Är detta fördomar (om aspergare)?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

Moderatorer: Alien, atoms

Är detta fördomar?

Inläggav ElisabetC » 2013-08-30 17:47:09

Absolut inte. Ovanstående beteenden är lika vanligt/ovanliga hos aspergare som resten hos av befolkningen.

& angående att ljuga.. har alltid upplevt att folk med asperger verkar ha svårare att vika från sanningen.. ?..
ElisabetC

Anslöt: 2013-08-30

Är detta fördomar?

Inläggav Savanten Svante » 2013-08-31 6:30:40

Trollmor skrev:Eller finns det "typiska aspergare" som:

* Älskar att provocera
* Stjäl
* Slåss
* Ljuger

Min uppfattning:

Aspies har svårare att ljuga än de flesta.

Provocera och slåss, ja, absolut. Precis som alla, när man blir pressad tillräckligt långt. Somliga hamnar snett, och får mer press än vi klarar av.

Kahlokatt skrev:
tahlia skrev:Har ju f.ö en tidigare medlem tillika Aspergare som skjutit ned och dödat ett gäng personer.

LÄGG AV!? :shock:

Kahlokatt skrev:Jag känner till personen som blev avstängd efter en yxattack, men vem 17 är det här!? :-)063

Som kompensation för den medlemmen kan jag ju nämna en annan som har dömts för åtta mord (tror jag det var) men nyligen blivit friad för varenda ett.
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Är detta fördomar?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-31 8:17:33

Den mannen är knappast aspergare...
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Är detta fördomar?

Inläggav antonius » 2013-08-31 8:27:51

Simmar omkring många olika fiskar i den lilla göl som kallas Aspergers :-)063
antonius

Anslöt: 2012-12-06

Är detta fördomar?

Inläggav plåtmonster » 2013-08-31 8:38:31

Trollmor skrev:* Älskar att provocera

Många med asperger tar gärna sanningen först och sociala hänsyn därefter samt att det kanske finns svårigheter att uppfatta social hänsyn för att man ej lärt sig dessa eller finner de rentav idiotiska.
Trollmor skrev:* Stjäl

Denna får nog betraktas som fördom eller individer som knappast skiljer på mitt och ditt. Verkar vara en direkt oaspig egenskap minst sagt.
Trollmor skrev:* Slåss

Då många med NT provocerar personer med asperger tills det blir ohållbart är det väl tänkbart att skiten returneras dit den kom ifrån.
Trollmor skrev:* Ljuger

Definivt en oaspig egenskap skulle jag säga. Men kan också vara ett utfall av att känna sig trängd och vilja få en snabb väg ut.

Så det verkar vara egenskaper som dyker upp när NT har galet perceptionsfilter eller tränger in andra i ett hörn och får skiten tillbaks.

Men tycker det saknas kontext. Vem påstår detta? i vilken miljö?`sammanhang?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Är detta fördomar?

Inläggav Savanten Svante » 2013-08-31 8:43:56

KrigarSjäl skrev:Den mannen är knappast aspergare...

Näe, och jag blev ärligt talat lite förvånad när det inte verkar som om han skulle skaffa sig ny karriär som någon form av autist. :)
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2007-03-13

Är detta fördomar?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-31 9:00:30

Så varför ens nämna honom?

En fråga som riktar sig till flera är varför det hela tiden skall dras upp en massa sorgliga vansinnesdåd i dikussioner som rör Asperger. I öppna avdelningar till på köpet! Är det inte illa nog när tidningarna nämner diagnoser?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Är detta fördomar?

Inläggav plåtmonster » 2013-08-31 9:20:21

Kanske alla de trådarna borde flyttas bortom sökmotorernas (än-ess-a) spindelnät?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Är detta fördomar?

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-31 9:25:18

Savanten Svante skrev:Provocera och slåss, ja, absolut. Precis som alla, när man blir pressad tillräckligt långt. Somliga hamnar snett, och får mer press än vi klarar av.

Så vansinnesdåd kan förklaras med att en person blivit pressad?

Duger inte som förklaring. Det är många, aspergare såväl som icke-aspergare, som blir pressade i sin vardag utan att bli våldsamma vettvillingar.

Jag har f.ö noll sympati för lasermän & UNA-bombare. Oavsett diagnos, barndom etc är de vettvillingar som ska låsas in. Släng gärna nyckeln.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2013-08-31 9:28:51, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Är detta fördomar?

Inläggav Wine » 2013-08-31 9:28:03

Det är ju möjligt att det finns en del med AS diagnos som antingen är feldiagnostiserade eller har ytterligare problematik. Antisocial personlighetsstörning samt psykopati kan tydligen samexistera med autismspektrumdiagnos. Här är lite information om AS och psykopati:

Asperger syndrome and criminal behaviour
Kalpana Dein and Marc Woodbury-Smith

Abstract

The importance of considering antisocial behaviour among people with autism-spectrum disorders is apparent from the significant number of case reports and case series describing criminal behaviour of people with a diagnosis of Asperger syndrome. The evidence so far does not support a specific association between the syndrome and criminal offending. However, a small yet significant number of offenders with autism who engage in illegal behaviour find themselves socially excluded or detained in secure provisions for prolonged periods. This article gives an overview of the scant empirical evidence relating to criminality within the context of Asperger syndrome, and offers suggestions for managing the syndrome in mentally disordered offenders.

Offenders with Asperger syndrome and psychopathy

This finding of normal theory of mind alongside ‘fear recognition impairment’ led us to hypothesise that offenders may have comorbid psychopathy. Viding (2007) similarly noted that some individuals share the neurocognitive profile of both autism-spectrum disorder and psychopathy, although the majority of people with autism (even those with antisocial behaviour) do not share these characteristics.

Two studies using the Psychopathy Checklist – Revised (PCL–R) reported contrasting results.

In the UK, Murphy (2007) found that none of the patients with Asperger syndrome at Broadmoor Hospital received an overall score on the PCL–R above the cut-off for psychopathy. Interestingly, in the different domains of the PCL–R these individuals frequently received higher scores on the affective component (including features such as lack of remorse or guilt, shallow affect, lack of empathy and failure to accept responsibility for one’s actions) and lower scores on the other components than did a comparison group of the hospital’s patients without Asperger syndrome. Both groups of patients received a comparable mean PCL–R score.

In Sweden, however, Soderstrom et al(2005) found that the total PCL–R scores, as well as scores on the ‘unemotionality’ and ‘behavioural dyscontrol’ factors, were significantly correlated with high-functioning autistic traits. The ‘interpersonal’ factor of the PCL–R showed none of these correlations, leading the authors to conclude that scores on this factor may capture features that are specific to psychopathy, distinguishing core psychopathy from other diagnostic definitions.

Regarding psychopathy in offenders with Asperger syndrome:

a few offenders received an overall score amounting to a diagnosis of psychopathy

En noga genomförd klinisk intervju med en person som känt personen väl under uppväxtåren, exempelvis en förälder eller annan nära anhörig eller vuxen tillsammans med en fullständig historik över personens sociala, kommunikativa och beteendemässiga utveckling är avgörande för att diagnosen Aspergers syndrom korrekt ska kunna ställas:

A carefully conducted clinical interview, along with a full history of the person’s social, communicative and behavioural development obtained from an informant who knew the person well in their formative years, is crucial in establishing the diagnosis of Asperger syndrome.

Har postat inlägg om detta tidigare.
Wine
Förhandsgranskad

Anslöt: 2010-12-21

Är detta fördomar?

Inläggav Miche » 2013-08-31 16:10:59

KrigarSjäl skrev:Så varför ens nämna honom?

Trots allt är han medlem här han med...
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Är detta fördomar?

Inläggav Trollmor » 2013-08-31 18:44:39

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:Så varför ens nämna honom?

Trots allt är han medlem här han med...
Det är jag också, och flera NT med mig. Jag menade aspergare i allmänhet, vad som kan vara typiskt och inte.

Jag ska nu noga läsa alla era svar. Tack för allt ert besvär! :)
Trollmor

Anslöt: 2010-08-01

Är detta fördomar?

Inläggav gadas » 2013-09-02 16:36:44

Fördomar.
Ljuger. Kontraindikation.
Slåss. Kontraindikation.
Stjäl. Kontraindikation.
Älskar att provocera. Kontraindikation. Kan däremot mycket väl provocera omedvetet - den som låter sig provoceras.
Jävliga, ja. Det är vad en av mina psykologer skulle kalla "en allmänmänsklig egenskap"...
Hur vet tahlia eller någon annan något om "en tidigare medlem tillika Aspergare som skjutit ned och dödat ett gäng personer."? Sett på TV3 ...?
Och vet man att alla här på listan har asperger? Hur vet man att inte de som sprider lögner på TV3 t ex nästlar sig in här och 'bekräftar' lögnerna?
Hörde jag inte berättas om - eller drömde jag bara - om en med diabetes som mördat flera personer? Men diabetes har väl inget med mord att göra? Nej - just det.

PS. Kanske mer än asperger i alla fall - kraftiga blodsockerfall kan ge obegripligt överdrivna aggressionsutbrott...
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Är detta fördomar?

Inläggav gadas » 2013-09-02 16:57:15

Wine skrev:Det är ju möjligt att det finns en del med AS diagnos som antingen är feldiagnostiserade eller har ytterligare problematik. Antisocial personlighetsstörning samt psykopati kan tydligen samexistera med autismspektrumdiagnos. Här är lite information om AS och psykopati:

Asperger syndrome and criminal behaviour

Kalpana Dein and Marc Woodbury-Smith

Aldrig hört talas om. Gillberg har jag läst desto mer. Han tycks övertygad om att AS och psykopati snarast är motsatser - även om det kan hända att de förväxlas på ytan.

AS kan känna ånger, även om man inte gärna uttrycker den.

Många med AS uppfattas som rättshaverister som "inte förstår sitt eget bästa"(fast det kanske egentligen är så att de har modet att bjuda på sig själva). Psykopater manipulerar sin omgivning och kan gå med på vad som helst för att själva få vinning.

Personer med AS fungerar ofta bäst på tu man hand. Psykopater har lättare att handskas med ett sällskap där de kan spela ut gruppmedlemmarna mot varandra.

De med AS beskrivs ofta som udda, knepiga eller originella, medan psykopater i stället uppfattas som charmiga och dominanta.

Fjära, avskärmade, naiva eller lillgamla för inte heller tankarna till psykopater.

Ju mer man tror på samband mellan AS och psykopati, desto mindre vet man - tror jag.
gadas

Anslöt: 2012-10-21

Är detta fördomar?

Inläggav Miche » 2013-09-02 19:41:11

gadas skrev:Hur vet tahlia eller någon annan något om "en tidigare medlem tillika Aspergare som skjutit ned och dödat ett gäng personer."? Sett på TV3 ...?

Det är inget du behöver ifrågasatta, denne person sitter häktad sedan länge och har erkänt minst en av skjutningarna.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Är detta fördomar?

Inläggav Issa Jesus » 2013-09-03 8:36:49

ejaha? hmm sociopater då?
jag skulle nok finna en vinkel på mig som skulle kunna sägas va aningen psykopatisk? :-)Crying
och sånt vill ja int ha i mitt liv, det bryter ner ens braighet? :-)056 :-)Hug :-)003

@Jesuite_magnus
:-)154
Issa Jesus
Förhandsgranskad

Anslöt: 2012-01-06

Är detta fördomar?

Inläggav kiddie » 2013-09-04 1:29:45

Alla aspergare sitter inte på forum och är välanpassade. Det känns lite konstigt att höra hur man ska vara som aspergare. Finns flera mer lågfungerande som har stora problem, större än vi har, som inte går på krogen eller på träffar, som inte ens kommunicerar via datorn, som aldrig haft ett jobb, som gått i specialklass, som har många meltdowns, som blir arga och aggressiva istället för ängsliga när ngt går fel, som måste ha en assistent med sig när de går ut.

DE FINNS.

Vare sig ni vill eller inte.

Alla är inte internetaspies som funkar hyfsat (I JÄMFÖRELSE) och som kan vokalisera vad de har problem med väl. Vissa internetaspies är ju inte ens diagnostiserade.

Erkänner vi inte att vi är en större grupp än de som kan vara på forumet så gör vi samma mentala övergrepp på de andra aspergarna som NT gör på oss.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Är detta fördomar?

Inläggav Tiblan » 2013-09-04 6:55:19

Håller med om att det är ett generaliserande. Ingen (tror jag och hoppas jag) har ju samtliga problem som finns inom funktionshindret. Finns ju även andra funktionshinder som detta är möjligt inom samt att normala människor gör det också. Alla är ju inte aspisar som gör detta så i min värld är det definitivt ett generaliserande.
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Är detta fördomar?

Inläggav Tiblan » 2013-09-04 7:10:59

Folk blir ju till exempel provocerade av att man blir förtidspensionär. Att man har bil mm mm mm. Att man fixar avtal. Ska man då säga nej till allt detta bara för att det finns dom som blir provocerade av det??? Om folk istället kunde leva sina egna liv och ge faan i andras så länge dom inte vill hjälpa till förstås så skulle världen vara mycket lättare att leva i. Är ju många gånger rent personangrepp det handlar om och trakasserier.

Lite OT:
Vad som provocerar mig är när man ena veckan drar in hjälp för funktionshindrade kids så dom ska kunna klara av skolan men nästa vecka kan lägga ner miljoner på att bjuda in Obama med följe (är visst 600 pers). Hur kan dom svika dessa kids??? Vad ska dessa kids säga den dan dom söker jobb med dåliga betyg bara för att bland annat Obama skulle hit. Det stinker och provocerar mig enormt..
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Är detta fördomar?

Inläggav Mortalis » 2013-11-04 21:41:58

Heder åt moddarna för att dom inte flyttade tråden till off-google.

Varför ska det genast sopas under mattan om en person som råkar ha diagnosen asperger gör något dåligt?
Mortalis

Anslöt: 2012-05-22

Är detta fördomar?

Inläggav ninegirl » 2013-11-04 23:56:26

Både jag och min närmsta vän med diagnosen tycker om att provocera och jävlas. Det kallas svart humor. We love it yes! :D :-)173
ninegirl

Anslöt: 2010-10-14

Är detta fördomar?

Inläggav thefilosofer » 2013-11-05 22:01:14

Trollmor skrev:Eller finns det "typiska aspergare" som:

* Älskar att provocera
* Stjäl
* Slåss
* Ljuger

Jag har just hört detta från en god vän, och undrar ... Kan en person göra allt detta till vardags, och ändå ha enbart aspergers, och inte något mera?

(Jag hittar ingen tråd som jag tycker verkar lämplig att "kapa", och startar därför en ny.)

Är inte detta mer definition på en psykopat?
thefilosofer

Anslöt: 2010-04-20

Är detta fördomar?

Inläggav dasunbedingte » 2013-11-05 22:51:13

Eller folk i övrigt?
Jag har gjort alla fyra. Sistnämnda är jag för kass på, så gör det inte, samt av principskäl.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2012-07-23

Är detta fördomar?

Inläggav kiddie » 2013-11-05 23:06:26

thefilosofer skrev:Är inte detta mer definition på en psykopat?

Nej, låter mer som trotssyndrom som handlar om att man av någon anledning, det kan vara hos omgivningen eller något hos en själv, inte har kontroll. Man blir då frustrerad, arg, skapar konflikt osv.

Uppförandestörning är mera likt psykopati, då är barnet mer sadistiskt eller samvetslöst. Det handlar inte om att försöka kontrollera omgivningen genom negativa handlingar, utan om något mörkare. Barnet kan t ex skada djur, försöka svårt skada syskon, vara kriminell, ljuger och manipulerar mer utvecklat, är sexuellt brådmogen och försöker dra fördelar av oetiskt handlande.

Man behöver inte utveckla uppförandestörning eller psykopati bara för att man har trotssyndrom. Trotssyndromets onda cirkel kan brytas genom olika metoder, bl a att ge mycket positiv uppmärksamhet, medan sann psykopati inte blir bättre av sådant alls.
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Återgå till Övriga Aspergerfrågor

Logga in