"Chefer är dåliga på att ge feedback"
1 inlägg
• Sida 1 av 1
"Chefer är dåliga på att ge feedback"
Det har man kanske upplevt själv, men nu finns det en studie som visar det också.
Cheferna har fått ge en uppskattning, som sedan jämförs med videoinspelningar.
Det är samma resultat oavsett vilken bransch det gäller och vilket kön och vilken ålder chefen har.
Det är förstås känsligt att kritisera en medarbetare inför hela gruppen, det gör man bäst i enrum. Och tydligen tycker cheferna det är känsligt att berömma en medarebetare inför gruppen också, och då kanske man inte tar sig tid att göra det i enrum heller.
Rädsla för avundsjuka och Jantelagen? Och tror de att medarbetarna kan läsa chefens tankar?
Cheferna är ochså otydliga av rädsla för att peka med hela handen.
Avhandlingen heter Tillämpad beteendeanalys i arbetsledning och är gjord på KTH.
http://www.dn.se/ekonomi/jobb-karriar/c ... -feedback/DN Ekonomi skrev:Chefer är betydligt sämre på återkoppling än vad de själva tror. De flesta chefer ägnar bara 0–2 procent av sin tid åt att berätta för medarbetarna om vad de gör bra och vad de kan förbättra. Det visar en studie gjord av industriforskaren Simon Elvnäs.
Cheferna har fått ge en uppskattning, som sedan jämförs med videoinspelningar.
– Jag blev förvånad över att chefers skattning av vad de verkligen gjorde var så långt ifrån verkligheten. Vissa chefer tyckte att de ägnade så mycket som 40 procent av sin tid till återkoppling medan det i själva verket för det mesta låg någonstans mellan 0 och 2 procent. Det är sällan någon chef i våra studier ägnat mer än 10 procent av tiden till återkoppling, säger Simon Elvnäs.
Det är samma resultat oavsett vilken bransch det gäller och vilket kön och vilken ålder chefen har.
Det är förstås känsligt att kritisera en medarbetare inför hela gruppen, det gör man bäst i enrum. Och tydligen tycker cheferna det är känsligt att berömma en medarebetare inför gruppen också, och då kanske man inte tar sig tid att göra det i enrum heller.
Enligt Simon Elvnäs kan ett skäl till att chefer är så dåliga på att ge feedback ha att göra med att det finns en rädsla hos cheferna för hur medarbetarna ska reagera.
– Det kan till exempel ses som känsligt att berömma en person inför en större grupp. Chefen kan vara orolig för vad de andra medarbetarna ska tycka om det. I stället utgår man från att medarbetarna redan vet vad chefen tycker om deras arbetsinsatser.
Rädsla för avundsjuka och Jantelagen? Och tror de att medarbetarna kan läsa chefens tankar?
Cheferna är ochså otydliga av rädsla för att peka med hela handen.
Avhandlingen heter Tillämpad beteendeanalys i arbetsledning och är gjord på KTH.