Problem att komma ut på nätet
Re: Sv: Problem att komma ut på nätet
Jag har aldrig ägt en trådlös skrivare så ska hålla mig utanför.
Fick bara en tanke : kolla så att skrivaren inte står i offline läge. Om det är så brukar det väl iofs stå på displayen, antar att den har display. Annars ändrar man mellan online och offline med högerklick på skrivarikonen i Windows.
Fick bara en tanke : kolla så att skrivaren inte står i offline läge. Om det är så brukar det väl iofs stå på displayen, antar att den har display. Annars ändrar man mellan online och offline med högerklick på skrivarikonen i Windows.
- barracuber
- Anslöt: 2007-02-11
Lilla Gumman skrev:Nu har jag kört installations-CD:n igen. Jag har valt Wifi, följt guiden till punkt och pricka. Valt vårt nätverk. Jag tvingades hoppa över steget där man kan ange mejladress och lösenord för att använda skrivaren till mejl, eftersom mitt lösenord till min mejl är för långt. Det är ändå inget jag använder. I övrigt har jag inte hoppat över något alls, utan gjort allt som guiden bett om.
Det gick inte att skriva ut en testsida. Det går inte att skriva ut från Anteckningar heller.
I kväll ska geocache installera om skrivardrivrutinen på sin dator, eftersom vi har ett nytt nätverk nu som har bytt namn.
Det går ju att ta avancerad installation. Då bör det bli mer saker att välja på. Hoppas det hjälper.
Ja... alltså den skrivaren ser ju väldigt ny ut och nog bör den kunna installera sig själv bara du har nätverksuppkoppling. Har du testat att sätta dig en stund vid skrivaren och lära dig de menyerna. Kanske finns det någon installationsmöjlighet därifrån? På min skrivare snurrar man på lite hjul och trycker på några knappar för att direkt på skrivarens display välja vilken enhet inom nätverket man ämnar ansluta för WIFI-utskrifter. Min är visserligen en Cannon men din skrivare ser minst lika ny ut som min och den tekniken torde inte p.g.a. sin bristande specificitet vara patenterad.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Inställningarna i skrivaren är jag bekväm med.
Jag har skrivit ut en nätverkssida, direkt från en meny i skrivaren. Där står det en massa om nätverket. Det verkar faktiskt helt okej, fast det inte fungerar. Där står bland annat:
Närverkskort 1
Status: Ansluten
Hastighet: 54 Mbps
TCP/IP
Aktiv: På
Aktivera DHCP: På
Aktivera AutoIP: Ja
Adresskälla: DHCP
WINS-status: Oregistererad
WINS-server: 0.0.0.0
IPv6
DHCPv6: På
IPv6-adresskälla: Automatisk
Trådlöst
BSS-typ: Infrastruktur
Signalstyrka: -33dBm
Jag har hoppat över det som står om IP-adress, nätmask, gateway och annat tjafs. Finns det intresse av att veta sånt, så får ni fråga.
Jag har skrivit ut en nätverkssida, direkt från en meny i skrivaren. Där står det en massa om nätverket. Det verkar faktiskt helt okej, fast det inte fungerar. Där står bland annat:
Närverkskort 1
Status: Ansluten
Hastighet: 54 Mbps
TCP/IP
Aktivera DHCP: På
Aktivera AutoIP: Ja
Adresskälla: DHCP
WINS-status: Oregistererad
WINS-server: 0.0.0.0
IPv6
DHCPv6: På
IPv6-adresskälla: Automatisk
Trådlöst
BSS-typ: Infrastruktur
Signalstyrka: -33dBm
Jag har hoppat över det som står om IP-adress, nätmask, gateway och annat tjafs. Finns det intresse av att veta sånt, så får ni fråga.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Om IP-adresen liknar 192.168.1.x och nätmasken är 255.255.255.0 samt gateway 192.168.1.1 så ska det vara ok, annars får du byta till statisk IP och lägga upp de adresserna där x inte krockar med dina andra adresser och inte är 0, 1, 127 eller 255 (det bästa är då att göra undantag i routern så att DHCP inte kan tilldela den adressen du väljer, men det kan du göra senare).
Lilla Gumman skrev:Inställningarna i skrivaren är jag bekväm med.
Finns det inte någon guide under någon meny eller flik i skrivarens interface som man kan följa genom skrivardisplayen för att ansluta till en annan specifik enhet inom hemmanätverket? Jag kan exempelvis (återigen visserligen på min Cannon) gå in och söka efter vilka andra trådlösa enheter som är uppkopplade till routern. På så vis väljer jag då exempelvis min egen dator ur skrivarens meny och sedan synkroniserar skrivaren sig med datorn genom att starta igång ett normalt installationsförfarande på den datorn, vilket man givetvis måste acceptera även på datorn. I den processen laddas de senaste drivrutinerna ned från nätet och skrivaren och datorn blir synkroniserade i den mån att datorn därefter vet till vilken annan enhet inom nätverket den skall skicka sina utskrifter till.
En annan metod är att göra på samma sätt och gå in i skrivarens menyer men välja att synkronisera med skrivaren medan datorn är direkt ansluten till den via USB.
En tredje metod är att via datorns kontrollpanel gå in och lägga till en ny skrivare (jag minns inte utantill hur var den menyn döljer sig i Vista men det lär vara i kontrollpanelen någonstans). Då kan man säkerligen välja att datorn skall söka igenom nätverket för att finna skrivare anslutna till det. I äldre versioner av Windows brukar det stå att "skrivare ansluten till annan enhet inom nätverket" eller något i den stilen, men efter de WIFI-kompatibla skrivarnas införande lär formuleringen se något annorlunda ut.
Jag skulle nog ändå välja att synca när skrivaren är direktansluten via USB. Då installeras ju ändå alla de nödvändiga drivrutinerna automatiskt (förutsatt att man har nätverksuppkoppling), och man lär då kunna välja att enheterna även ska tillåtas att kommunicera med varandra över det trådlösa nätverket.
- - -
Det kan röra sig om mer avancerade problem men testa först att installera skrivaren i datorn med ovanstående metoder.
- Gripandekylig
Jodå, skrivaren har namngett vårt nätverk i papperen jag skrev ut direkt från skrivaren.
Och ja. alla IP-adresser etc. ser ut som de ska.
Och ja. alla IP-adresser etc. ser ut som de ska.
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Jodå, skrivaren har namngett vårt nätverk i papperen jag skrev ut direkt från skrivaren
(Var det svaret ämnat till mitt inlägg?)
För det jag menade var inte att ansluta skrivaren trådlöst till din router utan att synkronisera din skrivare med din dator över ditt nätverk.
- Gripandekylig
Nej. Skrivaren kan inte ansluta till en annan, specifik enhet inom nätverket annat än genom USB-kabel.
Skrivaren kan bara ha kontakt med routern genom wifi, från sin sida i alla fall. Sen är det väl upp till varje dator om de kan komma åt skrivaren via wifi.
Jag har haft USB-kabeln ansluten till datorn under ominstallationen av skrivaren. Datorn känner igen skrivaren och har alla drivrutiner som behövs. Det är bara att sätta i USB-sladden så går det att skriva ut. Men så fort sladden tas ur, så funkar det inte att skriva ut.
Innan vi hade problem med nätverket, så skrev geocache ut trådlöst bara genom att stoppa i installationsskivan och välja att ansluta till skrivaren med wifi. Han har Vista. När jag stoppade i installationsskivan och gjorde exakt samma sak, gick det inte utan det slutade med att jag fick sätta i USB-sladden varje gång jag skulle skriva ut. Jag har Windows 7.
Jag tror därför att det är någon inställning i Windows 7.
Det känns som om jag har missat nåt av det Gripandekylig skrev. Känner mig rätt trött och less. Men jag ska se ifall jag kan komma på nåt.
Skrivaren kan bara ha kontakt med routern genom wifi, från sin sida i alla fall. Sen är det väl upp till varje dator om de kan komma åt skrivaren via wifi.
Jag har haft USB-kabeln ansluten till datorn under ominstallationen av skrivaren. Datorn känner igen skrivaren och har alla drivrutiner som behövs. Det är bara att sätta i USB-sladden så går det att skriva ut. Men så fort sladden tas ur, så funkar det inte att skriva ut.
Innan vi hade problem med nätverket, så skrev geocache ut trådlöst bara genom att stoppa i installationsskivan och välja att ansluta till skrivaren med wifi. Han har Vista. När jag stoppade i installationsskivan och gjorde exakt samma sak, gick det inte utan det slutade med att jag fick sätta i USB-sladden varje gång jag skulle skriva ut. Jag har Windows 7.
Jag tror därför att det är någon inställning i Windows 7.
Det känns som om jag har missat nåt av det Gripandekylig skrev. Känner mig rätt trött och less. Men jag ska se ifall jag kan komma på nåt.
- Lilla Gumman
***Borttaget***
Skrivarens IP-adress är 192.168.1.1
Admin: tog bort en del av inlägget på begäran
Skrivarens IP-adress är 192.168.1.1
Admin: tog bort en del av inlägget på begäran
- Lilla Gumman
Förresten, ingen av oss kan skriva ut ens med USB-kabel.
Efter det att vi fått igång den nya routern kunde geocache inte skriva ut ens med USB-kabeln. Det kunde jag.
När jag nu ominstallerat skrivarens drivrutiner kan jag inte skriva ut alls, ens med USB-kabeln.
Även geocache har ominstallerat skrivarens drivrutiner, och han kan inte heller skriva ut varken med wifi eller med USB-kabeln.
Nåja, nu ska vi ta en anpassad installation och se om det funkar.
Efter det att vi fått igång den nya routern kunde geocache inte skriva ut ens med USB-kabeln. Det kunde jag.
När jag nu ominstallerat skrivarens drivrutiner kan jag inte skriva ut alls, ens med USB-kabeln.
Även geocache har ominstallerat skrivarens drivrutiner, och han kan inte heller skriva ut varken med wifi eller med USB-kabeln.
Nåja, nu ska vi ta en anpassad installation och se om det funkar.
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Routerns IP-adress är Censurerad IP-adress
Detta är er för närvarade tilldelade IP-adress från Tyfon, den borde du inte skriva ut eftersom den kan användas för att attackera ert nätverk (jag ber moderatorerna att censurera den adressen).
Lilla Gumman skrev:Skrivarens IP-adress är 192.168.1.1
Skrivaren ska INTE ha en etta på slutet, den adressen är reserverad för routers, jag rekommenderar att du följer mitt råd högre upp i tråden och ställer in statisk IP på skrivaren, prova med IP 192.168.1.2, mask 255.255.255.0 och gateway 192.168.1.1 (som alltså är samma adress som din router ska ha på LAN-sidan vilket du borde kunna se i routerns inställningar).
För att ändra på skrvarens inställningar, får jag köra installations-CD:n igen. Provar.
- Lilla Gumman
Nu avinstallerar jag skrivaren. Alltihop. Sedan tar jag en anpassad installation.
Jag meddelar här sen hur det går. Men det tar en god stund bara att avinstallera och jag har annat att göra idag också, så svar kanske dröjer till framåt kvällen.
Jag meddelar här sen hur det går. Men det tar en god stund bara att avinstallera och jag har annat att göra idag också, så svar kanske dröjer till framåt kvällen.
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:För att ändra på skrvarens inställningar, får jag köra installations-CD:n igen. Provar.
Går inte inställningarna att ändra i skrivarens meny?
Miche skrev:Går inte inställningarna att ändra i skrivarens meny?
Jag hittade en uppgift i en annan tråd att du har en Brother MFC-425CN och hittade en manual här och enligt den så kan du ändra IP-adress från skrivarens kontrollpanel (se kapitel 3, sida 21 i en PDF-läsare).
Jag kopierar in beskrivningen nedan (och fetmarkerar de delar som påverkar dig):
Med alternativen i LAN-menyn kan du installera din Brother-maskin
för din nätverkskonfiguration. Tryck på Menu/Set och tryck därefter
på lämplig siffra, t.ex. 5 för LAN. I huvudmenyn för LAN-inställningar
finns det två huvudalternativ: Setup TCP/IP och Övrig inställn. Välj
det menyalternativ du vill konfigurera. (Se bilagan i bruksanvisningen
för alternativen i LAN-menyn.
I den här menyn finns nio alternativ: BOOT method, IP adress,
Subnet mask, Gateway, Nodenamn, WINS-konfig, WINS server,
DNS Server och APIPA.
BOOT method skrev:
- Tryck på Menu/Set, 5, 1, 1.
- Tryck på ▲ eller ▼ för att välja Auto, Statisk, RARP, BOOTP
eller DHCP.- Tryck på Menu/Set.
Gör motsvarande för IP adress (192.168.1.2), Subnet mask (255.255.255.0), Gateway (192.168.1.1) och DNS Server (208.67.222.222 och 208.67.220.220).
Du kanske ska kolla även på Nodename för att se att namnet är rätt (det är det du använder sen på datorerna om du inte använder IP-adressen).
Jodå, hittade inställningarna i skrivaren.
Angiven gateway kan inte nås ...
Nej, jag har ingen Brother-skrivare. Den har gått sönder.
Vi har en Lexmark S315 och inget annat.
Angiven gateway kan inte nås ...
Nej, jag har ingen Brother-skrivare. Den har gått sönder.
Vi har en Lexmark S315 och inget annat.
- Lilla Gumman
Aj då, men då...
Manualen finns här men i den står det ingenting vad jag kan se att man kan konfigurera skrivaren utan dator, de verkar rekommendera ominstallation... (hur dumt som helst).
Helt klart verkar vara att skrivaren inte hittar nätverket, annars skulle den inte visa IP-adressen 192.168.1.1
Om du vill säkra nätverket med ett lösenord (WPA2 Personal) så gör det INNAN du installerar skrivaren på nytt, annars måste du göra det en gång till sen... (fattar dock inte varför du tvingades att ange lösenord varje gång förut när du skulle logga in, varje Windowsversion sen långt tillbaka klarar av att spara lösenordet...)
Manualen finns här men i den står det ingenting vad jag kan se att man kan konfigurera skrivaren utan dator, de verkar rekommendera ominstallation... (hur dumt som helst).
Helt klart verkar vara att skrivaren inte hittar nätverket, annars skulle den inte visa IP-adressen 192.168.1.1
Om du vill säkra nätverket med ett lösenord (WPA2 Personal) så gör det INNAN du installerar skrivaren på nytt, annars måste du göra det en gång till sen... (fattar dock inte varför du tvingades att ange lösenord varje gång förut när du skulle logga in, varje Windowsversion sen långt tillbaka klarar av att spara lösenordet...)
Re: Problem att komma ut på nätet
Det borde räcka med att koppla skrivaren på nätverket seda installera den på datorn som ska vara kopplad på samma nätverk och sen skriva ut.
Enligt manualen så måste man göra en komplett ominstallation, det är helt idiotiskt...
Ytterligare ett argument varför man aldrig ska köpa en skrivare från Lexmark (ett annat är att de har pyttelite bläck i patronerna i de som levereras med skrivaren vilket gör att det ser billigare ut att köpa en ny skrivare jämfört med att byta patroner).
Ytterligare ett argument varför man aldrig ska köpa en skrivare från Lexmark (ett annat är att de har pyttelite bläck i patronerna i de som levereras med skrivaren vilket gör att det ser billigare ut att köpa en ny skrivare jämfört med att byta patroner).
Nu kan geocache skriva ut trådlöst.
Jag kan inte skriva ut, inte ens med USB-kabel. Jag har avinstallerat alla skrivardrivrutiner. Vid installation sade datorn att jag redan har drivrutinerna, det blev något knas.
Jodå, skrivaren har en del inställningsmöjlighetr.
Efter kopiera, scanna och det, finns det nånting som heter Installation med en bild på en fast nyckel (verktyg). Sedan väljer man Nätverksinstallation. Därefter Trådlös xxx.xxb/g/n (siffror istället för x, givetvis). Sedan Installation av nätverksanslutning. Där väljer man TCP/IP. Då kan man välja mellan följande:
Aktivera
Visa värdnamn
IPadress
Nätmask
Gateway
Aktivera DHCP
Aktivera AutoIP
Aktivera FTP/TFTP
EWS HTTP-åtkomst
WINS-serveradress
Aktivera DDNS
Aktivera mDNS
DNS-serveradress
Backup för DNS-serveradress
Backup för DNS-serveradress 2
Backup för DNS-serveradress 3
EWS HTTP-åtkomst
Om jag väljer IPadress, Nätmask och Gateway, så kan jag ändra dem direkt i skrivaren.
Jag kan inte skriva ut, inte ens med USB-kabel. Jag har avinstallerat alla skrivardrivrutiner. Vid installation sade datorn att jag redan har drivrutinerna, det blev något knas.
Jodå, skrivaren har en del inställningsmöjlighetr.
Efter kopiera, scanna och det, finns det nånting som heter Installation med en bild på en fast nyckel (verktyg). Sedan väljer man Nätverksinstallation. Därefter Trådlös xxx.xxb/g/n (siffror istället för x, givetvis). Sedan Installation av nätverksanslutning. Där väljer man TCP/IP. Då kan man välja mellan följande:
Aktivera
Visa värdnamn
IPadress
Nätmask
Gateway
Aktivera DHCP
Aktivera AutoIP
Aktivera FTP/TFTP
EWS HTTP-åtkomst
WINS-serveradress
Aktivera DDNS
Aktivera mDNS
DNS-serveradress
Backup för DNS-serveradress
Backup för DNS-serveradress 2
Backup för DNS-serveradress 3
EWS HTTP-åtkomst
Om jag väljer IPadress, Nätmask och Gateway, så kan jag ändra dem direkt i skrivaren.
- Lilla Gumman
Ok, men ändra inget nu eftersom det fungerar från geocaches dator.
Gå igenom dina skrivarinställningar för den skrivaren, titta speciellt på fliken Portar, det är troligen där felet är.
Kör även igenom Ccleaner på din dator, den kanske kan åtgärda felet.
Gå igenom dina skrivarinställningar för den skrivaren, titta speciellt på fliken Portar, det är troligen där felet är.
Kör även igenom Ccleaner på din dator, den kanske kan åtgärda felet.
Zirre skrev:Det borde räcka med att koppla skrivaren på nätverket seda installera den på datorn som ska vara kopplad på samma nätverk och sen skriva ut.
Så gör geocache. Tyvärr är det inte riktigt lika enkelt på min laptop.
Jag väljer alltid wifi vid installation, inte USB. I bästa fall kan jag skriva ut om jag använder USB-sladden. Men skrivaren har kontakt med nätverket i allra högsta grad, eftersom geocache kan skriva ut trådlöst. Det är bara jag som måste ha USB-sladd kopplat till skrivaren.
För tillfället kan jag inte skriva ut alls, ens om jag anväder skrivarens USB-sladd.
- Lilla Gumman
Fast skrivaren är installerad och på så är den offline. Nu installerar jag viktiga programuppdateringar.
Nåja, min dator har ju alltid krånglat och protesterat angående Lexmark-skrivaren. De gillar väl itne varandra. Kan geocache skriva ut, så kan han ju skriva ut allt jag ber om till dess skrivaren funkar igen.
Nåja, min dator har ju alltid krånglat och protesterat angående Lexmark-skrivaren. De gillar väl itne varandra. Kan geocache skriva ut, så kan han ju skriva ut allt jag ber om till dess skrivaren funkar igen.
- Lilla Gumman
Ska kolla på Portar så snart skrivaren installerat alla viktiga uppdateringar.
- Lilla Gumman