Smartphones har löjligt känsliga displayer

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-19 13:12:19

kullan skrev:Mitt bekymmer är väl att om jag lämnar in mobilen på lagning så blir jag utan mobil. Och jag har folk som måste kunna nå mig dygnet runt.

Det går på en dryg halvtimme att byta skärm på en modern smartphone och de utför jobbet livet direkt på plats i butik medan du väntar. Skulle du välja att lämna in telefonen för en längre tid brukar man kunna be att få låna/hyra en ersättningstelefon under tiden.

kullan skrev:Och även om jag reparerade displayen vet jag inte om jag vågar använda mobilen igen eftersom den är så känslig.

Med ett seriöst skal vore den mindre känslig, nästintill okänslig.

Otterbox Samsung Galaxy S3 Armor Series
- Så heter det främsta skalet på marknaden och det samt ett skärmbyte kommer att kosta dig mindre än 2000 kronor: en bra bit mindre. En ny CAT-mobil lär kosta mer.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Inläggav kullan » 2013-08-19 13:25:50

Jag köpte min mobil på Elgiganten. tror inte de har möjlighet att byta display i butiken utan de skickar nog iväg den. Elgiganten säljer nog bara elektoniken men sen får märkesverkstäder ta hand om servicen av produkterna. Så jag lär nog vänta i minst en vecka på att få tillbaka min mobil.
kullan

Anslöt: 2011-04-15

Inläggav Gripandekylig » 2013-08-19 14:00:27

kullan skrev:Jag köpte min mobil på Elgiganten. tror inte de har möjlighet att byta display i butiken utan de skickar nog iväg den. Elgiganten säljer nog bara elektoniken men sen får märkesverkstäder ta hand om servicen av produkterna. Så jag lär nog vänta i minst en vecka på att få tillbaka min mobil.

Du behöver ju inte lämna in den till den butik du köpte den ifrån: eftersom det inte är en garantifråga. Dock kan ju visserligen garantin förverkas ifall du låter byta displayen hos en icke-auktoriserad verkstad men nog måste det finnas smidiga drop in-serviceställen dit du kan vända dig. Det beror visserligen lite på var du bor men här i Stockholm finns det massor med sådana ställen.
Gripandekylig

Anslöt: 2012-12-27

Re: Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Zirre » 2013-08-19 14:26:25

Mitt skal som jag har till min S3 är lite knotrig på långsidorna vilket gör att man får ett jättebra grepp.
Zirre

Anslöt: 2009-12-08

Inläggav Miche » 2013-08-19 14:41:29

@Gripandekylig, som framgår av vad som står på vänstersidan under kullans avatar så bor hon inte ens i närheten av Stockholm. Jag tror inte det är så lätt att hitta en butik på den orten som byter displayen eftersom marknaden för det är för liten. Sådana butiker är enbart frekventa i Stockholm, Göteborg och Malmö (enligt en sida jag såg på Swedroid).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav slackern » 2013-08-19 14:43:42

Zirre skrev:Det är jättetråkigt att kullans mobil har gått sönder det är det. Med ett skal för en hundring hade det kanske inte blivit lika stor skada.

Nu kan vi väl hoppas på att nästa mobil blir rätt val för henne. (Mobiler är ju inte nåt som går att köpa i överflöd för alla)

Ja inte tror jag det hjälper något i att vara efterklok. Även om man skriver in orden i silke. Så tror jag ändå att det här sårar Kullan. För det här har du liksom många andra skrivit innan. Så det blir lite många upprepningar. Men du kanske tror att det kommer att nå Kullan efter att det har blivit inött tillräckligt många gånger?
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Re: Sv: Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Zirre » 2013-08-19 14:54:29

slackern skrev:
Zirre skrev:Det är jättetråkigt att kullans mobil har gått sönder det är det. Med ett skal för en hundring hade det kanske inte blivit lika stor skada.

Nu kan vi väl hoppas på att nästa mobil blir rätt val för henne. (Mobiler är ju inte nåt som går att köpa i överflöd för alla)

Ja inte tror jag det hjälper något i att vara efterklok. Även om man skriver in orden i silke. Så tror jag ändå att det här sårar Kullan. För det här har du liksom många andra skrivit innan. Så det blir lite många upprepningar. Men du kanske tror att det kommer att nå Kullan efter att det har blivit inött tillräckligt många gånger?

Jag tror inget. Jag är nog mer fundersam över varför du tyckte att inlägget ens behövde din kommentar.
Zirre

Inläggav kullan » 2013-08-20 11:35:28

Nu har vi frågat Elgiganten. Inga skador man gör själv åtgärdas via garantin. Och vill man att de ska åtgärda det ändå får man lämna in den och sen skickar de iväg den till en verkstad. Hur lång tid det tar kunde de inte säga. Så jag är fortfarande osäker till att fixa displayen. Känns krångligare än att köpa ny mer hållbar telefon.
kullan

Inläggav barracuber » 2013-08-20 12:18:23

Kollade snabbt på tre svenska återvinningssajter - envirophone, phonecash och mobilpengar. De ger som mest 2800-3000 för någon mobil men då snackar vi antagligen en splitter ny toppmodell. Men för en Galaxy S III betalar de bara runt cirka 1500-1800, dessutom drar de av för skador (i envirophones fall är avdraget alltid minst 30 %). En fördel med dessa tre är att de står för portot.

Sökte även på Blocket på defekt smartphone hela Sverige och fick faktiskt 5 annonser. Kollade inte ifall det var privatpersoner eller företag men antagligen det förra.

När det gäller att laga. Säkert ligger de flesta firmor som lagar runt storstäderna. De typen av firmor gissar jag man skulle kunna kalla för "Hål i väggen", dvs väldigt små firmor, ofta enmans. Behöver dock inte betyda att de är otrevliga, slarviga eller oärliga. En som hjälpte mig att låsa upp en operatörsspärr kändes väldigt seriös. jag skulle dock aldrig bara välja nån firma i Tjottahejti utan att ha träffat personen och bildat mig en uppfattning. Och där ligger väl Kullans dilemma, eftersom hon bor långt från storstäder. Men Kullan, ifall du kan ta dig till Örebro eller Gävle är jag säker på att du kan hitta firmor där. Ring de först så du inte åker i onödan.
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav kullan » 2013-08-20 12:25:16

Närmaste Samsungverkstad ligger i Borlänge. Men att åka dit för att sen leta reda på verkstaden är en krånglig procedur. Dessutom har behov av en mobil medan de lagar den och jag tvivlar på att man får låna en 4 g mobil och då funkar inte mitt telefonnr.Jag känner att det blir enklare med en helt ny mobil. Det är enkelt för er som bor i stockholm.
kullan

Inläggav barracuber » 2013-08-20 12:57:46

Jag tänkte mest på att man inte vill att det ska kosta skjortan. Jag hade själv försökt undvika verkstäder som är lite större firmor och därmed oftast dyrare. Fördelen men "hål-i-väggen" firmor är att det bör bli billigare pga deras lägre omkostnader. Sådana firmor kan dock inte överleva i mindre / medelstora städer.

Vissa typer av skador krävs det dock en verkstad t.o.m. en märkesverkstad för att kunna laga. Trasiga skärmar är dock dels ett så vanligt problem, dels inte enormt komplicerat, att jag tänker att "hål-i-väggen" firmorna försöker ta en del jobb där. Dessutom pratar vi om marknadens populäraste smartphone.

EDIT: här har du en reservmobil för 189 kr. Borde inte den funka?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=624831
barracuber

Anslöt: 2007-02-11

Inläggav kullan » 2013-08-20 13:15:05

Vet inte om det finns någon hål -i -vägg verkstad i Ludvika.
kullan

Inläggav kullan » 2013-08-20 13:53:00

Enligt boendestödet så finns en mindre datafirma i grannbyn som kan byta displayer på samsungsmobiler ska kolla upp detta.
kullan

Inläggav Zirre » 2013-08-20 15:11:02

barracuber skrev:EDIT: här har du en reservmobil för 189 kr. Borde inte den funka?

Kullan kanske har micro-simkort (mindre simkort) och då funkar inte vilken mobil som helst.
Zirre

Inläggav kullan » 2013-08-20 15:14:58

Zirre skrev:
barracuber skrev:EDIT: här har du en reservmobil för 189 kr. Borde inte den funka?

Kullan kanske har micro-simkort (mindre simkort) och då funkar inte vilken mobil som helst.

Exakt! Därför blir jag telefonlös om jag lämnar in mobilen på lagning. Och det kan ju ta upp till 2 veckor i värsta fall. Och det är ju mest att folk måste kunna få tag i mig via telefonvägen.
kullan

Inläggav Miche » 2013-08-20 15:21:26

Det finns adaptrar för Micro-SIM hos många olika leverantörer, se denna googlesökning.
Miche

Inläggav kullan » 2013-08-20 15:24:21

Men alltså så detta skulle vara enklare än att köpa en helt ny mobil. så förutom själva mobilen så måste man köpa säkerhetsbälte och adapter till den. Finns ingen logik.
kullan

Inläggav Miche » 2013-08-20 15:38:50

Det vi pratar om är att sänka totalkostnaden för dig jämfört med en ny mobil.
Miche

Re: Smartphones har löjligt känsliga displayer

Inläggav Zirre » 2013-08-20 16:09:18

Sen kan det även vara så att den nya mobilen inte tar micro-simkort. men det går att få ett nytt sim kort lätt (med samma nummer då)
Zirre

Inläggav Miche » 2013-08-20 16:44:07

Som sagt, det finns adaptrar för under femtilappen.
Miche

Inläggav kullan » 2013-08-20 20:53:04

Nu får ni tycka vad ni vill men jag kommer så fort jag har möjlighet beställa en ny mobil. Jag orkar inte längre. Jag har bestämt mig nu och jag är klar med denna diskussion nu. Är alltså inte intresserad av några fler goda råd om hur jag ska lösa detta på ett mer ekonomiskt vis.
kullan

Inläggav Moggy » 2013-08-20 20:55:42

Kanske ta en titt på bagagnade mobiler på Tradera? Där kan man göra bra köp om man nöjer sig med att ha det näst nyaste.
Moggy

Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Titti » 2013-08-20 20:56:10

När du har fått din nya mobiltelefon kan du i lugn och ro undersöka om det är lönt att laga den trasiga och sälja den. Då är du inte beroende av lånetelefoner och snabb service. Kanske är det lönt att laga den oavsett du själv behåller den som reserv eller säljer den (det skulle jag tro).

Berätta gärna vad du tycker om den nya när du hunnit prova den!
Titti

Anslöt: 2007-09-16

Inläggav kullan » 2013-08-20 21:08:42

Moggy skrev:Kanske ta en titt på bagagnade mobiler på Tradera? Där kan man göra bra köp om man nöjer sig med att ha det näst nyaste.

Jag beställer från Netonnet.

Titti skrev:Berätta gärna vad du tycker om den nya när du hunnit prova den!

Det ska jag göra. Jag tror att om man inte vill ha de värsta teknikfinesser så är nog denna rätt bra.
kullan

Återgå till IT-forum

Logga in