norr. Dom håller till här nere i Mälardalen, säkert också i slättlandskapen i Götaland och Skåne.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kiddie » 2013-09-11 19:23:25

Ja, de har bökat runt väldigt mycket söderöver.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Wine » 2013-09-11 20:00:06

Synd att vildsvinen är så skygga, de ska tydligen vara svårjagade.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav kiddie » 2013-09-11 20:06:30

Inte med åteljakt. Man fodrar dem och håller sig oftast borta. Sedan en kväll lägger man sig där och väntar med geväret. Är nästan fusk. Men flera anser att det är ohederligt med denna jaktform.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Wine » 2013-09-11 20:19:13

kiddie skrev:Inte med åteljakt. Man fodrar dem och håller sig oftast borta. Sedan en kväll lägger man sig där och väntar med geväret. Är nästan fusk. Men flera anser att det är ohederligt med denna jaktform.

Är det något du eller någon i din närhet har prövat?
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Dagobert » 2013-09-11 20:35:20

Nibor skrev:Var är alla dessa vildsvin? Jag har aldrig sett ett enda.

Natten före julafton häromåret åkte jag på en mindre landsväg i Östergötland och såg plötsligt något som rörde sig 200 meter bort på vägen. Något långt konstigt, som en jätteorm. Men när jag kom närmare och strålkastarna lyste upp bättre så såg jag att det var 17 vildsvin som gick på rad över vägen. I täten gick 2 vuxna, sen kom 13 randiga kultingar på rad och sist 2 vuxna. Det såg kul ut. De var nog på väg till släktingarna för att fira jul.
Annars ser jag bara vildsvin i vilthägn.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Huggorm » 2013-09-11 20:39:41

slackern skrev:Som du kanske känner till finns det heller inga vildsvin uppe i norr. Dom håller till här nere i Mälardalen, säkert också i slättlandskapen i Götaland och Skåne.

De allra flesta finns väll i Kalmartrakten och upp mot östergötland. Här hos mig är de ännu sällsynta även om man hör om ett och annat som folk skymtat
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Dagobert » 2013-09-11 20:52:40

kiddie skrev:Inte med åteljakt. Man fodrar dem och håller sig oftast borta. Sedan en kväll lägger man sig där och väntar med geväret. Är nästan fusk. Men flera anser att det är ohederligt med denna jaktform.

Det är väl bättre att skjuta dem när de står still och äter än när de rör sig i skogen. Tanken att djuren skulle få en "sportslig chans" att klara sig har jag svårt att förstå. Tror det handlar mer om jägarens ära än omtanke om djuren; vid denna jaktform är jägaren bara en slaktare.
Dagobert

Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Kimmelie » 2013-09-11 21:03:29

Det finns många utanför Norrtälje. Där varnas det för dem på vägskyltarna.
Kimmelie

Anslöt: 2009-09-09

Inläggav kiddie » 2013-09-12 1:08:30

Wine skrev:Är det något du eller någon i din närhet har prövat?

Känner flera jägare.
kiddie
Inaktiv

Inläggav Gripandekylig » 2013-09-12 2:04:59

När jag växte upp tyckte vi att det var exotiskt att en av grannarna på landet hade vildsvin i ett hägn dit vi gick ibland och tittade. Idag är jakten nästan avreglerad (och likaså djurens fortplantning). De har ju blivit till ett gissel för många bilförare på landet, och nu även allt närmare huvudstaden. Deras klassiskt skygga natur ute i skogarna tycks inte avspeglas på deras relation till trafiken. Köttet tycker jag dock inte smakar särskilt gott utan man kan nästan smaka vad vildsvinet själv har ätit. Vi skjuter dem och senast i februari var jag nere och styckade upp köttet. Nu är det ju oktober snart så då kanske det förutom älgar även blir lite vildsvin att stycka. Jag bor ju i Stockholm och jag tillhör de som säger sig vara rädda för vildsvinen. Jag är mest rädd när jag åker ut till båten och kör igenom skogs- och åkerlandskap. Att frukta att råka reta upp ett djur och bli angripen i naturen tror jag inte är nödvändigt ännu.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav Kanin » 2013-09-12 7:03:45

kiddie skrev:Vargar har t ex flyttats till Hälsingland, Västergötland och södra Örebro län. De två senare saknade varg innan.

För 150 år sedan var vargen inte sällsynt i dessa län (den var mer sällsynt i norra Sverige). Utplaceringen av vargar bör inte utgå från var de tio kvarvarande vargarna fanns, utan vi bör låta dem breda ut sig i de områden som naturligt lämpar sig.

Om det är rätt att vildsvinet okontrollerat (illegalt och genom rymningar) har spridits i Sverige efter århundraden av frånvaro är diskutabelt, men för närvarande ser jag vildsvinet som en naturlig del av vår fauna och jag är motståndare till åtgärder för att minska stammen (jägares ansträngningar för spridning och ökning bör dock kraftfullt beivras).
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav Alien » 2013-09-12 21:51:30

Kanin skrev:Om det är rätt att vildsvinet okontrollerat (illegalt och genom rymningar) har spridits i Sverige efter århundraden av frånvaro är diskutabelt, men för närvarande ser jag vildsvinet som en naturlig del av vår fauna och jag är motståndare till åtgärder för att minska stammen (jägares ansträngningar för spridning och ökning bör dock kraftfullt beivras).

Man tror att vildsvinet är lika gammalt som människan i Sverige. Bland annat har vildsvinsben från stenåldern hittats och man tror att tamsvinen i Sverige härstammar från infångade vilda svin. I Sverige utrotades vildsvinet på 1700-talet.[1] Fredrik I återinplanterade 1723 vildsvin på Öland, vilka dock väckte starkt missnöje bland bönderna på ön, och efter riksdagsbeslut utrotades vildsvinen på ön åter 1752. Oscar Dickson lät på 1870-talet återinplantera vildsvin på sitt gods Skeppsta i Södermanland.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Vildsvin_i_Sverige

Det hjälpte inte att en kung planterade in vildsvinen, bönderna tvingade fram utrotning (dock efter kungens död år 1751). Men det framgår inte att Dickson inplanterat det illegalt. Han fick väl tillåtelse eftersom de skulle hållas inom hägn för att senare jagas.

Men nu är vildsvinet som du påpekar en del av Sveriges fauna igen
Alien
Moderator

Inläggav Manveru » 2013-09-12 22:05:50

En stor bidragande faktor till de problem de orsakar är ju också den utbredda fodringen av vildsvin som pågår lite här och var. Min farbror till och med brukade åka till ett lokalt bageri, köpa upp allt gammalt bröd och dylikt och sen gå och lägga i en hög för vildsvinen att frossa på. Visst har detta även underlättat jakten, men det har inte skjutits av i närheten av tillräckligt för att motverka den kraftiga ökning av stammen detta har innebärit. Det största problemet uppstår dock när personen/personerna i fråga slutar fodra, vartefter det inte längre finns tillräckligt med mat i området för att upprätthålla populationen. Resultatet blir skador på trädgårdar, åkrar med mera och förflyttningar närmare bebyggelse i jakt på föda :>
Manveru

Anslöt: 2013-01-11

Inläggav Alien » 2013-09-13 0:21:07

Moderator:
Vargdiskussionen har flyttats hit: vargfragan-t13927-264.html
Alien
Moderator

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in