Dormeasan mot insomningsbesvär
19 inlägg
• Sida 1 av 1
Någon som testat dormeasan mot insomningsbesvär?
Här är några länkar om någon undrar vad det är.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20090224000706&DocTypeID=7&UserTypeID=2
http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/dormeasan
Är inte intresserad av någon kemiskt framställd sömnmedicin eller naturläkemedel med tillsatser, utan är det någon som testat just dormeasan? Varit vaken i lite över 60 timmar nu i sträck och kan fortfarande inte somna... *desperat*
Admin: flyttade tråden från Att leva som Aspergare
Här är några länkar om någon undrar vad det är.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20090224000706&DocTypeID=7&UserTypeID=2
http://www.bodystore.com/3/sv/artiklar/dormeasan
Är inte intresserad av någon kemiskt framställd sömnmedicin eller naturläkemedel med tillsatser, utan är det någon som testat just dormeasan? Varit vaken i lite över 60 timmar nu i sträck och kan fortfarande inte somna... *desperat*
Admin: flyttade tråden från Att leva som Aspergare
Nej men jag har testat svagare Valeriana och spytt så jag vågade aldrig pröva Dormesan.
- Bjäbbmonstret
- Anslöt: 2007-11-15
Snart 70 timmar utan en gnutta sömn. Snälla, ingen som har något tips?!?!
Batman skrev:Snart 70 timmar utan en gnutta sömn. Snälla, ingen som har något tips?!?!
Akutpsyk typ. 70 timmar utan sömn låter farligt. Jag vet inte hur många dygn det går innan det utlöser en psykos.
Charlie72 skrev:Fungerar med stilnox för mig
Har tidigare tagit stilnoct regelbundet men får det inte längre utskrivet då det är beroendeframkallande plus att högsta dosen inte längre ger någon effekt...
Inga andra "vanliga" sömntabletter ger heller någon effekt överhuvudtaget.
slackern skrev:Akutpsyk typ. 70 timmar utan sömn låter farligt. Jag vet inte hur många dygn det går innan det utlöser en psykos.
Nej gud, akutpsyk vill jag verkligen inte till.
Tycker att jag borde kunna somna nu, men icke. Strax 72 timmar och jag är fullständigt klarvaken och inte det minsta trött. Är lite trött på dagarna, men piggnar till något enormt framåt kvällen som sedan håller i sig hela natten. Lyckas inte bryta detta mönstret nu och vet inte längre vad jag ska ta mig till.
Testat en massa sömntabletter tidigare och den enda som någonsin hjälpt är stilnoct som jag dock inte kommer få utskrivet längre... Tog dessa regelbundet förut men nu somnar jag inte ens på högsta dosen och med tanke på min unga ålder vill läkaren inte att jag ska utveckla ett beroende och när jag vid andra tillfällen bett om något för att byta mönstret får jag ändå inget utskrivet längre.
Känner mig lite hjälplös nu.. Känner mig konstig i huvudet...
Gå ut och spring tills du inte orkar längre. Kör armhävningar tills det tar stopp. Fortsätt springa, o.s.v.
Batman skrev:...
Testat en massa sömntabletter tidigare och den enda som någonsin hjälpt är stilnoct som jag dock inte kommer få utskrivet längre... Tog dessa regelbundet förut men nu somnar jag inte ens på högsta dosen och med tanke på min unga ålder vill läkaren inte att jag ska utveckla ett beroende och när jag vid andra tillfällen bett om något för att byta mönstret får jag ändå inget utskrivet längre.
...
Har du precis slutat med Stilnoct? De kan ge värre problem med insomning. Har själv tidigare ätit Zopiklon varje kväll i en månads tid och fick då jag skulle sluta med denna medicin ännu värre problem med just insomning. Jag har också läst på nätet hur personer som ätit exempelvis Imovane, Stilnoct eller Zopiklon fått ett rent helvete med insomning och sömn efter att de skulle försöka sluta äta läkemedlen. För mig tog det flera dagar innan insomning och sömnen blev lite bättre efter att jag slutade äta Zopiklon, jag tror man får räkna med några nätters eller kanske upp till en veckas sömnlöshet eller sömnsvårigheter om man slutar äta läkemedlen.
Wine skrev:Har du precis slutat med Stilnoct? De kan ge värre problem med insomning. Har själv tidigare ätit Zopiklon varje kväll i en månads tid och fick då jag skulle sluta med denna medicin ännu värre problem med just insomning. Jag har också läst på nätet hur personer som ätit exempelvis Imovane, Stilnoct eller Zopiklon fått ett rent helvete med insomning och sömn efter att de skulle försöka sluta äta läkemedlen. För mig tog det flera dagar innan insomning och sömnen blev lite bättre efter att jag slutade äta Zopiklon, jag tror man får räkna med några nätters eller kanske upp till en veckas sömnlöshet eller sömnsvårigheter om man slutar äta läkemedlen.
Nej nej, det är över ett halv år sedan jag slutade med dessa.
Ring psykakuten direkt. Det är farligt för både kroppen och hjärnan med den extrema sömnbristen, du kan få psykos när som helst. Du kan somna på Flunitrazepam eller Nitrazepam, annan benso också, Hög dos av Seroquel är mycket sömngivande och dessutom antipsykotiskt. Jag föreslår att du ringer akutpsyk och åker dit, antingen ger de dig medicin som du kan sova på, men troligtvis blir du inlagd 1-2 dygn, blir du inlagd kan jag garantera att de får dig att sova, och du kommer troligen sova 15-20 timmar. Du måste göra något, och det nu!
marcooleo skrev:Ring psykakuten direkt. Det är farligt för både kroppen och hjärnan med den extrema sömnbristen, du kan få psykos när som helst. Du kan somna på Flunitrazepam eller Nitrazepam, annan benso också, Hög dos av Seroquel är mycket sömngivande och dessutom antipsykotiskt. Jag föreslår att du ringer akutpsyk och åker dit, antingen ger de dig medicin som du kan sova på, men troligtvis blir du inlagd 1-2 dygn, blir du inlagd kan jag garantera att de får dig att sova, och du kommer troligen sova 15-20 timmar. Du måste göra något, och det nu!
Tack för att du la kraft bakom orden. Jag skrev något liknande tidigare i tråden men inte lika kraftfullt. För det är ju tyvärr psykos det kommer att bli efter ett tag utan sömn.
animal skrev:Gå ut och spring tills du inte orkar längre. Kör armhävningar tills det tar stopp. Fortsätt springa, o.s.v.
Jo fast att träna så hårt med så pass stor sömnbrist känns aningen vågat...
Somnade efter ungefär 80 timmar och har sovit i knappt fyra timmar nu. Mår väl fortfarande inte helt bra, men bättre i alla fall...
slackern skrev:marcooleo skrev:Ring psykakuten direkt. Det är farligt för både kroppen och hjärnan med den extrema sömnbristen, du kan få psykos när som helst. Du kan somna på Flunitrazepam eller Nitrazepam, annan benso också, Hög dos av Seroquel är mycket sömngivande och dessutom antipsykotiskt. Jag föreslår att du ringer akutpsyk och åker dit, antingen ger de dig medicin som du kan sova på, men troligtvis blir du inlagd 1-2 dygn, blir du inlagd kan jag garantera att de får dig att sova, och du kommer troligen sova 15-20 timmar. Du måste göra något, och det nu!
Tack för att du la kraft bakom orden. Jag skrev något liknande tidigare i tråden men inte lika kraftfullt. För det är ju tyvärr psykos det kommer att bli efter ett tag utan sömn.
Det där är ren bullshit. Vissa människor har en sårbarhet för att utveckla psykostillstånd vid stress, andra har det inte. Utifrån vad vederbörande skrivit hittills har jag svårt att se hur du skulle kunna göra bedömningen att hen tillhör den förstnämnda kategorin.
Batman skrev:animal skrev:Gå ut och spring tills du inte orkar längre. Kör armhävningar tills det tar stopp. Fortsätt springa, o.s.v.
Jo fast att träna så hårt med så pass stor sömnbrist känns aningen vågat...
Inte i din ålder och med god somatisk status. I värsta fall slumrar du till på en parkbänk, det är ingen fara under den här årstiden.
animal skrev:Inte i din ålder och med god somatisk status. I värsta fall slumrar du till på en parkbänk, det är ingen fara under den här årstiden.
God somatisk status skulle jag kalla en sanning med modifikation.
animal skrev:slackern skrev:marcooleo skrev:Ring psykakuten direkt. Det är farligt för både kroppen och hjärnan med den extrema sömnbristen, du kan få psykos när som helst. Du kan somna på Flunitrazepam eller Nitrazepam, annan benso också, Hög dos av Seroquel är mycket sömngivande och dessutom antipsykotiskt. Jag föreslår att du ringer akutpsyk och åker dit, antingen ger de dig medicin som du kan sova på, men troligtvis blir du inlagd 1-2 dygn, blir du inlagd kan jag garantera att de får dig att sova, och du kommer troligen sova 15-20 timmar. Du måste göra något, och det nu!
Det där är ren bullshit. Vissa människor har en sårbarhet för att utveckla psykostillstånd vid stress, andra har det inte. Utifrån vad vederbörande skrivit hittills har jag svårt att se hur du skulle kunna göra bedömningen att hen tillhör den förstnämnda kategorin.
Sover man inte så utvecklar alla psykos. Jag vet inte hur många dygn som måste passera innan det händer. Men så är fallet du kan gärna ringa en psykiatriker och fråga om det stämmer eller inte.
Nej det är ingen bullshit. Redan efter tre dygn utan sömn kan man få psykos och som slackern skriver så kommer psykos efter x antal dygn, varierar från individ till individ men kommer gör den. Hjärnan klarar inte att upprätthålla sina funktioner korrekt pga stor sömnbrist, då skapas hallucinationer, ett sätt för hjärnan att skapa kontinuitet, för vår överlevnad.
Återgå till Aspergare och vården