Begåvningsprofil, AS & WAIS-IV

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Chaos » 2013-01-05 0:57:27

Känns som jag aldrig komma att verkligen fatta reglerna med AS... :-)063

Idag äntligen slutade jag med hela WAIS-IV, och fick veta att jag har en väldigt/extremt jämn begåvningsprofil... Jag som har noll koll och trodde att det strider mot AS... :-)051 Jag antog hela tiden att vi skulle hitta någon 'svaghet' bland resultatena, delvis pga allt jag har läst här som tyder på att en ojämn begåvningsprofil är in primär indikator på AS... men, nu förstår jag att det verkar inte finnas bra och dåliga områden hos mig --- i alla fall enligt WAIS-IV.

Jag frågade henne direkt om jämna profilen och om det kan strida mot AS som diagnos, och hon berättade för mig att det är oftast så att AS-människor har ojämna begåvningsprofiler, men att ha en jämn profil faktiskt inte uteslutar AS som diagnos. Trots en jämn profil, så säger psykologen igen/idag att 'AS är fullständigt uppenbar' i mitt fall. Det är bara ovanligt. :-)Happy

Men... Jag har lite svårt att acceptera det här till 100%... Jag vet att jag har en ojämn begåvningsprofil, dem har bara inte hittat den. :-)Raging Jag tycker jag måste vara lite tveksamt här, och betrakta WAIS-IV som inget mer än en form av vägledning inför närmare granskning.

Anledningen till att dem inte har hittat den är väldigt enkel...

Jag har alltid fattade att jag är mycket starkare på det matematiska än andra grejer. Om jag fick t.ex. 26/26 på en matematisk uppgift, och sedan 25/25 på en verbal uppgift, WAIS-IV kommer ju att ge resultat som tyder på att profilen är jämn trots att det verkligen inte är så. Om samtliga uppgifter var djupare och mycket svårare, då skulle vi säkert se min begåvningsprofil mer eller mindre som en berg- och dalbana, man skulle säkert se skillnader bland resultat i de olika områdena i alla fall.

Min livssituation är rejält dåligt och jag hade ju hoppats att WAIS-IV kunde ge oss konkreta tecken om min svagheter, och en hel rad punkter vi kunde fokusera på för att hjälpa mig sätta ihop mitt liv igen, men nu undrar jag om det blir så lätt... :?

Jag hoppas nu istället på att vi kan identifiera problem genom mycket mer dialog eller någon annan metod. :-)063
Chaos

Anslöt: 2012-12-01

Inläggav plåtmonster » 2013-01-05 6:37:52

Du kanske förstår språket och matematiken, men inte det sociala?
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav Chaos » 2013-01-05 6:54:13

plåtmonster skrev:Du kanske förstår språket och matematiken, men inte det sociala?

ja, det är det som gäller tror jag. hade hoppats att vi kunde få lite mer utav själva WAIS-IV bara. :-|

jag fick göra det här WAIS-IV för att identifiera mina starka sidor och framför allt mina svaga sidor, inte för att veta vad jag har för IQ. så länge man klara 70, då är det inget hinder till en AS diagnos. jag vill helst skita i själva IQ resultat, och jag bad dem att hålla själva IQ resultaten till sig själva. den är rätt meningslös i min uppfattning. :-|

just nu känns det som det största positiva effekt av den här WAIS-IV utredningen saknas lite i mitt fall. --> lite besviken. :?

kanske det blir bättre med lite eftersnack, när de kan förklara för mig hur de tänker gå vidare... :-)063
Chaos

Inläggav plåtmonster » 2013-01-05 9:06:50

Saken är ju att även om man har extremt hög IQ så kan det bli problem med det sociala om man aldrig fått veta hur man ska agera. Eftersom 99% av mänskligheten utgår från att "alla vet".

Och i det fallet är det kunskap och i viss mån övning som man behöver.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Inläggav kattkvinna » 2013-01-05 9:51:40

Hoppas att det ändå var skönt att få svar på att du har AS. Intressant att du var jämn i begåvningen (enligt testerna). Det är ovanligt men det utesluter inte AS på något sätt att vara jämn. Svårigheterna med det sociala och att intuitivt uppfatta det outtalade och ickeverbala brukar vara tydliga tecken på AS som väger tyngst. Förstår att det blev ett antiklimax att höra hur jämn du är i testerna när du själv känner annorlunda. Din dipp kanske istället låg på de exekutiva testerna? De som mäter kognitiv flexibilitet, simultanförmåga.

Långt innan diagnos kändes det som om jag var helt trög på vissa bitar. När jag hade svårt att förstå människors avsikter på film när repliker saknades eller förstå att det var samma person fast med olika utseenden och på olika platser och tidpunkter. I dag vet jag att det har med mentalisering att göra och hur bortkommen och trög det kan få en att känna sig i kommunikation och improvisation med andra människor.

Chaos skrev:Om samtliga uppgifter var djupare och mycket svårare, då skulle vi säkert se min begåvningsprofil mer eller mindre som en berg- och dalbana, man skulle säkert se skillnader bland resultat i de olika områdena i alla fall.
Intressant aspekt! WAIS har ju sina begränsningar. En veckas utredning kan inte täcka in djupet av hur en personlighet och hjärna fungerar. Bara komma det på spåren och sätta diagnos utifrån det man vet idag.

Hoppas du kan hålla kvar din psykolog och bolla frågor och funderingar med.
kattkvinna
Inaktiv

Anslöt: 2012-04-10

Inläggav Chaos » 2013-01-05 19:40:48

plåtmonster skrev:Eftersom 99% av mänskligheten utgår från att "alla vet".
Oftast är det så att de 1% får stå ut med de andra 99%, och inte tvärtom... :D :-)Crying
plåtmonster skrev:Saken är ju att även om man har extremt hög IQ så kan det bli problem med det sociala om man aldrig fått veta hur man ska agera.
Ja, det är problematiskt. Jag tycker folk med hög IQ är oftast de som får allra minst träning i det sociala - med eller utan AS. :?
Chaos skrev:[Från en annan tråd]
Om jag fick välja mellan:
[150IQ + ett dysfunktionellt liv i isolering]
[100IQ + ett liv med meningsfulla relationer till människor]
Jag tar #2.
Jag tycker inte alls om känslan att en av mina starkaste egenskaper är något jag lider av och inte något jag mår bra av. Det år tyvärr så - i alla fall hittills. Det spelar ingen roll om jag verkar hamna inom <1% av befolkningen när det gäller IQ, jag hamnar också i den allra lägsta klass när det gäller livets lopp och hur man mår i sin vardag. Jag tycker det är mycket viktigare. :!:
kattkvinna skrev:Hoppas att det ändå var skönt att få svar på att du har AS
AS tros vara orsakan till de flesta av mina andra psykiska svårigheter, så det är klart att det här är rejält positivt. :)

Jag går lite OT här kanske, men så är det:

Som jag förklarade lite för psykologen, jag tycker alla har en verktygslådan som innehåller ett unikt sortiment av verktyg av olika slag. När man upplever ett problem i livet så går man till verktygslådan och väljer ett eller fler verktyg för att lösa problemet. Mitt problem verkar inte alls vara att jag ha en töm låda, tvärtom, det är uppenbart att jag har några bra grejer därinne, nej problemet är att det går inte att komma åt dem. Ingen gav mig jäkla nyckeln! :-)051

Hela mitt liv har min nyckel bara öppnat facket som är högst upp i lådan istället för alla. Då kom år 2009, när jag hamnade i en extremt krissituation i livet och var desperat. Jag försökte naturligtvis forcera låset med all min kraft och min dålig nyckel... men nyckeln sprack ju i två delar, en i handen och en i låset. :cry:

Jag har en extranyckel, men den är av samma dåligt kvalitet... En AS diagnos, i min uppfattning, är något slags slipmaskin man hittar hos en låssmedsverkstad. Med hjälp av ett par andra saker, så kommer det att göra det mycket möjligt att slipa min extranyckel tills den funkar. Om jag någon gång får jävla lådan öppen........ :wink:
kattkvinna skrev:Din dipp kanske istället låg på de exekutiva testerna? De som mäter kognitiv flexibilitet, simultanförmåga.
Jag verkar inte ha någon klar dipp eller svagt område, om jag förstår rätt. Det är det som är fel tror jag. Nästa gång jag träffar dem så ska de förklara profilen (ordentligt) till mig och vi får se.
kattkvinna skrev:WAIS har ju sina begränsningar.
Ja, men om det är sjukt bra för 97% - 99% av befolkningen då kan man acceptera en viss försämring på kanterna, tror jag. Så år det med många grejer i livet. Kanske vi kan nu fokusera helt och hållet på sociala svårigheter. Det är ju bäst för min del, det är det som är mest problematiskt i slutändan.
kattkvinna skrev:Hoppas du kan hålla kvar din psykolog och bolla frågor och funderingar med.
Ja, det är en annan fråga. Jag har ett par psykiater, ett par psykologer, ett par terapeuter, osv osv... De alla har sina egna fokus. Ett par av dem försöker se till att jag inte hugga mig själv med en kniv samtidigt som andra fokusera på autism, osv osv... Jag har ingen aning vad händer nu, vem som tar hand om det. Vi får se. :-)063

Jag försöker bara hitta den positiva i allt jag kan.
Chaos

Inläggav Tintomara Ariadne » 2013-01-10 12:36:31

Kanske är din matematiska begåvning mycket högre än vad testet kan mäta - då är det ju inte konstigt om din begåvningsprofil verkar jämn när du slår i dess tak på rubbet.

Visst var det du som funderade kring mensa förut? Kanske vore det något ändå? Kanske kunde du där finna likar som kan möta dig intellektuellt och ge dig den stimulans som du förmodligen saknar på dina starkaste (omätbara) områden idag? Jag kan tänka mig att allt känns som en jämngrå sörja när man inte utmanas intellektuellt i ens intresseområden. Kognitiv belastning när det gäller vardagens tråkgöra, ifall man t.ex. har bristande automatisering (nu vet jag ju inte om det är aktuellt för din del), är ju inte alls stimulerande på det sättet. Kanske är det enda motstånd du möter kognitivt, om du ens möter något sådant, av det tråkiga utmattande oinspirerande slaget? Intellektuell stimulans är ju jätteviktigt!
Tintomara Ariadne

Anslöt: 2009-03-04

Inläggav Chaos » 2013-01-11 2:43:04

Tintomara Ariadne skrev:Kanske är din matematiska begåvning mycket högre än vad testet kan mäta - då är det ju inte konstigt om din begåvningsprofil verkar jämn när du slår i dess tak på rubbet.
Bingo.
Tintomara Ariadne skrev:Visst var det du som funderade kring mensa förut? Kanske vore det något ändå? Kanske kunde du där finna likar som kan möta dig intellektuellt och ge dig den stimulans som du förmodligen saknar på dina starkaste (omätbara) områden idag?
Jo, det var det. Jag tror jag kommer att få AS (och eventuellt ADHD) som diagnos så tidigt som imorgon. Psykologen och psykiatern kommer också att ge mig något brev/intyg som jag kan skicka till Mensa. Det kan inte såra mig att träffa dem och se om det blir något positivt eller inte. 'Varför inte?' liksom.
Tintomara Ariadne skrev:Kanske är det enda motstånd du möter kognitivt, om du ens möter något sådant, av det tråkiga utmattande oinspirerande slaget? Intellektuell stimulans är ju jätteviktigt!
Ja. Det är sällan jag får stimulans. Hittills. :-)063
Chaos

Inläggav Chaos » 2013-01-11 17:19:04

Yep. AS och ADHD fick jag. :-)063 ... och det där brevet åt Mensa kommer jag att få på tisdag enligt psykologen.
Chaos

WAIS-IV

Inläggav mumrik » 2013-09-02 20:33:44

Hur såg era resultat ut på IQ-testet?(WAIS-IV gjorde jag). Mina resultat var väldigt ojämna, sammanfattat är jag normalbegåvad.

Psykiatrikern sa att jag har svårt att se helheten och lättare att se detaljer och att jag pusslar ihop t.ex. bilder istället för att se helheten. Mitt bildminne/fotografiska minne är dåligt Skulle rita av nån figur och fick "mycket lågt" resultat. Verbala förmågan(typ jämföra olika ord) genomsnittlig. Sifferminne och aritmetik bra. Det enda jag fick resultat klart över genomsnittet på var på det där testet med fyra rutor och där man ska lista ut vilken bild som ska vara i fjärde rutan men det testet kändes ju löjligt enkelt... jag har läst att många med AS ligger över genomsnittet, själv har jag alltid fått anstränga mig mer än andra i skolan...

Fick diagnosen AS och OCD igår det är därför jag undrar. :(
mumrik
Ny medlem

Anslöt: 2013-09-02

WAIS-IV

Inläggav Frauja » 2013-09-25 10:08:21

Jag fick också ett väldigt ojämnt resultat.

På delen som mätte verbal funktion hamnade jag inom normalspannet, inom perceptionell funktion hamnade jag högt över det normala (IQ 136) medan snabbhet var min svagaste sida, här hamnade IQ på 68 tror jag. Arbetsminnedelen blev väldigt spretig, aritmetik (alltså matteuppgifterna) hamnade på gränsen över normalt medan jag på sifferrepetitionen hamnade under normalt. Figuren man skulle rita har jag för mig att jag gjorde ganska bra, men borde ha klarat bättre med tanke på hur stark jag var inom perceptionell funktion. Utifrån figuren kunde hon även komma fram till att jag hade fokus på detaljer och svårt att se sammanhang.

Medel-IQ hamnade på 106, alltså normalbegåvad. Fick diagnosen autismspektrumtillstånd (hade blivit asperger tidigare).
Frauja

Anslöt: 2013-01-25

Återgå till Att leva som Aspergare

Logga in