Problem att komma ut på nätet
För att koppla Wii till nätet utan WiFi så behöver du en adapter som du kopplar in bak i USB-uttaget på Wii, ex.vis en sån här.
Hej!
När jag ska välja fast IP-adress upptäcker jag att WAN IP Address, WAN Subnet Mask och WAN Gateway Address är 0.0.0.0 så jag måste ange det korrekta värdet, vilket jag inte vet.
Alla värden visar 0.0.0.0 istället för det som borde visas.
Idag, när jag satte mig vid datorn och kopplade in routern, fanns inte geocaches IP-adress med. Där stod det Wii, min dator och sen iPhone. Ingen av oss har en iPhone. Det har aldrig stått iPhone där förut, möjligen kan det ha stått min mobil.
Jag är nästan helt säker på att Wii:et har haft IP-adressen 192.168.1.107, geocaches dator 192.168.1.108 och jag 192.168.1.111.
Nu har Wii:et 192.168.1.107, jag har 192.168.1.108 och iPhone 192.168.1.110.
Vad händer? Routern kan iofs tro att min mobil är en iPhone, den kanske inte känner igen Sony Xperia Go. Men i alla fall. Varför står min dator kvar, och geocaches dator är ersatt med iPhone? Vi har aldrig försökt koppla en smartphone till geocaches dator.
Min dator har stått på inatt. Routern har varit urkopplad, kabeln till Internet satt i geocaches laptop och nätsladden till routern var ur.
Jag begriper ingening.
Hälsningar
Lilla Gumman
När jag ska välja fast IP-adress upptäcker jag att WAN IP Address, WAN Subnet Mask och WAN Gateway Address är 0.0.0.0 så jag måste ange det korrekta värdet, vilket jag inte vet.
Alla värden visar 0.0.0.0 istället för det som borde visas.
Idag, när jag satte mig vid datorn och kopplade in routern, fanns inte geocaches IP-adress med. Där stod det Wii, min dator och sen iPhone. Ingen av oss har en iPhone. Det har aldrig stått iPhone där förut, möjligen kan det ha stått min mobil.
Jag är nästan helt säker på att Wii:et har haft IP-adressen 192.168.1.107, geocaches dator 192.168.1.108 och jag 192.168.1.111.
Nu har Wii:et 192.168.1.107, jag har 192.168.1.108 och iPhone 192.168.1.110.
Vad händer? Routern kan iofs tro att min mobil är en iPhone, den kanske inte känner igen Sony Xperia Go. Men i alla fall. Varför står min dator kvar, och geocaches dator är ersatt med iPhone? Vi har aldrig försökt koppla en smartphone till geocaches dator.
Min dator har stått på inatt. Routern har varit urkopplad, kabeln till Internet satt i geocaches laptop och nätsladden till routern var ur.
Jag begriper ingening.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Miche skrev:För att koppla Wii till nätet utan WiFi så behöver du en adapter som du kopplar in bak i USB-uttaget på Wii, ex.vis en sån här.
Och sen kan jag koppla Wii:et till en hubb, med hjälp av den där?
Jodå, jag hittade vår hubb. USB 2.0 är det, tur det inte var nån gammal från 2000 eller nåt. Det är en 3+1 ports hubb, alltså 3 portar frampå och en på höger sida. På vänster sida är det uttag för mobil och ett litet annat uttag för nätsladd antagligen. Några sladdar har jag inte hittat.
En USB hubb är väl mest för att jag ska kunna koppla den till datorns USB-port och på så vis få extra USB-portar? Det är i och för sig precis en sån jag behöver, för jag har bara två USB-uttag till datorn varav det ena går till musen. Fast inte just nu. Nu är det viktigare med wifi. Och den här hubben kan tydligen inte användas till det. Såvida vi inte köper nya sladdar, med USB i ena änden. Verkar billigare att köpa en hubb, i så fall.
Nåja, hubben kan vi lämna tills vidare. Nu ska jag googla på vad jag ska kunna skriva för WAN IP adress iställlet för 0.0.0.0.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
WAN IP adress var lätt att googla fram. Nu ska vi se om jag inte kan lösa det här genom att googla fram resten också.
- Lilla Gumman
Hej!
Pratade just med mormor. De har också bredband, samma system som vi. Mormor har ingen dator eller IP-telefoni, bara digital-TV. Mormor säger att de inte får dra ur några sladdar alls, för då förstör de alltihopa. Om de drar ur en sladd så nollställs allting.
Det kan ju vara så det är här. Att allt har nollställts för att vi drog ur sladden. När det väl fungerar här, ska vi inte dra ur några sladdar alls.
En bra idé kan ju vara att skriva upp alla routerns inställningar när det väl fungerar, så kan vi bara skriva in de siffrorna sen om någon sladd skulle råka dras ur av misstag.
Nu gäller det bara att få tag på routerns alla siffror. Alla ställen där det står 0.0.0.0 ska bytas ut mot korrekta siffror.
Andra kan använda vår router fast vi inte kan! Nyss loggade AbdirhmanAdan in. Jag drog ur routern snabbt som sjutton. iPhone och AbdirhmanAdan ska minsann inte få tillgång till vår router. Det här har aldrig hänt förut. Iofs brukar vi byta lösenord på routern från admin till nåt annat, vilket jag inte gjort nu medan vi testat.
Att kryptera routern har vi provat. Då kan geocaches dator med Windows Vista inte komma ut på nätet, hur vi än trixar. Min dator med Windows 7 vill att jag skriver in lösenordet varje gång, det borde gå automatiskt men det hjälper inte att trixa, lik förbaskat måste jag ange lösenordet varje gång. Och det går ionte med ett vanligt ord, som pellepennan eller Sommar1, det måste vara ett lösenord med bokstäver, siffror och specialtecken, ett långt ett som inte går att komma ihåg utan jag måste titta i en bok där jag skriver upp alla lösenord.
Så nu är jag minst sagt förvirrad. Hur kan andra nå vårt nätverk men inte vi?
De två som hjälpte mig igår kan ju få klia sig i huvudet lite till.
Lilla Gumman
Pratade just med mormor. De har också bredband, samma system som vi. Mormor har ingen dator eller IP-telefoni, bara digital-TV. Mormor säger att de inte får dra ur några sladdar alls, för då förstör de alltihopa. Om de drar ur en sladd så nollställs allting.
Det kan ju vara så det är här. Att allt har nollställts för att vi drog ur sladden. När det väl fungerar här, ska vi inte dra ur några sladdar alls.
En bra idé kan ju vara att skriva upp alla routerns inställningar när det väl fungerar, så kan vi bara skriva in de siffrorna sen om någon sladd skulle råka dras ur av misstag.
Nu gäller det bara att få tag på routerns alla siffror. Alla ställen där det står 0.0.0.0 ska bytas ut mot korrekta siffror.
Andra kan använda vår router fast vi inte kan! Nyss loggade AbdirhmanAdan in. Jag drog ur routern snabbt som sjutton. iPhone och AbdirhmanAdan ska minsann inte få tillgång till vår router. Det här har aldrig hänt förut. Iofs brukar vi byta lösenord på routern från admin till nåt annat, vilket jag inte gjort nu medan vi testat.
Att kryptera routern har vi provat. Då kan geocaches dator med Windows Vista inte komma ut på nätet, hur vi än trixar. Min dator med Windows 7 vill att jag skriver in lösenordet varje gång, det borde gå automatiskt men det hjälper inte att trixa, lik förbaskat måste jag ange lösenordet varje gång. Och det går ionte med ett vanligt ord, som pellepennan eller Sommar1, det måste vara ett lösenord med bokstäver, siffror och specialtecken, ett långt ett som inte går att komma ihåg utan jag måste titta i en bok där jag skriver upp alla lösenord.
Så nu är jag minst sagt förvirrad. Hur kan andra nå vårt nätverk men inte vi?
De två som hjälpte mig igår kan ju få klia sig i huvudet lite till.
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
En USB-hub har du ingen nytta av för detta problem, möjligen en nätverkshub.
Jag skrev längre upp i tråden vilka siffror du ska fylla i för att få fast IP, du behöver inte googla.
Att man inte kan koppla ur sladdar låter konstigt, det verkar som om Typhon levererar billiga skräpprodukter... Finns det ingen annan leverantör du kan använda dig av?
Att IP-adresserna ändras när man har DHCP är inget konstigt, det är grejen med DHCP att adresserna ska vara flexibla.
Jag skrev längre upp i tråden vilka siffror du ska fylla i för att få fast IP, du behöver inte googla.
Att man inte kan koppla ur sladdar låter konstigt, det verkar som om Typhon levererar billiga skräpprodukter... Finns det ingen annan leverantör du kan använda dig av?
Att IP-adresserna ändras när man har DHCP är inget konstigt, det är grejen med DHCP att adresserna ska vara flexibla.
Jag har Bahnhof och nu brukar jag inte dra ur nätverkskabln ur min privata router men jag drar ur kabeln som går till elnätet vid åskoväder. Det ska man i alla fall göra enligt telia om man skydda sina enheter. Och mina routerproblem har inte berott på just den detaljen i alla fall. Ibland kan en router haka upp sig och ska man kunna drar ur elkontakten för att routern ska hitta en ny IP - adress.
Re: Sv: Problem att komma ut på nätet
Miche, det har inte med Tyfon att göra. Det var en gissning. Mormor har inte Tyfon. Hos henne (bostadsrätt, cirka 28 mil bort i en annan stad) får ingen i föreningen dra ur några kablar alls, oavsett bolag. Om en kabel dras ur måste allt installeras på nytt.
Vi har inte fått såna instruktioner. Det var bara en teori.
Är det inte rätt märkligt att andra kan komma åt våran router (grannar kan surfa på vårt bredband) men inte vi?
Hälsningar
Lilla Gumman
Vi har inte fått såna instruktioner. Det var bara en teori.
Är det inte rätt märkligt att andra kan komma åt våran router (grannar kan surfa på vårt bredband) men inte vi?
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Tänker lite på att er bredbandskanal kanske har blivit upptagen av grannen medan routern varit urdragen. Bredbandet har olika kanaler men bara ett visst antal kanaler i samma fastighet. Det är det som kan spöka med mina problem var det någon som trodde. Grannen har kanske lyckats sno åt sig eran kanal som ni brukar vara på. Och nu måste routern söka ny kanal men hittar ingen ledig.
Miche, jag har skrivit upp siffrorna du tipsade om, ursäkta mig, jag börjar bli virrig av allt strul.
Nu använder geocache Internet, och om snart ska vi cykla iväg en sväng, men när vi kommer hem hoppas jag på att kunna ändra IP-adress och mask och det.
Allra först bör vi nog ändra lösenord så ingen annan kommer in i routern. Hoppas det hjälper. Det här är ju fräcka grannar bara, tror inte dom sitter och försöker knäcka lösenordet till vår router.
Man kan ju alltid byta kanal, kullan, det är en möjlighet också. Men om det är fullt så att routern inte hittar någon plats, så fall borde väl inte grannarna kunna utnyttja vår router till att surfa på?
Nu använder geocache Internet, och om snart ska vi cykla iväg en sväng, men när vi kommer hem hoppas jag på att kunna ändra IP-adress och mask och det.
Allra först bör vi nog ändra lösenord så ingen annan kommer in i routern. Hoppas det hjälper. Det här är ju fräcka grannar bara, tror inte dom sitter och försöker knäcka lösenordet till vår router.
Man kan ju alltid byta kanal, kullan, det är en möjlighet också. Men om det är fullt så att routern inte hittar någon plats, så fall borde väl inte grannarna kunna utnyttja vår router till att surfa på?
- Lilla Gumman
Det är inte säkert att grannarna surfat via er, de kanske har kopplat upp sig automatiskt (ni har ju inget skydd) men inte lyckats surfa pga problemen med nätverket.
kullan skrev:Tänker lite på att er bredbandskanal kanske har blivit upptagen av grannen medan routern varit urdragen. Bredbandet har olika kanaler men bara ett visst antal kanaler i samma fastighet. Det är det som kan spöka med mina problem var det någon som trodde. Grannen har kanske lyckats sno åt sig eran kanal som ni brukar vara på. Och nu måste routern söka ny kanal men hittar ingen ledig.
-1
Re: Problem att komma ut på nätet
Jag vet en som inte kom ut på nätet för att nätverkskortet hade blivit inaktiverat. Rätt så OffT men iaf
För en dryg vecka sen stötte jag på det problemet, det gick fort att lösa...
Hej!
Miche, jag.provade att välja fast IP-adress och ändra till dina siffror. Inget hände.
Supporterkillen som vi ringde idag sa att vi skulle ringa hyresvärden och be dem byta datajack.
Men om det är fel på datajacket, varför kan geocache koppla en kabel till det och komma ut på nätet?
Hälsningar
Lilla Gumman
Miche, jag.provade att välja fast IP-adress och ändra till dina siffror. Inget hände.
Supporterkillen som vi ringde idag sa att vi skulle ringa hyresvärden och be dem byta datajack.
Men om det är fel på datajacket, varför kan geocache koppla en kabel till det och komma ut på nätet?
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Nu ska LudvikaHem ringa nån kille som får komma och byta datajacket i hallen. Sen får vi se vad som händer.
Supportkillen har fortfarande inte varit här med den trådlösa routern vi köpt. Så vi kan inte häva köpet ännu. Skulle inte förvåna mig om vi inte får den förrän det är för sent att häva köpet ... hmm, nä, nu ska jag inte måla upp det värsta scenariot här ...
Men, jag orkar inte ringa till företaget och fråga efter routern en gång till. Supportkillen som har den hemma hos sig får väl komma och lämna den när han behagar, bara se till att vara hemma vid 17 alla vardagar för det är den tiden han brukar säga att han ska komma med routern när vi ringer.
Supportkillen har fortfarande inte varit här med den trådlösa routern vi köpt. Så vi kan inte häva köpet ännu. Skulle inte förvåna mig om vi inte får den förrän det är för sent att häva köpet ... hmm, nä, nu ska jag inte måla upp det värsta scenariot här ...
Men, jag orkar inte ringa till företaget och fråga efter routern en gång till. Supportkillen som har den hemma hos sig får väl komma och lämna den när han behagar, bara se till att vara hemma vid 17 alla vardagar för det är den tiden han brukar säga att han ska komma med routern när vi ringer.
- Lilla Gumman
Lilla Gumman skrev:Nu ska LudvikaHem ringa nån kille som får komma och byta datajacket i hallen. Sen får vi se vad som händer.
Hoppas det löser sig för er.
Zirre skrev:Lilla Gumman skrev:Nu ska LudvikaHem ringa nån kille som får komma och byta datajacket i hallen. Sen får vi se vad som händer.
Hoppas det löser sig för er.
Tack, jag behövde lite omtanke nu. Jag blir trött och orkeslös av sånt här, orkar knappt ringa. I och för sig är jag rätt arg också. Vet inte om det är Tyfon jag ska ringa och skälla ut efter noter, eller om det är Loxodontas supportkille. Inget av det känns rätt. Men, det känns som om endera skäller jag ut nån i telefonen, eller också blir jag så mjäkig att jag säger ja till allt. Varför kan jag inte hitta det där mellanläget?
- Lilla Gumman
För övrigt så skulle jag ändå behöva ha hit någon riktig datakille som kan fixa allting.
Det är inte bara routern som strular.
Skrivaren, som klarar av wifi, bör hittas av även min dator, så att jag slipper sladden.
Och nätverket behöver krypteras på ett sådant sätt att våra bägge laptops och Wii:et kommer ut på nätet.
Jag har startat trådar om problem med att min dator inte kan kommunicera med skrivaren via wifi. Likaså kryptering av nätverket. Jag har följt instruktioner och tips jag har fått, och konstaterat att det inte går. Ändå vet jag att det borde gå att få till, det är bara jag som inte lyckats. Därför ska jag försöka få en datorfirma att komma ut och lösa problemen på plats. Hoppas vi inte blir ruinerade på kuppen.
Nåja, att ringa en datorfirma är inget jag gör på stört. Först ska LudvikaHem få en chans att byta datajacket i hallen. Sedan, om det fortfarande inte fungerar, är det läge att kontakta en datafirma. Det är inte säkert att de gör hembesök. Men man kan ju alltid fråga.
Det är inte bara routern som strular.
Skrivaren, som klarar av wifi, bör hittas av även min dator, så att jag slipper sladden.
Och nätverket behöver krypteras på ett sådant sätt att våra bägge laptops och Wii:et kommer ut på nätet.
Jag har startat trådar om problem med att min dator inte kan kommunicera med skrivaren via wifi. Likaså kryptering av nätverket. Jag har följt instruktioner och tips jag har fått, och konstaterat att det inte går. Ändå vet jag att det borde gå att få till, det är bara jag som inte lyckats. Därför ska jag försöka få en datorfirma att komma ut och lösa problemen på plats. Hoppas vi inte blir ruinerade på kuppen.
Nåja, att ringa en datorfirma är inget jag gör på stört. Först ska LudvikaHem få en chans att byta datajacket i hallen. Sedan, om det fortfarande inte fungerar, är det läge att kontakta en datafirma. Det är inte säkert att de gör hembesök. Men man kan ju alltid fråga.
- Lilla Gumman
Supportkillen från företaget vi köpte routern av har fortfarande routern kvar hemma hos sig.
Ingen har kommit under dagen och bytt datajack.
Imorgon bitti ska jag ringa till konsumentvägledaren i kommunen och fråga vem som har ansvar i sådana här fall. Sen ska jag ringa några datorfirmor och fråga om dom kan tänka sig att komma ut mot betalning, och vad det kan kosta.
Datorsupport är dyrt, om det ens finns nån som kan komma hem och göra det. Har inte lust att tömma sparkontot, men ser inget annat alternativ just nu tyvärr. Finns ingen datorkunnig i min närhet som är villig att ställa upp. Hoppas konsumentvägledaren har något att komma med.
Ingen har kommit under dagen och bytt datajack.
Imorgon bitti ska jag ringa till konsumentvägledaren i kommunen och fråga vem som har ansvar i sådana här fall. Sen ska jag ringa några datorfirmor och fråga om dom kan tänka sig att komma ut mot betalning, och vad det kan kosta.
Datorsupport är dyrt, om det ens finns nån som kan komma hem och göra det. Har inte lust att tömma sparkontot, men ser inget annat alternativ just nu tyvärr. Finns ingen datorkunnig i min närhet som är villig att ställa upp. Hoppas konsumentvägledaren har något att komma med.
- Lilla Gumman
Synd att det är så långt till er, hade gärna gjort ett ordentligt försök att lösa problemet.
Eftersom jag har samma hyresvärd undrar jag om bredbandsnätet är lite av en budgetvariant inom Ludvikahem. Att det inte är ordentligt gjort för att hyresvärden inte ville betala mer. Har ju själv problem som verkar rätt skumma. Det kan funka långa perioder men sen kommer det några dygn som det krånglar bara. Det kan ju inte vara en slump att 2 hyresgäster i 2 olika fastigheter har strul med samma bredband i stort sett. Kablarna ser ju lika ut oavsett.
Att Internet strular då och då får man nog räkna med.
Det finns inget budgetval, kullan. Datajacket i hallen är av samma typ som sätts upp överallt. Sen är det upp till en själv vilket bolag man väljer. Tror det kan skilja sig en del mellam bolagen vad gäller stabilitet och om man får den utlovade hastigheten.
Det finns inget budgetval, kullan. Datajacket i hallen är av samma typ som sätts upp överallt. Sen är det upp till en själv vilket bolag man väljer. Tror det kan skilja sig en del mellam bolagen vad gäller stabilitet och om man får den utlovade hastigheten.
- Lilla Gumman