Vilka ljud klarar ni inte av?
Miche skrev: De ljuden får mig bara att längta efter ett till barn!
Ja där ser man verkligen hur olika vi väljer att uppfatta våra ljud. Ett annat är grisar och deras läten, de skär verkligen igenom mig som en varm kniv genom smör.
Kanske inte så konstigt att just bebisskrik är så irriterande. Bebisens enda maktmedel är skrik, och skrik kan betyda allt från "ensam" och "hungrig" till "jag ligger just i denna busken där du tappade mig ur ryggelen medan du arbetade". Hade vi inte varit känsliga för dessa skrik hade vi kunnat ignorera bebisen mer och vi kanske hade dött ut som art.
Nu skrev ju Automaton:
Det är liksom en viss skillnad på skrik och alla andra ljud som en bäbis kan skapa.
Miche skrev:Alla former av ljud en bäbis ger ifrån sig
Det är liksom en viss skillnad på skrik och alla andra ljud som en bäbis kan skapa.
Menar det bara för det nämnts en hel del i tråden så just skriken verkar vanligt att man har svårt för. Mindre vanligt att man inte kan med andra barnljud.
När jag ska koncentrera mig eller har lågt blodsocker pallar jag inte:
*grästrimmers eller mopeder som far fram och tillbaka gång på gång,
*när någon viskar,
*surrande lysrör,
*tuggummibubblor i snabbföljd (allting stannar och jag håller andan tills sista bubblan är blåst och vid det laget är allt jag vill att kasta något på den som gjorde dem),
*nervöst ostrukturerat visslande,
*tryckluftsdörrar på bussar: PSssssssssssss,
*tonåringar som säger: baa,
*spädbarn i affärslokaler, (tar mig snabbt till andra sidan av affären eller ut)
*barn på stranden, hundar som skäller och skäller,
*prat som kommer ur munnar som samtidigt tuggar mat,
*klickande käkar,
*och att höra vissa ord som i övervägande handlar om föda:
frukt, fika, glass, smoothie, grädda, grädd-bakelse, grädd-tårta(grädde =ok),
mfl
egentligen skulle man ha med sig öronproppar i fickan iafall..
*grästrimmers eller mopeder som far fram och tillbaka gång på gång,
*när någon viskar,
*surrande lysrör,
*tuggummibubblor i snabbföljd (allting stannar och jag håller andan tills sista bubblan är blåst och vid det laget är allt jag vill att kasta något på den som gjorde dem),
*nervöst ostrukturerat visslande,
*tryckluftsdörrar på bussar: PSssssssssssss,
*tonåringar som säger: baa,
*spädbarn i affärslokaler, (tar mig snabbt till andra sidan av affären eller ut)
*barn på stranden, hundar som skäller och skäller,
*prat som kommer ur munnar som samtidigt tuggar mat,
*klickande käkar,
*och att höra vissa ord som i övervägande handlar om föda:
frukt, fika, glass, smoothie, grädda, grädd-bakelse, grädd-tårta(grädde =ok),
mfl
egentligen skulle man ha med sig öronproppar i fickan iafall..
Jag vill nog dela upp dom i två olika sorters obehag.
1. Ljud som gör ont eller ger fysiskt obehag.
Lågfrekventa ljud, som när skogsmaskinen står still och använder kranen eller en kompressor som står och brummar. Det gör den för övrigt dygnet runt då dom kör skift här. Det är bara jag som hör det och det riktigt resonerar i husväggarna när det är som värst. Papperskassar från mataffären. När folk plockar ur varorna och värst, när dom viker ihop dom. Vissa innerpåsar till frukostflingor. De mjölkvita halvt genomskinliga i Cornflakes t.ex.
2. Ljud som enbart irriterar.
Folk som klickar eller knäpper med saker. Som kulspetspennor, tandpetare, naglarna t.ex. Vissa kläder. Folk dom sitter och drar händerna mot sina jeans ideligen. Eller vickar på tån under sig i soffan så det frasar tyst. Onödigt våld på saker. Folk som smäller i skåpluckor, drar i dörrhandtag onödigt hårt, slänger ner lock på kastruller, släpper ner saker istället för att lägga ned dom tyst. T.ex fjärrkontrollen ideligen. Dessa ljus överröstar allt, så jag inte hör vad någon säger, varken live eller på tvn.
1. Ljud som gör ont eller ger fysiskt obehag.
Lågfrekventa ljud, som när skogsmaskinen står still och använder kranen eller en kompressor som står och brummar. Det gör den för övrigt dygnet runt då dom kör skift här. Det är bara jag som hör det och det riktigt resonerar i husväggarna när det är som värst. Papperskassar från mataffären. När folk plockar ur varorna och värst, när dom viker ihop dom. Vissa innerpåsar till frukostflingor. De mjölkvita halvt genomskinliga i Cornflakes t.ex.
2. Ljud som enbart irriterar.
Folk som klickar eller knäpper med saker. Som kulspetspennor, tandpetare, naglarna t.ex. Vissa kläder. Folk dom sitter och drar händerna mot sina jeans ideligen. Eller vickar på tån under sig i soffan så det frasar tyst. Onödigt våld på saker. Folk som smäller i skåpluckor, drar i dörrhandtag onödigt hårt, slänger ner lock på kastruller, släpper ner saker istället för att lägga ned dom tyst. T.ex fjärrkontrollen ideligen. Dessa ljus överröstar allt, så jag inte hör vad någon säger, varken live eller på tvn.
Jag har inte direkt ont av något speciellt ljud i sig, så länge det är ETT ljud om gången det gäller. Men när det är flera olika ljud samtidigt blir jag dock tokig!
Caprifool skrev: släpper ner saker istället för att lägga ned dom tyst. T.ex fjärrkontrollen ideligen. Dessa ljus överröstar allt, så jag inte hör vad någon säger, varken live eller på tvn.
Jag brukar mer eller mindre försynt be vederbörande lägga fjärr eller ställa kaffekopp på tidning.
Överhuvudtaget tycker jag det är ett rätt hänsynslöst beteende detta att hela tiden skapa ljud runt sin person, de som gör så har inte en tanke på att någon i omgivningen kan störas av deras ljudalstrande.
Smaskljud och visslande näsor är också svårt tålamodsprövande ljud.
Det värsta ljudet någonsin är emellertid ivriga undulater.
De liksom trycker fram sina läten, det är som att få hjärnan perforerad av långa nålar och all koncentration/tankeförmåga slås ut.
- KrigarSjäl
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2006-08-10
Barnskrik skär i mig, har självklart inga barn.
Skrapljud som gaffel mot tallrik är jättejobbigt.
Grannar som spelar musik när jag ska sova gör mig sömnlös.
P.g.a min emetofobi är ljudet av någon som spyr kraftigt ångestframkallande.
Skrapljud som gaffel mot tallrik är jättejobbigt.
Grannar som spelar musik när jag ska sova gör mig sömnlös.
P.g.a min emetofobi är ljudet av någon som spyr kraftigt ångestframkallande.
- Aspiemannen
- Ny medlem
- Anslöt: 2012-08-20
Grannar som är överentusiastiska, och skall grilla hela jävla tiden, och måste stå på altanen och skrika, och så stinker det tändvätska överallt.
Grannar som måste köra sin högljudda fyrhjuling, runt huset när jag försöker sova och skall jobba nattskift.
Grannar som inte klarar håla efter sina skällande hundar, skrikande barn, och nödvändigtvis måste provköra sin traktor 23:00.
Grannar som måste använda min gård som vändplan för sin mullrande amerikanare för dom vill inte köra sönder sin egen.
Och så säger en del ''det måste ju vara lugnt och tyst att bo på landet i Norrland'' , om dom bara visste tänker jag
Grannar som måste köra sin högljudda fyrhjuling, runt huset när jag försöker sova och skall jobba nattskift.
Grannar som inte klarar håla efter sina skällande hundar, skrikande barn, och nödvändigtvis måste provköra sin traktor 23:00.
Grannar som måste använda min gård som vändplan för sin mullrande amerikanare för dom vill inte köra sönder sin egen.
Och så säger en del ''det måste ju vara lugnt och tyst att bo på landet i Norrland'' , om dom bara visste tänker jag
antonius skrev:Grannar som måste använda min gård som vändplan för sin mullrande amerikanare för dom vill inte köra sönder sin egen.
Det är ju dock olagligt av dem.
Blue86 skrev:Det är ju dock olagligt av dem.
Ja skulle man anmäla skulle hatet vara kompakt, då skulle dom nog vilja bilda en mobb med högafflar och bränna mig på bål som i ''Frankensteins monster'' för det är ju jag som är freaket i deras ögon, flera av dem är dessutom släkt med poliser. Det här är en liten inavlad håla (kan nästan höra banjomusiken) Så det är bara hålla god min i elakt spel. Tyvärr
Vissa högtalare och hörlurar(typ billiga), kyldiskar i vissa mataffärer(de tjuter), strumpor mot mattor/vissa tyger mot andra tyger, knakande käkar, tystnad(tinnitus), smsckande/ljudligt tuggande
Skrik av barn.
Tycker inte om barn.
Kommer aldrig att ha barn.
Tycker inte om barn.
Kommer aldrig att ha barn.
- Mountain_lion
- Anslöt: 2013-07-18
Pipande näsor. Får psykbryt! Det är det värsta ljudet av dom alla.
Även när man sitter och pillar med naglarna och det knäpper så där gräsligt, värst är det om naglarna är långa.
Hatar även när man slår tärningar mot ett bord utan underlag.
Detta fick bli mitt första inlägg här. Har fler hemska ljud på lager men det återkommer jag om vid tillfälle.
Även när man sitter och pillar med naglarna och det knäpper så där gräsligt, värst är det om naglarna är långa.
Hatar även när man slår tärningar mot ett bord utan underlag.
Detta fick bli mitt första inlägg här. Har fler hemska ljud på lager men det återkommer jag om vid tillfälle.
Caprifool skrev:Välkommen Skins. Intressant med en till som inte fixar nagelknäpp.
Tack. Läste ditt inlägg lite längre upp och det är som att jag har skrivit det själv. Väldigt bra förklarat. Stör mig på exakt samma saker som dig.
Återgå till Att leva som Aspergare