Tips för att få jobb?
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Tips för att få jobb?
Jag har ännu inte fått diagnos och är inte ens säker på att jag kommer få det. Jag känner gällande mitt liv som det är så kan jag klara mig utan diagnos, det är egentligen bara ett område där jag är i stort behov av hjälp och det är med att skaffa mig ett jobb. Om jag hade en diagnos och tillgång till LSS så skulle jag kunna få sådan praktisk hjälp, men det är långt dit.
Så jag undrar om ni har några tips på hur jag kan bli anställd. Jag vill helst jobba med webbdesign och/eller Grafisk Formgiving, men kan även tänka mig att "vanligt" jobb. Problemet är att jag verkar inte kunna få något av dessa, inte ens när jag söker jobb som städare nappar någon på mig. Jag har utbilding, ett bra CV dock har jag brist på erfarenhet då jag har väldigt lite arbetserfarenhet. Jag har t ex sökt hundratals jobb varigt på ett tiotal intervjuer sedan jag var tonåring men aldrig blivit anställd, utan endast tillfälliga jobb efter förfrågning.
Har ni några tips på hur man gör? För jag tror att jag nämligen har problem då jag inte vet hur jag ska bete mig under intervjuer, jag kan inte "charma" mig till ett jobb som andra verkar kunna. Ni kanske har tips på böcker eller något jag kan läsa?
Jag vill väldigt gärna slippa socialbidrag och blir självförsörjande, resa, starta familj och allt sånt som jag inte har möjlighet till nu.
Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
Så jag undrar om ni har några tips på hur jag kan bli anställd. Jag vill helst jobba med webbdesign och/eller Grafisk Formgiving, men kan även tänka mig att "vanligt" jobb. Problemet är att jag verkar inte kunna få något av dessa, inte ens när jag söker jobb som städare nappar någon på mig. Jag har utbilding, ett bra CV dock har jag brist på erfarenhet då jag har väldigt lite arbetserfarenhet. Jag har t ex sökt hundratals jobb varigt på ett tiotal intervjuer sedan jag var tonåring men aldrig blivit anställd, utan endast tillfälliga jobb efter förfrågning.
Har ni några tips på hur man gör? För jag tror att jag nämligen har problem då jag inte vet hur jag ska bete mig under intervjuer, jag kan inte "charma" mig till ett jobb som andra verkar kunna. Ni kanske har tips på böcker eller något jag kan läsa?
Jag vill väldigt gärna slippa socialbidrag och blir självförsörjande, resa, starta familj och allt sånt som jag inte har möjlighet till nu.
Moderator atoms - tråden har flyttats från avdelningen, Att leva som Aspergare.
Tips för att få jobb?
Gör en plan som sträcker sig över flera år. Realistiskt tar det oftast så lång tid innan man har ett bra jobb, om man står utanför arbetsmarknaden. Under denna tid söker du utmaningar (både för det sociala och icke-sociala i kommande arbetet), ägnar det långsiktiga jobbfixandet mycket tid (så du kommer ifatt och går om de som du konkurrerar med), och gör bättre och bättre arbetsprovet som du lägger upp på www. (Tänk på att arbetsproverna inte bara skall visa din tekniska och konstnärliga skicklighet, utan även att du kan göra nytta för och samspela med uppdragsgivare/kunder.) Om x antal år kanske du är tillräckligt bra för att de första arbetsgivarna skall vilja ha dig, alternativt kan du starta eget. Om det är värt ansträngningen får var och en avgöra för sig.
- TORatANDET
- Anslöt: 2006-06-30
Tips för att få jobb?
Vad för utbildning har du? Det är väll lättast att få jobb om du söker inom den branschen.Lemonad skrev: Jag har utbilding, ett bra CV dock har jag brist på erfarenhet då jag har väldigt lite arbetserfarenhet.
Ingen aning om hur det är man skall göra under intervjuer, jag bara chansar och ibland går det, ibland inte. Det verkar ofta hänga mer på personkemi än kvalifikationer. Riktigt värdelöst är det. Allra värst är de där nya, unga rekryterarna på vissa bemanningsföretag som hittar på nya, innovativa sätt att välja vem man skall anställa.Lemonad skrev:Har ni några tips på hur man gör? För jag tror att jag nämligen har problem då jag inte vet hur jag ska bete mig under intervjuer, jag kan inte "charma" mig till ett jobb som andra verkar kunna.
Men vill du verkligen ha ett jobb kan det vara läge att prova i Norge. Det är inte enkelt att komma igång där och det krävs startkapital för att hyra bostad, men det är vansinnigt mycket enklare att få jobb där än i Sverige. Det är 10.000-tals unga svenskar som fått söka sig dit istället.
Tips för att få jobb?
Jag har hört att man ska klippa sig innan man skaffar ett jobb.
Om du är en skicklig webbdesigner eller grafisk formgivare så gäller det nog att få ut en bra portfolio. Registrera ett domännamn och lägg ut din portfolio där, sedan kan du inkludera den i ditt CV och försöka att få den publicerad på högtrafikerade webbsidor som cssmania.com. Detta inbjuder även till frilansande, men IMO så suger det att frilansa, eller egentligen att arbeta med webbutveckling i vinstdrivande syfte överhuvudtaget. (Mycket deadlines och obskyra åsikter från inkompetent folk.)
Vad gäller s.k. normala arbeten så vet jag inte heller hur man ska gå till väga. Cirkelresonemanget med erfarenhet och hur man ska lyckas erhålla det utan just erfarenhet, och den extrema konkurrensen mellan arbetssökande, verkar göra uppdraget väldigt svårt. När man väl lyckas ta sig till sista delen i processen så blir man förmodligen ändå avslutad av sista bossen i den fruktade arbetsintervjun.
Om du är en skicklig webbdesigner eller grafisk formgivare så gäller det nog att få ut en bra portfolio. Registrera ett domännamn och lägg ut din portfolio där, sedan kan du inkludera den i ditt CV och försöka att få den publicerad på högtrafikerade webbsidor som cssmania.com. Detta inbjuder även till frilansande, men IMO så suger det att frilansa, eller egentligen att arbeta med webbutveckling i vinstdrivande syfte överhuvudtaget. (Mycket deadlines och obskyra åsikter från inkompetent folk.)
Vad gäller s.k. normala arbeten så vet jag inte heller hur man ska gå till väga. Cirkelresonemanget med erfarenhet och hur man ska lyckas erhålla det utan just erfarenhet, och den extrema konkurrensen mellan arbetssökande, verkar göra uppdraget väldigt svårt. När man väl lyckas ta sig till sista delen i processen så blir man förmodligen ändå avslutad av sista bossen i den fruktade arbetsintervjun.
Tips för att få jobb?
Cam4, eller är du snygg gift dig med en rik karl (skojade bara), att få jobb som webbdesign och/eller Grafisk Formgiving, innebär att man bör ha mycket bra kontakter, de flesta jag vet jobbar som bilreparatörer och svetsare. Men ge inte upp, men det kan nog innebära att du få jobba som ''kaffe flicka'' ett tag, kanske bra att fått frilansa med ngn. Du känner ingen som du kan bara vara ''sidekick'' på freebono, ett tag
Tips för att få jobb?
Som redan nämnts, ett bra portfolio är ett måste. Gärna en egen hemsida där du kan lägga upp allt ditt material samt CV och info/kontaktuppgifter. Går att fixa tämligen enkelt med Wordpress.
Annars kan du läsa denna sida?
http://www.vd-blogg.se/tips-soka-fa-vilket-jobb-du-vill
Har inte använt den själv, men är säker på att det finns en hel del bra tips där.
Annars kan du läsa denna sida?
http://www.vd-blogg.se/tips-soka-fa-vilket-jobb-du-vill
Har inte använt den själv, men är säker på att det finns en hel del bra tips där.
Tips för att få jobb?
Oj det var många bra tips! tack så mycket! Frågade på ett utländskt forum där de flesta tyckte jag skulle jobba hemifrån då det är svårt för folk som har asperger att jobba av olika anledningar, och ja det skulle ju vara idealiskt att kunna göra det, att kanske starta eget. Men det krävs att jag kommer på en bra affärsidé för det och jag har ännu inte kommit på något att satsa på så jag försöker så länge bli anställd. Dessutom vet jag att det finns flera med asperger som faktiskt jobbar utan några större problem så jag vill ge det ett försök jag också! Dessutom vill jag nog komma ut ur lägenheten och träffa lite folk, det är så trist att bara vara hemma med datorn som sällskap.
Om en ca 2 veckor ska jag träffa min psykolog och få besked om vad hon kommit fram och skulle hon vilja göra en utredning på mig så har jag förstått att det kan vara långa väntetider så det kan dröja rätt länge innan det blir läge för LSS. Annars känner jag mig rätt hoppfull då jag vet att det finns organisationer som kan hjälpa en med praktikplats som ska leda till jobb, bara jag får min diagnos. Ett exempel är denna: http://www.enigmaomsorg.se/default.asp?ID=1334
Annars finns det böcker jag eventuellt kan kolla in på Bokus:
http://www.bokus.com/bok/9781935274094/ ... n-the-job/
http://www.bokus.com/bok/9781849059213/ ... -syndrome/
Dock har jag inte hittat någon svensk bok, det skulle vara en fördel om det fanns en bok som gäller det svenska arbetsmarknaden.
Aja fortsätt gärna med era tips, det kanske är fler än jag ska kan dra nytta av det.
Om en ca 2 veckor ska jag träffa min psykolog och få besked om vad hon kommit fram och skulle hon vilja göra en utredning på mig så har jag förstått att det kan vara långa väntetider så det kan dröja rätt länge innan det blir läge för LSS. Annars känner jag mig rätt hoppfull då jag vet att det finns organisationer som kan hjälpa en med praktikplats som ska leda till jobb, bara jag får min diagnos. Ett exempel är denna: http://www.enigmaomsorg.se/default.asp?ID=1334
Annars finns det böcker jag eventuellt kan kolla in på Bokus:
http://www.bokus.com/bok/9781935274094/ ... n-the-job/
http://www.bokus.com/bok/9781849059213/ ... -syndrome/
Dock har jag inte hittat någon svensk bok, det skulle vara en fördel om det fanns en bok som gäller det svenska arbetsmarknaden.
Aja fortsätt gärna med era tips, det kanske är fler än jag ska kan dra nytta av det.
Tips för att få jobb?
Här finns exempel på svenska böcker om AS och arbete:
bocker-om-aspergers-syndrom-och-arbete-t25370.html
bocker-om-aspergers-syndrom-och-arbete-t25370.html
Återgå till Studier och arbetsliv