Vilka vanliga ord tycker ni inte om och varför?
50 inlägg
• Sida 2 av 3 • 1, 2, 3
"Sprallig", det är ytterligare ett ord som jag avskyr
"Ni" som tilltalsord (när man tilltalar en person).
Blev tilltalad med "ni" när jag ringde mitt försäkringsbolag för ett par dagar sedan. Hatar det! Använd "du" i stället! Jag lider inte av multipel personlighetsstörning och är inte gravid så det finns ingen anledning alls att säga "ni" till mig.
Blev tilltalad med "ni" när jag ringde mitt försäkringsbolag för ett par dagar sedan. Hatar det! Använd "du" i stället! Jag lider inte av multipel personlighetsstörning och är inte gravid så det finns ingen anledning alls att säga "ni" till mig.
Mats skrev:"Ni" som tilltalsord (när man tilltalar en person).
Lustigt. Jag gillar när myndighetspersoner säger "ni" till mig. Det skapar en korrekt distans och ger mig spelutrymme. Jag kan vara hur obehaglig som helst mot en person som kallar mig "ni".
I utommyndighetssammanhang uppfattar jag "ni" som en oförskämdhet. Om man inte talar till en grupp.
Det är lustigt vad små grejer betyder.
Lennart Frimodig
Tja... Jag ser inte mitt försäkringsbolag som någon myndighet. Inte för att det spelar någon roll i ni-frågan. Myndigheter ska inte heller tilltala mig med "ni".
elle skrev:hen. ordet hen låter bisarr. är intetsägande. varför ska man censurera ett kön ?
Re: Sv: Vilka vanliga ord tycker ni inte om och varför?
geocache skrev:elle skrev:hen. ordet hen låter bisarr. är intetsägande. varför ska man censurera ett kön ?
Men hen kan vara nog så användbart när man inte kan säga, vill säga eller vet könet.
OnT: Faila (svengelska för fela). Så fult.
Bästa anledningen till att säga "hen" är väll att provocera
Hångla. Låter som något proggord från 70-talet. "Strula" är lite mer classy.
- kvicksilver
- Anslöt: 2011-02-19
Viserligen inte ett ord, men har sett det användas rätt ofta när media ska försöka förklara något:
"... det så kallade..."
detta så kallade kan vara något som låter krångligt (men som skulle vara rätt lätt att kort förklara). Problemet är att oftast så finns inte någon förklaring i artikeln till vad detta så kallade är för något.
Uttrycket verkar användas för att läsaren ska förstå att det är något som är krångligt och att man egentligen inte behöver veta vad detta så kallade är.
Usch tycker inte om'at.
"... det så kallade..."
detta så kallade kan vara något som låter krångligt (men som skulle vara rätt lätt att kort förklara). Problemet är att oftast så finns inte någon förklaring i artikeln till vad detta så kallade är för något.
Uttrycket verkar användas för att läsaren ska förstå att det är något som är krångligt och att man egentligen inte behöver veta vad detta så kallade är.
Usch tycker inte om'at.
Zirre skrev:Men hen kan vara nog så användbart när man inte kan säga, vill säga eller vet könet.
Tycker jag med, det blir ju enklare då i tredje person singularis, isf att skriva eller säga ''han eller hon'', går väl åxå med ''den eller det'' men då känns det som om man skriver om ett föremål. Finnarna säger hän, och det är väl ett likadant personligt pronomen som hen
KrigarSjäl skrev:Vederbörande finns redan.
det är ett mycket bra ord.
kullan skrev:Korv Låter ju helsnuskigt.
Och leverpastej, blodpudding, skinka t ex
handlingsplan. låter byråkratiskt .
Senast redigerad av elle 2013-09-09 21:46:24, redigerad totalt 1 gång.
Flinta skrev:kullan skrev:Korv Låter ju helsnuskigt.
Och leverpastej, blodpudding, skinka t ex
inälvor.
elle skrev:handlingsplan. ett sådant krångligt ord..
Har du förslag på ett enklare ord med samma betydelse?
tyvärr inte. sammansatta ord är svåra och krångliga.
Huggorm skrev:elle skrev:handlingsplan. ett sådant krångligt ord..
Har du förslag på ett enklare ord med samma betydelse?
Planering/plan. Handlingsplan är en pleonasm.
Jag sprang på ordet absorption igår och tänkte att min lärare hade stavat fel, men till skillnad från ordet absorbera så byter man tydligen bilabial klusil av någon anledning. Inkonsekvent, och min fokus på P:et tycker jag gör att det blir störande och svåruttalat.
ajemen skrev:Jag sprang på ordet absorption igår och tänkte att min lärare hade stavat fel, men till skillnad från ordet absorbera så byter man tydligen bilabial klusil av någon anledning.
Assimilation orsakad av den följande tonlösa konsonanten.
ajemen skrev:Inkonsekvent, och min fokus på P:et tycker jag gör att det blir störande och svåruttalat.
Man skrev tidigare väga och vigt, men så blev man inkonsekvent och började skriva väga och vikt. Däremot skriver man ännu sagt, på grund av samhörigheten med säga och sagd.
kvicksilver skrev:Hångla. Låter som något proggord från 70-talet. "Strula" är lite mer classy.
Hångla tycker jag talar om exakt vad det handlar om. Man liksom trevar sig fram över någon annans kropp och hittar de mest märkliga ställen. Man kan suga och pussa och slicka. Och stöta med underregionerna.
Hångla talar om vad man gjort.
Det är mkt bra att det inte är classy.
Lennart Frimodig
kvicksilver skrev:Hångla. Låter som något proggord från 70-talet. "Strula" är lite mer classy.
Hatar strula, det skrek befälen i öronen på en när man gjorde lumpen och hade gjort ngt fel
Hångla är väl tidlöst och bra, vill man höra jämt
Huggorm skrev:Bästa anledningen till att säga "hen" är väll att provocera
Plus 1 . Och att man vill censurera.