Problem att komma ut på nätet
I nödfall kan du dela ut skrivaren från geocaches dator och skriva ut den vägen, men då fungerar det enbart när hans dator är där...
Var hittar jag portar?
Har jag inte USB-sladden i, så får jag genast ett felmeddelanden om att USB-kontakten är ur eller skadad. Om USB-sladden är i, och jag felsöker varför skrivaren inte fungerar, säger datorn att det inte går att kontakta skrivaren via nätverket.
Har jag inte USB-sladden i, så får jag genast ett felmeddelanden om att USB-kontakten är ur eller skadad. Om USB-sladden är i, och jag felsöker varför skrivaren inte fungerar, säger datorn att det inte går att kontakta skrivaren via nätverket.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Jag har hittat portarna.
Det finns fyra TCP/IP portar. Skrivaren var ansluten till en av dem. Jag bytte till den TCP/IP port som har ett IP-nummer. Inget resultat. Jag bytte till en TCP/IP port som heter Lexmark o.s.v. (skrivarens namn). Inget resultat.
Jag kan ju inte gärna välja en LPT eller COM port, det är ju gamla stationära datorer med en klassisk gammal skrivarkabel som kan använda sig av såna.
Fler tips?
Det finns fyra TCP/IP portar. Skrivaren var ansluten till en av dem. Jag bytte till den TCP/IP port som har ett IP-nummer. Inget resultat. Jag bytte till en TCP/IP port som heter Lexmark o.s.v. (skrivarens namn). Inget resultat.
Jag kan ju inte gärna välja en LPT eller COM port, det är ju gamla stationära datorer med en klassisk gammal skrivarkabel som kan använda sig av såna.
Fler tips?
- Lilla Gumman
Om du går till Kontrollpanelens skrivarsida och väljer Lägg till skrivare och lägger till en nätverksskrivare, kan du komma vidare då?
Valde att lägga till en nätverksskrivare. Datorn hittade Lexmark, några olika varianter (ja, det blir ju alltid så, olika typer av drivrutiner för att skriva ut, scanna, faxa, ni vet). Lade till den. Allt gick bra. Skrev ut en testsida. Den kom till skrivaren hur lätt som helst. Kom på att jag ju hade USB-kabeln i. Tog ur den ur min dator, men lät den sitta kvar i skrivaren. Skrev ut en testsida till. Det gick, hurra.
Och ja, jag kan nu skriva ut trådlöst för första gången sen jag köpte skrivaren förra sommaren.
Tack alla som hjälpt till.
En sista fråga. Om jag väljer att kryptera nätverket, kommer nätversskrivaren att protestera då? Vad händer? Hur gör jag inställningarna i Windows Vista (geocaches dator, som inte gillar när nätverket är krypterat)?
Och ja, jag kan nu skriva ut trådlöst för första gången sen jag köpte skrivaren förra sommaren.
Tack alla som hjälpt till.
En sista fråga. Om jag väljer att kryptera nätverket, kommer nätversskrivaren att protestera då? Vad händer? Hur gör jag inställningarna i Windows Vista (geocaches dator, som inte gillar när nätverket är krypterat)?
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Och ja, jag kan nu skriva ut trådlöst för första gången sen jag köpte skrivaren förra sommaren.
Grattis Lilla Gumman =) Kul att höra!
Lilla Gumman skrev:Om jag väljer att kryptera nätverket, kommer nätversskrivaren att protestera då?
Ja då måste du gå in i skrivarens meny och söka rätt på nätverket. Du väljer det då och måste skriva in kodnyckeln så att skrivaren kan ansluta. I framtiden kommer därefter skrivaren att minnas nyckeln och den kommer automatiskt att ansluta till ditt nätverk.
Lilla Gumman skrev:Hur gör jag inställningarna i Windows Vista (geocaches dator, som inte gillar när nätverket är krypterat)?
Anslut på helt vanligt vis genom att söka reda på alla tillgängliga trådlösa nätverk, välj det nätverket som tillhör er router, du uppmanas nu att skriva in kodnyckeln: skriv in den; den sparas då och därefter behöver du inte ange den något mer utan datorn minns lösenordet.
Så enkelt bör det vara.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Hmm. Du skrev nog nånstans vilken krypering jag ska använda, Gripandekylig. Det här med att kryptera nätverket får vänta till onsdag om jag nu tar det beslutet, imorgon har jag annat att göra.
Nu är ju geocaches dator extremt slö och seg, och tycker det mesta är trist att utföra. Den är ju trots allt 7 1/2 år gammal, och ska så småningom bytas ut.
Nu är ju geocaches dator extremt slö och seg, och tycker det mesta är trist att utföra. Den är ju trots allt 7 1/2 år gammal, och ska så småningom bytas ut.
- Lilla Gumman
Krypteringen bör inte påverka dina enheter inom nätverket. Satsa på WPA2 om möjligt.
- Hundralappen
- Anslöt: 2009-01-16
Lilla Gumman skrev: Du skrev nog nånstans vilken krypering jag ska använda,
WPA-2 Personal kallas den kryptering som du bör använda. Då får du, under konfigurationsförfarandet av routern, möjlighet att välja en egen nätverksnyckel som du sedan använder vid anslutningen av alla dina enheter (era datorer och skrivare bl.a.).
ps. Min dator är 10 år gammal och jag förstår verkligen geocache i beskrivningen av att det mesta kan verka aningen trist att utföra. ds.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Re: Sv: Problem att komma ut på nätet
Nätverksnyckeln måste vara minst åtta tecken har jag för mig, och en blandning av siffror, bokstäver och specialtecken. Systemet godkänner inte enkla ord som "telefonen" eller "sommaren74" eller liknande. Utan det ska helst vara ett sånt där lösenord i stil med "qo&1br*vng#s" som man aldrig lär sig utan får skriva upp och titta på varje gång det ska användas.
Men behöver man bara ange det en gång per enhet, är det väl ok.
Klarar Wii:et (inköpt hösten 2011) WPA-2 personal? Bara att logga in där med, antar jag.
Resten av frågorna kommer sen, när jag aktiverat WPA-2 personal och inget fungerar.
Men behöver man bara ange det en gång per enhet, är det väl ok.
Klarar Wii:et (inköpt hösten 2011) WPA-2 personal? Bara att logga in där med, antar jag.
Resten av frågorna kommer sen, när jag aktiverat WPA-2 personal och inget fungerar.
- Lilla Gumman
Re: Sv: Problem att komma ut på nätet
På Wii:et heter det WPA2-PSK (AES) men det är kanske samma? Jag kan också välja på WEP, WPA-PSK (TKIP) och WPA-PSK (AES). Vad är det för skillnad?
- Lilla Gumman
Jag använder WPA2-PSK (AES) på Wii, det funkar bra (routern är inställd på WPA2 Personal).
Innan du sätter igång, kolla om det går att uppdatera geocaches dator (Vista och nätverkskort), har du tur så är det det som har varit problemet (f.ö. är Vista helt värdelöst på gamla datorer, XP är betydligt mycket bättre).
Innan du sätter igång, kolla om det går att uppdatera geocaches dator (Vista och nätverkskort), har du tur så är det det som har varit problemet (f.ö. är Vista helt värdelöst på gamla datorer, XP är betydligt mycket bättre).
Nu har jag provat att uppdatera geocaches nätverkskort. Datorn säger att det redan finns de bästa och senaste rivrutinerna installerade.
Angående Vista så uppdateras det ju automatiskt titt som tätt. Jag gick in på uppdatera Vista, och fick upp tre uppdateringar, som inte egentligen borde spela nån roll. Sen ville datorn installera Windows Live. Det är ju gratisprogram som Move Maker, Write och annat sånt tjafs, det är ju Windows-program som jag trodde redan låg i Windows, men ok då, det har jag installerat.
Det verkar som om det är de senaste drivrutinerna till allting.
Angående Vista så uppdateras det ju automatiskt titt som tätt. Jag gick in på uppdatera Vista, och fick upp tre uppdateringar, som inte egentligen borde spela nån roll. Sen ville datorn installera Windows Live. Det är ju gratisprogram som Move Maker, Write och annat sånt tjafs, det är ju Windows-program som jag trodde redan låg i Windows, men ok då, det har jag installerat.
Det verkar som om det är de senaste drivrutinerna till allting.
- Lilla Gumman
Det borde fungera nu att lägga in lösenord för WiFi på routern, sen ska du ansluta geocaches dator och ange lösenord, koppla sedan ner den och koppla upp den igen, förhoppningsvis ska du inte behöva ange lösenordet på nutt, funkar det så lägg in lösenordet även på de andra enheterna (funkar det inte får du väl ta bort lösenordet igen, då kanske man kan blocka access till okända enheter mha MAC-adresser istället).
Vi har angett ett lösenord för att logga in på routern och göra inställningar. Utan det lösenordet kan man inte komma in på Internet. Det klarar geocaches dator av. Nu gäller det WPA2 Personal. Håll tummarna! Men, det blir nog inget kryperingsskydd på routern förrän i morgon bitti eller så.
Just nu håller jag på att avinstallera Ask Toolbar åt geocache. Det finns kanske också lite tips som gör Vista snabbare. Ska undersöka saken.
Just nu håller jag på att avinstallera Ask Toolbar åt geocache. Det finns kanske också lite tips som gör Vista snabbare. Ska undersöka saken.
- Lilla Gumman
Jo, man kan ju alltid stänga av defragmentering, Windows Defender, och en massa annat. Det finns massor av tips bara man googlar.
- Lilla Gumman
Fast Windows Defender kan du inte stänga av. det är ju en del av virusskyddet.
kullan skrev:Fast Windows Defender kan du inte stänga av. det är ju en del av virusskyddet.
Jodå, det kan man absout stänga av. Det är Windows skydd mot spionprogram. I de allra flesta antivirusprogram ingår detta, och alltså kör man dubbelt.
När man googlar på att snabba upp Windows Vista, är stänga av Windows Defender ett av alla tips man får upp. Men då ska man så klart ha ett bra antivirusskydd innan man gör det.
- Lilla Gumman
Jag ändrade till WPA2 Personal och javisst, jag kunde välja ett lösenord och utan problem logga in mig med det lösenordet. Men geocaches dator kunde inte ansluta till nätverket. Det blev ett rött kryss efter vårt nätverksnamn, och Anslut var inte aktivt.
Jag har nu ändrat tillbaka till oskyddat nätverk.
Så länge som geocache har sin 7 1/2 år gamla Fujitsu Siemens med Windovs Vista, kan vi inte använda WPA2 Personal. Enda sättet att skydda nätverket är att geocache skaffar en ny dator.
Det kan ju hända att det funkar med WEP eller nåt annat. Men då får man sitta och prova en i taget, och det orkar vi inte just nu.
Det är helt enkelt så att geocaches dator är för gammal.
Jag behöver nog en laptop, för jag vill kunna skriva i en ordbehandlare där jag kan välja kapitelrubrik som sidhuvud, sidnummer som sidfot och gärna kunna skriva en innehållsförteckning. En gammal version av Word funkar. Jag vill aldrig i livet skaffa Windows 8, och har min två år gamla aptop med Windows 7 så länge det bara går. Men om man mest gör allt på nätet, och bara ska skriva enkla anteckningar och skriva ut webbsidor, är Chromebook det enda alternativet till en laptop med Windows 8?
Bara lite tankar, eftersom det finns så mycket teknik idag. Det mesta går ju att göra med en sufrplatta om man inte har några stora krav. Finns det laptops med Windows 7 att få tag i alls? Bara lite tankar för egen del. Min dator kommer jag vara rädd om och hålla hårt i, för i framtiden kommer jag nog inte att kunna köpa en laptop som fungerar med vanlig ordbehandling. Eller är jag fel ute?
Jag har nu ändrat tillbaka till oskyddat nätverk.
Så länge som geocache har sin 7 1/2 år gamla Fujitsu Siemens med Windovs Vista, kan vi inte använda WPA2 Personal. Enda sättet att skydda nätverket är att geocache skaffar en ny dator.
Det kan ju hända att det funkar med WEP eller nåt annat. Men då får man sitta och prova en i taget, och det orkar vi inte just nu.
Det är helt enkelt så att geocaches dator är för gammal.
Jag behöver nog en laptop, för jag vill kunna skriva i en ordbehandlare där jag kan välja kapitelrubrik som sidhuvud, sidnummer som sidfot och gärna kunna skriva en innehållsförteckning. En gammal version av Word funkar. Jag vill aldrig i livet skaffa Windows 8, och har min två år gamla aptop med Windows 7 så länge det bara går. Men om man mest gör allt på nätet, och bara ska skriva enkla anteckningar och skriva ut webbsidor, är Chromebook det enda alternativet till en laptop med Windows 8?
Bara lite tankar, eftersom det finns så mycket teknik idag. Det mesta går ju att göra med en sufrplatta om man inte har några stora krav. Finns det laptops med Windows 7 att få tag i alls? Bara lite tankar för egen del. Min dator kommer jag vara rädd om och hålla hårt i, för i framtiden kommer jag nog inte att kunna köpa en laptop som fungerar med vanlig ordbehandling. Eller är jag fel ute?
- Lilla Gumman
Titta på sidan 13 i den här manualen under rubriken MAC Address Filter, med hjälp av detta kan du göra så att enbart enheter med kända MAC-adresser får ansluta i nätverket och då får du ett bra skydd mot att grannarna surfar på ert nät.
Då väljer jag alltså bara att tillåta de MAC-adresser som våra egna enheter har och blocerar resten. Jodå, det känner jag till att man kan göra. Men i så fall gäller det att ta reda på MAC-adressen i våra respektive smartphones också.
- Lilla Gumman
Oftast går det bra att se i routern vilka MAC-adresser som finns anslutna för tillfället, om det inte går för någon enhet så finns det alltid möjlighet att på den enheten se MAC-adressen i någon meny, på en Android gör du så här:
Gå till inställningar, välj Trådlösa inställningar, Wi-Fi-inställningar, klicka på menyknappen och välj Avancerat så ska du se adressen.
Gå till inställningar, välj Trådlösa inställningar, Wi-Fi-inställningar, klicka på menyknappen och välj Avancerat så ska du se adressen.
Tack, Miche!
Jag har provat Google Documents nu. Och ja, det funkar ungefär som Word. Behöver inte alla funktionerna i Word. Så okej, jag klarar mig med allt som Google har att erbjuda. Om några år, när den här laptopen beckar igen totalt, har jag nog inget emot en Chromebook, där jag kan jobba lite varstans med mitt skrivande och surfande. Hmm, att upptäcka att Chromebook finns satte myror i huvudet på mig ...
Jag har provat Google Documents nu. Och ja, det funkar ungefär som Word. Behöver inte alla funktionerna i Word. Så okej, jag klarar mig med allt som Google har att erbjuda. Om några år, när den här laptopen beckar igen totalt, har jag nog inget emot en Chromebook, där jag kan jobba lite varstans med mitt skrivande och surfande. Hmm, att upptäcka att Chromebook finns satte myror i huvudet på mig ...
- Lilla Gumman
Dn största nackdelen med Chromebook är att den är totalt oanvändbar utan internetuppkoppling, om man vill spela är det enbart webbaserade spel som fungerar.