Vara med i a-kassan (arbetslöshetskassan)
13 inlägg
• Sida 1 av 1
post1053947.html#p1053947Titti skrev:Överlevnadsregel nummer ett:
Så fort du har en chans - gå med i akassan. Vilken som helst. Oavsett allting annat. Och se till att till varje pris stanna kvar där.
Men om man inte har något bestämt yrke utan går från det ena tillfälliga påhugget efter det andra, är det då någon mening att gå med? I så fall går man kanske med i alfa-kassan.
https://www.alfakassan.se/Villkor/Ratt_till_ersattningFör att ha rätt till ersättning ska du uppfylla ett arbetsvillkor. Du uppfyller ett arbetsvillkor om du under ramtiden:
förvärvsarbetat i minst sex kalendermånader. Alla sex månader måste innehålla minst 80 arbetade timmar, eller
förvärvsarbetat i minst 480 timmar under sex sammanhängande kalendermånader. Alla månader måste innehålla minst 50 arbetade timmar.
Jobbar man mindre än så är det alltså ingen idé att vara med; man får ändå ingen ersättning.
Ska det bli samma avgift för alla nu?
Nej, det blir inte samma avgift för alla, men den kommer att sänkas.
http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sv ... 500874.svdSvD skrev:Regeringen meddelade i dag att man satsar 3,1 miljarder kronor på jobb för unga. I paketet, som ingår i budgetpropositionen för 2014, ingår också att den differentierade a-kasseavgiften avskaffas. Det innebär enligt regeringen att 2,2 miljoner personer får sänkt a-kasseavgift.
Nej, det blir inte samma avgift för alla, men den kommer att sänkas.
http://www.svd.se/naringsliv/tre-miljar ... 500526.svdFörslaget att de differentierade avgifterna i a-kassan slopas är i sig en mycket välkommen omvändelse från regeringen, enligt S. Tanken bakom dem var en skrivbordskonstruktion
Alien skrev:https://www.alfakassan.se/Villkor/Ratt_till_ersattningFör att ha rätt till ersättning ska du uppfylla ett arbetsvillkor. Du uppfyller ett arbetsvillkor om du under ramtiden:
förvärvsarbetat i minst sex kalendermånader. Alla sex månader måste innehålla minst 80 arbetade timmar, eller
förvärvsarbetat i minst 480 timmar under sex sammanhängande kalendermånader. Alla månader måste innehålla minst 50 arbetade timmar.
Jobbar man mindre än så är det alltså ingen idé att vara med; man får ändå ingen ersättning.
Det finns två villkor för att få ersättning - arbetsvillkoret och medlemsvillkoret. Det som citeras ovan är arbetsvillkoret.
Det andra villkoret är att man varit medlem oavbrutet i minst ett år. Byter man jobb så byter man ofta akassa också, men inte alltid. När man skall byta kassa och när man skall stå kvar i sin tidigare finns det regler för och dem kan man ta reda på när det är aktuellt. Man byter inte akassa medan man är arbetslös.
Vi har "fri övergång" mellan akassor i Sverige. Det betyder att man får räkna medlemstiden från det att man första gången gick med oavsett om man fortsätter vara kvar i samma kassa eller inte; kravet är dock att man inte får något glapp i tiden i samband med byte utan går direkt från den ena till den andra. Man får inte hoppa över att betala en enda månad, då får man börja om att räkna tid igen.
Det är medlemsvillkoret som gör att det är så viktigt att gå med så snart man har en chans och att se till att inte missa att betala eller gå ur kassan. Då får man börja om igen och räkna tid för innan man uppfyller medlemsvillkoret har man föga glädje av att vara medlem.
Titti skrev:Alien skrev:https://www.alfakassan.se/Villkor/Ratt_till_ersattningFör att ha rätt till ersättning ska du uppfylla ett arbetsvillkor. Du uppfyller ett arbetsvillkor om du under ramtiden:
Det finns två villkor för att få ersättning - arbetsvillkoret och medlemsvillkoret. Det som citeras ovan är arbetsvillkoret.
Det andra villkoret är att man varit medlem oavbrutet i minst ett år. Byter man jobb så byter man ofta akassa också, men inte alltid. När man skall byta kassa och när man skall stå kvar i sin tidigare finns det regler för och dem kan man ta reda på när det är aktuellt. Man byter inte akassa medan man är arbetslös.
Vi har "fri övergång" mellan akassor i Sverige. Det betyder att man får räkna medlemstiden från det att man första gången gick med oavsett om man fortsätter vara kvar i samma kassa eller inte; kravet är dock att man inte får något glapp i tiden i samband med byte utan går direkt från den ena till den andra. Man får inte hoppa över att betala en enda månad, då får man börja om att räkna tid igen.
Det är medlemsvillkoret som gör att det är så viktigt att gå med så snart man har en chans och att se till att inte missa att betala eller gå ur kassan. Då får man börja om igen och räkna tid för innan man uppfyller medlemsvillkoret har man föga glädje av att vara medlem.
Nog för min man hade samma A-kassa i över 5 år och fick inte ut nått (han har gått ur för han tjänar inget på det)
Ekonomiskt hade jag troligen tjänat på att vara med i A-kassan men psykiskt hade jag förlorat på det om jag hade hamnat i FAS3 (som för mig hade blivit rena rama slavarbetet) så jag är rätt glad att jag inte var med i A-kassan.
Jag är inte med i A-kassa, det funkar inte med mitt sätt att leva. Men annars tror jag man kan få ut från alfakassan även om man inte är med. Jag försökte 2009 när det var värsta finanskrisen men det var för mycket krångel så jag gav upp och skaffade ett jobb istället
Om du inte uppfyller medlemsvillkoret kan du ändå få grundbeloppet på hela 320 kr per dag före skatt (drygt 5000 kr/mån efter skatt, från Alfa-kassan) vid heltid.
Kanin skrev:Om du inte uppfyller medlemsvillkoret kan du ändå få grundbeloppet på hela 320 kr per dag före skatt (drygt 5000 kr/mån efter skatt, från Alfa-kassan) vid heltid.
och man måste fara ner till stan på meningslösa aktiviteter flera gånger i månaden som för oss kostar ca 105:- (efter skatt) bara att fara ner till stan och tillbaka
Re: Sv: Vara med i a-kassan (arbetslöshetskassan)
Kanin skrev:Om du inte uppfyller medlemsvillkoret kan du ändå få grundbeloppet på hela 320 kr per dag före skatt (drygt 5000 kr/mån efter skatt, från Alfa-kassan) vid heltid.
Att få "hela 320 kr per dag före skatt" hade medfört att jag varit tvungen att gå till socialen för att klara mig och det är (för mig) det mest nedbrytande av allt.
Att vara tvungen att besöka AF eller delta i någon form av åtgärd är ingenting jämfört med det. Men vi är olika. För mig har en riktig arbetslöshetsersättning varit det som räddat mig många gånger under åren.
För att förtydliga - mitt "hela" var inte allvarligt menat. Grundbeloppet är ett rent hån (särskilt för de som arbetar heltid inom Fas 3), liksom det ännu lägre aktivitetsstödet för de som inte uppfyllt arbetsvillkoret.
Kanin skrev:För att förtydliga - mitt "hela" var inte allvarligt menat. Grundbeloppet är ett rent hån (särskilt för de som arbetar heltid inom Fas 3), liksom det ännu lägre aktivitetsstödet för de som inte uppfyllt arbetsvillkoret.
Tack för förtydligandet!
Jag tyckte det kändes lite märkligt men tänkte inte tanken att det inte var allvarligt menat (jag har väl asperger eller nåt sånt... )
Den riktiga ersättningen är inte ens den speciellt väl tilltagen men den är i vart fall möjlig att leva på även utan sparade pengar på banken.
Man kan mycket väl hamna i FAS3 även om man inte är med i à-kassan. Man kan också numera bli ålagd att delta i diverse kommunalt ordnade aktiviteter om man har försörjningsstöd även om man inte är ung eller om det inte föreligger särskilda omständigheter för det.
Har man tillfälligt arbete kan det vara svårt att veta i förväg att man inte kommer att uppfylla ett arbetsvillkor. Men gör man det kan man bara dra nytta av det om man är medlem.
Har man tillfälligt arbete kan det vara svårt att veta i förväg att man inte kommer att uppfylla ett arbetsvillkor. Men gör man det kan man bara dra nytta av det om man är medlem.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Man kan mycket väl hamna i FAS3 även om man inte är med i à-kassan.
Jo, om man går med i Jobb och utvecklingsgarantin (vilket jag nu gjort eftersom FAS3 är omgjord så tog jag det steget).
Bjäbbmonstret skrev:Man kan också numera bli ålagd att delta i diverse kommunalt ordnade aktiviteter om man har försörjningsstöd [...]
För ca tre år sedan försökte kommunen jag bodde i då placera mig i en aktivitet som skulle vara kompetenshöjande, i och med att aktiviteten var långt under min kompetensnivå så vägrade jag med hänvisning till det och de accepterade det argumentet!
Återgå till Studier och arbetsliv