Hur hanterar ni kollegor som ni ogillar mycket starkt?
9 inlägg
• Sida 1 av 1
Man måste ju naturligtvis sköta sitt jobb och utföra sina arbetsuppgifter och visa på normal hövlighet, som naturligtvis har ett visst tolkningsutrymme.
Men icke arbetsrelaterade diskussioner har man ju full rätt att avstå ifrån tillsammans med dem man inte gillar. Men hur gör ni om en tråkig eller otrevlig kollega kommer och vill diskutera ngt som inte har med jobbet att göra utan att vara otrevlig? Man har ju rätt att välja sitt umgänge på fikaraster och lunch och avstå från alla avtackningar, uppvaktningar och alla icke obligatoriska sammankomster över huvudtaget. Det gäller ju att komma i god tid och dessutom avvakta med att välja sittplats, om man vill undvika en fiende. Detsamma gäller även om man bara trivs tillsammans med en begränsad andel av de närvarande. Om det är en dominant och högmäld person i en mindre grupp är det ju omöjligt att slippa besväras av sitt hatobjekt.
Men icke arbetsrelaterade diskussioner har man ju full rätt att avstå ifrån tillsammans med dem man inte gillar. Men hur gör ni om en tråkig eller otrevlig kollega kommer och vill diskutera ngt som inte har med jobbet att göra utan att vara otrevlig? Man har ju rätt att välja sitt umgänge på fikaraster och lunch och avstå från alla avtackningar, uppvaktningar och alla icke obligatoriska sammankomster över huvudtaget. Det gäller ju att komma i god tid och dessutom avvakta med att välja sittplats, om man vill undvika en fiende. Detsamma gäller även om man bara trivs tillsammans med en begränsad andel av de närvarande. Om det är en dominant och högmäld person i en mindre grupp är det ju omöjligt att slippa besväras av sitt hatobjekt.
Det enklaste är väl att säga det till dom, man blir inte populär men om det är ngn man inte klarar av så bra är det ju lika
antonius skrev:Det enklaste är väl att säga det till dom, man blir inte populär men om det är ngn man inte klarar av så bra är det ju lika
Det är kanske inte det enklaste att göra, men åtminstone det rätta.
Jag hade precis en sådan jobbig person på en arbetsplats, och tyvärr var jag tvungen att jobba ihop med just honom. Det gick väll en månad, sedan orkade jag inte längre. Det fanns bara en sak att göra och det var att sluta på det företaget, det fanns ingen annan lösning. Jag retar mig fortfarande på den idioten och hur det gick på det jobbet. Jag fick veta sedan att personen jag ersatt när jag började där också fick sluta på grund av samarbetsproblem med idioten.
Batman skrev:antonius skrev:Det enklaste är väl att säga det till dom, man blir inte populär men om det är ngn man inte klarar av så bra är det ju lika
Det är kanske inte det enklaste att göra, men åtminstone det rätta.
Man bör nog tänka på hur man formulerar sig isf.
Gör det du behöver göra för att må bra där du är så långt du är förmögen.
Gör personen något som du direkt uppfattar som opassande så tala om det på ett fint sätt för denne.
- Vaniljflickan
- Anslöt: 2011-02-01
Eva B skrev:Man måste ju naturligtvis sköta sitt jobb och utföra sina arbetsuppgifter och visa på normal hövlighet, som naturligtvis har ett visst tolkningsutrymme.
Men om ni sitter i en grupp och din "fiende" vill diskutera något där, så kan du ju inte hindra henne. Det enda du kan göra är att gå därifrån, kanske med en kommentar "nu måste jag gå". Skulle det bara vara ni två¨kvar vid samma bord blir det lite svårare, men du får i princip säga samma sak.
Om ni delar rum blir det en annan sak, då får du väl påpeka "jag måste jobba nu".
Vad som aldrig ses som ok är att rent ut säga "jag vill inte prata med dig för jag gillar inte dig" el liknande. Däremot kan man ju vara fåordig.
Det verkar iaf inte som din "fiende" hyser samma känslor för dig, i så fall skulle hon väl undvika att öht prata något mer personligt med dig.
@Eva B, Vad är det för handlingar denna störande arbetskollega har för sig?
- plåtmonster
- Anslöt: 2010-03-23
EN variant är att fortsätta le och svara på tilltal en stund utan att utveckla för mycket. Att göra sig ovän med någon på arbetsplatsen är inte värt det. Sen kan man ursäkta sig med saker man säger att man behöver göra, köpa något, ringa ett samtal, läsa ett SMS, gå på toaletten, läsa den här artikeln i tidningen och hoppas att personen inte tar upp tråden igen när man avslutat den aktiviteten.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Och man har visserligen teoretiskt rätt att avstå från obligatoriska sammankomster men om man inte vill ha alla sina kollegor emot sig bör man delta åtminstone någon gång ibland.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Återgå till Studier och arbetsliv