Någon som är bra på elektronik?
21 inlägg
• Sida 1 av 1
Jag håller på med ett projekt på min sysselsättning, men blev ej nöjd med resultatet.
Det är en iPod, hörlurar och 2 högtalare som jag plockat ur en gammal laptop. Jag knipsade av öronsnäckorna o lödde fast hörlure-kablarna till högtalarna. Men det blev väldigt lågt ljud, jag hade förväntat mig högre. Nån som vet hur man kan få bättre ljud? Helst inte alltför dyrt.
Har några gamla mobiltelefoner, kan man ta ut "ring-högtalaren" ur den, eller finns det nån förstärkarkomponent i den som man kan använda?
Det är en iPod, hörlurar och 2 högtalare som jag plockat ur en gammal laptop. Jag knipsade av öronsnäckorna o lödde fast hörlure-kablarna till högtalarna. Men det blev väldigt lågt ljud, jag hade förväntat mig högre. Nån som vet hur man kan få bättre ljud? Helst inte alltför dyrt.
Har några gamla mobiltelefoner, kan man ta ut "ring-högtalaren" ur den, eller finns det nån förstärkarkomponent i den som man kan använda?
Hej Richard!
Jag har sysslat en del med audioprylar sedan mitten av 1970-talet, och det verkar som att impedansen ("växelströmsmotståndet") mellan hörlurarna och din iPod inte stämmer överens. Själv använder jag inte iPod, så jag har ingen erfarenhet av just sådana apparater. Möjligen kan själva skarven du gjorde vara "boven i dramat".
Hoppas det löser sig för dig!
Jag har sysslat en del med audioprylar sedan mitten av 1970-talet, och det verkar som att impedansen ("växelströmsmotståndet") mellan hörlurarna och din iPod inte stämmer överens. Själv använder jag inte iPod, så jag har ingen erfarenhet av just sådana apparater. Möjligen kan själva skarven du gjorde vara "boven i dramat".
Hoppas det löser sig för dig!
Impedanstransformator (32 Ω till 6 Ω) eller förstärkare behövs. Nuvarande koppling riskerar att bränna utgångssteget i spelaren.
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
plåtmonster skrev:Impedanstransformator (32 Ω till 6 Ω) eller förstärkare behövs. Nuvarande koppling riskerar att bränna utgångssteget i spelaren.
Kan man löda dit en resistor bara eller?
Då kommer det mesta ljudet att försvinna som en knappt märkbar värme i resistorn istället för att bli ljudvågorRichard skrev:plåtmonster skrev:Impedanstransformator (32 Ω till 6 Ω) eller förstärkare behövs. Nuvarande koppling riskerar att bränna utgångssteget i spelaren.
Kan man löda dit en resistor bara eller?
Sätt en förstärkare emellan! och stora högtalare!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
- Anslöt: 2007-03-13
Jag brukar göra det enkelt för mig. jag skiljer på signalen och på högtalarsignalen.
Det som finns i RCA-kontakter och i hörlursuttag är signaler. Sånt man kopplar in i vilken förstärkare som helst.
HÖGTALARE är nåt man kopplar in på ANDRA änden på en förstärkare.
Än så länge har det funkat varje gång. Sen är det dumt att överdriva åt nåt håll, men blås inte på med jävligt hög watt på jävligt små högtalar med jävligt hög volym så ska det nog fixa sig!
Det som finns i RCA-kontakter och i hörlursuttag är signaler. Sånt man kopplar in i vilken förstärkare som helst.
HÖGTALARE är nåt man kopplar in på ANDRA änden på en förstärkare.
Än så länge har det funkat varje gång. Sen är det dumt att överdriva åt nåt håll, men blås inte på med jävligt hög watt på jävligt små högtalar med jävligt hög volym så ska det nog fixa sig!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Vad är vitsen med tilltaget? Vad vill du uppnå?
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Bjäbbmonstret skrev:Vad är vitsen med tilltaget? Vad vill du uppnå?
Jag har byggt en moské i keramik, o högtalarna ska ligga inne i moskén o kalla till bön. Det är ett konstverk som ev. kommer att ställas ut.
Miche skrev:Ha ha, du är bra rolig du...
För att spä på det roliga...
Jag har även gjort Usama bin Laden, Mullah Omar, Mullah Omar´s fru och Mulla Dadullah som lerfigurer. Tänkte göra en film, men först ska moskén brännas o glaseras. Lovar att jag lägger ut filmen här sen!
Liten förstärkare, sikta på det!
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Jag får snart en iPhone-högtalare från Pepsi, eftersom jag samlat 10 koder från Pepsi-flaskor. Kanske en sån har samma impedans som iPhonen har som iPoden?
Nån som har fått en sån Pepsi-högtalare?
Nån som har fått en sån Pepsi-högtalare?
Koppla in den i den ipod/ipad/iphone/stereo/dator så får du ljud!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Savanten Svante
- Frivilligt inaktiverad
Den kanske har batteri(er) som driver en förstärkare som i sin tur driver högtalaren.
Miche skrev:Den kanske har batteri(er) som driver en förstärkare som i sin tur driver högtalaren.
Skulle också tro det.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Nu kom jag på ytterligare en grej som skulle vara j-vligt kul att bygga. Jag har en gammal modell-järnväg. Så man bygger en ring av järnvägen runt moskén. Så när man trycker på en knapp, så börjar det dels kalla till bön, med istället för tåg på järnvägen så kommer det talibaner (också gjorda i lera), som man har monterat på tågvagnarna.
Tror ni det blir svårt att göra. Jag har gått el-utbildning (gymnasie-nivå), så jag kan lite om komponenter o sånt?
Tror ni det blir svårt att göra. Jag har gått el-utbildning (gymnasie-nivå), så jag kan lite om komponenter o sånt?
Richard skrev:För att spä på det roliga...
Jag har även gjort Usama bin Laden, Mullah Omar, Mullah Omar´s fru och Mulla Dadullah som lerfigurer. Tänkte göra en film, men först ska moskén brännas o glaseras. Lovar att jag lägger ut filmen här sen!
Du tror inte att du kan förarga någon med det där?
antonius skrev:Richard skrev:Nu kom jag på ytterligare en grej som skulle vara j-vligt kul att bygga. Jag har en gammal modell-järnväg. Så man bygger en ring av järnvägen runt moskén. Så när man trycker på en knapp, så börjar det dels kalla till bön, med istället för tåg på järnvägen så kommer det talibaner (också gjorda i lera), som man har monterat på tågvagnarna.
Du tror inte att du kan förarga någon med det där?
Nää, det är ju INTE Muhammed som jag avbildat. Talibaner är roliga!
Det finns 2 muslimer på min sysselsättning där jag gjort den. O en av dem ville köpa moskén.
Man skulle kunna tänka sig en vägrondell som har ett modelljärnvägs tåg i G-skala med talibaner utrustade med "tjocka bälten" som åker runt en moské med utrop som störs av slumpvis knattrande
Sedan är det bara att youtube:a och bjuda in journalisterna för releaseparty och bli världskänd..
Sedan är det bara att youtube:a och bjuda in journalisterna för releaseparty och bli världskänd..
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
Återgå till Intressanta intressen