Vad har ni för erfarenheter av mobilt bredband?
8 inlägg
• Sida 1 av 1
Vad har ni för erfarenheter av mobilt bredband?
Hej!
Vi betalar 329 kronor i månaden för 0,5 mbit bredband hos Telia. Vi har ett vanligt mpdem som vi har kopplat till en trådlös router. Vi tänkte försöka minska den kostnaden. Det känns som om vi betalar jättemycket pengar för jättelite mbit.
Eftersom vi nu har bärbara datorer kanske vi kunde ha varsitt bärbart bredbandsmodem. Vi har all telefoni hos Tele2 (utom maken, som envisas att ha Telia-abonnemang på mobiltelefonen på grund av att han tycker de har bäst täckning). Tele2 har bärbart modem för 99 kronor i månaden. Jag vet inte om Tele2 har bra täckning i Ludvika med omnejd.
Ni som har mobilt bredband, blir ni nerkopplade hela tiden? Eller tycker ni det funkar bra? Är mobilt bredband lika bra som ett fast bredbandsmodem eller är det sämre?
Om vi inte ska ha mobilt bredband, är verkligen Glocalnet billigast eller ljuger reklamen bara?
Hälsningar
Lilla Gumman
Vi betalar 329 kronor i månaden för 0,5 mbit bredband hos Telia. Vi har ett vanligt mpdem som vi har kopplat till en trådlös router. Vi tänkte försöka minska den kostnaden. Det känns som om vi betalar jättemycket pengar för jättelite mbit.
Eftersom vi nu har bärbara datorer kanske vi kunde ha varsitt bärbart bredbandsmodem. Vi har all telefoni hos Tele2 (utom maken, som envisas att ha Telia-abonnemang på mobiltelefonen på grund av att han tycker de har bäst täckning). Tele2 har bärbart modem för 99 kronor i månaden. Jag vet inte om Tele2 har bra täckning i Ludvika med omnejd.
Ni som har mobilt bredband, blir ni nerkopplade hela tiden? Eller tycker ni det funkar bra? Är mobilt bredband lika bra som ett fast bredbandsmodem eller är det sämre?
Om vi inte ska ha mobilt bredband, är verkligen Glocalnet billigast eller ljuger reklamen bara?
Hälsningar
Lilla Gumman
Senast redigerad av Lilla Gumman 2011-05-04 14:18:27, redigerad totalt 1 gång.
- Lilla Gumman
- Anslöt: 2007-08-01
Mobilt bredband har mycket sämre kapacitet än fast bredband. Det kan man se om man jämför specifikationerna. Har ingen erfarenhet.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 14:18:27, redigerad totalt 1 gång.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Hej!
Ok, då vet jag. Ska fundera vidare.
Hälsningar
Lilla Gumman
Ok, då vet jag. Ska fundera vidare.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Jag har suttit med Telias mobila nät en hel del på resor med hockeylaget. Varierande kvalitet. En gång var det helt oåtkomligt mitt på E4:an söderut från Stockholm där själva mobilnätet naturligtvis är hur bra som helst, men det tog sig strax före Jönköping och funkade sedan. Oftast har det funkat skapligt. När jag ett tag bara hade det abonnemanget att använda här hemma kunde det svaja och gå ned rejält framåt tidig morgon, om man hade vänt på dygnet. Så där vid fem på morgonen.
Det är helt okej anslutning för att tanka ner mail rätt upp och ner tills det kommer ett mail med en bilaga på några MB, då kan det ta fem minuter att få ner. Och att surfa i största allmänhet. Tills en sida är för tung. Finns många med alldeles för stora tekniska system runt omkring som inte verkar behövas egentligen för det faktiska innehållet på själva sidan, som jag varit med om att inte kunna öppna alls. Se ett TV-program på SVT Play eller skicka upp en film till Youtube... nej, knappast. Ja, kanske se tv på SVT Play. Ibland. Men ofta inte.
Så ser mina erfarenheter ut.
Det är helt okej anslutning för att tanka ner mail rätt upp och ner tills det kommer ett mail med en bilaga på några MB, då kan det ta fem minuter att få ner. Och att surfa i största allmänhet. Tills en sida är för tung. Finns många med alldeles för stora tekniska system runt omkring som inte verkar behövas egentligen för det faktiska innehållet på själva sidan, som jag varit med om att inte kunna öppna alls. Se ett TV-program på SVT Play eller skicka upp en film till Youtube... nej, knappast. Ja, kanske se tv på SVT Play. Ibland. Men ofta inte.
Så ser mina erfarenheter ut.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:18:27, redigerad totalt 1 gång.
Min utredningspsykolog hade sånt. Hon sa att det var jäkligt segt (jag klockade laddning av aftonbladet och expressens hemsidor, de var inte ens halvklara efter 1,5 minut!!!). Fördelen är ju den att man inte är "fast" någonstans. Hon bodde på en ort, jobbade på minst två och således slapp hon betala för två eller tre olika abonemang. Men SEEEGT...
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 14:18:27, redigerad totalt 1 gång.
Hej!
Ok. INTE mobilt bredband då. Ska kolla upp lite andra bolag som har vanlifgt fast bredband att erbjuda. Men jag tycker mobilt bredband borde vara bättre, med tanke på all reklam som de har i TV.
Hälsningar
Lilla Gumman
Ok. INTE mobilt bredband då. Ska kolla upp lite andra bolag som har vanlifgt fast bredband att erbjuda. Men jag tycker mobilt bredband borde vara bättre, med tanke på all reklam som de har i TV.
Hälsningar
Lilla Gumman
- Lilla Gumman
Tips: reklam är inte = konsumentinformation.
PC För Alla har testat mobila bredband. Kanske du kan hitta nån användbar info där.
PC För Alla har testat mobila bredband. Kanske du kan hitta nån användbar info där.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:18:27, redigerad totalt 1 gång.