Joggingtips och pepp
43 inlägg
• Sida 2 av 2 • 1, 2
Joggingtips och pepp
plåtmonster skrev:Mat = fett, proteiner och möjligtvis havregryn. Men speciellt (vegetabiliskt) fett är bra för att hålla upp hög energiåtgång länge.
Stämmer problemet är att det tar så lång tid innan kroppen börjar förbränna fett, den tar alltid allt glykos och kolhydrater först, det fett som är lagrat i kroppen är ''reservtanken'' och tufft för kroppen att förbränna, då har man som regel redan ''väggat'' eller fått ''hammaren'' som man säger på cykelspråk. En detalj är ju att när detta sker, och kroppen tömt sina reserver och bara förbränner fett, luktar det aceton om andedräkten.
Joggingtips och pepp
Avser fett och olja i magen, inte inlagrat sådant (späck).
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Joggingtips och pepp
plåtmonster skrev:Avser fett och olja i magen, inte inlagrat sådant (späck).
Ja, men det är samma där fett är jobbigt att förbränna under belastning man blir däst och det händer att en del kräks för att magen inte riktigt klarar det. Kan bli samma med glykos om den är för kraftig tex sportdryck, det finns ett fenomen till som uppstår om man dricker för kraftig läsk tex, man blir uttorkad fast man tycker att man tillför vätska, det beror på att magen kan bara bearbeta visa saker i samma takt hela tiden, det går inte att öka förbränningen, och har man då druckit mycket söt vätska så blir det ett hinder för vätskeupptaget.
Det här är ett fenomen som drabbar alla idrottsmän med långa träningspass och tävlingar, tex cyklisterna på Tour de France, deras kroppar är ständigt uttorkade för kroppen hinner inte ta åt sig så mycket vatten som den borde hur mycket dom än dricker. Så lagom söt dryck gäller, om man tänker att man blandar ut cola med lika mycket vatten så har man ett riktmärke.
Joggingtips och pepp
Jag sprang Ludvika Stadslopp 6 km på 56 minuter den 1 juni i år. Men då var målet bara att jogga runt och inte behöva bryta till gång. Det var ett asfaltlopp.
LidingöRuset är 4 km på gräs och stigar. Det är start och målgång i Grönsta gärde, sen joggar man en slinga i skogen.
Den svarta linjen är 4 km. Den gula linjen är 1,7 km som jag sprang ifjol.
Jag kan inget om aerobisk träning.
I vintras körde jag ett joggingprogram. Det växlade mellan gång och jogg. Det var 36 gånger. Man skulle följa programmet tre gånger i veckan med minst en vilodag mellan. Men istället körde jag joggingprogrammet varannan dag, det blir ju ungefär samma sak.
Efter programmet, har jag joggat utan att bryta av till gång. Ska jag jogga, så joggar jag. Ungefär sex kilometer är vad jag har joggat som mest. Tror jag klarar av mer, om jag vill. Men hur mycket mer, vet jag inte.
Jag kör backträning då och då. Joggar till en backe cirka 2 km hemifrån. Väljer en punkt i backen, joggar sakta upp till punkten och går ner 5 gånger. Sen joggar jag hem.
Jag har en testräcka på 200 meter. Den joggar jag ibland för att se min förbättring. Sist joggade jag den på 1 minut och 5 sekunder.
Men normalt sett joggar jag bara 2-4 km och joggar hem, i brist på inspiration att göra mer.
Jag tar gärna emot tips på träning. Jag har ett tidtagarur att hänga om halsen, så jag kan köra intervallträning om jag vill. Men jag går ogärna. Tänkte jogga sakta, jogga fortare, jogga sakta igen o.s.v. men jag har inte riktigt konmmit igång med det ännu.
Jag joggar lite när det passar in i mitt övriga liv. Ibland på förmiddagen efter frukost, ibland på eftermiddagen eller kvällen. När jag körde joggingpogrammet, så gick jag upp och åt en macka eller en banan, drack något, sen joggade jag och så åt jag frukost efteråt. Fast jag kan inte riktigt motivera mig till att gå upp tidigt, just nu. Får väl jobba på att gå i säng tidigt, men någon morgonmänniska är jag inte riktigt.
Tar gärna emot alla tips jag kan få.
LidingöRuset är 4 km på gräs och stigar. Det är start och målgång i Grönsta gärde, sen joggar man en slinga i skogen.
Den svarta linjen är 4 km. Den gula linjen är 1,7 km som jag sprang ifjol.
Jag kan inget om aerobisk träning.
I vintras körde jag ett joggingprogram. Det växlade mellan gång och jogg. Det var 36 gånger. Man skulle följa programmet tre gånger i veckan med minst en vilodag mellan. Men istället körde jag joggingprogrammet varannan dag, det blir ju ungefär samma sak.
Efter programmet, har jag joggat utan att bryta av till gång. Ska jag jogga, så joggar jag. Ungefär sex kilometer är vad jag har joggat som mest. Tror jag klarar av mer, om jag vill. Men hur mycket mer, vet jag inte.
Jag kör backträning då och då. Joggar till en backe cirka 2 km hemifrån. Väljer en punkt i backen, joggar sakta upp till punkten och går ner 5 gånger. Sen joggar jag hem.
Jag har en testräcka på 200 meter. Den joggar jag ibland för att se min förbättring. Sist joggade jag den på 1 minut och 5 sekunder.
Men normalt sett joggar jag bara 2-4 km och joggar hem, i brist på inspiration att göra mer.
Jag tar gärna emot tips på träning. Jag har ett tidtagarur att hänga om halsen, så jag kan köra intervallträning om jag vill. Men jag går ogärna. Tänkte jogga sakta, jogga fortare, jogga sakta igen o.s.v. men jag har inte riktigt konmmit igång med det ännu.
Jag joggar lite när det passar in i mitt övriga liv. Ibland på förmiddagen efter frukost, ibland på eftermiddagen eller kvällen. När jag körde joggingpogrammet, så gick jag upp och åt en macka eller en banan, drack något, sen joggade jag och så åt jag frukost efteråt. Fast jag kan inte riktigt motivera mig till att gå upp tidigt, just nu. Får väl jobba på att gå i säng tidigt, men någon morgonmänniska är jag inte riktigt.
Tar gärna emot alla tips jag kan få.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Joggingtips och pepp
Aerob träning har jag googlat på, och det är träning utan mjölksyra. Det vill säga lågintensiv träning. Betyder det att jag ska jogga långsamt och länge?
Vet inte hur jag ska lägga upp joggintträningen för att inte överträna och tröttna. Jag skulle vilja jogga varje dag, men det blir oftast inte mer än 1-3 gånger i veckan.
Funderar på att schemalägga träingen och vara mer bestämd. Det funkar nog inte att ha samma tid varje dag, men en timme per dag borde gå att avsätta för joggingträning.
Vet inte hur jag ska lägga upp joggintträningen för att inte överträna och tröttna. Jag skulle vilja jogga varje dag, men det blir oftast inte mer än 1-3 gånger i veckan.
Funderar på att schemalägga träingen och vara mer bestämd. Det funkar nog inte att ha samma tid varje dag, men en timme per dag borde gå att avsätta för joggingträning.
- Lilla Gumman
Joggingtips och pepp
Lilla Gumman skrev:Aerob träning har jag googlat på, och det är träning utan mjölksyra. Det vill säga lågintensiv träning. Betyder det att jag ska jogga långsamt och länge?
Ja, det är det man kallar distanspass på cykelspråk men det är samma syfte, man går aldrig över sin ''tröskelpuls'' dvs när man får mjölksyra, här får man sin seghet och ork att klara långa pass, samt även återhämtningspass tex efter en tävling, men då är man kanske ute lite kortare tid, och lägger in lite lättare gymövningar och stretch givetvis
Joggingtips och pepp
Jag funderar på ett distanspass på minst 5 km, ett pass där backträning ingår (jogg 2 km, backträning, jogg tillbaka, ett pass där jag joggar så snabbt jag förmår i cirka 2 km. Nåt sånt. Per vecka, alltså. Sen är det inget som hindrar att jag joggar mer, om jag känner för det. Hade funderat på att köra ett intervallträningspass också.
- Lilla Gumman
Joggingtips och pepp
Dagens pass blev 5 km jogg i lugnt tempo. 5,01 km på 47:54.
Stretchade benen vid porten.
225 situps hemma i lägenheten.
Skulle vilja hitta en 1 mil lång slinga att jogga. Jag kan ju alltid jogga till dess Runkeeper säger att jag har joggat 5 km, och så jogga tillbaka. Men jag menade en rundslinga, så jag kommer hem igen utan att ta samma väg tillbaka. Och helst inte bland för mycket trafik. Jag ska klura på saken.
Skulle vilja hitta en 1 mil lång slinga att jogga. Jag kan ju alltid jogga till dess Runkeeper säger att jag har joggat 5 km, och så jogga tillbaka. Men jag menade en rundslinga, så jag kommer hem igen utan att ta samma väg tillbaka. Och helst inte bland för mycket trafik. Jag ska klura på saken.
- Lilla Gumman
Joggingtips och pepp
Lilla Gumman skrev:Dagens pass blev 5 km jogg i lugnt tempo. 5,01 km på 47:54.
Google maps använder jag för att mäta ut löpar -och cykelsträckor - är rätt ok verktyg.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2012-07-23
Joggingtips och pepp
Marathon-kvinnan - sprang 366 marathon (eller längre) på 365 dagar, medeltempo 7.04m/km.
Låter som mig det!
Blir otroligt inspirerad av sådana här bedrifter - jag har lagt fram en utmaning på annat forum - där en ska springa varje dag från och med 15/9 till och med 15/10. Valfri sträcka/underlag, tempo, distans. Mitt mål är att springa minst ett 10km pass varje dag samt springa mer än 330.42km under perioden.
Numera har jag mer eller mindre övergett löpning på hårda ytor (asfalt, betong) och springer endast på mjuka underlag, främst terräng.
En måned efter at jeg var færdig med 366/365, var jeg til tjek på Rigshospitalet, hvor jeg blev overrasket over at finde ud af, at jeg havde tabt mig et kilo, og min fedtprocent var faldet med en til 17. Det ændrer sig sikkert nu, hvor min hjerne kræver sukker, sukker, sukker, mens jeg arbejder ved computeren. Nogle gange giver jeg den, hvad den vil have og andre gange tænker jeg, NEJ, stop, ikke mere sukker
Låter som mig det!
Blir otroligt inspirerad av sådana här bedrifter - jag har lagt fram en utmaning på annat forum - där en ska springa varje dag från och med 15/9 till och med 15/10. Valfri sträcka/underlag, tempo, distans. Mitt mål är att springa minst ett 10km pass varje dag samt springa mer än 330.42km under perioden.
Numera har jag mer eller mindre övergett löpning på hårda ytor (asfalt, betong) och springer endast på mjuka underlag, främst terräng.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
Joggingtips och pepp
dasunbedingte skrev:Numera har jag mer eller mindre övergett löpning på hårda ytor (asfalt, betong) och springer endast på mjuka underlag, främst terräng.
Är nog en god ide om du skall springa varje dag
Joggingtips och pepp
antonius skrev:dasunbedingte skrev:Numera har jag mer eller mindre övergett löpning på hårda ytor (asfalt, betong) och springer endast på mjuka underlag, främst terräng.
Är nog en god ide om du skall springa varje dag
I Juli sprang jag varje dag (nåja, började i Juni och avslutade in i Augusti). Hade två tävlingar då, 12.6km (mestadels grusväg/skogsväg med inslag av landsväg) samt 10km stadslopp (övervägande hårda ytor). Samt att träning var väl 50% hårda ytor (till/från arbete) - så det fungerar - dock så är det en förhöjd risk för skador såsom benhinneinflammatipn, kompartmentsyndrom, inflammation i musklar, leder m.m. Nä, är trött på att hoppa över löpning 1-2 dagar pga onödiga skador. Blir väl ett par löparlopp på hårda ytor, kommer dock bortprioritera de (även om det är kul att pressa tider).
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
Joggingtips och pepp
Jag har börjat ett joggingprogram vars mål syftar till att man ska kunna jogga en halvmara efter 36 pass.
En del pass innehåller tempojogging, tempolöpning. Vad innebär det? Ska jag öka tempot och jogga fortare än jag brukar? Alla pass är ju på ett sätt intervallträning genom att det växlas mellan jogg, gång och tempolöpning.
Men jag har ingen aning om vad tempolöpning är. Nån som har sysslat med det?
Sen är det ju det här med maten vid träning. Nu när jag kör det här joggingprogrammet så är mitt mål att jag ska jogga varannan dag, men ibland kan det bli en 2-3 dagars uppehåll om jag gör annat och inte hinner jogga. Annat, brukar som regel vara långcykling eller andra aktiviteter där motion ingår.
Ibland joggar jag på morgonen och ibland på kvällen. Jag är vrålhungrig på morgonen. Därför brukar jag som regel äta frukost så fort jag har vaknat. Jag har inga problem med att ut och jogga sen, frukosten är ju inget stabbigt mål. Nu joggar jag ju som mest 5-6 km ungefär så maten är inte så viktig. Men om jag så småningom ska börja jogga uppemot 2 mil, hur noga ska jag då vara med kosten? Ska jag äta som normalt, eller måste jag fylla på med mer energi? Jag vill inte gå upp i vikt, snarare ner 7-8 kg, men vill orka att jogga samtidigt.
Lilla Gumman
En del pass innehåller tempojogging, tempolöpning. Vad innebär det? Ska jag öka tempot och jogga fortare än jag brukar? Alla pass är ju på ett sätt intervallträning genom att det växlas mellan jogg, gång och tempolöpning.
Sen är det ju det här med maten vid träning. Nu när jag kör det här joggingprogrammet så är mitt mål att jag ska jogga varannan dag, men ibland kan det bli en 2-3 dagars uppehåll om jag gör annat och inte hinner jogga. Annat, brukar som regel vara långcykling eller andra aktiviteter där motion ingår.
Ibland joggar jag på morgonen och ibland på kvällen. Jag är vrålhungrig på morgonen. Därför brukar jag som regel äta frukost så fort jag har vaknat. Jag har inga problem med att ut och jogga sen, frukosten är ju inget stabbigt mål. Nu joggar jag ju som mest 5-6 km ungefär så maten är inte så viktig. Men om jag så småningom ska börja jogga uppemot 2 mil, hur noga ska jag då vara med kosten? Ska jag äta som normalt, eller måste jag fylla på med mer energi? Jag vill inte gå upp i vikt, snarare ner 7-8 kg, men vill orka att jogga samtidigt.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Joggingtips och pepp
Jag har förstått nu att när det gäller tempolöpning, så ska jag jogga mycket fortare än jag brukar. Jag följer ju ett joggingprogram, det första passet som har tempolöpning är 25 minuter löpning, 20 minuter tempolöpning och 2 minuter gång. Dröjer några pass till innan det blir tempolöpning.
Det här med kolhydrater har jag begripit. Jag får bli noga med att ha bönor eller Quornprodukter till varje mål mat. Spelar kanske ingen större roll när jag äter, så länge jag inte joggar direkt efter en bastant måltid.
Det här med kolhydrater har jag begripit. Jag får bli noga med att ha bönor eller Quornprodukter till varje mål mat. Spelar kanske ingen större roll när jag äter, så länge jag inte joggar direkt efter en bastant måltid.
- Lilla Gumman
Joggingtips och pepp
Lilla Gumman skrev:Jag har börjat ett joggingprogram vars mål syftar till att man ska kunna jogga en halvmara efter 36 pass.
Tempolöpning/jogg verkar vara tröskeltempo, dvs, inte springa på max, men 1-2m/km lägre.
Lilla Gumman skrev:Ibland joggar jag på morgonen och ibland på kvällen. Jag är vrålhungrig på morgonen. Därför brukar jag som regel äta frukost så fort jag har vaknat. Jag har inga problem med att ut och jogga sen, frukosten är ju inget stabbigt mål. Nu joggar jag ju som mest 5-6 km ungefär så maten är inte så viktig. Men om jag så småningom ska börja jogga uppemot 2 mil, hur noga ska jag då vara med kosten? Ska jag äta som normalt, eller måste jag fylla på med mer energi? Jag vill inte gå upp i vikt, snarare ner 7-8 kg, men vill orka att jogga samtidigt.
Lilla Gumman
Jag brukar sällan äta något innan jag beger mig ut på morgonen - kanske par frukter/nötter tillsammans med vatten. Eftersom jag oftast då kör lågintensivt alternativt tröskelpass, så brukar det inte bli allt för ansträngande att jogga utan något i magen, oavsett om en löper 10km eller 21km. Brukar äta efteråt. Men det är en vanesak, en får ta det som känns bäst.
Det är viktigt att en äter inom 30-40 minuter efter ett sådant pass för en stabil återhämtning (speciellt om en springer i max tempo).
Beror vad du menar med äta normalt - vad/när äter du i dagsläget spelar roll. Det finns kaloriberäknare som stämmer någorlunda - dock så har de felmarginaler, mer tryggt lita på ens puls, sträckan och hur länge en är ute.
Löpning i snabbare fart leder till mer kaloriförbränning - dock kommer en få starkare cravings efter mat, synnerhet kolhydratrik föda. Lågintensiv träning ger inte samma påslag - dessutom ger den lågintensiva träningen ger en längre tidsrymd av förbränning, som dessutom fortsätter efter träningen är genomförd. En personlig reflektion är att den lågintensiva träningen (50-70% av max.puls) tar minst par månader innan det ger synliga resultat. Att kombinera lågintensiv konditionsträning med styrketräning under samma pass har fördelar - dock bör en vara noga med att låta kroppen återhämta sig. Variera konditionsträningen på samma pass, kan avlasta.
Mer protein mättar bra, en tallrik bönor med färsk sallad till så fixar en halvmaran utan problem!
Källa:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15570150 "Energy expenditure of walking and running: comparison with prediction equations"
http://gih.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT02.pdf "Långtur - om 150 mil turåkning längs den svenska fjällkedjan"
Intressant läsning:
http://nitrovegan.blogspot.se/2013/01/d ... arfor.html
Kaloriberäknare:
http://www.kaloritabell.com/kaloriforbrukning.html Denna är till synes duglig om en jämför med min Garmin Forerunner 405's beräknare.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
Joggingtips och pepp
Jag har ansträngniingsastma.
På morgonen inhalerar jag två puffar Easyhaler, som jag fick utskrivet i somras. Före det tog jag två puffar Pulmicort.
Innan jag joggar eller ska träna på annat vis inhalerar jag 1 puff Bricanyl cirka 20-30 minuter innan.
Jag har aldrig behövt inhalera Pulmicort när jag ska gå ut och gå en sväng, eller cykla till stan eller så. Bara om jag verkligen ska träna.
Jag har märkt att ju mer jag gått ner och ju bättre kondition jag fått, desto mindre andfådd och hostig har jag blivit. Jag har inte behövt inhalera bara för en liten promenad eller cykeltur.
Nu blir jag andfådd och hostig som om jag skulle ha jättedålig kondition bara det går lite uppför när jag cyklar. Jag som utan några större problem kan cykla en 2-6 mil, och klarar av att jogga minst 5-6 km, borde inte bli så trött för "ingenting".
Idag gick jag hastigt till ett ställe 500 m bort, tog 5 minuter att gå dit. Det kändes i bröstet, som det kan göra vid träning. Efter cirka en kvart gick jag hem igen, på drygt 6 minuter. Fortfarande en stor ansträngning. Kände att jag borde ha inhalerat. För en promenad på 500 m och hem igen är det lite överspänt.
Det går alldeles utmärkt att motionera så länge jag inhalerar som jag ska och inte tar i för mycket. Jogging i lugnt tempo funkar absolut, och jag kan ta i när det behövs utan att det är någon fara alls. Jag kan jogga i cirka 9 minuter per km, vilket är en helt ok hastighet.
Men när jag rider kan jag knappt skänkla på hästen så att den går i trav, och orkar inte trava så länge. Trots att jag egentligen borde ha kondition för det.
Jag är glad om jag kan få lite tips och feedback.
Givetvis funderar jag på att kontakta sjukvården igen för att kolla upp astman och medicineringen. Men jag vill gärna ha lite andra tips först.
Lilla Gumman
På morgonen inhalerar jag två puffar Easyhaler, som jag fick utskrivet i somras. Före det tog jag två puffar Pulmicort.
Innan jag joggar eller ska träna på annat vis inhalerar jag 1 puff Bricanyl cirka 20-30 minuter innan.
Jag har aldrig behövt inhalera Pulmicort när jag ska gå ut och gå en sväng, eller cykla till stan eller så. Bara om jag verkligen ska träna.
Jag har märkt att ju mer jag gått ner och ju bättre kondition jag fått, desto mindre andfådd och hostig har jag blivit. Jag har inte behövt inhalera bara för en liten promenad eller cykeltur.
Nu blir jag andfådd och hostig som om jag skulle ha jättedålig kondition bara det går lite uppför när jag cyklar. Jag som utan några större problem kan cykla en 2-6 mil, och klarar av att jogga minst 5-6 km, borde inte bli så trött för "ingenting".
Idag gick jag hastigt till ett ställe 500 m bort, tog 5 minuter att gå dit. Det kändes i bröstet, som det kan göra vid träning. Efter cirka en kvart gick jag hem igen, på drygt 6 minuter. Fortfarande en stor ansträngning. Kände att jag borde ha inhalerat. För en promenad på 500 m och hem igen är det lite överspänt.
Det går alldeles utmärkt att motionera så länge jag inhalerar som jag ska och inte tar i för mycket. Jogging i lugnt tempo funkar absolut, och jag kan ta i när det behövs utan att det är någon fara alls. Jag kan jogga i cirka 9 minuter per km, vilket är en helt ok hastighet.
Men när jag rider kan jag knappt skänkla på hästen så att den går i trav, och orkar inte trava så länge. Trots att jag egentligen borde ha kondition för det.
Jag är glad om jag kan få lite tips och feedback.
Givetvis funderar jag på att kontakta sjukvården igen för att kolla upp astman och medicineringen. Men jag vill gärna ha lite andra tips först.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Joggingtips och pepp
Kolla in den här om ni vill bli inspirerade till att springa långt.
http://www.youtube.com/watch?v=l7UzmKxe3Xk
- KourosGould
- Anslöt: 2013-09-17
Joggingtips och pepp
KourosGould skrev:Kolla in den här om ni vill bli inspirerade till att springa långt.
Började se den när du tipsade den - ännu inte haft tid till se hela, tack för tipset!
Jag har börjat allt mer med barfotalöpning. Herrejäklar va svårt det är - det känns som en är helt ny för löpning! Kommer varva in det allt mer i min grundträning - sprang personligt rekord barfota i Lördags, 9.07km, tiden är inget vidare dock - känner även idag hur vaderna fick arbeta, dessutom träningsvärk(!) på de mest konstigaste ställena i foten.
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
Joggingtips och pepp
Känner någon till trovärdiga studier hur långdistanslöpning har för effekt på människor med AS och/eller Adhd?
- dasunbedingte
- Frivilligt inaktiverad
Återgå till Intressanta intressen