Önskemål till nya admin

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2008-06-09 11:19:50

Inte vad jag kan se. Man kan sortera efter författare men inte söka på författare.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:01:01, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2008-06-09 11:39:14

Författarsök finns, men det verkar däremot inte fungera att söka på både författare och ämne samtidigt. Det gav i alla fall lustiga sökresultat när jag provade.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:01:01, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir

Anslöt: 2007-11-04

Inläggav barracuber » 2008-06-09 11:58:41

Inger skrev:Inte vad jag kan se. Man kan sortera efter författare men inte söka på författare.

Det finns faktiskt ett sökfält med rubriken Författarsök, en rubrik som jag dock upplever som förvillande - se punkt 2 nedan.

Jag gjorde ett par snabba högst ovetenskapliga söktester, så här blev resultatet:

1. Sökning på mig själv och 'adhd':

Bild

Svaret gav alla trådar där jag har skrivit någonting och där ordet 'adhd' finns med.

2. Sökning på mig själv i fältet Författarsök:

Bild

Svaret gav både trådar som jag har skapat och trådar där jag bara skrivit någonting i tråden.

Min kommentar till test 2 är att rubriken Författarsök kan upplevas som missvisande efter många likställer ordet Författare med Trådskapare. Eftersom sökfältet, enligt test 2, inte bara ger trådar som jag har skapat utan även trådar där jag bara skrivit någonting, rubriken Författarsök bytas till.....hmm.....exempelvis typ medlem som deltagit i trådar...eller nåt sånt...Dessutom känns sökfältet Författarsök i princip överflödigt (om inte jag har missuppfattat kapitalt) eftersom test 1 ovan visar på att annat sätt att få samma resultat.

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:01:03, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav Zombie » 2008-06-09 12:26:22

[Vet inte om detta platsar här eller i IT-forum]

Är det bara jag som ideligen får upp såna där små rutor med ikonen "här ska finnas en bild" i stället för bilden? Just nu gäller det Barracubers sökningsbilder ovan. Ibland kan det gå att själv söka upp bildadressen via "citera"; ibland, som nu, går inte det heller. Samma bild kan ömsom komma igenom, ömsom utebli; vissa uteblir alltid.

Min dator, forumsmotorn, något annat?
Har inget att göra med å, ä eller ö i adressen; andra tecken har jag inte orkat kolla.
Går det att åtgärda?? ( - går åäö att pula in, för övrigt?)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Alien » 2008-06-09 16:18:36

MsTibbs skrev:
Alien skrev:Jag grubblar över Sökfunktionen. Om jag vill kolla om nån annan skrivit om ett visst ämne och söker så dyker massor av trådar upp, varav de flesta inte tycks ha med ämnet att göra.

T ex om jag söker på "Mozart och valen" (som jag själv skrivit om tidigare) så dyker också en massa ovidkommande trådar upp.

Men jag antar att det har med "forumformatet" att göra och inte kan ändras.

Sök på bara "mozart". Söker du på "och" lär samtliga forumets trådar dyka upp. I dagsläget. Jag skulle också vilja, att man skulle kunna söka på hela trådamn såsom "Mozart och valen".

Tack MsTibbs, då fick jag mer hanterliga 42 träffar. "Mozart och valen" gav hela 2419 träffar. Bara "Valen" gav 30 träffar.

Sen försökte jag med "Mozart and valen" och då fick jag 9 träffar. Det jag var ute efter från början. Det motsvarar tydligen "Mozart + valen". Uttryck med "och" i ska man tydligen undvika.
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav barracuber » 2008-06-09 16:46:26

Zombie skrev:[Vet inte om detta platsar här eller i IT-forum]

Det kan nog passa på båda ställena. Men eftersom det har ett visst allmänt IT-tema så ska jag nog koppa över din fråga till IT-forumet också ikväll.

Zombie skrev:Är det bara jag som ideligen får upp såna där små rutor med ikonen "här ska finnas en bild" i stället för bilden? Just nu gäller det Barracubers sökningsbilder ovan. Ibland kan det gå att själv söka upp bildadressen via "citera"; ibland, som nu, går inte det heller. Samma bild kan ömsom komma igenom, ömsom utebli; vissa uteblir alltid.

Har inget att göra med å, ä eller ö i adressen; andra tecken har jag inte orkat kolla.
Går det att åtgärda??

Nästa gång det händer, kika på statusraden nere till vänster i din webbläsare. Antagligen kommer du se texten "Transferring data..." eller liknande. Den håller alltså på med att, just när du tittar, försöka få hem den där bilden till din dator.

Exakt samma sak hände mig alldeles nyss samtidigt som jag läste det du skrivit. Vad det beror på? Kan vara tillfällig hög belastning på nätet, kan vara datorn, kan vara själva ASF-servern. Den här gången gissar jag att det var det sistnämnda för jag märkte att hela forumet låg nere under en halvtimme strax före, vid 15.30-tiden i eftermiddags.

Zombie skrev:( - går åäö att pula in, för övrigt?)

Är inte så uppdaterad i ämnet men har för mig att numera lär Internet stödja åäö (även om informationen om detta varit i stort sett obefintlig). Själva "infrastrukturen" på nätet (servrar osv) var först, sedan kom webbläsarna (där Firefox och Opera stödde det långt före MSIE).

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:01:03, redigerad totalt 3 gånger.
barracuber

Inläggav rdos » 2008-06-09 16:48:45

Kvasir skrev:De eventuella informationsartiklarna om AS borde nog i så fall skrivas kollektivt, eller av någon efter en kollektiv diskussion om innehållet och sedan disktuteras och på något sätt godkännas av tillräckligt många eller så. Tanken är väl, om jag förstår det rätt, att de ska vara informativa och skrivna så att i alla fall större delen av forumet kan ställa sig bakom dem.

Låter som totalt omöjligt att genomföra. Det är ju detta Aspie-quiz artikeln som ligger hos "Autism" syftar till, men någon uppslutning har ju inte detta fått, utan snarare är det så att ämnet blivit utsatt för censur i värsta diktator-stil på forumet.
Senast redigerad av rdos 2011-05-04 14:01:03, redigerad totalt 1 gång.
rdos

Anslöt: 2005-10-14

Inläggav Inger » 2008-06-09 18:01:24

rdos skrev:
Kvasir skrev:De eventuella informationsartiklarna om AS borde nog i så fall skrivas kollektivt, eller av någon efter en kollektiv diskussion om innehållet och sedan disktuteras och på något sätt godkännas av tillräckligt många eller så. Tanken är väl, om jag förstår det rätt, att de ska vara informativa och skrivna så att i alla fall större delen av forumet kan ställa sig bakom dem.

Låter som totalt omöjligt att genomföra. Det är ju detta Aspie-quiz artikeln som ligger hos "Autism" syftar till, men någon uppslutning har ju inte detta fått, utan snarare är det så att ämnet blivit utsatt för censur i värsta diktator-stil på forumet.

Men hallå, nu är du ute och fabricerar igen!

Det är inte din artikel som blivit censurerad utan att du tjafsade sönder varendra tråd - inkl de där t ex jag uttryckligen bad dig låta bli - med hänvisningar till din egen tolkning av quizet som om det vore det enda verktyget i världen som kan ge några tillförlitliga uppgifter om AS och alla experters och våra egna erfarenheter bara något irrelevant som inte behöver beaktas alls.

Att försöka framställa dig själv som någon sorts missförstådd martyr, samtidigt som du tar 0% ansvar för ditt eget uppträdande, klär dig verkligen inte. Om du hade stått för ditt tidigare medgivande att du ibland tillåtit dig att uppföra dig lite mer provocerande än du skulle göra på andra forum så hade kanske också konsekvenserna blivit mindre drastiska.

Annars så anhöll jag om att du skulle tillåtas posta åtminstone i Tipsa Meldemmarna och redan befintliga trådar om quizet. Alt att det skapas ett nytt underforum för bara quiz. Moddarna skulle fundera på det.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav Mats » 2008-06-09 18:09:42

barracuber skrev:
Inger skrev:Inte vad jag kan se. Man kan sortera efter författare men inte söka på författare.

Det finns faktiskt ett sökfält med rubriken Författarsök, en rubrik som jag dock upplever som förvillande - se punkt 2 nedan.

Jag gjorde ett par snabba högst ovetenskapliga söktester, så här blev resultatet:

1. Sökning på mig själv och 'adhd':
...
Svaret gav alla trådar där jag har skrivit någonting och där ordet 'adhd' finns med.
Det beror på att du skriver under alla dina inlägg med "/Barracuber". En sökning på "mozart and alien" ger inga träffar alls.

barracuber skrev:[2. Sökning på mig själv i fältet Författarsök:
...
[Svaret gav både trådar som jag har skapat och trådar där jag bara skrivit någonting i tråden.

Min kommentar till test 2 är att rubriken Författarsök kan upplevas som missvisande efter många likställer ordet Författare med Trådskapare. Eftersom sökfältet, enligt test 2, inte bara ger trådar som jag har skapat utan även trådar där jag bara skrivit någonting, rubriken Författarsök bytas till.....hmm.....exempelvis typ medlem som deltagit i trådar...eller nåt sånt...
Detta fungerar alldeles utmärkt om man väljer "Visa resultat som inlägg". Om man väljer nyckelord "adhd" och författare "barracuber" får man en lista med 44 inlägg skrivna av barracuber som innehåller ordet adhd.

barracuber skrev:Dessutom känns sökfältet Författarsök i princip överflödigt (om inte jag har missuppfattat kapitalt) eftersom test 1 ovan visar på att annat sätt att få samma resultat.
Fältet är inte alls överflödigt utan tvärtom väldigt användbart. En sökning med nyckelord "mozart" och författare "alien" visad som inlägg ger en prydlig lista på 11 inlägg som inte går att få fram utan att använda Författarsök.
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav Zombie » 2008-06-09 18:11:33

barracuber skrev:
Zombie skrev:[Vet inte om detta platsar här eller i IT-forum]

Det kan nog passa på båda ställena. Men eftersom det har ett visst allmänt IT-tema så ska jag nog koppa över din fråga till IT-forumet också ikväll.

Håller korpgluggarna öppna.

barracuber skrev:
Zombie skrev:Är det bara jag som ideligen får upp såna där små rutor med ikonen "här ska finnas en bild" i stället för bilden? Just nu gäller det Barracubers sökningsbilder ovan. Ibland kan det gå att själv söka upp bildadressen via "citera"; ibland, som nu, går inte det heller. Samma bild kan ömsom komma igenom, ömsom utebli; vissa uteblir alltid.

Går det att åtgärda??

Nästa gång det händer, kika på statusraden nere till vänster i din webbläsare. Antagligen kommer du se texten "Transferring data..." eller liknande. Den håller alltså på med att, just när du tittar, försöka få hem den där bilden till din dator.

Hade jag redan uteslutit...

barracuber skrev:Exakt samma sak hände mig alldeles nyss samtidigt som jag läste det du skrivit. Vad det beror på? Kan vara tillfällig hög belastning på nätet, kan vara datorn, kan vara själva ASF-servern. Den här gången gissar jag att det var det sistnämnda för jag märkte att hela forumet låg nere under en halvtimme strax före, vid 15.30-tiden i eftermiddags.

... så det är väl snarare något av det här.

barracuber skrev:
Zombie skrev:( - går åäö att pula in, för övrigt?)

Är inte så uppdaterad i ämnet men har för mig att numera lär Internet stödja åäö (även om informationen om detta varit i stort sett obefintlig). Själva "infrastrukturen" på nätet (servrar osv) var först, sedan kom webbläsarna (där Firefox och Opera stödde det långt före MSIE).

/Barracuber

Har ett minne av att forumsmotorn här inte tog åäö, enligt vad Weasley skrev då hon som moderator bytte ut en stendöd url mot en pdf-adress. Men inte vet ju jag heller...

Tack för svaret! Klarare blev det iallafall.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Zombie

Anslöt: 2007-12-26

Inläggav rdos » 2008-06-09 18:38:49

Inger skrev:
rdos skrev:Låter som totalt omöjligt att genomföra. Det är ju detta Aspie-quiz artikeln som ligger hos "Autism" syftar till, men någon uppslutning har ju inte detta fått, utan snarare är det så att ämnet blivit utsatt för censur i värsta diktator-stil på forumet.

Men hallå, nu är du ute och fabricerar igen!

Nej, jag är inte ute och fabricerar. På forumet anses personliga böjelser och pollar mer värda än forskning utförd med vetenskaplig metodik. Just densamma metodik som Kvasir & co skulle använt om man skulle göra en "kollektiv artikel" om AS utifrån de som skriker högst om vilka drag de har. Iofs förvånande med sådana uttalanden från någon som har en vetenskaplig skolning. :roll:

Inger skrev:Det är inte din artikel som blivit censurerad utan att du tjafsade sönder varendra tråd - inkl de där t ex jag uttryckligen bad dig låta bli - med hänvisningar till din egen tolkning av quizet som om det vore det enda verktyget i världen som kan ge några tillförlitliga uppgifter om AS och alla experters och våra egna erfarenheter bara något irrelevant som inte behöver beaktas alls.

Det är iaf den ENDA undersökning med sådan bredd och så pass många deltagare som någonsin gjorts.

Inger skrev:Att försöka framställa dig själv som någon sorts missförstådd martyr, samtidigt som du tar 0% ansvar för ditt eget uppträdande, klär dig verkligen inte. Om du hade stått för ditt tidigare medgivande att du ibland tillåtit dig att uppföra dig lite mer provocerande än du skulle göra på andra forum så hade kanske också konsekvenserna blivit mindre drastiska.

Jag kanske gillar martyrrollen? :wink:
rdos

Inläggav Alien » 2008-06-09 19:04:23

Jag funderar på presentationerna (som en del tyvärr inte fyllt i). En annan medlem påpekade att det bara blir en enda textmassa, man kan inte göra blankrader. Blir ju svårt att läsa för andra om man vill ha en lång text.

Är det något som går att ändra?
Senast redigerad av Alien 2011-05-04 14:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav barracuber » 2008-06-09 19:09:02

Mats skrev:...

barracuber skrev:Dessutom känns sökfältet Författarsök i princip överflödigt (om inte jag har missuppfattat kapitalt) eftersom test 1 ovan visar på att annat sätt att få samma resultat.
Fältet är inte alls överflödigt utan tvärtom väldigt användbart. En sökning med nyckelord "mozart" och författare "alien" visad som inlägg ger en prydlig lista på 11 inlägg som inte går att få fram utan att använda Författarsök.

"Visa som inlägg" hade jag aldrig använt innan ditt tips. Det är ju jättebra att kunna få upp en resultatlista med enskilda inlägg (som t ex en viss person skrivit), ofta(st) är man mer intresserad av specifika inlägg än av att bläddra igenom sida-efter-sida-efter-sida-trådar.

Men jag har ändå en poäng att rubriken Författarsök kan vara förvillande för dem som (liksom jag själv) likställer "Författare" med "Trådskapare". Man "författar (eller skapar) en tråd" men man "skriver ett inlägg" - håller du med mig?

Du har rätt i att Författarsök inte är överflödigt - det har ju en mycket bra funktion som du visat. Men om majoriteten tycker att "Författare" = "Trådskapare" så borde det heta typ "inläggssök" i stället för Författarsök. (Fast åas hur lättbegripligt är egentligen "inläggssök"???)

/Barracuber
barracuber

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-09 19:16:58

Jag skulle uppskatta en knapp att trycka på så jag kom till det inlägget som jag senast läst när jag klickar upp en tråd så jag bara enkelt kan fortsätta att läsa där jag var.
Senast redigerad av Aspkvinna 2011-05-04 14:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Aspkvinna

Anslöt: 2008-04-24

Inläggav Inger » 2008-06-09 20:49:09

rdos skrev:Jag kanske gillar martyrrollen? :wink:

Uppenbarligen... Nå, nu har du lyckats få den. Vad gnäller du för? :wink:
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2008-06-09 21:31:49

Aspkvinna skrev:Jag skulle uppskatta en knapp att trycka på så jag kom till det inlägget som jag senast läst när jag klickar upp en tråd så jag bara enkelt kan fortsätta att läsa där jag var.

Det vore nog inte så svårt att bygga eftersom varje inlägg har ett unikt löpnummer. Men frågan är om den funktionen finns i grundprogramvaran (pbpBB). Känner inte till hur lätt det är att bygga funktioner "ovanpå" phpBB.

/Barracuber
barracuber

Inläggav rdos » 2008-06-09 21:34:59

Inger skrev:
rdos skrev:Jag kanske gillar martyrrollen? :wink:

Uppenbarligen... Nå, nu har du lyckats få den. Vad gnäller du för? :wink:

En riktig martyr måste ju upplysa alla om att h*n är en martyr. :wink:
rdos

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-09 21:46:23

barracuber skrev:
Aspkvinna skrev:Jag skulle uppskatta en knapp att trycka på så jag kom till det inlägget som jag senast läst när jag klickar upp en tråd så jag bara enkelt kan fortsätta att läsa där jag var.

Det vore nog inte så svårt att bygga eftersom varje inlägg har ett unikt löpnummer. Men frågan är om den funktionen finns i grundprogramvaran (pbpBB). Känner inte till hur lätt det är att bygga funktioner "ovanpå" phpBB.

/Barracuber

Cool! Nu ligger det där och gror så du kommer säkert på det :D
Aspkvinna

Inläggav Mats » 2008-06-09 22:02:47

barracuber skrev:"Visa som inlägg" hade jag aldrig använt innan ditt tips. Det är ju jättebra att kunna få upp en resultatlista med enskilda inlägg (som t ex en viss person skrivit), ofta(st) är man mer intresserad av specifika inlägg än av att bläddra igenom sida-efter-sida-efter-sida-trådar.
Kul att du uppskattade tipset. :)

barracuber skrev:Men jag har ändå en poäng att rubriken Författarsök kan vara förvillande för dem som (liksom jag själv) likställer "Författare" med "Trådskapare". Man "författar (eller skapar) en tråd" men man "skriver ett inlägg" - håller du med mig?
Nej , jag håller faktiskt inte med dig. Jag tycker att man skapar en tråd men skriver eller författar ett inlägg. (Jag håller iofs med dig om att om man tycker att författare = trådskapare så blir det förvillande, men jag håller inte med om om:et. :wink:)

barracuber skrev:Du har rätt i att Författarsök inte är överflödigt - det har ju en mycket bra funktion som du visat. Men om majoriteten tycker att "Författare" = "Trådskapare" så borde det heta typ "inläggssök" i stället för Författarsök. (Fast åas hur lättbegripligt är egentligen "inläggssök"???)
"Inläggssök" tycker jag är helt obegripligt om det ska betyda sökning av inlägg skrivna av den person man anger. Det kanske kunde stå "Sök inlägg skrivna av" i stället för "Författarsök"?
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:01:03, redigerad totalt 1 gång.
Mats

Anslöt: 2007-04-09

Inläggav barracuber » 2008-06-10 7:20:14

Aspkvinna skrev:
barracuber skrev:

/Barracuber

Du kan faktiskt använda MS Internet Explorer 7 (och andra moderna webbläsare även om jag inte undersökt alla) för att åstadkomma det du vill.

Starta IE7 och gå in på den sida/de sidor du vill. Jag antar att du redan använder flikar ("tabs"), annars går det lika bra att du bara har en sida (=flik) öppen.

När du ska avsluta IE7 tänker du att "den här sidan/de här sidorna vill jag mötas av nästa gång jag startar IE7". Gör så här:
    1. Välj Verktyg | Internetalternativ
    2. Välj Fliken Allmänt
    3. Klicka på Använd aktuell
    4. Du ser att addressen/addresserna till din sida/sidor syns i textfältet, en address per rad
    5. Nästa gång du startar IE7 ska du mötas av det du vill
Detta bör fungera så att du hamnar på senaste inlägg vilket du efterfrågade, ifall inläggets löpnummer står sist i addressfältets URL, exempelvis #105317 nedan:

onskemal-ti ... tml#105317

/Barracuber
barracuber

Inläggav Aspkvinna » 2008-06-10 19:43:28

barracuber skrev:
Aspkvinna skrev:
barracuber skrev:[quote="Aspkvinna"]Jag skulle uppskatta en knapp att trycka på så jag kom till det inlägget som jag senast läst när jag klickar upp en tråd så jag bara enkelt kan fortsätta att läsa där jag var.

/Barracuber

Du kan faktiskt använda MS Internet Explorer 7 (och andra moderna webbläsare även om jag inte undersökt alla) för att åstadkomma det du vill.

Starta IE7 och gå in på den sida/de sidor du vill. Jag antar att du redan använder flikar ("tabs"), annars går det lika bra att du bara har en sida (=flik) öppen.

När du ska avsluta IE7 tänker du att "den här sidan/de här sidorna vill jag mötas av nästa gång jag startar IE7". Gör så här:
    2. Välj Fliken Allmänt
    4. Du ser att addressen/addresserna till din sida/sidor syns i textfältet, en address per rad
Detta bör fungera så att du hamnar på senaste inlägg vilket du efterfrågade, ifall inläggets löpnummer står sist i addressfältets URL, exempelvis #105317 nedan:

onskemal-ti ... tml#105317

/Barracuber[/quote]

Tack Barracuber! Ska ta det en morgon när jag är utvilad!
Aspkvinna

Inläggav JOR » 2008-06-10 22:19:22

Undras om Inger blir lite nöjdare med att bli av med lite tomrum mellan citeringarna och övrig text numera, eller skall jag försöka trolla bort lite till?
Senast redigerad av JOR 2011-05-04 14:01:04, redigerad totalt 1 gång.
JOR
Tekniker

Anslöt: 2005-10-11

Inläggav Inger » 2008-06-11 12:05:26

JOR skrev:Undras om Inger blir lite nöjdare med att bli av med lite tomrum mellan citeringarna och övrig text numera, eller skall jag försöka trolla bort lite till?

Låter som en bra början. Vad kan du mer trolla bort?

Har förresten ett önskemål till; går det att få de ljusaste färgerna man kan välja mellan Gult, orange, rosa, cyan lite mörkare eller är det svårt att ändra? (Jag kan ge hex-förslag på mer läsbara nyanser om så önskas.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:01:04, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv

Inläggav barracuber » 2008-06-11 12:33:00

Aspkvinna skrev:
barracuber skrev:...
    2. Välj Fliken Allmänt
...
/Barracuber

Tack Barracuber! Ska ta det en morgon när jag är utvilad!

HTH! :wink:

Jag missade en punkt mellan punkt 4 och punkt 5. Så här blir det:

2. Välj Fliken Allmänt
    5. Klicka OK *)
    6. Nästa gång du startar IE7 ska du mötas av det du vill
*) Jag utelämnar medvetet Apply-knappen eftersom jag alltid tyckt att Apply suger och att det borde räcka med OK och Cancel

/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:01:06, redigerad totalt 1 gång.
barracuber

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter

Logga in