Någon som kan hjälpa ett gäng namn-nördar?
4 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag är medlem på ett namnforum som heter Behind the Name. Japp, man pratar om namn där. Postar namn man hört och frågar vad folk tycker om dem, t.ex. Många postar namn från lokala födelseannonser. Amerikanerna verkar helt galna i töntiga Game of Thrones-namn just nu. De kan inte hålla sig till mer normala saker, som Arya, utan gillar Daenerys och Khalisi!
Nåväl. Vi är några svenskor på forumet och på senare tid har vi hittat flera svenska födelseannonser för små killar som fått heta Weiron!
"Vad är nu detta för namn?" frågade en amerikansk tjej.
Tjejen som postat originalinlägget skrev att det är (ö)känt från en TV-seriekaraktär (Weiron i ottan, alltså...) och att det fanns en skådis som hette Weiron Holmberg (han som säger "invalido" i första Sällskapsresan-filmen). Jag vet att både Weiron/Veiron och Beiron är gamla namn som i princip bara förekommer på Västkusten, ungefär som Osborn och Rustan (gamla vikinganamn, Asbjörn och Rudhsten). Men varifrån kommer namnen?
Jag har också läst om ett gammalt bohuslänskt kvinnonamn, Oleana. Någon som vet varifrån det kan komma?
Nåväl. Vi är några svenskor på forumet och på senare tid har vi hittat flera svenska födelseannonser för små killar som fått heta Weiron!
"Vad är nu detta för namn?" frågade en amerikansk tjej.
Tjejen som postat originalinlägget skrev att det är (ö)känt från en TV-seriekaraktär (Weiron i ottan, alltså...) och att det fanns en skådis som hette Weiron Holmberg (han som säger "invalido" i första Sällskapsresan-filmen). Jag vet att både Weiron/Veiron och Beiron är gamla namn som i princip bara förekommer på Västkusten, ungefär som Osborn och Rustan (gamla vikinganamn, Asbjörn och Rudhsten). Men varifrån kommer namnen?
Jag har också läst om ett gammalt bohuslänskt kvinnonamn, Oleana. Någon som vet varifrån det kan komma?
Ingen aning och jag har aldrig hört det trots att jag är från Bohuslän. Men jag tror att efternamnet "Olausson" är betydligt vanligare här än i andra delar av landet. Det låter ju som om det kan finnas något samband.Kahlokatt skrev: Jag har också läst om ett gammalt bohuslänskt kvinnonamn, Oleana. Någon som vet varifrån det kan komma?
Kände en Eiron han var från Halland. Trodde alltid det var en version av Aron. Men kanske inte då. Ngt ursprung eller betydelse vet jag inte.
Kan Oleana vara en forma av Olena (dvs Helena)?
Kommer också att tänka på namnet Oline/Olene, som väl är en kvinnlig form av Olav/Ole. Det finns en svensk författarinna som heter Oline Stig. Hon har visserligen tagit sig det ovanliga förnamnet, men det är inget påhittat namn; det förekom/mer i Norge och Danmark.
Kommer också att tänka på namnet Oline/Olene, som väl är en kvinnlig form av Olav/Ole. Det finns en svensk författarinna som heter Oline Stig. Hon har visserligen tagit sig det ovanliga förnamnet, men det är inget påhittat namn; det förekom/mer i Norge och Danmark.