Kemikalier och miljögifter i vår närmiljö

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Hästköttskandalen

Inläggav elle » 2013-05-08 8:14:15

plåtmonster skrev:Det hamnar i kroppen via huden men inte alls i samma omfattning som via tarmarna.

@elle, Tillverkarna säljer en del av ordinarie tillverkning som "ekotextil" för att det betalar mer. Så det är tydligen alltför ofta fusk i tillverkarledet ev i mellanhandsledet. Det som kan fungera är om man kan testa för diverse tungmetaller och molekyler själv eller kan säkra tillverkningskedjan ända från bonden.

Och har man lite naturvetenskapligt intresse så borde det gå att labba lite med masspektropi och laddningsdifferentiering (mäta molekylers exakta vikt och förekomst).

har du nån svensk källa på det ? vore intressant att läsa hur man kontrollerar eko-kläder-produktion. jag har en ekologisk munkjacka producerad i USA och den hade certifikat på ekologisk produktion.
elle

Anslöt: 2011-01-09

Hästköttskandalen

Inläggav plåtmonster » 2013-05-08 14:20:45

Det nämndes i en dokumentär om textilproduktion 2012 eller 2013 vill jag minnas. Problemet är hos tillverkaren. Inte importör eller butik. Det kan nog kontrolleras enklast genom att skicka prover till labb. De tar iofs oftast ett par hundra för att genomföra ett prov.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Wine » 2013-09-05 19:38:11

Dokumentär av Evin Rubar och Folke Rydén sänds på SVT2, ikväll kl. 20:00:

SVT - Dokument inifrån: Förgiftad kompromiss

Alfred var bara 12 veckor när det visade sig att han har flera farliga kemikalier i blodet - miljögifter som han måste ha fått via sin mamma.

Sändningstider:
SVT2 Torsdag 5 sep 2013 kl 20.00
SVT2 Lördag 7 sep 2013 kl 16.05
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Inläggav Kristofer » 2013-09-05 20:00:09

Miche skrev:Hepafilter innebär att de allra minsta dammpartiklarna går igenom filtret, det är de partiklarna som tränger längst ner i lungorna och orsakar de farligaste skadorna.

HEPA-filter ska filtrera bort åtminstone 99.97% av partiklar som är 0,3 µm. De är de mest svårfiltrerade. Större eller mindre partiklar filtreras bort i ännu större utsträckning.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Miche » 2013-09-05 21:45:11

Kristofer skrev:
Miche skrev:Hepafilter innebär att de allra minsta dammpartiklarna går igenom filtret, det är de partiklarna som tränger längst ner i lungorna och orsakar de farligaste skadorna.

HEPA-filter ska filtrera bort åtminstone 99.97% av partiklar som är 0,3 µm. De är de mest svårfiltrerade. Större eller mindre partiklar filtreras bort i ännu större utsträckning.

Ju mindre partiklarna är desto större risk att de går igenom filtret, dessutom går de längre ner i alveolerna och ökar riskerna för lungcancer.

Ibland undrar jag om det inte är bättre med en sämre dammsugare som låter de mindre partiklarna passera ihop med de större som flimmerhåren kan hantera och på så sätt så får man hoppas att de minsta partiklarna stannar där de med...

Jag har skrivit det förut, det bästa är om man kan filtrera genom vatten, det är i princip bara koldamm som går igenom och det är så vitt jag vet ganska ofarligt.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav plåtmonster » 2013-09-06 10:29:07

Eller så har man utblåset utomhus..
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in