Om desinformation kring centralstimulantia (CS) mot AD(H)D

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-07 18:14:00

Hej!

Använda Handi? Strukturera upp livet med listor? Prova Eye Q eller andra preparat på hälsokostaffären som sägs vara bra för de som har ADHD. Annars vet jag inte.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Debbido » 2008-06-07 18:42:24

Lilla Gumman skrev:Hej!

Använda Handi? Strukturera upp livet med listor? Prova Eye Q eller andra preparat på hälsokostaffären som sägs vara bra för de som har ADHD. Annars vet jag inte.

Hälsningar

Lilla Gumman


Tack! Jag ska förmedla dina goda råd! Jag vet att hon "går på" Rosenrot.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav docfrasse » 2008-06-07 20:25:58

Mardröm skrev:Det måste onekligen vara intressant för dig att ge mig lite bättre och exaktare svar om du jobbar inom området och ger ut CS till patienterna?

Nej, du misstar dig. Det är inte alls intressant för mig att ge dig fler svar i den här tråden. Tvärtom suger det kraft ur mig. De svar jag skrivit till dig i den här tråden kommer inte av intresse utan av hövlighet.

Mitt eget primära intresse i den här tråden är för de svar jag väntar på av Parvlon
Senast redigerad av docfrasse 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
docfrasse
 
Inlägg: 311
Anslöt: 2007-07-30

Inläggav Debbido » 2008-06-08 3:34:01

docfrasse skrev:
Mardröm skrev:Det måste onekligen vara intressant för dig att ge mig lite bättre och exaktare svar om du jobbar inom området och ger ut CS till patienterna?

Nej, du misstar dig. Det är inte alls intressant för mig att ge dig fler svar i den här tråden. Tvärtom suger det kraft ur mig. De svar jag skrivit till dig i den här tråden kommer inte av intresse utan av hövlighet.

Mitt eget primära intresse i den här tråden är för de svar jag väntar på av Parvlon


Jamen, det är väl onödigt att såra varandra?
Nu får allt Parvlon parvla sig fram och hosta fram svaren på doktorns frågor så det lugnar ner sig här inne!

Korkade jag vet rent allmänt att desinformation brukar komma från de stora Läkemedelsbolagen som köper upp läkarna, dvs ekonomisk vinning är roten till allt ont.

Det andra skälet är en övertro på vissa professorers frälsningsbudskap.

Mig veterligen har inte Conserta bevisats ha en negativ, vanebildande effekt i de doser som ges. Men eftersom den inte har varit i bruk i större omfattning i 30-40 år så är det nog för tidigt att uttala sig. De biverkningar som uppstår efter så lång tid dokumenteras ofta ej eller mörkläggs.

Undertecknad är multisjuk storkonsument av diverse farliga preparat. De håller mig vid liv och blir min död, men de förlänger mitt liv med 30-40 år, so what, om de är farliga, så var det ju värt priset. Detsamma kan nog gälla Conserta. Många har fått ett liv. Räcker inte det? Man kan inte få allt. En medicin som hålls på konstant dos kan väl aldrig betecknas som vanebildande? Det blir den väl först om den höjs vartefter?

Jag är beroende av cellgift. Utan det dör jag. Är cellgft beroendeframkallande då? Nähä, men jag är totalt beroende av det.
Senast redigerad av Debbido 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Inläggav Parvlon » 2008-06-09 13:46:45

docfrasse skrev:Samtidigt håller jag självklart med om att CS kan föra med sig biverkningar, liksom alla andra mediciner. Mardröm har nämnt några han upplevt, Zombie har nämnt annat, liksom rattlelizard. En av mina patienter fick abrupt sluta med Concerta i förra veckan efter att ha återinsjuknat i depression. Sambandet med doshöjning av läkemedlet var tydligt. Lika tydligt var det vilken oerhörd förbättring av sin AD/HD hon hann uppleva före sjunket: dagliga problem av glömska, svårigheter att planera, irritabilitet, ständig trötthet mm mm var som bortblåsta nästan. Härnäst ska vi behandla hennes depression (som inte hann bli så farligt djup) och efter det gör vi nytt försök med Concerta.

Jag väntar fortfarande på svar från Parvlon om vad slags desinformation vi som medicineras med CS utsätts för.

Vems ärenden går desinformatörerna?
Varför skulle jag veta det?

Hur går det till när någon blir desinformatör?
se föregående

Varifrån har Parvlon fått sina kunskaper om dessa missförhållanden?
Den har jag ärvt. ;)

Och, återigen - vad har han för stöd för att CS i de doser som används för behandling mot AD/HD är beroendeframkallande?

Ska leta upp en länk åt dig när jag får tid och orkar, skrev väl förut att jag läst en am. rapport. Mycket mer än det och vanligt bondförnuft är det inte jag har att backa upp mina åsikter med. Jag är inte dopad så källhanvisningen tar nog ett tag. Visste du förresten att nässpray är beroendeframkallande?

Har inte läst hela tråden. Tröttnat på allt tjöt om medeciner f.t. Intresset kan eventuellt komma tillbaka. Anledningen till att det tar så lång tid är p.ga att jag inte är online så ofta under sommaren.

Nu ändrade jag mig igen, det var mest missinformation jag menade från början. Inte bara desinformation.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav weasley » 2008-06-09 16:43:27

Parvlon.

Ibland är dina konspirationsteorier väldigt märkliga. Att tänka fritt är inte samma sak som att tänka stort.
Senast redigerad av weasley 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Inläggav Zombie » 2008-06-09 18:00:06

Jamen och hur kan Aspergerforum vara receptfritt då! Nu är jag här och skrotar igen fast jag borde göra annat sen hela dan tillbaka! Concerta är förfâân rena barnmaten mot det här :!:
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav alfapetsmamma » 2008-06-09 22:16:07

Zombie skrev:Jamen och hur kan Aspergerforum vara receptfritt då! Nu är jag här och skrotar igen fast jag borde göra annat sen hela dan tillbaka! Concerta är förfâân rena barnmaten mot det här :!:


Hade det varit ett annat forum hade jag skrivit Puss! som respons på det här, men så roligt ska vi inte ha nänä! Tack för dagens fniss är kanske mer passande.
Senast redigerad av alfapetsmamma 2011-05-04 14:14:14, redigerad totalt 1 gång.
alfapetsmamma
 
Inlägg: 7383
Anslöt: 2008-05-03

Inläggav Zombie » 2008-06-10 0:33:03

alfapetsmamma skrev:
Zombie skrev:Jamen och hur kan Aspergerforum vara receptfritt då! Nu är jag här och skrotar igen fast jag borde göra annat sen hela dan tillbaka! Concerta är förfâân rena barnmaten mot det här :!:


Hade det varit ett annat forum hade jag skrivit Puss! som respons på det här, men så roligt ska vi inte ha nänä! Tack för dagens fniss är kanske mer passande.
:lol:
PUSS!
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:14:15, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Ensamflickan » 2008-06-10 11:29:56

Debbido skrev:Har en väninna som fick diagnos ADD med Aspergerdrag. Hon prövade Conserta men satte ut den ganska så omgående. Hon gick på högvarv och orkade inte med. Kunde inte sova. Minns inte alla biverkningar, förutom att de var outhärdliga.

Jag har frågat om hon inte ska testa Strattera eller annat. "Har du läst BIVERKNINGSLISTAN!?!" sa hon då. "Aldrig!"

Nu har jag läst biverkningslistan på både Conserta och Strattera och tycker att båda två ser lika skräckinjagande ut (som för övrigt all psykofarmaka).

Det är frågan om en mycket liten, smal, hyperaktiv tjej, vars liv är en enda big mess.

Har någon ett vettigt råd?


Jag hittade en del intressanta tips på nätet, som jag själv precis har börjat prova några av. Kanske att nåt av detta kan vara till hjälp.

Alternativ Möjligheter vid ADHD

L-TYROSINE: Är ett väldigt effektiv hälsokost som kan fungera som ett väldigt bra alternativ till antideppresiva Medel p.g.a att det här är en ren naturprodukt. Under Stress får kroppen extra behov utav Tyrosine och den har många bra andvändningsområden..fungerar som byggstenar för Dopaminet i hjärnan. Dopaminet påverkar ju just mycket koncentrationsförmågan, Impulsaktiviteten samt Muskelkontrollen (eller vad det nu heter, samorning av kropprörelser) som är problem som uppstår vid ADHD och det har faställs mer och mer att ADHD beror på en störning i dom Dopanerga receptoerna så ett tillskott borde fungera effektivt. Är samtidigt väldigt bra att andvända under stress eftersom för låga Dopamin-halter gör att kroppen utsöndrar adrenalin vilket kan Stabiliseras med detta tillskott.

Detta preparat är bra att andvända även vid missbruks problematik, främst centralstimulerande som Kokain, Amfetamin, nikotin etc. Dessa preparat skapar en tillfällig rubbning i dom dopanergna receptorerna så Tyrosine kan hjälpa kroppens åtehämtning på traven. Tyrosine ska inte intas tillsammans med mat eftersom det konkurrerar med annat så det ska intas frånskutet från måltider och helst tillsammans med vitamin b6, b12 och Magnesium för bästa möjliga upptag till hjärnan. Kan även inta lite socker eftersom det skussar ut det i blodet så det hjälper det hela på traven.

Den har även en antideppresiv verkan och upplevs som energigivande. Har en vän som andvände dom kontunerligt ett tag och han mådde jättebra av dom.


GABA- Är ett ämne som fungerar som kroppens bromspedal och gör så att inte kroppens impulsaktivitet blir för hög i det central nervsystemet. Man kan se den som en "stop nu får det vara bra". Ett bra Balanserat Gaba-system innebär en känsla av avslappning och lungn. Jag har själv tyckt att den här receptorn varit en av dom mest intressanta att pilla på eftersom Benzodiazepiner Fungerar på GABA-recepoterna fast nedreglerar dom samtidigt så det skapas tolerans och beroende.

Det här är allså en Aminosyra och kan vara värd att prova.Räkna inte med att den har lika stark effekt som Benso men fan så mycket nyttigare och hälsosammare. Kan nog även fungera bra för personer som missbrukat Benso och har nedreglerade Gaba-receptorer så kroppen får hjälp på traven med att återställa balansen.

GABA Rekommenderas till folk som har ADHD, epelepsi och annat eftersom den har en lugnande verkan. Det negativa med just den här är att den tydligen har svårt att tränga igenom hjärbarriern och det är ju dit man vill ha det ju så Picamillon här nedanför kan vara ett bättre alternativ.


PICAMILON Det här är inget Hälsokost utan en sån kollad Smardrug (en kombination av niacin (vitamin B3) och GABA (se ovan), dessa två ihop har en stark synergisk effekt och niacin gör att det lätt släpps förbi blod hjärn barriären (vilket kan ge bättre effekt) som sagt tidigare så har GABA en lugnande effekt på signalsubstanserna. Det här är nog ett bättre alternativ än den ovan eftersom den lättare tränger igenom hjätnbarriern och därmed ge en bättre effekt än tidigare nämda Gaba.
Som GABA-alternativ så skulle jag satsa på den här

DMAE - Ett preparat som till en början va tänkt som en medecin mot ADHD och Alzeimers. Är ett ämne som finns i fisk och är en av anlendningarna till att fisk kallas för Inteligent Mat. Har positiva effekter på just Koncentrationsförmågan och minnet. Den fungerar så att den ökar koncentrationen av signalsubstansen Acetylkolin, som hjärnan använder för att överföra sina signaler. En ökad halt av acetylkolin gör att hjärnans signaler lättare kan ta sig fram, vilket innebär att kommunikationen blir snabbare och effektivare. Därmed kan ADHD-symtom minska.


OMEGA-3 fetter som finns i fisk. Du kan ju köpa kapslar eller fisklever olja om du käkar dåligt med fisk. Hjärnan består ju till större dele av fett så det här har i längden mycket bra effekt för hjärnan och dess funktioner. Läste lite på Erowid att det har visat sig vara effektvt mot ADHD och andra neruopsykologiska sjukdomar.


MAGNESIUM:- Den viktigaste Mineralen för att stabilisera den inre strukturen i cellerna. Väldigt bra att andvända som tillskott och har visat sig fungera bra mot ADHD p.g.a att den är milt muskelavslappnande och verkar lugnande. Speciellt om man har Magnesiumbrist och intar det så kan man uppleva en lättnad utan dess like. Just för personer med ADHD så fungerar det bra för att förbättra koncentrationsförmågan. Du kan ta doser upp till 500mg om dan utan någon större fara.


B-VITAMINER. Är delaktiga i varenda fas när det gäller ämnesomsättningen, omsättning av kolhydrater, proteinets beståndsdelar samt allt övrigt skit som behövs omsättas i kroppen. Varje enskild Cell i kroppen är beroende utav B-vitaminer och det är därför det är bra att kombinera B-vitaminer och Magnesium Med L-Tyrosine/Gaba för att få bästa upptagnings effekt. Som jag nämde tidigare så spelar just vitamin B6 en viktig roll för att preparatet ska tas upp av kroppen ordentligt.
B-vitamin brist är lika med Energilös. Cellerna får inte den bränsle dom behöver för att kunna arbeta som dom ska och du känner dej trött, hänging, ledsen,deprimerad och sjunger depplåtar samt ylar mot månen.


GINKO BILOBA-
Kan nog fungera bra eftersom dessa blad som kommer från ett kinesiskt tempelträd ökar blodgenomströmningen till hjärnan och kan därför förbättra Koncentrationsförmågan och minnet Jag har andvänt det en kortare period och tyckte om det. Bra att ta tillsammans medt.ex svamp för att få en extra "boost" till hjärnan. (har jag inbillat mig ialla fall)


ROSENROT- Har för många en stabiliserande verkan och jag har t.o.m hört personer som gemför stark rosenrot med mildare Stimulantia som Metylfenidat och Ephedrin men det vetefan. Jag upplevde effekten något uppiggande. Allting är ju mycket indviduellt hur man påverkas men många verkar ha fått positiva effekter där man känner sig mer pigg, alert och vaken. Man får prova och se helt enkelt.

http://www.flashback.info/showthread.php?t=269615


Vad kan L-tyrosin göra för dig . . .
I hjärnan finns det kemikalier som heter serotonin och dopamin som skapar motsatta effekter. Höga serotoninnivåer (en höjd serotonin till dopaminproportion) ger en känsla av djup avslappning och utmattning. Medan däremot en hög koncentration av dopamin ger en känsla av pigghet, skärpa och välmående och ökar prestationsförmågan.

L-tryptofan ökar serotoninnivåer, L-tyrosin är den främsta föregångare till dopamin. Vissa undersökningar har visat att L-tyrosinintag ökar dopaminsyntes och hjärnkoncentrationer, och andra studier har visat att tyrosin förbättrar humör och känslan av välmående hos människor i stress.


Bevisen för att L-tyrosin ökar dopaminkoncentrationer och förbättrar humör och välmående är påtaglig. Tillskott med L-tyrosin ökar cirkulerande nivåer av denna aminosyra. Eftersom tyrosin tävlar med tryptofan om transport genom hjärnans vägg, kan högre tyrosinnivåer i blodet leda till lägre serotonin/dopaminproportion och förbättra fokuseringen under ett träningspass, speciellt under senare delen av det.

http://www.ast-ss.se/vetenskaplig_forskning/forskningsartiklar/L-Tyrosine/L-Tyrosine.asp

Vad jag förstår när jag läser detta, (har för mig att jag läste mer om det nån annanstans, men hittar inte den sidan nu...) är att det ska råda en viss balans mellan dopaminet och serotoninet. Så om man höjer nivån av serotonin, så skulle automatiskt dopaminnivån gå ner... Av den anledningen misstänker jag att tex SSRI, som höjer serotoninet, inte är lämpliga för personer med AD(H)D... Kan även berätta att jag åt Fontex för många år sen - snacka om att jag blev hyperaktiv!!! Så ADHD:ig har jag aldrig varit, varken förr eller senare...
Senast redigerad av Ensamflickan 2011-05-04 14:14:15, redigerad totalt 1 gång.
Ensamflickan
Inaktiv
 
Inlägg: 1491
Anslöt: 2007-03-16

Inläggav Parvlon » 2008-06-12 16:02:19

weasley skrev:Parvlon.

Ibland är dina konspirationsteorier väldigt märkliga.
Mina, är det någon speciell du tänker på? Förutom fluor då. ;) Det finns nog konspirationer överallt mer eller mindre, annat vore konstigt. Om du trodde att jag grundade mitt förakt till SSRI och CS 'medeciner' på några nerskrivna trolleritexter här på internet så är du ute och cyklar. Ännu värre tycker jag DocFrasse är ifall han tror att jag tror/vet att alla Läkare har gått ihop för att medecinera bort delar av jordens befolkning. Efter frågorna jag fick så..

weasley skrev:Att tänka fritt är inte samma sak som att tänka stort.
Det är heller inget som jag har påstått men det låter som en bra sak ifall man kan tänka fritt när man tänker stort.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:14:15, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Parvlon » 2008-06-12 16:13:53

Lilla Gumman skrev:Hej!

Jag slutade med Eye Q när jag fick Citalopram. Jag sökte för trötthet och blev klassad som deprimerad. Jag sade att jag var glad och lycklig men läkaren sa att jag bara var glad på ytan. Av medicinen blev jag sämre de första tre-fyra veckorna. Sedan var jag lika trött som förut. Efter ett halvår slutade jag tvärt med medicinen, fick ångest (tryck över bröstet) ett tag men sedan blev jag bättre. Insåg att tröttheten beror på att jag tar in så mycket hela tiden och inte förmår stänga av.

Hälsningar

Lilla Gumman
Samma för mig när jag sökte för trötthet så hade den snälla farbrorn redan med sig ett paket med cipramil. Blev ganska misstänksam, jag hade tur eftersom det var en 'tant'/sköterska som pratade med mig innan och klappade mig på huvudet o sa att 'det kommer att bli bra snart', så jag ska inte klandra min doktor för mycket. Borde tacka 'tanten' egentligen men så lågt sjunker jag inte. :P

Bra att du klarade av att sluta själv, så är det nog ofta när man fastnar i dessa skitpreparat eftersom man litar på dessa rocknissar lite mer än vad man skulle. Jag provade sömnmedecin ett tag och propavan fungerade bra tycker jag men det gör jag nog bara igen ifall jag har ett akut behov av att vända tillbaka på dygnet. Äter inte du CS? De kan knappast vara till stor hjälp ifall du har sömnproblem.
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:14:15, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-12 17:53:32

Hej!

Jo, jag äter CS. Sömnproblem har jag egentligen aldrig haft. Tröttheten har mest berott på att jag tagit in så mycket hela tiden och blivit trött av det. Att jag inte förstått, att jag måste hushålla med min energi. Är väldigt social, så det tog ett tag innan jag förstod att det tröttade mig att behöva sortera intryck hela tiden.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:14:15, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav Pontus » 2008-06-12 18:01:07

Parvlon skrev:Om du trodde att jag grundade mitt förakt till SSRI och CS 'medeciner' på några nerskrivna trolleritexter här på internet så är du ute och cyklar.

Så vad grundar du ditt förakt på?
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:14:15, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav linek » 2008-06-13 3:02:36

Debbido skrev:Har en väninna som fick diagnos ADD med Aspergerdrag. Hon prövade Conserta men satte ut den ganska så omgående. Hon gick på högvarv och orkade inte med. Kunde inte sova. Minns inte alla biverkningar, förutom att de var outhärdliga.

Jag har frågat om hon inte ska testa Strattera eller annat. "Har du läst BIVERKNINGSLISTAN!?!" sa hon då. "Aldrig!"

Nu har jag läst biverkningslistan på både Conserta och Strattera och tycker att båda två ser lika skräckinjagande ut (som för övrigt all psykofarmaka).

Det är frågan om en mycket liten, smal, hyperaktiv tjej, vars liv är en enda big mess.

Har någon ett vettigt råd?

Modiodal?

www.modiodal.nu
Senast redigerad av linek 2011-05-04 14:14:15, redigerad totalt 1 gång.
linek
 
Inlägg: 636
Anslöt: 2006-10-05
Ort: Stockholm

Inläggav Parvlon » 2008-06-16 18:38:20

Lilla Gumman: Ok, sömnen har med trötthet att göra. Men det vet du väl.
Jag hoppas o tror att du kommer att hitta andra lösningar än droger för att lösa dina problem.

Pontus skrev:Så vad grundar du ditt förakt på?
Bra fråga, du har enligt min uppfattning följt med vad jag skrivit i de andra trådarna och verkar som en relativt förnuftig människa så jag avstår att svara eftersom det annars är stor risk att det kommer bli en evighetsdiskussion. Jag är klar i den här tråden. bye :)
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:14:15, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Lilla Gumman » 2008-06-16 19:33:50

Hej!

Parvlon, det känns som om jag är en helt annan människa nu när jag äter Concerta. Jag kan tänka mera klart. Behåller mitt lugn i siutationer som annars skulle ha stressat mig. Klarar av att fullfölja det jag gett mig in på. Ger inte upp så lätt. Är mer villig att städa.

Så frågan är vilket som är bäst? Att jag tar medicinen, och får känna mig normal för en gångs skull. Eller att jag inte tar medicinen och återgår till att inte orka någonting, får mindre gjort, blir mer aggressiv och får ångest får minsta sak.

Jag önskar att fler fick prova Concerta. Det är ingen mirakelmedicin, men den kan hjälpa så mycket. Alla med ADHD blir inte hjälpta. Så Parvlon, om du har ADHD och har provat Concerta eller liknande men inte blivit hjälpt förstår jag din aversion mot medicinen. Har du inte ADHD och aldrig har provat Concerta eller likande vet du inte vad du snackar om.

Du vet inte vad du snackar om Parvlon, såvida du inte själv har ADHD och har mått dåligt av Concerta. Alla är olika.

Hälsningar

Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:14:15, redigerad totalt 1 gång.
Lilla Gumman
 
Inlägg: 5451
Anslöt: 2007-08-01
Ort: Ludvika

Inläggav lost » 2008-06-16 20:33:10

Min erfarenhet är att Metylfenidat (Ritalin främst - har inte testat Concerta) fungerar mycket bra för att klara av sitt arbete. Inga problem med sömn etc...
Undviker dock Ritalinet under helger och ledigheter såtillvida det inte är är stora sociala stressfaktorer som familj på besök etc.
Metylfendiat utan yttre social stresspåverkan håller en kvar i koncentrationstillståndet och förstör sömnen för det dygnet.
Senast redigerad av lost 2011-05-04 14:14:15, redigerad totalt 1 gång.
lost
 
Inlägg: 259
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Smålands skogar

Inläggav Peter » 2008-06-16 21:03:18

Ångrade mig
Senast redigerad av Peter 2011-05-04 14:14:15, redigerad totalt 1 gång.
Peter
 
Inlägg: 365
Anslöt: 2006-10-12

Inläggav Pontus » 2008-06-16 21:27:19

Parvlon skrev:
Pontus skrev:Så vad grundar du ditt förakt på?
Bra fråga, du har enligt min uppfattning följt med vad jag skrivit i de andra trådarna och verkar som en relativt förnuftig människa så jag avstår att svara eftersom det annars är stor risk att det kommer bli en evighetsdiskussion. Jag är klar i den här tråden. bye :)

Jag kan nog inte påstå att jag har hängt med i andra trådar, men den här inleddes med påståenden om att du hade någon information som tydligen ur din synvinkel skulle vara väldigt hemsk.
På senare tid har jag fått anledning att ta reda på lite mer om CS för att min flickvän antagligen ska få testa medicinen, så jag blev helt enkelt nyfiken på vad det var som var så hemskt. Men det enda jag har sett dig säga än så länge är något i stil med "det är beroendeframkallande!".
Det tycker jag faktiskt inte lät så värst hemskt.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:14:15, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav tahlia » 2008-06-16 22:32:27

linek skrev:
Debbido skrev:Har en väninna som fick diagnos ADD med Aspergerdrag. Hon prövade Conserta men satte ut den ganska så omgående. Hon gick på högvarv och orkade inte med. Kunde inte sova. Minns inte alla biverkningar, förutom att de var outhärdliga.

Jag har frågat om hon inte ska testa Strattera eller annat. "Har du läst BIVERKNINGSLISTAN!?!" sa hon då. "Aldrig!"

Nu har jag läst biverkningslistan på både Conserta och Strattera och tycker att båda två ser lika skräckinjagande ut (som för övrigt all psykofarmaka).

Det är frågan om en mycket liten, smal, hyperaktiv tjej, vars liv är en enda big mess.

Har någon ett vettigt råd?

Modiodal?

www.modiodal.nu


Modiodal stod på min medicinlista ett tag, av den anledningen att jag var trött 24/7 och sov mellan 18-20 timmar/dygn.
Första månaden på modiodal sov jag knappt alls. Efter jag tagit den en längre period så började jag åter bli lika trött och tillslut sattes den ut eftersom den inte längre gjorde någon som helst skillnad.
Nu är ju alla olika. Ville bara ge min sida av erfarenheten.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Återgå till Aspergare och vården



Logga in