IQ-test + Barndomsanamnes
10 inlägg
• Sida 1 av 1
Tjena
Jo det är så att jag utreds för aspergers syndrom och på nästa möte vill de snacka med min mor eller far, får jag medverka på detta möte eller är det bara föräld/ern/rarna? Det är på Måndag och kan ju inte ringa nu och fråga.
Igår på mötet gjorde jag IQ-test och det bestod av 5 delar. Ordförståelse, arbetsminne, problemlösningsförmåga, koncentration, sen fick jag lägga några mönster med klossar samt fick kolla på några bilder "vad ska vara i ruta nummer 4 om ruta 1,2,3 ser ut såhär etc man ska se nåt samband typ. Tänkte kolla hur ni som har diagnosen fick för resultat på detta. Jag har inte fått reda på mina resultat än men går efter känsla.
Ordförståelsen var dels att man skulle beskriva olika ord, och den andra var att man skulle typ säga vad likheten mellan en bil och en båt är t.ex. Det gick åt helvete.
Arbetsminnet var att komma ihåg nummer, komma ihåg omvända nummer, komma ihåg nummer och numrera de från 0-9. Denna del gick nog rätt bra tror jag. Sen var det typiska matteuppgifter typ om Harald har 6 morötter och 2 ungar ska dela på de hur många får de var? Denna gick också bra kändes det som... failade dock på att jag fuskat med miniräknaren för mycket i skolan, och lösa en division i huvudet utan räknare vart svårare så där tappade jag nog.
Problemlösningsförmågan så skulle man sätta ihop mönster med klossar, det gick bra med mindre men när mönstrena blev större fick jag svårare, utredaren sa att det är vanligt att folk med aspergers fastnar vid detaljer och inte ser helheten, så tydligen hade jag ett väldigt "aspigt" resultat på den delen.
Sen sista testet med 4 rutor och man skulle ta reda på vad den sista rutan skulle se ut gick det bra.
Hur såg era resultat ut på IQ-testet? Jag vet att detta inte är några resultat, utan endast "vad jag tror" som jag har presenterat, men vill ändå veta era.
Jo det är så att jag utreds för aspergers syndrom och på nästa möte vill de snacka med min mor eller far, får jag medverka på detta möte eller är det bara föräld/ern/rarna? Det är på Måndag och kan ju inte ringa nu och fråga.
Igår på mötet gjorde jag IQ-test och det bestod av 5 delar. Ordförståelse, arbetsminne, problemlösningsförmåga, koncentration, sen fick jag lägga några mönster med klossar samt fick kolla på några bilder "vad ska vara i ruta nummer 4 om ruta 1,2,3 ser ut såhär etc man ska se nåt samband typ. Tänkte kolla hur ni som har diagnosen fick för resultat på detta. Jag har inte fått reda på mina resultat än men går efter känsla.
Ordförståelsen var dels att man skulle beskriva olika ord, och den andra var att man skulle typ säga vad likheten mellan en bil och en båt är t.ex. Det gick åt helvete.
Arbetsminnet var att komma ihåg nummer, komma ihåg omvända nummer, komma ihåg nummer och numrera de från 0-9. Denna del gick nog rätt bra tror jag. Sen var det typiska matteuppgifter typ om Harald har 6 morötter och 2 ungar ska dela på de hur många får de var? Denna gick också bra kändes det som... failade dock på att jag fuskat med miniräknaren för mycket i skolan, och lösa en division i huvudet utan räknare vart svårare så där tappade jag nog.
Problemlösningsförmågan så skulle man sätta ihop mönster med klossar, det gick bra med mindre men när mönstrena blev större fick jag svårare, utredaren sa att det är vanligt att folk med aspergers fastnar vid detaljer och inte ser helheten, så tydligen hade jag ett väldigt "aspigt" resultat på den delen.
Sen sista testet med 4 rutor och man skulle ta reda på vad den sista rutan skulle se ut gick det bra.
Hur såg era resultat ut på IQ-testet? Jag vet att detta inte är några resultat, utan endast "vad jag tror" som jag har presenterat, men vill ändå veta era.
Tänker varken sitta här och spekulera i andras resultat eller delge mina. Det jag däremot tänker säga är att de allra flesta som får AS-diagnos hamnar inom normalintelligensen med en rätt spretig kurva. Vi har en tendens att vara riktigt tokduktiga på vissa delar och riktigt tokusla på andra vilket i slutändan jämnar ut sig.
Så, om du oroar dig för att du ska få något bottenresultat - sluta med det. Du är säkerligen, som minst, inom normalspannet och antagligen lite spretig. Fullt normal för att vara normal alltså.
När de ska prata med dina föräldrar så tycks det bero på hur gammal man själv är - om man deltar eller inte vill säga. Så vitt jag har förstått så bör man få delta förutsatt att inte läkare/utredare sagt något rakt motsatt.
I rubriken säger du anamnes, det brukar då enbart handla om sjukdomar och utveckling (motorik etc) - inte om det mer psykologiska bakgrunden och kan därför bli småtråkig att sitta med på.
Så, om du oroar dig för att du ska få något bottenresultat - sluta med det. Du är säkerligen, som minst, inom normalspannet och antagligen lite spretig. Fullt normal för att vara normal alltså.
När de ska prata med dina föräldrar så tycks det bero på hur gammal man själv är - om man deltar eller inte vill säga. Så vitt jag har förstått så bör man få delta förutsatt att inte läkare/utredare sagt något rakt motsatt.
I rubriken säger du anamnes, det brukar då enbart handla om sjukdomar och utveckling (motorik etc) - inte om det mer psykologiska bakgrunden och kan därför bli småtråkig att sitta med på.
Bullz skrev:Jo det är så att jag utreds för Aspergers syndrom och på nästa möte vill de snacka med min mor eller far, får jag medverka på detta möte eller är det bara föräld/ern/rarna?
Många har fått sitta med under ett sådant möte. Personligen blev inget sådant möte eller ens någon telefonkonversation av eftersom min psykolog var sjuk dagen då hon skulle ha ringt min mor. Efter att mina föräldrar senare hade fyllt i olika skattningsskalor stod det då klart för psykologen att deras vilja att delta seriöst i utredningen var obefintlig och att deras intervjusvar således hade blivit värdelösa - så det blev inget med det.
Bullz skrev:Hur såg era resultat ut på IQ-testet?
Mina resultat var ganska jämnt fördelade i de övre skikten förutom i fråga om tidsåtgång. Jag tog väldigt lång tid på mig med att svara på de olika frågorna och med att utföra de olika uppgifterna så av den anledningen hamnade jag en bit under normalen i just det avseendet. Slutpoängen blev 135 +/- 4 poäng vilket ändå är ganska högt ifall man jämför med övriga testade mänskligheten (översta procenten). Det är ganska vanligt att personer med AS får ganska höga resultat i dessa tester eftersom vi annars av indirekta skäl kan vara mindre högfungerande och således hamna någon annanstans längs autismspektrumet än i just den mest högfungerande änden.
- Gripandekylig
- Anslöt: 2012-12-27
Gripandekylig skrev:Bullz skrev:Bullz skrev:Hur såg era resultat ut på IQ-testet?
Mina resultat var ganska jämnt fördelade i de övre skikten förutom i fråga om tidsåtgång. Jag tog väldigt lång tid på mig med att svara på de olika frågorna och med att utföra de olika uppgifterna så av den anledningen hamnade jag en bit under normalen i just det avseendet. Slutpoängen blev 135 +/- 4 poäng vilket ändå är ganska högt ifall man jämför med övriga testade mänskligheten (översta procenten). Det är ganska vanligt att personer med AS får ganska höga resultat i dessa tester eftersom vi annars av indirekta skäl kan vara mindre högfungerande och således hamna någon annanstans längs autismspektrumet än i just den mest högfungerande änden.
Men om du fick hur lång tid på dej som helst att göra IQ testerna. Så gjorde du ju NI versionen och den får ju alla ett högre resultat på. Själv räknade jag från mina sämsta resultat. Då blir det ett normalt IQ test och inte ett mupp IQ test.
slackern skrev:Gripandekylig skrev:Bullz skrev:
Men om du fick hur lång tid på dej som helst att göra IQ testerna. Så gjorde du ju NI versionen och den får ju alla ett högre resultat på. Själv räknade jag från mina sämsta resultat. Då blir det ett normalt IQ test och inte ett mupp IQ test.
Enligt de papper jag har gjorde jag inte NI-versionen. Jag fick obegränsad tid på vissa uppgifter men i regel fick jag max 1 minut tror jag att det var. På uppgifter så som att sortera serierutor efter hur man trodde att en historia hade utspelat sig fick jag obegränsat med tid. Fast jag vet inte ifall den ingick i testet. Jag känner mig dock, på grund av vad som står i utredningen, ganska säker på att det var vanliga WAIS-III. Jag kan dubbelkolla det igen, men jag tror att vi redan har diskuterat den saken i en annan tråd så du kan söka också; jag måste duscha nu först bara men senare kanske jag hinner.
- Gripandekylig
Gripandekylig skrev:slackern skrev:Gripandekylig skrev:
Enligt de papper jag har gjorde jag inte NI-versionen. Jag fick obegränsad tid på vissa uppgifter men i regel fick jag max 1 minut tror jag att det var. På uppgifter så som att sortera serierutor efter hur man trodde att en historia hade utspelat sig fick jag obegränsat med tid. Fast jag vet inte ifall den ingick i testet. Jag känner mig dock, på grund av vad som står i utredningen, ganska säker på att det var vanliga WAIS-III. Jag kan dubbelkolla det igen, men jag tror att vi redan har diskuterat den saken i en annan tråd så du kan söka också; jag måste duscha nu först bara men senare kanske jag hinner.
Har du obegränsat med tid är det WAIS-III-NI. Jag fick också göra vissa uppgifter under en begränsad tid men kommer inte ihåg vilka det var.
slackern skrev:Har du obegränsat med tid är det WAIS-III-NI. Jag fick också göra vissa uppgifter under en begränsad tid men kommer inte ihåg vilka det var.
Okej. Jag ska nog kolla upp det med min läkare då för i mitt undersökningsresultat står det att:
Utredningspapper skrev:På WAIS-III begåvningsutredning/grundläggande
neuropsykologiskt test får pat ett högt medelvärde.
[...]
Pat ligger högt på de flesta deltesten, det som drar ned medlet är pats
bristande snabbhet ! Vilket brukar kunna hänga i hop med
neuropsykiatrisk funktionsnedsättning av aspergerkaraktär.
[Min psykolog tycks inte ha hunnit stavningskontrollera sitt utlåtande.]
Och på förstasidan, under rubriken bedömningsmetod, står att jag testats med WAIS-III begåvningsutredning.
Kanske minns jag fel angående "obegränsad tid" och kanske fick jag bara obegränsad tid på de andra deltesten, eller så stämmer det att jag testades med NI-varianten bara att min psykolog skrev fel i utredningspapprena. Enligt desamma testades jag även med:
en utvecklingspsykologisk intervju,
WRASS,
WURS.AQ
och RAADS.
Dock tycks ju de ovanstående bestå av skattningsskalor. Det jag minns från testningen var att de flesta proven utfördes under tidsgräns (med ett stoppur noterades tiden som inte fick överstiga cirka 60 sek per uppgift), men samtidigt är jag säker på att jag har utfört några uppgifter med obegränsad tid. Exempelvis tog jag 23 minuter på mig på en uppgift som jag har för mig gick ut på att finna samband i en bild eller ett mönster. Det var den sista uppgiften i serien och jag gav upp efter 23 minuter.
Jag kan kolla upp det med min nya läkare i september.
- Gripandekylig
Hade inte ens velat vara med på interview med min mor. Hon hade ju inte kunnat prata fritt då.
Gripandekylig skrev:slackern skrev:Har du obegränsat med tid är det WAIS-III-NI. Jag fick också göra vissa uppgifter under en begränsad tid men kommer inte ihåg vilka det var.
Okej. Jag ska nog kolla upp det med min läkare då för i mitt undersökningsresultat står det att:Utredningspapper skrev:På WAIS-III begåvningsutredning/grundläggande
neuropsykologiskt test får pat ett högt medelvärde.
[...]
Pat ligger högt på de flesta deltesten, det som drar ned medlet är pats
bristande snabbhet ! Vilket brukar kunna hänga i hop med
neuropsykiatrisk funktionsnedsättning av aspergerkaraktär.
Och på förstasidan, under rubriken bedömningsmetod, står att jag testats med WAIS-III begåvningsutredning.
Kanske minns jag fel angående "obegränsad tid" och kanske fick jag bara obegränsad tid på de andra deltesten, eller så stämmer det att jag testades med NI-varianten bara att min psykolog skrev fel i utredningspapprena. Enligt desamma testades jag även med:
- en utvecklingspsykologisk intervju
- WRASS
- WURS.AQ
- och RAADS
Dock tycks ju de ovanstående bestå av skattningsskalor. Det jag minns från testningen var att de flesta proven utfördes under tidsgräns (med ett stoppur noterades tiden som inte fick överstiga cirka 60 sek per uppgift), men samtidigt är jag säker på att jag har utfört några uppgifter med obegränsad tid. Exempelvis tog jag 23 minuter på mig på en uppgift som jag har för mig gick ut på att finna samband i en bild eller ett mönster. Det var den sista uppgiften och jag gav upp efter 23 minuter.
Jag kan kolla upp det med min nya läkare i september.
Såhär står det på Stockholms läns landsting.
I den
speciella neuropsykologiska versionen (WAIS-III NI) fås ytterligare nyanserad information genom de
modifierade sätten att använda standarddeltesten (Bartfai, Nyman, & Stegmann, 1994).
http://www.slso.sll.se/upload/Fouu/FoUU ... ic%201.pdf
slackern skrev:Gripandekylig skrev:[...]Utredningspapper skrev:[...]
neuropsykologiskt test
[...]
[...]
Såhär står det på Stockholms läns landsting.
I den
speciella neuropsykologiska versionen (WAIS-III NI) fås ytterligare nyanserad information genom de
modifierade sätten att använda standarddeltesten (Bartfai, Nyman, & Stegmann, 1994).
http://www.slso.sll.se/upload/Fouu/FoUU ... ic%201.pdf
Jahaaaa ja då gjorde jag alltså WAIS-III NI; vad dumt att de inte skrev det i klartext. Tack för hjälpen med källinhämtningen =)
- Gripandekylig
Återgå till Aspergare och vården