Nu blir det tv-licens (public service-avgift) för alla

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

Moderatorer: Alien, atoms

Nu blir det tv-licens för alla

Inläggav Kristofer » 2013-08-12 21:12:39

Miche skrev:Jag håller med dig om det mesta Kristofer (undrar bara om du har en källa för påståendet i sista stycket).

"Bland journalister på Sveriges Radio uppger 54 procent att de sympatiserar med Miljöpartiet och på Sveriges Television 52 procent."
http://www.journalisten.se/nyheter/sven ... ljopartiet

Kanin skrev:Jag anser att det är av stor vikt att bevara en journalistik som i så stor utsträckning som möjligt är oberoende av kommersiella intressen och kan granska makten, och som når ut till hela befolkningen.

"I en intervju i Sveriges Televisions Rapport säger professor Kent Asp att journalisternas sympatier för Miljöpartiet gör att partiet får en gräddfil i medierna:

"Miljöpartiet granskas inte lika tufft som andra partier. De befinner sig på sätt och vis i en fredad zon när det gäller bevakningen av politik", anser han."

Alien skrev:Eller så gör man som det är nu, alla som har möjlighet att se SVT får betala.

Om jag lägger ut en egen film på nätet bör jag i så fall ha rätt att kräva alla med uppkoppling på avgift för min film.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Huggorm » 2013-08-12 21:21:53

Kristofer skrev:"Bland journalister på Sveriges Radio uppger 54 procent att de sympatiserar med Miljöpartiet och på Sveriges Television 52 procent."

Och på andra plats kommer föga förvånande vänsterpartiet. Tredjeplatsen intar det tredje röda partiet Socialdemokraterna, visserligen med samma andel som Moderaterna. Det finns de som hävdar att det är en fördom att public service är vänstervriden, men siffrorna talar sitt tydliga språk.
Huggorm

Anslöt: 2011-12-12

Inläggav Miche » 2013-08-13 2:56:44

Jag misstänker att anledningen till att så många journalister är miljöpartister eller åt vänster hänger ihop med att människor som är intresserade av att granska makten och olika företeelser (och som söker till journalistutbildningar) automatiskt även är intresserade av miljöfrågor och de ifrågasätter företagsvinster osv osv, det är därför rätt naturligt att de röstar på de partierna.

En högervriden person har troligen inte alls samma intresse av granskning, de är nog i så fall mer intresserade av att skriva om kungahus, kändisar, företag som det går bra för, osv. Sådana journalister är troligen inte alls lika eftertraktade av dagspressen.

Den politiska vridningen blir därför helt naturlig effekt av möjligheterna att sälja tidningar (eller vad det nu är för form), vill de ha granskande journalistik så blir det många miljöpartister och vänsterorienterade journalister, vill de ha okontroversiella kungareportage så blir det högervridna journalister.
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav animal » 2013-08-13 3:20:40

Miche skrev:Jag misstänker att anledningen till att så många journalister är miljöpartister eller åt vänster hänger ihop med att människor som är intresserade av att granska makten och olika företeelser (och som söker till journalistutbildningar) automatiskt även är intresserade av miljöfrågor och de ifrågasätter företagsvinster osv osv, det är därför rätt naturligt att de röstar på de partierna.

En högervriden person har troligen inte alls samma intresse av granskning, de är nog i så fall mer intresserade av att skriva om kungahus, kändisar, företag som det går bra för, osv. Sådana journalister är troligen inte alls lika eftertraktade av dagspressen.

Den politiska vridningen blir därför helt naturlig effekt av möjligheterna att sälja tidningar (eller vad det nu är för form), vill de ha granskande journalistik så blir det många miljöpartister och vänsterorienterade journalister, vill de ha okontroversiella kungareportage så blir det högervridna journalister.

Världen enligt Miche... En vänstervriden journalist intresserar sig för kritisk granskning av makten medan en högervriden dito skriver triviala kungareportage? Bra tänkt där.

Är du medveten om att Sverige under de senaste 60 åren regerats av S tillsammans med vänsterpartierna 75 % av tiden? Enligt din tes borde väl ett kommunistsamhälle som Sverige snarare se en dominans av högervridna journalister som "kritiskt granskar makten"?
animal

Anslöt: 2010-05-02

Inläggav Kanin » 2013-08-13 6:53:16

Huggorm skrev:Och på andra plats kommer föga förvånande vänsterpartiet. Tredjeplatsen intar det tredje röda partiet Socialdemokraterna, visserligen med samma andel som Moderaterna. Det finns de som hävdar att det är en fördom att public service är vänstervriden, men siffrorna talar sitt tydliga språk.

Journalister på public service är i det avseendet som sagt inte mycket mer vänstervridna än inom övrig traditionell media. Notera också de stora svängningarna över åren, och att sympatierna är annorlunda bland chefer och tongivande journalister (och ägare).

Journalistiken har som uppdrag att granska makten, ifrågasätta den allmänna bilden av verkligheten och uppmärksamma missförhållanden och utsatta grupper. Det är inte kompatibelt med konservatism.
Kanin

Anslöt: 2011-09-20

Inläggav kvicksilver » 2013-08-13 9:43:59

KrigarSjäl skrev:
kvicksilver skrev:Vad är felet med sträckläsning och maratontittande?

Lägg till en både ständig och ymnigt rinnande flod av amerikanska snutserier, sci-fi-serier, sitcoms, dokusåpeformat, talangjakter och datoranimerade skitfilmer med tunna manus och tvålfagra tonårs-baby-faces i huvudrollerna så kan du lätt se att marknaden är övermättad och att tittaren blir fullständigt blaserad.
När teve och film blir industri och merchandise mer än berättande har det gått utför. Av hundra filmer kanske tre är hyfsade och en riktigt bra. Resten är floder av skit.

Sträckläsning är en bra grej däremot, att verkligen sjunka in i en bok.

Vafan har det att göra med det du citerade?
kvicksilver

Anslöt: 2011-02-19

Inläggav kvicksilver » 2013-08-13 9:50:08

Alien skrev:Sorry, du är inte unik. Det här handlar inte om just dig. Det är just för att ni (ni som kollar TV på nätet) är en växande grupp som reglerna ändras. När fossiler som jag dött ut finns inget behov av gammaldags TV-apparater längre (kanske inte heller av programtablåer). Alltså utvidgas licensskyldigheten från "har TV" till "har TV, dator el samrtphone". (Inte för att jag begriper hur någon kan vilja se på TV i mobilen.)

Det är du som pratar om fossiler hela tiden, det är långt ifrån bara ungdomar som konsumerar serier på det sättet. Du pratar nedlåtande om folk som konsumerar media annorlunda än dig. "Fossiler som jag" hela tiden, varför offerkoftan?

Jag pratar bara för mig själv.
kvicksilver

Inläggav slackern » 2013-08-13 10:12:49

kvicksilver skrev:
Alien skrev:Sorry, du är inte unik. Det här handlar inte om just dig. Det är just för att ni (ni som kollar TV på nätet) är en växande grupp som reglerna ändras. När fossiler som jag dött ut finns inget behov av gammaldags TV-apparater längre (kanske inte heller av programtablåer). Alltså utvidgas licensskyldigheten från "har TV" till "har TV, dator el samrtphone". (Inte för att jag begriper hur någon kan vilja se på TV i mobilen.)

Det är du som pratar om fossiler hela tiden, det är långt ifrån bara ungdomar som konsumerar serier på det sättet. Du pratar nedlåtande om folk som konsumerar media annorlunda än dig. "Fossiler som jag" hela tiden, varför offerkoftan?

Jag pratar bara för mig själv.

Jag tror att det är det som kallas för härskartekniker. Hon har anklagat mej för att använda dom metoderna.
slackern

Anslöt: 2010-10-26

Inläggav kvicksilver » 2013-08-13 10:32:04

Kanske lite hårt skrivet, men blir irriterad när jag blir reducerad till "en av alla ungdomar" med allt vad det innebär.
kvicksilver

Inläggav Kristofer » 2013-08-13 10:46:37

Miche skrev:Jag misstänker att anledningen till att så många journalister är miljöpartister eller åt vänster hänger ihop med att människor som är intresserade av att granska makten och olika företeelser (och som söker till journalistutbildningar) automatiskt även är intresserade av miljöfrågor och de ifrågasätter företagsvinster osv osv, det är därför rätt naturligt att de röstar på de partierna.

Så enkelt är det inte.

"I journalistkåren är miljöpartiet och vänsterpartiet kraftigt överrepresenterade och
moderater och socialdemokrater underrepresenterade. Men får den bristande
representativiteten hos journalistkåren något genomslag i nyhetsrapporteringen om
politik?
Svaret är naturligtvis komplicerat, men en grundläggande förutsättning är att den
bristande representativitet som utmärker journalistkåren i sin helhet också finns hos den
förhållandevis begränsade grupp av journalister som dagligen formar den bild som allmänheten får av politiken i våra nyhetsmedier"

"I de grupper av journalister som kan antas ha ett mycket stort inflytande över den
politiska nyhetsrapporteringen – redaktionellt ansvariga inom medierna och tongivande
politiska journalister i nationella nyhetsmedier – är inte miljöpartiet eller vänsterpartiet
överrepresenterade på samma sätt som i kåren i sin helhet. [...] Det går dock knappast att hävda att moderater och socialdemokrater är överrepresenterade bland journalister med stort inflytande. Snarare ser denna viktiga grupp
av journalister och ansvariga chefer partipolitiskt ut ungefär som den allmänhet den
vänder sig till, med två undantag.
Folkpartiet är överrepresenterat både i journalistkåren i sin helhet och bland journalister med stort inflytande. Socialdemokraterna är däremot underrepresenterat både i
journalistkåren i sin helhet och bland journalister med stort inflytande."

http://www.gu.se/digitalAssets/1284/1284227_nr38.pdf

Märk att detta inte handlar om SVT utan journalistkåren som helhet. Dessutom vore det intressant att ställa detta i relation till andra jämförbara länder.
Kristofer

Anslöt: 2005-11-05

Inläggav Valedria » 2013-08-13 11:14:43

Tycker det vore okej om de typ tog ut hälften av avgiften för om man bara har en dator. För min dator använder jag till att spela spel, använder typ alldrig streaming, min uppkoppling klarar knappt det. Att jag då ska betala tv-licens känns fel, men om det bara var halva summan vore det väl okej för mig.
Valedria
Ny medlem

Anslöt: 2013-07-16

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-14 16:35:25

animal skrev:
KrigarSjäl skrev:
animal skrev:Ska jag betala Radiotjänst för skitprodukter jag inte beställt och aldrig konsumerar? Över min döda kropp.

Typiska kommunist-fasoner att inte vilja konkurrensutsättas på marknaden.

En helt marknadsstyrd television och du får sponsrade nyheter och reklamfinansierade amerikanska sitcoms.
Verkar det bra tycker du? Du förefaller ju vara en mycket smart människa i övrigt.

Som jag ser det är det ganska enkelt: Antingen betalar du med din tid, genom att låta dig matas med en massa kommersiell skit. Eller så betalar du med reda pengar, som i fallet med SVT.

Du verkar tro att den senare affärsmodellen är dödsdömd och att det enda alternativet är att vi alla måste sitta och titta på skit i nivå med TV4 ifall staten inte tvingar oss att köpa SVT:s undermåliga produkt lagstiftningsvägen.

Själv upplever jag inga sådana problem ö.h.t. Med dagens infrastruktur för att distribuera mediaproduktioner så räcker det dessutom med en relativt liten kundkrets för att bibehålla livskraftig affärsmodell. Fast man måste såklart producera ett mervärde som någon är intresserad av att betala för.

Några bra och aktuella exempel på media som folk frivilligt betalar för:
  • Spotify
  • Financial Times
  • Technology Review
  • Defence Industry Daily
  • Vimeo
Efter en snabb googling efter reklamfria kanaler såg jag att HBO nyligen lanserat två kanaler enligt denna modell (http://www.afaqs.com/news/story/36864_HBO-Eros-launches-two-ad-free-channels-as-planned).

Därutöver finns det ett praktiskt taget ändlöst utbud av kvalificerat, reklam- och kostnadsfritt utbildningsmaterial tillgängligt via internet:

(Överflödigt att påpeka kanske – men det är ingen risk att du hittar något på SVT som ens kommer i närheten av samma kvalitetsnivå som en rutinmässig föreläsning på Stanford.)

Jag tror snarare problemet som bekymrar dig är TV-tittarnas natur. Folk som frivilligt tittar på TV och vanemässigt låter sig matas med smörja är inte särskilt intresserade av sin tid. Den typiska TV-tittaren är i mångt och mycket samhällets bottenskrap. Folk som gett upp på att någonsin uppnå något av högre värde med sina liv, illitterata byfånar, som som föraktar boklig bildning, pensionärer som "sitter av tiden" i väntan på att naturen ska ha sin gång med dem, m.fl.

Varför skulle denna klientel bekymra sig över TV-reklam? Ifall man frivilligt kastar bort flera timmar av sin dag på att passivt matas med någon fördummande smörja på TV, vad är då ± 20 % reklamtid i sammanhanget? Och varför skulle man betala några pengar för att slippa reklam när man lika gärna kan utnyttja avbrottet till att flippa runt mellan de andra kanalerna?

Personligen skulle jag föredra att vi drog in presstödet helt och hållet, stängde ner alla markbundna TV- och radio-sändningar och tvångskommenderade all personal från SVT/SR/Radiotjänst till någon miserabel region i Afrika.

Stanfordföreläsningar och annat i andra länders television är inte svenskt.
Sverige bör ha egen, svensk television.

Att tv-tittare skulle vara illiterata byfånar per någon sorts automatik tror jag inte på. Många är ensamma och dessutom är det en vanesak.
Äldre människor är inte alltid uppkopplade dessutom - vilket måste ses på med respekt snarare än hån. Alla kan inte vara teknikfrälsta.

Jag skulle snarare säga att det är idioter till kommersgalna popsnören, dvs ungdomar, hjärntvättade av MTV och Nike-reklam, som tittar på televisionens bottensats, dvs Wipe Out och andra lika debila kommersiella jippo-format.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Miche » 2013-08-14 17:44:06

KrigarSjäl skrev:Att tv-tittare skulle vara illiterata byfånar per någon sorts automatik tror jag inte på.

Inte jag heller, inte minst med tanke på att diskussionsprogram om litteratur lär vara vansinnigt populära i Frankrike. Fransk television verkar ha en bra förmåga att tilltala intellektuella människor så varför ska inte svensk television klara av det, eller är vi svenskar dummare än fransmän (vilket jag vägrar tro med tanke på de kontakter jag haft med fransmän).
Miche

Anslöt: 2009-01-08

Inläggav katta222 » 2013-08-14 18:42:05

Hur kan dom veta att jag har en iphone och en dator? Jag har fått bägge i gåva.
katta222

Anslöt: 2013-07-16

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-14 19:36:55

Vill erinra om vad Bruno K Öijer säger i Svart som silver, här en intervju i Babel
(5:53)
http://www.youtube.com/watch?v=18Ch0GczOko

Önskar jag kunde säga det lika bra själv men det är väl skillnaden mellan riktiga poeter och amatörer som jag själv.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-14 20:20:07

KrigarSjäl skrev:Vill erinra om vad Bruno K Öijer säger i Svart som silver, här en intervju i Babel
(5:53)
http://www.youtube.com/watch?v=18Ch0GczOko

Önskar jag kunde säga det lika bra själv men det är väl skillnaden mellan riktiga poeter och amatörer som jag själv.

Här också:
http://www.youtube.com/watch?v=4liTEz4C5U4
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav KrigarSjäl » 2013-08-15 18:08:00

kiddie skrev:(Sitter på en dator som faktiskt inte kan visa SVTPlay utan att hacka och vara osynkat, datorn är för gammal.) Slår vad om att jag ska betala iallafall... Jag har ju "tillgång".

Menar du att SVT ska finansiera en ny dator åt dig också?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad

Inläggav kiddie » 2013-08-15 18:53:20

KrigarSjäl skrev:Menar du att SVT ska finansiera en ny dator åt dig också?

Du menar att jag måste förklara vad jag menar? Jag tror nog att du förstår. Datorer som uppenbart är för gamla för att visa rörliga bilder är ju uppenbart tillräckligt för att man ska betala licens. Vilket jag tycker är trams. Förr i tiden så fick man ha en trasig TV utan att betala licens. Nu måste man betala för den trasiga TV:n. Det är ungefär samma sak.

Ärligt talat, kan man eller kan man inte se på TV i en trasig TV?

Jag anser att man inte kan det. Jag anser att tillgång till TV har man när man kan se programmen.

Har du en avställd bil behöver du inte betala för den. Tror du att folk med avställda bilar vill att samhället ger dem nya bilar?
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Tiblan » 2013-08-16 7:03:24

kiddie skrev:
KrigarSjäl skrev:Menar du att SVT ska finansiera en ny dator åt dig också?

Du menar att jag måste förklara vad jag menar? Jag tror nog att du förstår. Datorer som uppenbart är för gamla för att visa rörliga bilder är ju uppenbart tillräckligt för att man ska betala licens. Vilket jag tycker är trams. Förr i tiden så fick man ha en trasig TV utan att betala licens. Nu måste man betala för den trasiga TV:n. Det är ungefär samma sak.

Ärligt talat, kan man eller kan man inte se på TV i en trasig TV?

Jag anser att man inte kan det. Jag anser att tillgång till TV har man när man kan se programmen.

Har du en avställd bil behöver du inte betala för den. Tror du att folk med avställda bilar vill att samhället ger dem nya bilar?

En dator oavsett ålder kan ju krascha när som helst. Är den dessutom gammal så ökar ju risken väsentligt. Med det menar jag att det problemet är ju ganska snart löst med datorer som är för gamla för att visa något. Dom håller ju på att bytas ut sakta men säkert.

Men om man drar parallellen med sjukvård så är det inte alla som nyttjar sjukvården men alla betalar för den på skatten. Kommunala färdmedel är ju subventionerade med hjälp av skattemedel och inte heller där används de av alla som betalar skatt.

Gör det enkelt för allt och alla, lägg det på skatten. Sluta upp att hitta på jobb såsom jag anser att Radiotjänst i Kiruna AB är. En gång i tiden togs avgiften ut via Televerket på telefonfakturan innan Radiotjänst bildades. Varför ska vi dels genom skatten betala för folk som haft oturen att bli arbetslösa dels genom TV-licensen betala för att de som jobbar på Radiotjänst inte ska vara arbetslösa. Tycker det känns lite fel....
Tiblan

Anslöt: 2009-08-13

Inläggav kiddie » 2013-08-16 10:28:50

Jo visst byts de, men inte har jag råd att köpa en ny om denna kraschar. Blir väl snarare så att jag sparkar igång en ännu äldre dator... Visst byts de ut, men det tar tid. Det går inte så fort som man tror. Samtidigt finns ännu ett problem som följt hela utvecklingen med internet. I takt med att datorerna blir starkare, blir webbsidor mycket mer tungrodda och filmernas kvalitet blir mer högupplöst. Så en dator som är relativt ny idag kanske inte kan ta in TV om tre år.

Men som sagt, lägg det på skatten!
kiddie
Inaktiv

Anslöt: 2013-02-23

Inläggav Alien » 2013-08-16 13:14:22

kvicksilver skrev:Kanske lite hårt skrivet, men blir irriterad när jag blir reducerad till "en av alla ungdomar" med allt vad det innebär.

Men du är en av de yngre som använder datorn för att se film etc. Vaddå, "reducerad", jag har väl inte gett något allmänt omdöme om dig som person? När det gäller datorer och TV är du helt enkelt en av många. Din irritation är ditt eget ansvar, jag kan inte ta ansvar för den.

Min poäng, som av någon anledning tycks ha svårt att gå fram, är att denna förändring av tittarvanorna hos framför allt de yngre (och en del äldre) ligger bakom de förändrade reglerna. Om alla gjorde som jag, bara kollade SVT på TV, skulle inte reglerna ha ändrats.

För övrigt verkar det än så länge krångligt med att kolla SVT Play etc på TV-skärmen, smart-TV.
DN skrev:Under 2013 får smart-tv:n sitt definitiva genombrott i Sverige.Men den som hoppas på att enkelt kunna titta på alla play­tjänster i sin nya tv går på en nit. Varken SVT eller TV 4 utvecklar i dag appar för smart-tv.
Smart-tv är ett samlingsbegrepp för alla tv-apparater som kan koppla upp sig mot internet genom appar eller inbyggd webbläsare. Förutsättningen är att du har ett bredband hemma
http://www.dn.se/extern-sok/?s=smart-TV

När alla TV-apparater blir smart-TV och det fungerar, då kommer jag också att se på SVT Play:
Tv-tillverkarna hävdar att deras apparater blir allt smartare. Men appar och internetfunktioner i din tv kan helt plötsligt sluta att fungera. Då är risken stor att du hamnar mellan två stolar.
Dumburken är snart ett minne blott. Smart-tv:n med sina appar för filmuthyrning och andra tjänster kryper allt längre ner i prisklasserna. Internetfunktionerna blir ett allt viktigare försäljningsargument.

Men till skillnad mot tv:ns skärm och andra hårdvarukomponenter är tv:ns mjukvara inte huggen i sten. Den kan både förbättras och försämras under tidens gång. Det har ägare av Samsungs smart-tv-modeller fått erfara sedan i höstas.

Fram till dess kunde de använda populära SVT Play, där de flesta av SVT:s program finns att se, i tv:ns inbyggda webbläsare. Men när SVT Play gjorde en förändring i sitt videoformat fungerade tjänsten helt plötsligt inte.
http://www.radron.se/artiklar/nar-smart-tvn-blir-dum/

Då kan man kalla det "Datorlicens" eftersom även TV:n blir en dator. Om det inte beslutats om skattefinansiering före dess.
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav Alien » 2013-08-16 13:17:09

Miche skrev:
KrigarSjäl skrev:Att tv-tittare skulle vara illiterata byfånar per någon sorts automatik tror jag inte på.

Inte jag heller, inte minst med tanke på att diskussionsprogram om litteratur lär vara vansinnigt populära i Frankrike. Fransk television verkar ha en bra förmåga att tilltala intellektuella människor så varför ska inte svensk television klara av det, eller är vi svenskar dummare än fransmän (vilket jag vägrar tro med tanke på de kontakter jag haft med fransmän).

Fransmännen är kanske inte mer intelligenta, men mer intellektuella. Vi svenskar är mer som amerikaner, främst intresserade av mindre intellektuellt krävande program som sport- och musiktävlingar och dokusåpor. :P
Alien
Moderator

Anslöt: 2007-08-13

Inläggav earlydayminer » 2013-08-16 14:57:23

Åh, nej. Tv-licens. Åh, nej.
earlydayminer

Anslöt: 2008-03-11

Inläggav plåtmonster » 2013-08-16 16:26:05

TV-licens på skatten för nyheter, samhällsprogram, utbildningsprogram, dokumentärer mm som i någon mån kan anses "nyttiga". Annars kommer de kommersiella kanalerna snart att övertyga sofftittarna att politik består av rött och blått utan nyanser samt att polisen bör reklamfinansieras. Denna arrestering presenteras av Sandvik handbojor.. samt visste du att blå band är den bästa såsen till fängelsematen? några rättigheter behöver man inte läsa upp utan fångarna auktioneras ut till det fängelse som bjuder lägst..

Så i många avseenden kan "oberoende" finansierad TV och andra media fungera som skydd mot befolkningsgrupper som har svårt begripa konsekvenserna av att stödja olämpligheter genom olika sympatiyttringar.

Exempel på vad som sänds nu:
SVT1: Jag minns mitt 40-tal - Det ljuva livet i Alaska - Bröderna Reyes - Sportnytt
SVT2: Folkets mataffär - Rapport - Lovesikh - Vildmark runt hörnet
KK: Föreläsningar och seminarier. 16.00: Vad säger katten? 16.35: Växternas utveckling. 16.40: Rätt magträning minskar ryggont. 16.45: Beroendets mekanismer: Kickar som leder till beroende

Rent skräp på SVT1. SVT2 "Folkets mataffär" har iaf en chans att lära en del om företagande. KK kan definitivt lära en del om t.ex ryggont och beroende.
plåtmonster

Anslöt: 2010-03-23

Återgå till Tipsa medlemmarna

Logga in