Rutiner hos personer vars skapande blivit kända (artikel)
3 inlägg
• Sida 1 av 1
Några intressanta inblickar i några kreativa personers rutiner.
SvD: Nya rutiner kan göra jobbet till en dröm
Några röda trådar:
* Rutin som är i fas med hur man fungerar som grund för att hantera omgivningen.
* Avgränsa fokus.
* Återhämtning.
Det som artikeln visar är att inte låta bruset i livet ta överhanden vilket iofs kräver självbestämmande.
SvD: Nya rutiner kan göra jobbet till en dröm
”En av de främsta strategierna i att bli effektivare är att automatisera det som går”, säger Bosse Angelöw, som i 25 år handlett chefer och som är aktuell med en ny bok om ledarskap.
Ta reda på när du är som mest effektiv. Lägg dina svåraste arbetsuppgifter då, de som kräver störst tankemöda, kreativitet eller problemlösning. Har du din produktivitetsdipp
på eftermiddagen – lägg rutinsakerna då. Och ha checklistor så att du ser att du kan göra likadant som förra gången
Jag har sett många chefer genom åren som glömt att lägga in tid för återhämtning efter all aktivitet. Det leder många gånger till chefer som fattar fel beslut, inte kan hantera sina prioriteter och som lägger ned för mycket tid på oviktiga saker
Några röda trådar:
* Rutin som är i fas med hur man fungerar som grund för att hantera omgivningen.
* Avgränsa fokus.
* Återhämtning.
Det som artikeln visar är att inte låta bruset i livet ta överhanden vilket iofs kräver självbestämmande.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Jepp. Är precis vad jag och säkert många andra med AS behöver. Fast det där med "bruset" ... Känner väl att jag kanske inte skulle beskriva det så. Det förutsätter ju på något sätt att jag är ute i live och det är jag ju inte. Hade jag varit det så hade ju inte det här varit ett så stort problem. Och nej, jag ber om ursäkt, men har inte bemödat mig att läsa artikeln.
- Palindromus
- Anslöt: 2009-09-09
Är det inte arbetskamrater så kan det vara släktingar, kompisar och myndighetspersoner.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23