Naomi Klein
22 inlägg
• Sida 1 av 1
Naomi Klein
Någon mer som tycker Naomi Klein är brilliant?
Nu har hon skrivit en bok till: The Shock Doctrine. Tyvärr är nog dess 580 sidor mer än jag orkar ta in just nu, men omtänksamt nog har hon gjort en liten kortfilm för oss som bara vill ha själva huvudpoängen minus alla ord och plågsamma detaljer. Finns att beskåda på hennes hemsida där det även finns fler videor samt mängder av artiklar mm. Mycket se- och läsvärt där.
(Detta har visserligen inte med AS att göra men jag ville gärna tipsa ändå.)
Nu har hon skrivit en bok till: The Shock Doctrine. Tyvärr är nog dess 580 sidor mer än jag orkar ta in just nu, men omtänksamt nog har hon gjort en liten kortfilm för oss som bara vill ha själva huvudpoängen minus alla ord och plågsamma detaljer. Finns att beskåda på hennes hemsida där det även finns fler videor samt mängder av artiklar mm. Mycket se- och läsvärt där.
(Detta har visserligen inte med AS att göra men jag ville gärna tipsa ändå.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:19:18, redigerad totalt 1 gång.
Jag har aldrig läst henne men hennes namn klingar väldigt välbekant.
Jag har själv blivit mycket mer socialt o politiskt intresserad med åren och intresserat mig för ex Michael Moore, Noam Chomsky, Noreena Hertz m fl, men inte hunnit läsa någonting på djupet ännu.
I år har jag mest läst böcker med historiska perspektiv för att börja försöka fatta hur man kan hamna där vi är idag. Håller fortfarande på med Jared Diamonds' "Collapse" från 2005 (bland annat).
Jag hittade nyss "No Logo" som PDF. Hittade också "Schock Doctrine" som dels ljudbok och dels film (avi 90 MB) ifall du är intresserad.
/Barracuber
Jag har själv blivit mycket mer socialt o politiskt intresserad med åren och intresserat mig för ex Michael Moore, Noam Chomsky, Noreena Hertz m fl, men inte hunnit läsa någonting på djupet ännu.
I år har jag mest läst böcker med historiska perspektiv för att börja försöka fatta hur man kan hamna där vi är idag. Håller fortfarande på med Jared Diamonds' "Collapse" från 2005 (bland annat).
Jag hittade nyss "No Logo" som PDF. Hittade också "Schock Doctrine" som dels ljudbok och dels film (avi 90 MB) ifall du är intresserad.
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:19:18, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Tack för tipset, uppskattat.
Senast redigerad av Brillmongot 2011-05-04 14:19:18, redigerad totalt 1 gång.
- Brillmongot
- Anslöt: 2008-05-26
ap ro på henne hon är även med i denna film och dycker upp en hel del
dära också..
För de intresserade
Genres: Dokumentär / Historia
The Corporation
Corporation är en mäktig och inspirerande dokumentär som resonerar med en publik över hela världen. Filmen utforskar den ödesdigra påverkan Bolagen haft på vår miljö, våra barn, vår hälsa, våra media, vår demokrati till och med på våra gener. Var och en av oss ombeds undersöka vad vi kan göra för att bemöta den intensiva attack som ständigt pågår.
Corporation bjuder in direktörer, angivare, mäklare, gurus, spioner, finansiella aktörer, experter och var och en av oss vars liv påverkas av detta övertygande väsen. Filmen bjuder in till en chockerande, enormt underhållande och provocerande jakt för att söka blottlägga bolagens inre drivkrafter, dess märkliga historia, dess kontroversiella påverkan och dess möjliga framtider.
dära också..
För de intresserade
The Corporation
Corporation är en mäktig och inspirerande dokumentär som resonerar med en publik över hela världen. Filmen utforskar den ödesdigra påverkan Bolagen haft på vår miljö, våra barn, vår hälsa, våra media, vår demokrati till och med på våra gener. Var och en av oss ombeds undersöka vad vi kan göra för att bemöta den intensiva attack som ständigt pågår.
Corporation bjuder in direktörer, angivare, mäklare, gurus, spioner, finansiella aktörer, experter och var och en av oss vars liv påverkas av detta övertygande väsen. Filmen bjuder in till en chockerande, enormt underhållande och provocerande jakt för att söka blottlägga bolagens inre drivkrafter, dess märkliga historia, dess kontroversiella påverkan och dess möjliga framtider.
Senast redigerad av manne 2011-05-04 14:19:20, redigerad totalt 1 gång.
Kan tipsa om den samhällskritiska sajten <a target="_blank" href="commondreams.org">commondreams.org</a>, där jag såg att bl a Naomi Klein skrivit artiklar. Även folk som Chomsky, Jesse Jackson och Robert Fisk m fl.
Jag upptäckte den sajten den 11 september 2001. Japp den dagen. Under veckorna efter läste jag sajten dagligen, därefter har jag tyvärr kommit bort från den litet (märkligt nog). Men Inger - tack vare dig fick jag upp vittringen igen
/Barracuber
Jag upptäckte den sajten den 11 september 2001. Japp den dagen. Under veckorna efter läste jag sajten dagligen, därefter har jag tyvärr kommit bort från den litet (märkligt nog). Men Inger - tack vare dig fick jag upp vittringen igen
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:19:20, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
manne skrev:ap ro på henne hon är även med i denna film och dycker upp en hel del
dära också..
För de intresserade
The Corporation
Jag såg den på SVT för ett par år sen. Den var bra, även om den kanske var lite väl vinklad till storföretagens nackdel. Man får inte bli för fanatisk glömma att både inom politiken och den ekonomiska sfären så finns det både idealister och och vanliga hyggliga personer som jobbar för att förbättra villkoren för så många som möjligt - alla är inte psykoatiska maktmänniskor, även om det tyvärr verkar finnas alltför många sådana, i vartenda land.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:19:20, redigerad totalt 1 gång.
barracuber skrev:Jag har aldrig läst henne men hennes namn klingar väldigt välbekant.
/Barracuber
Intresserad.
Jag läste en recension av "Chockdoktrinen" för en tid sedan (i DN tror jag) och det lät väldigt intressant, men recensionen var så pass omfattande och detaljerad att det kändes som man hade läst boken efteråt.
Sedan vet man förstås aldrig hur mycket som är hårda fakta och vad som är spekulationer eller rena lögner i en sådan bok, men det problemet finns ju alltid med denna typ av böcker och dokumentärfilmer etc.
Sedan vet man förstås aldrig hur mycket som är hårda fakta och vad som är spekulationer eller rena lögner i en sådan bok, men det problemet finns ju alltid med denna typ av böcker och dokumentärfilmer etc.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:19:20, redigerad totalt 1 gång.
Just Naomi Klein verkar vara väldigt noggrann med fakta men att någon researchat sitt ämne grundligt är aldrig någon ursäkt för att inte tänka själv eftersom även korrekta fakta kan vinklas för att stödja den eller den hypotesen.
Jag har ingen uppfattning om hennes trovärdigthet i jämförelse med andra, men boken lät mycket intressant, och skrämmande om hon har rätt. Enligt henne skulle t.ex. Irakkriget bara vara en yttring av Chicagoskolans ekonomisyn som går ut på att chocka folk, i detta fall med krig, så att de snällt fogar sig efter den ekonomiska makten.
Jag skulle nog kunna tänka mig att det var en anledning men långt ifrån den enda. Vore ju intressant att kolla vilka (annars orimliga) lagar och restriktioner som klubbats igenom strax efter div naturliga och fabricerade kriser under de senaste åren. Kanske just det Klein har gjort?
Har t ex för mig att jag läste nåt om någon ny lag som skulle ha orsakat ramaskri om allmänheten fått nys om saken, men som de passade på att genomföra medan media var upptagna med att tugga i sig Clinton efter hans indiskretioner under skrivbordet. Och efter 9/11 har de ju inte ens behövt smussla utan fått allmänheten att nästan be om att få den ena efter den andra mänskliga rättigheten inskränkt. (Precis som Icke förutspådde innan han gick och blev knäpp med sina människoätande utomjordiska ödle-fantasier.)
Har t ex för mig att jag läste nåt om någon ny lag som skulle ha orsakat ramaskri om allmänheten fått nys om saken, men som de passade på att genomföra medan media var upptagna med att tugga i sig Clinton efter hans indiskretioner under skrivbordet. Och efter 9/11 har de ju inte ens behövt smussla utan fått allmänheten att nästan be om att få den ena efter den andra mänskliga rättigheten inskränkt. (Precis som Icke förutspådde innan han gick och blev knäpp med sina människoätande utomjordiska ödle-fantasier.)
Suck! Naomi Klein tillhör en av de personer jag velat läsa men aldrig riktigt haft ork för. Jag har haft hemma både No Logo och Chockdoktriner i långa tider från biblioteket men aldrig ens kommit mig för att börja på dem. Har ett liknande förhållande till henne som jag hade till Manuel Castells som jag heller aldrig kom mig för att läsa något av.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:19:20, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Suck! Naomi Klein tillhör en av de personer jag velat läsa men aldrig riktigt haft ork för. Jag har haft hemma både No Logo och Chockdoktriner i långa tider från biblioteket men aldrig ens kommit mig för att börja på dem. Har ett liknande förhållande till henne som jag hade till Manuel Castells som jag heller aldrig kom mig för att läsa något av.
Du behöver inte känna dig ensam. Aftonlövets recencent tippade att det nog är betydligt fler som köper boken än som orka läsa den...
Här är DNs recension av boken som jag nämnde tidigare.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=709706
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=709706
<a target="_blank" href="http://www.sr.se/ekot/programsidor/sandningsarkiv.asp?programID=2693">
Hur ser världen ut enligt Klein? (Ekots lördagsintervju)</a>
/Barracuber
Hur ser världen ut enligt Klein? (Ekots lördagsintervju)</a>
/Barracuber
Senast redigerad av barracuber 2011-05-04 14:19:20, redigerad totalt 1 gång.
- barracuber
Bjäbbmonstret skrev:Suck! Naomi Klein tillhör en av de personer jag velat läsa men aldrig riktigt haft ork för. Jag har haft hemma både No Logo och Chockdoktriner i långa tider från biblioteket men aldrig ens kommit mig för att börja på dem. Har ett liknande förhållande till henne som jag hade till Manuel Castells som jag heller aldrig kom mig för att läsa något av.
FET igenkänning där...
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:19:20, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03
alfapetsmamma skrev:Bjäbbmonstret skrev:Suck! Naomi Klein tillhör en av de personer jag velat läsa men aldrig riktigt haft ork för. Jag har haft hemma både No Logo och Chockdoktriner i långa tider från biblioteket men aldrig ens kommit mig för att börja på dem. Har ett liknande förhållande till henne som jag hade till Manuel Castells som jag heller aldrig kom mig för att läsa något av.
FET igenkänning där...
Och fet syskonskara här.
(Fast just Klein råkar jag ha läst litet i. Rekommenderas.)
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:19:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie skrev:alfapetsmamma skrev:Bjäbbmonstret skrev:Suck! Naomi Klein tillhör en av de personer jag velat läsa men aldrig riktigt haft ork för. Jag har haft hemma både No Logo och Chockdoktriner i långa tider från biblioteket men aldrig ens kommit mig för att börja på dem. Har ett liknande förhållande till henne som jag hade till Manuel Castells som jag heller aldrig kom mig för att läsa något av.
FET igenkänning där...
Och fet syskonskara här.
(Fast just Klein råkar jag ha läst litet i. Rekommenderas.)
Jag blir alltid så avogt inställd när nåt blir haussat, det är nog mest därför jag inte läst. Sen är jag jätteintresserad av människan som koncept, men politik på såväl mikro som makronivå är kinesiska för mig.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:19:20, redigerad totalt 1 gång.
- alfapetsmamma
- Anslöt: 2008-05-03